Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Sixten Fors

Ny medlem
Wst sa:
Läser en annan tråd och undrar: vad är "clutch"?
https://happyride.se/forum/read.php/1/3534718
Koppling, tänk bil och friktions/slirkoppling.

Håller spänn på kedjan. I en Shimano (Shadow+) bakväxel sitter en "ratchet" och en "clutch". Lätt åt ena hållet, trögt åt andra hållet. Hur trögt justeras genom att spänna stålringen som sitter runt stålaxeln i "clutchen". Justerskruven syns på ovansidan av bandet. Clutchen går att frikoppla/förbikoppla via en spak på utsidan om man inte vill använda slirbromsen. Typ.
 

Bilagor

Sixten Fors

Ny medlem
Förspänna vevlagret. Eller rättare sagt efterspänna. När vevarmen på andra sidan väl är monterad och fastdragen på axeln justerar man (lägger till) förspänning på vevlagret mha ratten du ser, där + betyder mer spänning. Så inte vevpartiet glappar glider i sidled inuti vevlagret.
 

error_fatsug

Ny medlem
Manurhin2 sa:
error_fatsug sa:
Fick hem min Spark 950 idag. Någon vänlig själ som vill förklara vad "plastreglaget" (går att snurra på +/-) som sitter mellan vevarmen och vevlagret är till för?
Glappminskning axiellt vid montage av veven.

M
Ok tack, varför denna nymodighet? Om jag rör denna snurra...ska den sitta på ett speciellt sätt för "sitta rätt"? Är det nån slags "quick-fix" för att slippa glapp om man inte har verktyg hemma till att dra åt vevlagret...?
 

Manurhin2

Aktiv medlem
error_fatsug sa:
Manurhin2 sa:
error_fatsug sa:
Fick hem min Spark 950 idag. Någon vänlig själ som vill förklara vad "plastreglaget" (går att snurra på +/-) som sitter mellan vevarmen och vevlagret är till för?
Glappminskning axiellt vid montage av veven.

M
Ok tack, varför denna nymodighet? Om jag rör denna snurra...ska den sitta på ett speciellt sätt för "sitta rätt"? Är det nån slags "quick-fix" för att slippa glapp om man inte har verktyg hemma till att dra åt vevlagret...?
Väven dras stum , det har inget med denna att göra .
Det kan finnas otaliga lösningar att shimsa bort spelet som alltid är axiellt på dessa 30mm:s-axlar .
Man kan ha uteslutande shims eller som ofta original sitter en sån expander som du har med eller utan ytterligare shims .
Om du mot förmodan skulle micklat med den i onödan så skruvar du tillbaka den mot + till det blir tight och drar sen till skruven ( försiktigt )

M
 

JesperA

Medlem
Skaffade mig en psczhykel med Shimano drivlina & tycker fortfarande växelsystemet är lite avigt, är min första 2x drivlina med SL-RS700 reglagen.

Det aviga är att man växlar UPPÅT på framväxeln med det vänstra växelreglagets stora spak men på högra växelreglaget växlar man NERÅT på bakväxeln med den stora spaken. Tycker det borde varit uppåt & neråt på samma spak på vänster & höger.

Så varför är det "osymetriskt"? Enda jag kan komma på är att när man "synkar" uppväxlningen, alltså större drev fram & samtidigt mindre drev bak för att få rätt utväxling när man växlar upp fram så gör man det med samma spak på båda sidor samtidigt, är det därför man gjort så?
 

jonte987

Aktiv medlem
JesperA sa:
Skaffade mig en psczhykel med Shimano drivlina & tycker fortfarande växelsystemet är lite avigt, är min första 2x drivlina med SL-RS700 reglagen.

Det aviga är att man växlar UPPÅT på framväxeln med det vänstra växelreglagets stora spak men på högra växelreglaget växlar man NERÅT på bakväxeln med den stora spaken. Tycker det borde varit uppåt & neråt på samma spak på vänster & höger.

Så varför är det "osymetriskt"? Enda jag kan komma på är att när man "synkar" uppväxlningen, alltså större drev fram & samtidigt mindre drev bak för att få rätt utväxling när man växlar upp fram så gör man det med samma spak på båda sidor samtidigt, är det därför man gjort så?
Jag har bara kört med shimano...så för mig är det självklart att vi rättar oss efter om wire ska spännas eller släppas mer än vad som är upp eller ner. Men jag kanske inte förstår frågan pga insnöning,
 

emmer

Ny medlem
JesperA sa:
Så varför är det "osymetriskt"? Enda jag kan komma på är att när man "synkar" uppväxlningen, alltså större drev fram & samtidigt mindre drev bak för att få rätt utväxling när man växlar upp fram så gör man det med samma spak på båda sidor samtidigt, är det därför man gjort så?
Alla landsvägsreglage är sådana och det är just för korsväxlingen (om än mest för nerväxling som ju är mer tidskritisk än uppväxling).
Nu spelar väl inte det så stor roll med brifters, men med ramreglage går det inte annars...
...och fjäderriktningen hänger kvar för det finns ju inget att vinna på att ändra.
 

ooms

Aktiv medlem
Jag förstår nog inte frågan, stora spaken växlar väl alltid "uppåt", dvs fr lilla till stora klingan fram, och "upp" på kassetten bak, dvs fr litet drev till större. Som jonte987 säger så har det ju att göra med om vajern spänns eller slakas. Sedan att det i första fallet ger en tyngre växel, och i andra fallet en lättare, är ju en självklarhet när man tänker efter.
 

JesperA

Medlem
Nja, håller inte riktigt med om att det är en självklarhet, att det är ett "fysiskt upp" för kedjan & kuggen: att det är det som sker är självklart men varför är det viktigare än att spakarna alltid gör en uppväxling? Alltså växlar upp till en högre växel? Nu har ju spakarna 2 helt olika resultat, samma spak, i ena fallet ger det högre utväxling, i andra fallet lägre utväxling.

Nu har vänster trigger & höger trigger 2 helt motsatta resultat beroende på vilken spak man smeker, man blir såklart van vid det & om några dagar är det inga problem alls såklart men är ändå ologiskt & inte helt naturligt
 

jonte987

Aktiv medlem
JesperA sa:
Nja, håller inte riktigt med om att det är en självklarhet, att det är ett "fysiskt upp" för kedjan & kuggen: att det är det som sker är självklart men varför är det viktigare än att spakarna alltid gör en uppväxling? Alltså växlar upp till en högre växel? Nu har ju spakarna 2 helt olika resultat, samma spak, i ena fallet ger det högre utväxling, i andra fallet lägre utväxling.

Nu har vänster trigger & höger trigger 2 helt motsatta resultat beroende på vilken spak man smeker, man blir såklart van vid det & om några dagar är det inga problem alls såklart men är ändå ologiskt & inte helt naturligt
Min poäng är att det spelar ingen roll vad vi tycker är en bra ux design. Det är ingen app utan en wire som ska spännas.
För övrigt är det lika "ologiskt" att minsta kuggen bak är hög växel och tvärtom fram.

Det är vanligt att man förväxlar logik med intuitivitet.
 
Senast ändrad:

LMTB

Ny medlem
Nån som kan länka en bra fälgtejp som jag kan använda till mina Allebike Vincents hjul (MTB). Dom ska vara 25mm om jag förstått det rätt. Tack på förhand!
 

Rattnalle

Aktiv medlem
jonte987 sa:
JesperA sa:
Nja, håller inte riktigt med om att det är en självklarhet, att det är ett "fysiskt upp" för kedjan & kuggen: att det är det som sker är självklart men varför är det viktigare än att spakarna alltid gör en uppväxling? Alltså växlar upp till en högre växel? Nu har ju spakarna 2 helt olika resultat, samma spak, i ena fallet ger det högre utväxling, i andra fallet lägre utväxling.

Nu har vänster trigger & höger trigger 2 helt motsatta resultat beroende på vilken spak man smeker, man blir såklart van vid det & om några dagar är det inga problem alls såklart men är ändå ologiskt & inte helt naturligt
Min poäng är att det spelar ingen roll vad vi tycker är en bra ux design. Det är ingen app utan en wire som ska spännas.
För övrigt är det lika "ologiskt" att minsta kuggen bak är hög växel och tvärtom fram.

Det är vanligt att man förväxlar logik med intuitivitet.
Det har ju iofs tillverkats växlar med omvänd funktion men de har inte blivit någon hit..
 

ooms

Aktiv medlem
jonte987 sa:
JesperA sa:
Nja, håller inte riktigt med om att det är en självklarhet, att det är ett "fysiskt upp" för kedjan & kuggen: att det är det som sker är självklart men varför är det viktigare än att spakarna alltid gör en uppväxling? Alltså växlar upp till en högre växel? Nu har ju spakarna 2 helt olika resultat, samma spak, i ena fallet ger det högre utväxling, i andra fallet lägre utväxling.

Nu har vänster trigger & höger trigger 2 helt motsatta resultat beroende på vilken spak man smeker, man blir såklart van vid det & om några dagar är det inga problem alls såklart men är ändå ologiskt & inte helt naturligt
Min poäng är att det spelar ingen roll vad vi tycker är en bra ux design. Det är ingen app utan en wire som ska spännas.
För övrigt är det lika "ologiskt" att minsta kuggen bak är hög växel och tvärtom fram.

Det är vanligt att man förväxlar logik med intuitivitet.
+1
Det är ett mekaniskt system, en mekanisk rörelse på en spak som via vajern blir en mekanisk rörelse på växelföraren. Visst hade man kunnat designa reglaget annorlunda (troligen mer komplicerat), men som emmer skriver är det ju även ett arv fr ramreglagen och ingen såg någon anledning att ändra det.
 

jonte987

Aktiv medlem
Nu har jag ingen nyare framväxel men på min gamla hoj har vänster och höger typ identisk design. En konstruktion för att spänna och en för att släppa. Kändes väl logiskt för gubben som skulle designa den.
 

MrSvahn

Medlem
Tektro Auriga
https://www.tektro.com/products.php?p=21

Har skruvat ut lite på en stoppskruv för att få bromshandtagen närmare styret. Tyvärr känns det som att dödzonen blev något större dvs det händer inget första biten jag trycker på bromsen. Är detta för att stoppskruven är såpass kort och bör ersättas med en längre som inte är lika utskruvad eller bör jag försöka mig på att lufta reglaget som nedan video?

 

Bilagor

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
MrSvahn sa:
Tektro Auriga
https://www.tektro.com/products.php?p=21

Har skruvat ut lite på en stoppskruv för att få bromshandtagen närmare styret. Tyvärr känns det som att dödzonen blev något större dvs det händer inget första biten jag trycker på bromsen. Är detta för att stoppskruven är såpass kort och bör ersättas med en längre som inte är lika utskruvad eller bör jag försöka mig på att lufta reglaget som nedan video?


Är känslan lite svampig är det dags att "lufta" bromsarna.
 

MrSvahn

Medlem
Pfaff sa:
MrSvahn sa:
Tektro Auriga
https://www.tektro.com/products.php?p=21

Har skruvat ut lite på en stoppskruv för att få bromshandtagen närmare styret. Tyvärr känns det som att dödzonen blev något större dvs det händer inget första biten jag trycker på bromsen. Är detta för att stoppskruven är såpass kort och bör ersättas med en längre som inte är lika utskruvad eller bör jag försöka mig på att lufta reglaget som nedan video?


Är känslan lite svampig är det dags att "lufta" bromsarna.
3v gammal cykel. Konstigt tycker jag
 

Henk2055

Medlem
Hej!

På två av mina vajerhölsen från växelreglage och bromsar på styret sitter det små, vad ska man kalla dom, "vibrationsdämpare" nåt gummiaktigt hölje man trär på som gör att det inte låter nåt när det är lite skakigt i terrängen och varjarna smattrar mot varandra. Jag skulle vilja ha fler sådana men vet inte var man hittar dom. Gärna som kan monteras utan att man måste ta loss vajarna!

Tack!
 

JesperA

Medlem
Henk2055 sa:
Hej!

På två av mina vajerhölsen från växelreglage och bromsar på styret sitter det små, vad ska man kalla dom, "vibrationsdämpare" nåt gummiaktigt hölje man trär på som gör att det inte låter nåt när det är lite skakigt i terrängen och varjarna smattrar mot varandra. Jag skulle vilja ha fler sådana men vet inte var man hittar dom. Gärna som kan monteras utan att man måste ta loss vajarna!

Tack!
Vill du inte ta bort så får du ta något liknande detta:
https://www.bike-discount.de/en/buy/rfr-pro-3g-tube-top-8-pieces-824230
https://www.bike-discount.de/en/buy/quaxar-frame-protector-6-pieces-735170

Eller något annat du gillar:
https://www.bike-discount.de/en/shop/accessories-475
https://www.wiggle.co.uk/frame-protectors/
 

MrSvahn

Medlem
emmer sa:
MrSvahn sa:
Har skruvat ut lite på en stoppskruv för att få bromshandtagen närmare styret. Tyvärr känns det som att dödzonen blev något större dvs det händer inget första biten jag trycker på bromsen.
Har du provat att skruva åt andra hållet?
Då går handtagen utåt istället. Får undersöka saken imorgon, kanske behöver luftas trots att det är en ny cykel. Vissa verkar ha behövt göra mer än så med sina cyklar från Wiggle tydligen
 

busen

Ny medlem
Hallå!
Min främre växelförare har lagt av, och den som sitter där idag heter FD-M671-A clamp. Dessa verkar inte finnas längre. Vad har jag för alternativ till denna?
Mvh
 

Bengt-re

Aktiv medlem
busen sa:
Hallå!
Min främre växelförare har lagt av, och den som sitter där idag heter FD-M671-A clamp. Dessa verkar inte finnas längre. Vad har jag för alternativ till denna?
Mvh
Hade du varit på yardsalen igår hade du fått en beg sådan för 20 sek och en ny i kartong för 25 sek. Nu ligger i skroten....


Kolla om denna är rätt. Orkar inte korrläsa och vet inte vad du har för cykel.
https://www.bike-components.de/en/Shimano/LX-FD-T670-3-FD-T671-3-63-66-3-10-speed-Front-Derailleur-p33683/
 

Fulldavai

Ny medlem
Är det dags att byta det 50t drevet på bilden? Kan jag använda ett 10 delat drev istället för ett 11 delat? Råkade nämligen beställa fel och jag vet inte hur ett 50t 10 delat drev skiljer sig från ett 11 delat.

IMG_20190429_174658.jpg

IMG_20190429_174706.jpg
 

Allroad

Medlem
Klurar på att sälja min trekkinghoj som jag använder för vardagspendling och kikar lite på XXL's egna cyklar, White GX Pro samt GX Lite. Vad är den väsentliga skillnaden mellan dom och skulle jag som nybörjare med sån typ av cykel märka någon större skillnad på dom? Är dom prisvärda om budgeten är däromkring?

Jag är ca 175cm lång (vad mer behöver man veta?), kan man välja dam-modellen om man tycker att dom är snyggare eller är den på något sätt mer anpassad för den kvinnliga kroppsfiguren? Eller måste man välja en herrmodell så att säga?

GX Lite: https://www.xxl.se/white-gx-lite-18-gruscykel-unisex/p/1143985_1_style
GX Lite Unisex: https://www.xxl.se/white-gx-lite-19-gruscykel-unisex-svart/p/1156893_1_style (verkar lättare)
GX Pro Herr: https://www.xxl.se/white-gx-pro-18-gruscykel-herr/p/1143986_1_style
GX Pro Dam: https://www.xxl.se/white-gx-pro-ane-18-gruscykel-dam-bla/p/1143987_1_style
 

toga

Ny medlem
Vissa dämpare på tex bike24 står for Trek Remedy, eller typ Yeti. Är det något speciellt med dessa som hindrar dem från att fungera på min hoj? Förutsatt att måtten stämmer alltså.

Och.. om en cykel ska ha 230x60. Visst lär det funka bra att köra med 230x57.5 och få lite mindre dämpning bara ?
 

Allroad

Medlem
Varför skrivs det så lite här på forumet om XXL egna cyklar? Är det sån skam kring dom?

Åker man på att göra push-ups som straff när man nämner dom eller vad är grejen?
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer