Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Allroad

Medlem
ForesterGuy sa:
Allroad sa:
marr sa:
Allroad sa:
Varför skrivs det så lite här på forumet om XXL egna cyklar? Är det sån skam kring dom?

Åker man på att göra push-ups som straff när man nämner dom eller vad är grejen?
De är rätt kass..
Vad är det som är rätt kasst?
Fördomarna?
Verkar inte bättre. Blir ju lite smådrygt om detta blir som ett märkesforum där alla bara rekommenderar Vitus, Specialized, Cube, osv..

AddeKvark

Medlem
Monterade i vintras en kolfibergaffel på "reservhojen", rakt 1 1/8 styrrör. Blev lite konfunderad när jag upptäckte att det inte fanns någon "förtjockning" närmast gaffelkronan för att pressa dit crown race (osäker på svenska ordet). Löste det tillfälligt genom att klämma in lite tunnplåt mellan gaffel och "crown race". Höll ett tag men inte längre.
Är gaffeln felgjord eller är det jag som inte begriper något? Vad göra?

frippegubben

Ny medlem
Finns det olika långa armar på V-bromsar?
Jag har ett udda bygge där jag skulle behöva lite kortare armar, så att vajern går mellan hjul och skärm (!). Som det sitter nu vill den gå rakt genom skärmen och eftersom det finns gott om plats mellan däck och skärm känns det rimligast att försöka dra vajern där.
Annars blir det till att fulmeka...

frippegubben sa:
Finns det olika långa armar på V-bromsar?
Jag har ett udda bygge där jag skulle behöva lite kortare armar, så att vajern går mellan hjul och skärm (!). Som det sitter nu vill den gå rakt genom skärmen och eftersom det finns gott om plats mellan däck och skärm känns det rimligast att försöka dra vajern där.
Annars blir det till att fulmeka...
Ja det finns, men dom är lite klenare eftersom hävarmen blir kortare. Optimalt hade ju varit att flytta skärmen men jag antar att du har tänkt på det redan.

d_anders

Medlem
Låter normalt Adde. Om Crown racet är rätt (för 1 1/8) och saknar slits så borde du behöva jobba lite för att få ned det hela vägen. Har det slits går det på väldigt enkelt. Trillar det på som ingenting så är det nog ett Crown race för tapered, men då borde det glappa rejält även när det är längst ner.

Pfaff

Aktiv medlem
d_anders sa:
Låter normalt Adde. Om Crown racet är rätt (för 1 1/8) och saknar slits så borde du behöva jobba lite för att få ned det hela vägen. Har det slits går det på väldigt enkelt. Trillar det på som ingenting så är det nog ett Crown race för tapered, men då borde det glappa rejält även när det är längst ner.
Det går bra att fixa slitsen med en dremel eller liten bågfil om det saknas i lagersätet.

frippa

Medlem
Tänker uppdatera lite på min dotters cykel. Är i dag 3-delade vevar som ska bli 1-del.
Kan jag välja valfri NW klinga med rätt bcd? Shimano M622 om det spelar någon roll.
Eller blir det bättre att byta hela paketet?

Aktiv medlem
Går bra att bara byta klingan i 9 fall av 10. Ibland kan fräsningar i vevarna hindra vissa drev men med en fil går det att lösa.
Glöm inte att beställa smalare klingbultar med.

Allroad

Medlem
Det har börjat knarra en jefla massa om cykeln, svårt att lokalisera då det bara kommer när man sitter på cykeln.

Testade en annan sadel och då avtog det lite men finns fortfarande kvar. Är det sadelstolpen kanske?

Gurra G

Medlem
Hej!
Ska köpa en gravel och vill komplettera med 27,5 tums hjul. Har lite svårt att greppa detta men jag har sett att man ibland skriver att man kan ha upp till 10 delat HG och 11 delat MTB kassett. Är det skillnad på dessa?

jonte987

Aktiv medlem
Jag fattar inte riktigt hur jag kan ställa in dämparen. Hur samspelar compression och pressure?
Compression "restricts circulation of the oil" men hur översätter jag det till upplevelse på cyklen? Mer restriction = långsammare sammantryckning?
Det jag behöver är "improving small-bump absorption and mid-stroke support". Som de skriver om revelation, om jag fattar vad de menar rätt. Jag vill alltså vara mjuk över rötter men inte dyka när jag går ner framhul först.

Ökar jag trycket så blir det så klart bra med stödet men också stötigt som fan.
Kan jag förbättra detta genom att sänka tryck och öka kompression?
Det blir kanske långsammare så att jag inte går över, men blir det inte också för långsamt för att dämpa rötter?

Annars är det i med med massor av tokens som gäller? Om det går med mitt skrot annars köpa en mer kompetent gaffel.

Det är en OEM Recon 130mm så jag vet inte in det går att trimma nåt på insidan.
Utan att öppna så finns tryck, rebound och compression att jobba med.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer