Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

NLC

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Allroad sa:
Köpte mig en beggad Specialized Secteur häromdagen och enligt förra ägarens utsago så skulle kedja/kassett vara utbytt i höstas men allt ser ut som skräp plus att växlarna hoppar. Så ett byte av dessa verkar stundande.

Vevarna plus stora drevet fram ser inte heller så granna ut och då undrar jag, kan man blanda märke eller serie på dessa komponenter eller måste jag hålla mig till något som är Shimano Sora specifikt?
Check this out https://productinfo.shimano.com/#/com/ :-)
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
NLC sa:
Allroad sa:
Köpte mig en beggad Specialized Secteur häromdagen och enligt förra ägarens utsago så skulle kedja/kassett vara utbytt i höstas men allt ser ut som skräp plus att växlarna hoppar. Så ett byte av dessa verkar stundande.

Vevarna plus stora drevet fram ser inte heller så granna ut och då undrar jag, kan man blanda märke eller serie på dessa komponenter eller måste jag hålla mig till något som är Shimano Sora specifikt?
Check this out https://productinfo.shimano.com/#/com/ :-)
Holy compat chart Batman! Den bokmärks!
 

Classe75

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

MrSvahn

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hur skiljer sig måttet "reach" mellan olika cyklar. Köpte min första MTB för några månader sedan och förstod snabbt att just reach betydde mycket då olika tillverkare kan ha whacky geometri trots att det är en XL.

Nu kollar jag på en hybrid/city cykel och ser att de flesta har runt 420-440mm reach i XL och XXL där min HT MTB har runt 472mm vill jag minnas. Är dessa hybridcyklar för små eller tänker man annorlunda vid sizing för standardcyklar?
 

Alfakrull

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
MrSvahn sa:
Hur skiljer sig måttet "reach" mellan olika cyklar. Köpte min första MTB för några månader sedan och förstod snabbt att just reach betydde mycket då olika tillverkare kan ha whacky geometri trots att det är en XL.

Nu kollar jag på en hybrid/city cykel och ser att de flesta har runt 420-440mm reach i XL och XXL där min HT MTB har runt 472mm vill jag minnas. Är dessa hybridcyklar för små eller tänker man annorlunda vid sizing för standardcyklar?
Förmodligen är styrstammen längre på hybridcyklarna så att avståndet till styret blir detsamma. Om det är bättre eller inte för en hybrid kan du säkert hitta ett gäng som vill diskutera om du vill fundera mer på det.
 

mtb565

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vad ska jag behöva göra för att få bort aviseringen "Connect synjningstj." från Garmin Connect på min android telefon när jag inte använder klockan? (Forerunner 620)
 
Senast ändrad:

Awen79

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Har ett par frågor om eker-spänning utifrån ett n00b perspektiv - Hur kontrollerar man/spänner sina ekrar till rätt spänning?

Man måste ha en (eker) tensiometer va? Och helst den från Park Tool iom att den har en erkänt bra lista som man utifrån tjocklek på ekrarna kan se hur tensiometerns värden översätts till kg.

Mailade faktiskt Sun Ringle och fick ett värde på vad fälgarna som jag är lite orolig över bör ha för eker-spänningsvärde och fick 120kg/f till svar, vilket troligtvis är fälgens maxvärde så att ligga strax under det ska nog också gå fint. Dock är jag lite nyfiken på vad f står för i sammanhanget..

Tänkte ta cykeln till en mekaniker som får kontrollera alla ekrarna, men han måste alltså ha Park Tools tensiometer lr något bättre för att kunna göra annat än att "spänna på känsla/erfarenhet"?

Det vanliga verkar de flesta fälgar ska ha ekrarna spända till 125 kg lr strax därunder (om man vill lämna utrymme för viss felmarginal.
 

glitch

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
MrSvahn sa:
Hur skiljer sig måttet "reach" mellan olika cyklar. Köpte min första MTB för några månader sedan och förstod snabbt att just reach betydde mycket då olika tillverkare kan ha whacky geometri trots att det är en XL.

Nu kollar jag på en hybrid/city cykel och ser att de flesta har runt 420-440mm reach i XL och XXL där min HT MTB har runt 472mm vill jag minnas. Är dessa hybridcyklar för små eller tänker man annorlunda vid sizing för standardcyklar?

Reach har tyvärr på senare år blivit det folk tittar på för att förenkla geometrifrågan som är väldigt komplex. Reach anger ju måttet fram till styrhuvudet när du står rakt upp. På en utförsorienterad hoj står man mest. När du sitter och trampar däremot är det mer än reach som är intressant. Sadelrörsvinkel, topprör mm. påverkar alla hur långt du har till styret. En hybrid går ju mest på relativt plan mark. Då behövs inte lika brant sadelrör och eftersom man mest sitter ner är det viktigt att titta på avstånd till styret sittandes också.
Kort sagt reach är en av många parametrar.
 
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
För mycket reach är ett problem på nya cyklar också. Det ska man komma ihåg. Tex bikefitjames är ganska less på det. Proffsmodernt är inte för gemene man.
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Awen79 sa:
...bör ha för eker-spänningsvärde och fick 120kg/f till svar, vilket troligtvis är fälgens maxvärde så att ligga strax under det ska nog också gå fint. Dock är jag lite nyfiken på vad f står för i sammanhanget..

Tänkte ta cykeln till en mekaniker som får kontrollera alla ekrarna, men han måste alltså ha Park Tools tensiometer lr något bättre för att kunna göra annat än att "spänna på känsla/erfarenhet"?

Det vanliga verkar de flesta fälgar ska ha ekrarna spända till 125 kg lr strax därunder (om man vill lämna utrymme för viss felmarginal.
Kgf utläses kilogram-force. Kg/f är stavfel. Omvandla från Kgf till N genom att multiplicera med 9,81 (eller 9,80665). Alltså, 120 Kgf = 1177 N.

För alufälgar brukar maxvärdet ligga ungefär där, 950-130 Kgf eller 1000-1350 N beroende på tillverkare/modell. CF fälgar tål typiskt lite mer (1300-1500 N).

Ofta är det max tillåten genomsnittliga ekerspänning på den hårda sidan av hjulet som avses. Beroende på vem som byggt hjulet är det olika jämn spänning mellan de typiskt 16 eller 14 ekrarna på samma sida. Där ett dåligt byggt hjul kan ha +/- 20% avvikelse, ett bra byggt hjul +/- 3%. Jämnare är bättre. Jämnare spänning tillåter även högre genomsnitt ekerspänning.

Man kan uppskatta eller mäta. Det senare ger ofta bättre nogrannhet. TM-1 är ett tillräckligt bra verktyg för jobbet.

Man mäter för rätt hårdhet och jämnhet på höger sida bak och vänster sida fram. På motsatta sidor är spänningen lägre och där mäter man bara för jämnhet.

Ofta bygger man med flit lite hårdare bak än fram (5-10%).
 

Mayhem

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Fälgar som är hookless, går de att använda med vanliga kanttrådsdäck eller är det endast tubelessdäck som gäller?

Bakgrund: Skall beställa fälgar för hjulbygge till ny gravelbike där det ena hjulparet 700C skall kunna tjänstgöra med dubbdäck på vintern. Än så länge har jag inte sett några dubbdäck anpassade för tubeless, så frågan är huruvida Schwalbe Marathon Winter skulle fungera med lågt tryck och slang på en fälg som är hookless, eller om jag istället borde satsa på en likvärdig fälg med bead hook.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Proppen i botten på diskhoar, är det nån standard på måtten där? Funderar på om det går att byta till något som bygger mindre på höjden under för att få mer plats där för en bänkdiskmaskin. Hittar modeller som ser ut att fungera vad avser rören under hon men kan inte läsa mig till hur grejerna passar på hon i sig.

Det är alltså ganska exakt nåt sånt här jag skulle behöva få dit.
https://m2.ikea.com/se/sv/p/lillviken-vattenlas-bottenventil-1-ho-10311539/
 
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Rattnalle sa:
Proppen i botten på diskhoar, är det nån standard på måtten där? Funderar på om det går att byta till något som bygger mindre på höjden under för att få mer plats där för en bänkdiskmaskin. Hittar modeller som ser ut att fungera vad avser rören under hon men kan inte läsa mig till hur grejerna passar på hon i sig.

Det är alltså ganska exakt nåt sånt här jag skulle behöva få dit.
https://m2.ikea.com/se/sv/p/lillviken-vattenlas-bottenventil-1-ho-10311539/
Ful-bump.

Med tillägget att hon är från Ifö och tillverkad 98 enligt etiketten under.
 

perzzon

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Har precis installerat ikeas avlopp och propp men iofs i en ikea-ho, och iofs tvättställ istället för kök.
VI hade köpt en icke ikea-propp pga design. Den passade inte alls med avloppet.
Utan att vara säker så tror jag dock att den passade bra i hon. Så rimligen borde du kunna köpa en ikea propp som passar med både det länkade avloppet och din gamla ho.
 

perzzon

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Har precis installerat ikeas avlopp och propp men iofs i en ikea-ho, och iofs tvättställ istället för kök.
VI hade köpt en icke ikea-propp pga design. Den passade inte alls med avloppet.
Utan att vara säker så tror jag dock att den passade bra i hon. Så rimligen borde du kunna köpa en ikea propp som passar med både det länkade avloppet och din gamla ho.
EDIT: inser nu att det var en sån där fet kopp. Så inte mycket som stämmer med ett tvättställ.
Nåväl. Ikea har bra return-policys :)
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag antar att jag får skruva isär och mäta sen åka till Ikea med ett skjutmått i fickan för att vara säker. Behöver ju iofs ändå mäta vad den bygger på höjden för att se om det räcker eller om jag ska lägga ner alltihop.

Hittar dåligt med ordentliga skisser med mått på det området. Det kan man tolka som att inget passar och det är ingen idé att försöka eller ett det är samma mått på alla och därför överflödigt att ange .
 
Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Bör man välja en Shimano XTR-kedja istället för XX1 till sin eaglegrupp? Priset och tillgängligheten för dagen styr.
 

Allroad

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Cykellås till en räser. Vad rekommenderar ni där? Vill bara kunna låsa smidigt när man springer in och köper lite mjölk. Eller är det bara att glömma?

Tack på förhand.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Allroad sa:
Cykellås till en räser. Vad rekommenderar ni där? Vill bara kunna låsa smidigt när man springer in och köper lite mjölk. Eller är det bara att glömma?

Tack på förhand.
Tunn låsvajer och ett hänglås kör jag med. Drar vajern runt något och låser fast i kedjekrans. Leder till att tjuven måste klippa vajern och försöker han sen cykla iväg så går inte det. Klent skydd, men bättre än inget.

Har man inget lås kan det hjälpa att lägga i högsta växeln - vet iaf en som räddade sin cykel på det viset, men det förutsätter nog SPD pedaler så att man har skor som det går springa kapp tjuven i.

Stannar mycket sällan ensam och lämnar cykeln utom synhåll.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Allroad sa:
Cykellås till en räser. Vad rekommenderar ni där? Vill bara kunna låsa smidigt när man springer in och köper lite mjölk. Eller är det bara att glömma?

Tack på förhand.
Jag har ett Abus cykelbygellås som funkar att köra med på ena sidan styret eller rygga , låser alltid fast cyklarna i ramen .

M
 

Crocko

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
mtb565 sa:
Får man sin cykel fortare om man uppdaterar paket spårningen hela tiden? ?
Nej, men om man spårar paketet i flera olika appar, idealet är 4-5 appar vilket ger 2-3 dagars förbättring från asien, 1 dag från tyskland och 3 månaders till 5 års försening från UK.
Visa gärna en bild när du fått din nya cykel :)
 

Crocko

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
sommaren sa:
Är "103EN" längden på vevlagret?
Vilken info behöver jag bry mig om för att lyckas få hem rätt vevlager till absolut billigast pris?
Min bästa killgissning utan att ha mer info är att du har ett 68mm vevhus, du kan mäta bredden enkelt.

103 borde snarare vara längden på axeln i lagret vilken du lika lått mäter med skjutmått.
 
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Som bilist som korsar cykelvägen skulle jag, personligen, lämna företräde åt cyklisterna som korsar min utfart till RV där jag även har STOP-plikt. De flesta bilister verkar inte se det så. Nu när jag tittar på aktuellt område i fågelperspektiv ser jag att strecken från vägen skär av cykelbanan, inte tvärs om. Vad är det som gäller här? Jag kan tycka att det borde göras tydligare med en ordentlig skyltning för cykelöverfart som tydliggör att bilister bör lämna cyklister företräde.
 

Bilagor

Ridley

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
dustiekaltman sa:
Som bilist som korsar cykelvägen skulle jag, personligen, lämna företräde åt cyklisterna som korsar min utfart till RV där jag även har STOP-plikt. De flesta bilister verkar inte se det så. Nu när jag tittar på aktuellt område i fågelperspektiv ser jag att strecken från vägen skär av cykelbanan, inte tvärs om. Vad är det som gäller här? Jag kan tycka att det borde göras tydligare med en ordentlig skyltning för cykelöverfart som tydliggör att bilister bör lämna cyklister företräde.
Edit: Orkar inte.
 
Senast ändrad:
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Läste på ...igen och det är tydligt en cykelpassage vilket innebär väjningsplikt för mig som cyklist. Kan dock tycka att det skulle göras om till Cykelöverfart.
 

perzzon

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det kan jag inte. Trodde som sagt.
Nu när jag grunnar på det känns det kanske inte som en helt rimlig grej.
 

JesperA

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Tänkte cykla till Läckö slott när det blivit lite varmare, kollade runt lite på google maps & såg att det var skyltat för endast gående fram till slottet:

https://www.google.se/maps/@58.6738...4!1skqLYUiff9IbGMydwPAPBmw!2e0!7i13312!8i6656

Jag ville ta mig hit åtminstone, framför slottet:

https://www.google.se/maps/@58.6733...4!1sMsyazV3XXr-wfqFYVD1Xyg!2e0!7i13312!8i6656

Så vad gäller, får man kliva av cykeln & leda den dit eller får man inte ta med cykel överhuvudtaget även när man går på "gångbana"/endast gående skylt?

Vill ogärna lämna cykeln borta vid parkeringen
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det är alltid tillåtet att leda en cykel på en gångväg.

Sedan om det finns synpunkter på parkering av cykeln styrs separat.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
JesperA sa:
Tänkte cykla till Läckö slott när det blivit lite varmare, kollade runt lite på google maps & såg att det var skyltat för endast gående fram till slottet:

https://www.google.se/maps/@58.6738...4!1skqLYUiff9IbGMydwPAPBmw!2e0!7i13312!8i6656

Jag ville ta mig hit åtminstone, framför slottet:

https://www.google.se/maps/@58.6733...4!1sMsyazV3XXr-wfqFYVD1Xyg!2e0!7i13312!8i6656

Så vad gäller, får man kliva av cykeln & leda den dit eller får man inte ta med cykel överhuvudtaget även när man går på "gångbana"/endast gående skylt?

Vill ogärna lämna cykeln borta vid parkeringen
Leder du cykeln är du väl gående i lagens mening?
 

mtb565

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Man bli lätt obstinat när man väntar på sin nya cykel, den har idag landat på närmaste post terminal 4 mil bort för "utdelning nästa vardag". Finns det någon chans att själv hämta ut paket från terminaler? Någon som testat? Det är i PostNords regi.
 

JesperA

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Rattnalle sa:
Det är alltid tillåtet att leda en cykel på en gångväg.

Sedan om det finns synpunkter på parkering av cykeln styrs separat.

Bengt-re sa:
Leder du cykeln är du väl gående i lagens mening?
? Testar att leda cykeln, antar att det är lite extra bevakning runt dessa typer av landmärken men antar att det allvarligaste som kan hända är att man blir tillsagd bara
 

Tallmmag

Ny medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hej,
Är det meningen/ok att det är ett litet glapp i kassetten? Alltså om jag plockar av bakhjulet och skakar hjulet, så hörs ett ”glapp-ljud”. Själva kugghjulen sitter lite löst.. Jag har dragit åt kassetten med ett kassettverktyg (förmodligen för hårt...)
Mvh Magnus
 

magnil

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vill ha verktyg för att själv kunna byta lager i hjul och ram. Vet att man kan slå ut dem med skruvmejsel och göra egen press men föredrar verktyg avsedda för uppgiften. Såg en tråd för ett tag sedan med lämpliga kit till vettig peng men hittar den inte nu.

Vad köper jag? (Eller kan någon hitta tråden?)
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer