Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

rödblå

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Om man har fått ett paket med en mängd prylar från den största engelska cykelaffären där man bland annat har köpt ett bromsbelägg, men istället för ett får man en liten kartong innehållande 10st bromsbelägg. Uppmärksammar man dem om detta? ;)
 
Senast ändrad:

ForesterGuy

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
rödblå sa:
Om man har fått ett paket med en mängd prylar från den största engelska cykelaffären där man bland annat har köpt ett bromsbelägg, men istället för ett får man en liten kartong innehållande 10st bromsbelägg. Uppmärksammar man dem om detta? ;)
Nja, det känns ju tråkigt att klaga varenda gång det blir fel... ?
 
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Skogsgubben sa:
jingleyschmidt sa:
Ridley sa:
jingleyschmidt sa:
Varför är det fel att ha ventilhatt? Så jävla fult att inte ha! Jag beställde färgade ventilhattar från Wish förra veckan. Återkommer med bild! ;)
Passa på att beställa clowndäck i samma färg när du ändå håller på
Har du några tips? Nyfiken.
Däck? Det är ju en fälg: https://www.bike24.com/p262229.html
Jaså, stilpolisen säger nej till ventilhattar även på MTB? Är väl bra att inte få in lera och skit vid käglan?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Alex Supertramp sa:
Skogsgubben sa:
jingleyschmidt sa:
Ridley sa:
jingleyschmidt sa:
Varför är det fel att ha ventilhatt? Så jävla fult att inte ha! Jag beställde färgade ventilhattar från Wish förra veckan. Återkommer med bild! ;)
Passa på att beställa clowndäck i samma färg när du ändå håller på
Har du några tips? Nyfiken.
Däck? Det är ju en fälg: https://www.bike24.com/p262229.html
Jaså, stilpolisen säger nej till ventilhattar även på MTB? Är väl bra att inte få in lera och skit vid käglan?
Hur skulle lera där vara ett problem? Knäpp till med ett finger så trillar det av.

Edit: på Schrader och Dunlop fyller de en funktion, men en Presta är stängd och kan inte få nåt "i" sig.
 
Senast ändrad:

ForesterGuy

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Raggamuffin sa:
Alex Supertramp sa:
Skogsgubben sa:
jingleyschmidt sa:
Ridley sa:
jingleyschmidt sa:
Varför är det fel att ha ventilhatt? Så jävla fult att inte ha! Jag beställde färgade ventilhattar från Wish förra veckan. Återkommer med bild! ;)
Passa på att beställa clowndäck i samma färg när du ändå håller på
Har du några tips? Nyfiken.
Däck? Det är ju en fälg: https://www.bike24.com/p262229.html
Jaså, stilpolisen säger nej till ventilhattar även på MTB? Är väl bra att inte få in lera och skit vid käglan?
Hur skulle lera där vara ett problem? Knäpp till med ett finger så trillar det av.

Edit: på Schrader och Dunlop fyller de en funktion, men en Presta är stängd och kan inte få nåt "i" sig.
Att vuxna människor orkar fjanta sej om sånt där...
 

GustafH

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
ForesterGuy sa:
Att vuxna människor orkar fjanta sej om sånt där...
Jag är mest imponerad över att folk orkar ha en ventilhatt. Det är tillräckligt med pill att skruva ut ventilen varje gång man ska pumpa, än mindre skruva bort ytterligare en sak som man dessutom då helst inte ska slarva bort. Nä, de åker bort.
 

ForesterGuy

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
GustafH sa:
ForesterGuy sa:
Att vuxna människor orkar fjanta sej om sånt där...
Jag är mest imponerad över att folk orkar ha en ventilhatt. Det är tillräckligt med pill att skruva ut ventilen varje gång man ska pumpa, än mindre skruva bort ytterligare en sak som man dessutom då helst inte ska slarva bort. Nä, de åker bort.
Kör du med latexslang, eller? Ytterst fjantigt sedan butylgummit uppfanns, dvs 1937.
 

Rut-66

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
+1

Min fråga är för övrigt hur det kan vara så jävla svårt att skilja på retro och vintage i alla dessa jävla annonser och auktioner ?
Ja, förutom att all jävla relevant info dessutom saknas...

God jävla morgon allihop!
 

NickPick

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
rödblå sa:
Om man har fått ett paket med en mängd prylar från den största engelska cykelaffären där man bland annat har köpt ett bromsbelägg, men istället för ett får man en liten kartong innehållande 10st bromsbelägg. Uppmärksammar man dem om detta? ;)
Ja det tycker jag, för ditt eget samvetes skull.
Hade dom missat bromsbelägget så hade du kanske skrivit om det här istället.
 

GustafH

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
ForesterGuy sa:
GustafH sa:
ForesterGuy sa:
Att vuxna människor orkar fjanta sej om sånt där...
Jag är mest imponerad över att folk orkar ha en ventilhatt. Det är tillräckligt med pill att skruva ut ventilen varje gång man ska pumpa, än mindre skruva bort ytterligare en sak som man dessutom då helst inte ska slarva bort. Nä, de åker bort.
Kör du med latexslang, eller? Ytterst fjantigt sedan butylgummit uppfanns, dvs 1937.
Nej, butyl tack. Såna nymodigheter som ventilhattar och latexslang sysslar jag inte med. Ventilhatten känns bara som onödig plast. Det har vi nog av i världen.
 

ForesterGuy

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
GustafH sa:
ForesterGuy sa:
GustafH sa:
ForesterGuy sa:
Att vuxna människor orkar fjanta sej om sånt där...
Jag är mest imponerad över att folk orkar ha en ventilhatt. Det är tillräckligt med pill att skruva ut ventilen varje gång man ska pumpa, än mindre skruva bort ytterligare en sak som man dessutom då helst inte ska slarva bort. Nä, de åker bort.
Kör du med latexslang, eller? Ytterst fjantigt sedan butylgummit uppfanns, dvs 1937.
Nej, butyl tack. Såna nymodigheter som ventilhattar och latexslang sysslar jag inte med. Ventilhatten känns bara som onödig plast. Det har vi nog av i världen.
Det finns ventilhattar i metall...
 

rödblå

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
NickPick sa:
rödblå sa:
Om man har fått ett paket med en mängd prylar från den största engelska cykelaffären där man bland annat har köpt ett bromsbelägg, men istället för ett får man en liten kartong innehållande 10st bromsbelägg. Uppmärksammar man dem om detta? ;)
Ja det tycker jag, för ditt eget samvetes skull.
Hade dom missat bromsbelägget så hade du kanske skrivit om det här istället.
Kanske det. Frågan är bara om det gör någon faktiskt nytta mer än att göra "rätt". Vem på CRC blir glad över de 9 bromsbeläggen, och är det värt att krångla med returfrakt för det.
 

pirx

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
När det börjar klia på skalpen under hjälmen, försöker ni bara klia er bäst ni kan med handen eller har ni ngt trick?
 

Klavikel

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Har en DASH-laddare som ger 5 volt, 4 ampere enligt pluggen.
OnePlus säljer även kablar som är specade för 4 ampere men de är både dyra och korta.

Funkar det med en kabel som är specad för 2,4 ampere eller blir snabbladdningen sämre?
 

ceel

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Klavikel sa:
Har en DASH-laddare som ger 5 volt, 4 ampere enligt pluggen.
OnePlus säljer även kablar som är specade för 4 ampere men de är både dyra och korta.

Funkar det med en kabel som är specad för 2,4 ampere eller blir snabbladdningen sämre?
OnePlus laddare+sladd fungerar i kombo för att ge snabbladdning. Tester har visat att andra kombinationer inte fungerar.

Edit: Med "inte fungerar" menar jag då att snabbladdningen kräver både sladden och laddaren. Annan sladd eller annan laddare kommer såklart att ladda, men inte lika fort.

Undantaget är om du får tag i en Oppo-sladd för VOOC eftersom det är den tekniken som OnePlus kör med.
 
Senast ändrad:

Klavikel

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
ceel sa:
Klavikel sa:
Har en DASH-laddare som ger 5 volt, 4 ampere enligt pluggen.
OnePlus säljer även kablar som är specade för 4 ampere men de är både dyra och korta.

Funkar det med en kabel som är specad för 2,4 ampere eller blir snabbladdningen sämre?
OnePlus laddare+sladd fungerar i kombo för att ge snabbladdning. Tester har visat att andra kombinationer inte fungerar.

Edit: Med "inte fungerar" menar jag då att snabbladdningen kräver både sladden och laddaren. Annan sladd eller annan laddare kommer såklart att ladda, men inte lika fort.

Undantaget är om du får tag i en Oppo-sladd för VOOC eftersom det är den tekniken som OnePlus kör med.
Hallå, tack för snabbt svar..
Då var det som jag trodde då, jäkla skit att en kabel ska vara så jäkla dyr bara... nästan två hundra för en meter sladd.
Lutar åt att jag fortsätter snabbladda med den korta medföljande och sen kör fulladdning på den längre men lite billigare.

Man kan ju tycka att man borde få med en rimligt lång kabel när man köper en mobil för 5 000kr
 

erikiiofph7

Ny medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vad heter egentligen "landsvägscykling" på engelska?
"Road cycling" verkar inkludera all cykling på asfalt, inkl transportcykling på gamla tantcyklar.
"Race cycling" låter som det bara handlar om tävling, men jag håller ju bara på med landsvägscykling som en glad motionär...
 

Alfakrull

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Fick med en "RockShox Reverb Enduro Height Collar" med ett cykelköp, tänkte att det skulle gå att ha sadeln lägre mha den men tanken är bara att en ska kunna välja att nedgradera sig slaglängdsmässigt och fortfarande ha en lika lång stolpe? Inte underligt att jag inte hört om det innan då...
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Alfakrull sa:
Fick med en "RockShox Reverb Enduro Height Collar" med ett cykelköp, tänkte att det skulle gå att ha sadeln lägre mha den men tanken är bara att en ska kunna välja att nedgradera sig slaglängdsmässigt och fortfarande ha en lika lång stolpe? Inte underligt att jag inte hört om det innan då...
Den är i första hand känd som räddningen när stolpen pajar och sjunker.
 

gandhi

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Om jag vill ladda och uppgradera firmware på ett di2-batteri (det runda stavformade för invärtes bruk) jag har liggandes.

Räcker det att jag pluggar in det i en av de tre portarna i kopplingsboxen (SM-EW90-A) på styret med en di2-sladd och sedan ansluter laddaren till samma box? Det är ingen omvandlare i dosan (SM-JC41) nere i vevlagerhuset väl?

Jag har ingen lust att lossa sadelstolpen och koppla in batteriet där bara för att ladda
 

Allroad

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag tänkte byta växelreglage från såna vridreglage till sådana där man växlar med tummen istället. Vajerdragningen verkar till större del vara intern på denna Scott Sub 10.

Har aldrig gjort något liknade jobb så jag undrar vad behöver man tänka på vid byte av dessa reglage? Är det bara att dra loss den gamla vajern och försöka lirka in den nya eller hur gör ni?
 

Bilagor

thefnatte

Ny medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Köpte en heldämpad mtb. Giant anthem 16'. Fattar att jag måste tvätta och smörja kedjan regelbundet.. Men vad mer gör ni mer?

Lämnar man in på service eller lär sig själv?
Var lämnar man isf in? (sthlm)
 

DanielS

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Allroad sa:
Jag tänkte byta växelreglage från såna vridreglage till sådana där man växlar med tummen istället. Vajerdragningen verkar till större del vara intern på denna Scott Sub 10.

Har aldrig gjort något liknade jobb så jag undrar vad behöver man tänka på vid byte av dessa reglage? Är det bara att dra loss den gamla vajern och försöka lirka in den nya eller hur gör ni?
Först måste du ha ett reglage som passar till den bakväxel du har. Jag är osäker på om du kan ta vilket reglage som helst eller om du måste ha ett speciellt för navväxel.

Brukar vara svårt att återanvända vajern då den fransar upp sig och då det sitter en vajerstopp vid reglaget måste du dra ut hela vajern för att byta reglage. Klipp av vajerstoppet vid reglaget och sätt ihop med den nya vajern, t ex med krympslang. Så kan du dra igenom den nya vajern genom ramen mha den gamla. Glöm inte att trä den nya vajern genom det nya reglaget först.
 

DanielS

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
thefnatte sa:
Köpte en heldämpad mtb. Giant anthem 16'. Fattar att jag måste tvätta och smörja kedjan regelbundet.. Men vad mer gör ni mer?

Lämnar man in på service eller lär sig själv?
Var lämnar man isf in? (sthlm)
Man lär sig serva själv. Kolla på youtube efter videor där dom går igenom grundläggande service. Det viktigaste att tänka på är dämpare som behöver service efter ca 50 timmar. Kolla igenom alla funktioner, skruvar, lager, mät kedja mm regelbundet och åtgärda när det behövs eller något börjar fungera dåligt.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
DanielS sa:
thefnatte sa:
Köpte en heldämpad mtb. Giant anthem 16'. Fattar att jag måste tvätta och smörja kedjan regelbundet.. Men vad mer gör ni mer?

Lämnar man in på service eller lär sig själv?
Var lämnar man isf in? (sthlm)
Man lär sig serva själv. Kolla på youtube efter videor där dom går igenom grundläggande service. Det viktigaste att tänka på är dämpare som behöver service efter ca 50 timmar. Kolla igenom alla funktioner, skruvar, lager, mät kedja mm regelbundet och åtgärda när det behövs eller något börjar fungera dåligt.
Det finns servicescheman för nästan alla dämpare. De finns på nätet. 50 timmar är vanligt men inte ett helt säkert kort att chansa på. Det är dessutom olika moment vid olika storlek på service.
 

Allroad

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Bytet av reglagen gick bra, den växlar ungefär lika kasst som innan på bakväxeln. Gissar på min dåliga justering i kombo med sliten kassett och kedja för den vill inte riktigt gå på direkten från största drevet bak till andra drevet, man får trycka två gånger och den tvekar en väldans med att gå på minst drevet, ibland går det, ibland inte. Dessa justerskruvar är så jävla kass kvalitet på också så de bara mosas sönder..

Det är alltså 3x7 växlar på högen.

Men det får bli något för en annan dag.

Det verkar glappa en del om man står med låst framhjul och vickar fram och tillbaka, det ser ut som om det är benen ner i framgaffel som glappar, vad gör man åt sånt? Känns lite smårisky att åka runt med?

Exakt denna modell är det https://www.cykellagret.se/p7849/scott-sub-comfort-40-unisex
 
Senast ändrad:

Classe75

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Allroad sa:
Bytet av reglagen gick bra, den växlar ungefär lika kasst som innan på bakväxeln. Gissar på min dåliga justering i kombo med sliten kassett och kedja för den vill inte riktigt gå på direkten från största drevet bak till andra drevet, man får trycka två gånger och den tvekar en väldans med att gå på minst drevet, ibland går det, ibland inte. Dessa justerskruvar är så jävla kass kvalitet på också så de bara mosas sönder..
Det är inte skruvarna som justerar detta, det är vajerspänningen. Sitter en justeringsmutter i ena eller andra änden av vajern som ska användas.
 

Allroad

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Om framgaffeln glappar lite när man står stilla och håller fast frambromsen vad kan det vara då? Läst lite på nätet om att det är vanligt på suntour dämpade gafflar men ingen som riktigt pekar på en lösning.

Och om det inte är värt att laga hur vet man vad för ny gaffel som man behöver?
 

Freddie L

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Antingen är det ett glapp i gaffeln, eller bromsbeläggen som rör sig eller ett slappt styrlager.

Vrid styret 90' och vicka, försvinner problemet är det nog inte bromsbelägg, sätt handen över styrlagret och fortsätt vicka, rör det sig behöver det spännas.
 

Allroad

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Freddie L sa:
Antingen är det ett glapp i gaffeln, eller bromsbeläggen som rör sig eller ett slappt styrlager.

Vrid styret 90' och vicka, försvinner problemet är det nog inte bromsbelägg, sätt handen över styrlagret och fortsätt vicka, rör det sig behöver det spännas.
Ska prova! Men jag vill minnas att när jag kollade igår så såg man att benen på gaffeln glappade, är ju någon billig dämpgaffel på den här damtrallan.
 

DanielS

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Allroad sa:
Ska prova! Men jag vill minnas att när jag kollade igår så såg man att benen på gaffeln glappade, är ju någon billig dämpgaffel på den här damtrallan.
Ja det ska väl inte glappa. Om det inte är stor risk för någon olycka så skulle jag köra vidare. Försök och ta reda på hur det i så fall kan gå sönder. Att byta gaffel kostar nog mer än cykeln är värd.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Belse sa:
ooms sa:
Jimel sa:
Belse sa:
Är Sixten avstängd igen?
Ja han blev avstängd igen.
Men den nya avstängningen borde väl gå ut snart, det var väl några veckor sedan den skedde?
Vad hände denna gång då???
Zebran är ett randigt djur och ränderna går aldrig ur.

Typ.

Lite ovärdigt att jiddra för mycket om personer som fått talförbud(även om det må ha varit väl motiverat), så kanske bättre att bara gå vidare och låta historien vara just historia?

#åsikt
 

Lajal

Ny medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Har konverterat till 1x och kedjelinjen är tokig på låga växlar. Behöver införskaffa distansbrickor, men lyckas inte klura ut om det är några särskilda brickor jag behöver. Kan jag köpa vad som helst på typ Biltema så länge de passar skruvarna jag har till klingan? Eller behöver jag specifika brickor för mitt vevparti? Antar att jag behöver längre skruvar också.
Vevpartiet är Shimano FC-MT600, med en Shimano SLX FC-M7000-klinga.

Tacksam för hjälp.
 

Havoc 5

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Men för helvedde!
Lämna Sixten ifred, han är ju som ett jävla lamm globalt sett.
Blir man störd av denne skribent är det väl bara att adda privat, hota eller titta åt andra hållet?
 

Vegan

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Om man kör 1x11 och vill byta framdrevet till ett som har fler tänder och man hittar ett som har rätt antal tänder men där det står till 2x11, kommer det att passa (bultdiameter, fabrikat, modell etc. är samma)? Vad skiljer?
 

såkket

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vegan sa:
Om man kör 1x11 och vill byta framdrevet till ett som har fler tänder och man hittar ett som har rätt antal tänder men där det står till 2x11, kommer det att passa (bultdiameter, fabrikat, modell etc. är samma)? Vad skiljer?
2x klingorna är fasade för att kedjan skall gå på och av vid växling så den sitter på sämre och hålls ju normalt på plats av framväxeln.
1x klingorna är normalt sett dessutom narrow/wide dvs anpassad för kedjans länkar så den har ännu svårare att hoppa av.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer