Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

weldion

Aktiv medlem
Vegan sa:
Om man kör 1x11 och vill byta framdrevet till ett som har fler tänder och man hittar ett som har rätt antal tänder men där det står till 2x11, kommer det att passa (bultdiameter, fabrikat, modell etc. är samma)? Vad skiljer?
På framdrev för 1x11, så är det gjort så att kedjan jämt skall ligga kvar på just det drevet. På 2x11 så är det gjort så att man skall kunna växla mellan 2 st olika stora drev.
Risken är att kedjan hoppar av ett ensamt 2x11-framdrev utan framväxeln som kedjestyrare.

NLC

Aktiv medlem
Fast om man kör LVG så funkar IMHO 1x11 med "vanligt" framdrev tillräckligt bra, skumpar man i skog eller slirar på gräsmattor är det förstås en annan femma.

Allroad

Medlem
Freddie L sa:
Antingen är det ett glapp i gaffeln, eller bromsbeläggen som rör sig eller ett slappt styrlager.

Vrid styret 90' och vicka, försvinner problemet är det nog inte bromsbelägg, sätt handen över styrlagret och fortsätt vicka, rör det sig behöver det spännas.
Nu fick jag tillfälle att prova, ställde hjulet på 90 grader och det vickar även i sidled, inte fullt lika mycket som när det står rakt fram men ändå ett spel på kanske 1mm. Något är ju inte riktigt rätt med dämparen fram.

Brukar det vara någon form av brickor som skall hålla dämparna som kanske har slitits ut och glappar?

Rattnalle

Aktiv medlem
Allroad sa:
Freddie L sa:
Antingen är det ett glapp i gaffeln, eller bromsbeläggen som rör sig eller ett slappt styrlager.

Vrid styret 90' och vicka, försvinner problemet är det nog inte bromsbelägg, sätt handen över styrlagret och fortsätt vicka, rör det sig behöver det spännas.
Nu fick jag tillfälle att prova, ställde hjulet på 90 grader och det vickar även i sidled, inte fullt lika mycket som när det står rakt fram men ändå ett spel på kanske 1mm. Något är ju inte riktigt rätt med dämparen fram.

Brukar det vara någon form av brickor som skall hålla dämparna som kanske har slitits ut och glappar?
Du får jobba dig igenom alla rörliga delar. Hjullager, styrlager, gaffelbussningar.

pirx

Medlem
Finns det ngn app som funkar för att läsa det här forumet, eller klickar ni runt er i websidan helt enkelt?

DanielS

Medlem
Lajal sa:
Har konverterat till 1x och kedjelinjen är tokig på låga växlar. Behöver införskaffa distansbrickor, men lyckas inte klura ut om det är några särskilda brickor jag behöver. Kan jag köpa vad som helst på typ Biltema så länge de passar skruvarna jag har till klingan? Eller behöver jag specifika brickor för mitt vevparti? Antar att jag behöver längre skruvar också.
Vevpartiet är Shimano FC-MT600, med en Shimano SLX FC-M7000-klinga.

Tacksam för hjälp.
När jag köpte en one-up NW-klinga så följde det med några olika brickor. Jag behövde använda dessa som distanser för klingbultarna (konverterade från 3x). "Vanliga" brickor köpta på bygghandeln fungerade inte på mitt Shimano Deore vevparti pga att de hade för stor yttre diameter. Du får mäta vad som funkar, om du hittar brickor på biltema som passar så bör det fungera om allt sitter fast när du är klar.

Lajal

Ny medlem
jonte987 sa:
DanielS sa:
Lajal sa:
Har konverterat till 1x och kedjelinjen är tokig på låga växlar. Behöver införskaffa distansbrickor, men lyckas inte klura ut om det är några särskilda brickor jag behöver. Kan jag köpa vad som helst på typ Biltema så länge de passar skruvarna jag har till klingan? Eller behöver jag specifika brickor för mitt vevparti? Antar att jag behöver längre skruvar också.

Tacksam för hjälp.
När jag köpte en one-up NW-klinga så följde det med några olika brickor. Jag behövde använda dessa som distanser för klingbultarna (konverterade från 3x). "Vanliga" brickor köpta på bygghandeln fungerade inte på mitt Shimano Deore vevparti pga att de hade för stor yttre diameter. Du får mäta vad som funkar, om du hittar brickor på biltema som passar så bör det fungera om allt sitter fast när du är klar.
Jag vet inte, men det är ialla fall 3mm du ska justera, om det hjälper dig. (fast varje mm gör det så klart bättre)
Tack, det hjälper absolut! Är 3mm någon grundregel för alla 1x-system, eller hur fick du fram det? Bara nyfiken.

jonte987

Aktiv medlem
Lajal sa:
jonte987 sa:
DanielS sa:
Lajal sa:

Tacksam för hjälp.
Jag vet inte, men det är ialla fall 3mm du ska justera, om det hjälper dig. (fast varje mm gör det så klart bättre)
Tack, det hjälper absolut! Är 3mm någon grundregel för alla 1x-system, eller hur fick du fram det? Bara nyfiken.
Sorry hjärnsläpp. Stryk det. Min trötta hjärna gjorde kopplingar som inte finns.

Lajal

Ny medlem
jonte987 sa:
Lajal sa:
jonte987 sa:
DanielS sa:
Lajal sa:

Tacksam för hjälp.
Sorry hjärnsläpp. Stryk det. Min trötta hjärna gjorde kopplingar som inte finns.
Fan då...

Crossmax

Aktiv medlem
Beror på vad du har för inserts. Är det liggunderlag (typ Huck Norris) eller rejälare prylar (typ CushCore)?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Allroad sa:
Bibs med inlägg, hur ska dom egentligen vara? Hur vet man vilket som är bra för en?
De ska vara/verka precis lite för små imho.
Kan man stå upp utan att hängslena drar lite tycker jag de är för stora, då blir inte blöjan på plats där den ska vara när man väl är på cykeln.

Allroad

Medlem
Massa dumma svar. Tack för dom.

Ni som ändå lägger tiden på att skriva en rad, varför inte skriva någonting som faktiskt bidrar? T ex att man bör ha en stor paddling eller liten, att den ska vara tjock eller tunn, mjuk eller hårdare.

Annars kan ni väl hålla era muppiga kommentarer för er själva?

Rattnalle

Aktiv medlem
Allroad sa:

Ni som ändå lägger tiden på att skriva en rad, varför inte skriva någonting som faktiskt bidrar? T ex att man bör ha en stor paddling eller liten, att den ska vara tjock eller tunn, mjuk eller hårdare.

Det finns inga så lätta svar.

NickPick

Aktiv medlem
Allroad sa:

Jag tycker att dina inlägg är ganska muppiga. Du får köpa lite och testa. Alla är olika. Vissa kör utan pad, med kalsong eller med båda. Vad du gillar kan väl ingen veta? Dyra cykelbyxor är bäst för övrigt. Man får i regel mer för pengen.

frause

Aktiv medlem
Allroad sa:

Jag tycker du har fått väldigt bra svar. Undantaget kanske NLCs svar som iofs är en (bra) fråga.

Freddie L

Aktiv medlem
Bortsett från två inlägg så har du nog ändå fått (smulor av) hjälp.

Stor eller liten? Ja, det beror på din röv, vilken sadel, och vilken sittställning (aggressiv/avslappnad). Dessutom är det personliga preferenser.
Tjock eller tunn? Ja, se ovan. Dessutom _kanske_ lite beroende av längden på dina turer.
Bibs är inte per default kompressionsplagg (fast det finns sådana varianter). Jag har haft lite tighta med lite korta hängslen och lite lösa i passformen, de jag gillat bäst är de som suttit lagom. Alltså hur långt är ett...

Du måste helt enkelt ta språnget och köpa ett par. Utifrån erfarenheterna du får där kan du sen tweaka lite när du köper ditt nästa par. Åk till butik och köp nåt mittemellan i pris.

Lycka till!

NLC

Aktiv medlem
Att tipsa om bibs är rätt likt att rekommendera en sadel, det är ens egen röv som det ska passa. Vissa är känsligare än andra och enda (inte ända) sättet man kommer lära sig är att köpa och pröva vad man själv gillar. Jag gillar bibs med slät och ganska tunn och smal padding, benlängd till ca 15 cm ovanför knäskålens överkant, tajt passform och välventilerad överdel. Andra kanske vill ha tjockare/bredare padding, högre i magen, boxershortslängd eller löst sittande ben.

Har VOID, Rapha, Spez och Attaquer hängande i garderoben och sitter på Selle Italia SLR på korta som längre turer. Har haft två par Assos men trots märkets lovord funkade deras välstoppade byxor inte mig eftersom paddingen sög åt sig salt från svett och gav härliga rivsår i grenen på långa och varma turer. Testade Crafts lite fräsigare byxor som hastigast i somras och gillade dess passform men kan inte uttala mig om de håller i längden.

Och visst var det en lite dryg motfråga ang bibs utan padding, men för mig är bibs = cykelbyxa med hängslen och padding så att fråga om "bibs med inlägg" blir bara en tautologi.

Spacekitty

Aktiv medlem
Benlängden beror lite på hur personliga fysiken är. Mer muskler än fett kan ha kort längd, den som har mer fett än muskler får låret en åtsnörpt korv effekt och passar nog bättre i lite längre ben som slutar närmare knäna eller en riktig bred resår i kanten.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ingen klär dock i för korta. Eller för den delen för långa.

Lite kompression hela vägen är mycket mer bekvämt än en resår nertill tycker jag. Jag föredrar generellt att hela byxan sitter så den nästan är lite svår att få på. Då sitter allt stilla även efter många timmar. Jag cyklar ju mest i skogen och i berg med mina så det blir en del rörelse på olika leder.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Är inte den här tråden till för att man ska få ställa "dumma" frågor? Då är det ju rätt osympatiskt att semi-håna folk som gör det. :D

Rattnalle

Aktiv medlem
jingleyschmidt sa:
Är inte den här tråden till för att man ska få ställa "dumma" frågor? Då är det ju rätt osympatiskt att semi-håna folk som gör det. :D
Den ende som hånade någon nu var väl den som ogillade de ändå rätt rimliga svaren?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
jingleyschmidt sa:
Den ende som hånade någon nu var väl den som ogillade de ändå rätt rimliga svaren?
Uppenbarligen så tyckte ju inte frågeställaren att ni var särskilt sympatiska. Det räcker för mig. Tråden är till för att man ska få ställa alla sorters frågor, hur tokiga de än må vara. Med det sagt så menar inte jag med mitt föregående inlägg att frågeställarens fråga var dum, jag visste bara inte hur jag skulle uttrycka mig. :)

Allroad

Medlem
Rattnalle sa:
jingleyschmidt sa:
Jag kanske tog i. Det var mest pfaffs svar som jag irriterade mig på, av de andra har jag ju fått mer matnyttig info från, med olika preferenser så kan man iaf prova sig fram enklare.

Men ja, det brukar bli en hel del oneliners eller urspårningar som svar och det är inte så skoj i längden.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Hur är det nu igen med dtswiss 350...
Jag har ett hjulset med dt350 classic på min lvg. Kan jag ta frihjulsnav och end caps från ett dtswiss 350 mtbnav och flytta över? Och vice versa såklart.

Ena navet är straight pull on det spelar roll.

Trengil

Medlem
Försöker intala mig att detta inte bara är ett noob-problem, men frågan är nog sannolikt det...

Älskar min Aeroad som levererades med en uppsättning Reynolds AR58. Dessvärre så har bakhjulet börjat bråka nyligen.

När jag skulle ut på min runda i Söndags så noterade jag att bakbromsen låg emot bakhjulet. Bromsen i sig var rak men däremot så ”glappar” bakhjulet, det går med lätthet att vicka på hjulet i sidled för hand. Lägger man vikt på cykeln så snedställer sig hjulet tydligt och skrapar emot bromsen. Cykeln har inte använts efter detta.
Hjulet är monterat och avmonterat 5 gånger enligt konstens alla regler men problemet har kvarstått varje gång. När jag testade att montera ett helt annat bakhjul så upphörde problemet, så jag utgår från att ramen i sig är OK och att problemet sitter i bakhjulet.

Hjulet hade inte tagits av efter leveransen fram tills nu då. Det har bara rullat på snälla underlag och inte utsatts för några onormala stötar så jag kan inte sätta fingret på när detta kan ha uppstått. Senaste rundan innan jag upptäckte problemet så fungerade allting perfekt. Alla ekrar på hjulet är raka,
Hjulet vobblar inte om jag sätter cykeln i ett mekställ och snurrar det, problemet uppstår bara när cykeln är i kontakt med marken och när man lägger vikt på cykeln.

Vad kan vara boven här? Och hur åtgärdar man det? Vill säga att det är problem med navet men det ska väl inte hända på en cykel som bara är några veckor gammal?

Rattnalle

Aktiv medlem
Du behöver lista ut var det rör sig. Rör sig hjulets axel i ramen eller hjulet på axeln. Vicka och titta vad som rör sig respektive sitter stilla. Be en assistent filma och lägg upp här om du har svårt att se själv.

Trengil

Medlem
Rattnalle sa:
Du behöver lista ut var det rör sig. Rör sig hjulets axel i ramen eller hjulet på axeln. Vicka och titta vad som rör sig respektive sitter stilla. Be en assistent filma och lägg upp här om du har svårt att se själv.
Det är definitivt hjulet på axeln. Ska se om jag kan ordna fram en film!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Låter som lagerspänningen har släppt och gängat ut sig lite. Det behövs inte mycket vid axeln för att bli mycket ute vid däcket.

Trengil

Medlem
Raggamuffin sa:
Låter som lagerspänningen har släppt och gängat ut sig lite. Det behövs inte mycket vid axeln för att bli mycket ute vid däcket.
Eftersom detta är tråden för dumma frågor. Innebär släppt lagerspänning att navet lika gärna kan kasseras och bytas eller är detta en enkel sak att åtgärda?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer