Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

AX3L

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Trengil sa:
Raggamuffin sa:
Låter som lagerspänningen har släppt och gängat ut sig lite. Det behövs inte mycket vid axeln för att bli mycket ute vid däcket.
Eftersom detta är tråden för dumma frågor. Innebär släppt lagerspänning att navet lika gärna kan kasseras och bytas eller är detta en enkel sak att åtgärda?
Enkel sak att åtgärda, oftast. Med två tunna fasta nycklar, en på vardera sida, skruvar man helt enkelt ihop axeln. Lagom mycket, lite som att spänna ett styrlager. Har du inga nycklar för ändamålet kan det funka med något slags tång och något som gör att det inte repar, men det blir lite mer fulmeck. Då kanske det är bättre att ta hjulet till LBS så fixar dom det på 1 minut.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Trengil sa:
Raggamuffin sa:
Låter som lagerspänningen har släppt och gängat ut sig lite. Det behövs inte mycket vid axeln för att bli mycket ute vid däcket.
Eftersom detta är tråden för dumma frågor. Innebär släppt lagerspänning att navet lika gärna kan kasseras och bytas eller är detta en enkel sak att åtgärda?

Om det är cone-and-cup lager är det lätt åtgärdat. Kolla vad du har, det finns gott om instruktionsvideor på nätet, ParkTools hemsida är förträfflig. Är det maskinlager kan det vara krångligare.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Pfaff sa:
Trengil sa:
Raggamuffin sa:
Låter som lagerspänningen har släppt och gängat ut sig lite. Det behövs inte mycket vid axeln för att bli mycket ute vid däcket.
Eftersom detta är tråden för dumma frågor. Innebär släppt lagerspänning att navet lika gärna kan kasseras och bytas eller är detta en enkel sak att åtgärda?

Om det är cone-and-cup lager är det lätt åtgärdat. Kolla vad du har, det finns gott om instruktionsvideor på nätet, ParkTools hemsida är förträfflig. Är det maskinlager kan det vara krångligare.

Eller ännu enklare. Bara spänna till för hand och låsa med en liten insexa.
Lite närbilder eller sprängskiss hjälper.
 

erkkn

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Gaah, bakhjulet på min pendlarcykel har gett upp!

Behöver ett nytt hjul, lät LBS ekra om det höll någon månad nu åker eker efter eker igen. Frågan är vilket som passar, behöver bara vara ett enkelt och vikten är inte så noga...

Förstår dock inte vilket hjultyp som passar min cykel?

29tum,qr men vad mer måste jag kika på? Ge gärna ett förslag! =)

Det som sitter där: https://www.cykellagret.se/p4736/scott-aspect-920
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Finns det alternativ till bashguard för moderna vevar till ramar som saknar iscg-fästen? Som inte innebär att man behöver köpa allt för udda grejer helst.
 

marr

Moderator
Forumvärd
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Rattnalle sa:
Finns det alternativ till bashguard för moderna vevar till ramar som saknar iscg-fästen? Som inte innebär att man behöver köpa allt för udda grejer helst.
Beror väl helt på vilken vev skulle jag säga..
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
marr sa:
Rattnalle sa:
Finns det alternativ till bashguard för moderna vevar till ramar som saknar iscg-fästen? Som inte innebär att man behöver köpa allt för udda grejer helst.
Beror väl helt på vilken vev skulle jag säga..
Det är obestämt. Mest nyfiken på om det finns rimliga alternativ om taco inte är ett. Den klassiska 104 bcd bashguarden jag kör nu verkar ju ha gått ur tiden om man ska ha boost. Det är inte aktuellt med något jätteudda, ju mer mainstream desto bättre.
 

marr

Moderator
Forumvärd
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
Finns det alternativ till bashguard för moderna vevar till ramar som saknar iscg-fästen? Som inte innebär att man behöver köpa allt för udda grejer helst.
Beror väl helt på vilken vev skulle jag säga..
Det är obestämt. Mest nyfiken på om det finns rimliga alternativ om taco inte är ett. Den klassiska 104 bcd bashguarden jag kör nu verkar ju ha gått ur tiden om man ska ha boost. Det är inte aktuellt med något jätteudda, ju mer mainstream desto bättre.
Knepigt säger jag då tyvärr... Hope går ju att lappa ihop, men de brukar inte locka dig.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
Finns det alternativ till bashguard för moderna vevar till ramar som saknar iscg-fästen? Som inte innebär att man behöver köpa allt för udda grejer helst.
Beror väl helt på vilken vev skulle jag säga..
Det är obestämt. Mest nyfiken på om det finns rimliga alternativ om taco inte är ett. Den klassiska 104 bcd bashguarden jag kör nu verkar ju ha gått ur tiden om man ska ha boost. Det är inte aktuellt med något jätteudda, ju mer mainstream desto bättre.
Knepigt säger jag då tyvärr... Hope går ju att lappa ihop, men de brukar inte locka dig.
Nej inte alls faktiskt. Men skulle det vara enda sättet att få bash rimligt enkelt får jag överväga det om det blir en sån. Utan känns inte rimligt.
 

marr

Moderator
Forumvärd
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
Finns det alternativ till bashguard för moderna vevar till ramar som saknar iscg-fästen? Som inte innebär att man behöver köpa allt för udda grejer helst.
Beror väl helt på vilken vev skulle jag säga..
Det är obestämt. Mest nyfiken på om det finns rimliga alternativ om taco inte är ett. Den klassiska 104 bcd bashguarden jag kör nu verkar ju ha gått ur tiden om man ska ha boost. Det är inte aktuellt med något jätteudda, ju mer mainstream desto bättre.
Knepigt säger jag då tyvärr... Hope går ju att lappa ihop, men de brukar inte locka dig.
Nej inte alls faktiskt. Men skulle det vara enda sättet att få bash rimligt enkelt får jag överväga det om det blir en sån. Utan känns inte rimligt.
De kan köpas med spider för boost, 104mm. Som man kan basha oldschool. Det är bara spider eller drev som avgör boost eller ikke. Nya evo är klart trevligare att montera än gamla iallafall.
 

marr

Moderator
Forumvärd
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Rattnalle sa:
Ingen som gör spindlar för bash till shimanos eller srams vevar?
Letat runt lite, inte hittat något än. Wolftooth verkar ha någon variant för sram directmount. Där man köper deras (wolftooths) klinga som har hål för deras egna bash. Inte helt klok på hur det fungerar.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
marr sa:
Rattnalle sa:
Ingen som gör spindlar för bash till shimanos eller srams vevar?
Letat runt lite, inte hittat något än. Wolftooth verkar ha någon variant för sram directmount. Där man köper deras (wolftooths) klinga som har hål för deras egna bash. Inte helt klok på hur det fungerar.
Googla kan jag göra själv :-)
Men ibland får man klockrena svar som "ja den där" eller "den här finns men den suger"
 

marr

Moderator
Forumvärd
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
Ingen som gör spindlar för bash till shimanos eller srams vevar?
Letat runt lite, inte hittat något än. Wolftooth verkar ha någon variant för sram directmount. Där man köper deras (wolftooths) klinga som har hål för deras egna bash. Inte helt klok på hur det fungerar.
Googla kan jag göra själv :-)
Men ibland får man klockrena svar som "ja den där" eller "den här finns men den suger"
Det är ett intressant problem. Något tillverkarna helt verkar ha gått ifrån.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
Ingen som gör spindlar för bash till shimanos eller srams vevar?
Letat runt lite, inte hittat något än. Wolftooth verkar ha någon variant för sram directmount. Där man köper deras (wolftooths) klinga som har hål för deras egna bash. Inte helt klok på hur det fungerar.
Googla kan jag göra själv :-)
Men ibland får man klockrena svar som "ja den där" eller "den här finns men den suger"
Det är ett intressant problem. Något tillverkarna helt verkar ha gått ifrån.
De flesta sätter ju iscg på ramen å andra sidan och då är det ju ett rätt måttligt problem.
 

marr

Moderator
Forumvärd
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
Ingen som gör spindlar för bash till shimanos eller srams vevar?
Letat runt lite, inte hittat något än. Wolftooth verkar ha någon variant för sram directmount. Där man köper deras (wolftooths) klinga som har hål för deras egna bash. Inte helt klok på hur det fungerar.
Googla kan jag göra själv :-)
Men ibland får man klockrena svar som "ja den där" eller "den här finns men den suger"
Det är ett intressant problem. Något tillverkarna helt verkar ha gått ifrån.
De flesta sätter ju iscg på ramen å andra sidan och då är det ju ett rätt måttligt problem.
Wts ser ju lite frän ut. Stål.

Screenshot_20190924_193826_com.android.chrome.jpg
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
Ingen som gör spindlar för bash till shimanos eller srams vevar?
Letat runt lite, inte hittat något än. Wolftooth verkar ha någon variant för sram directmount. Där man köper deras (wolftooths) klinga som har hål för deras egna bash. Inte helt klok på hur det fungerar.
Googla kan jag göra själv :-)
Men ibland får man klockrena svar som "ja den där" eller "den här finns men den suger"
Det är ett intressant problem. Något tillverkarna helt verkar ha gått ifrån.
De flesta sätter ju iscg på ramen å andra sidan och då är det ju ett rätt måttligt problem.
Wts ser ju lite frän ut. Stål.
1500 spänn för klinga med bash. Saftigt. Men snyggt helt klart :-)
 

AX3L

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Rattnalle sa:
Finns det alternativ till bashguard för moderna vevar till ramar som saknar iscg-fästen? Som inte innebär att man behöver köpa allt för udda grejer helst.
Har den gängat vevlager kanske man skulle kunna sätta på ett fäste där likt Ibis Ripmo?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
AX3L sa:
Rattnalle sa:
Finns det alternativ till bashguard för moderna vevar till ramar som saknar iscg-fästen? Som inte innebär att man behöver köpa allt för udda grejer helst.
Har den gängat vevlager kanske man skulle kunna sätta på ett fäste där likt Ibis Ripmo?
Också ett klassiskt alternativ. Jag är lite tveksam till hållbarheten men å andra sidan har jag fått från att behöva bash varje tur till ett par gånger om året.
 

AX3L

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Rattnalle sa:
AX3L sa:
Rattnalle sa:
Finns det alternativ till bashguard för moderna vevar till ramar som saknar iscg-fästen? Som inte innebär att man behöver köpa allt för udda grejer helst.
Har den gängat vevlager kanske man skulle kunna sätta på ett fäste där likt Ibis Ripmo?
Också ett klassiskt alternativ. Jag är lite tveksam till hållbarheten men å andra sidan har jag fått från att behöva bash varje tur till ett par gånger om året.
Jag skulle hellre slå upp kraften direkt i ramen via vevlagret än genom vevlagret upp i ramen som du får på versionerna som sitter på veven. Som dessutom har större hävstång från infästningen i och med att klingan är längre ifrån ramen. Men det är ju bara jag.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
AX3L sa:
Rattnalle sa:
AX3L sa:
Rattnalle sa:
Finns det alternativ till bashguard för moderna vevar till ramar som saknar iscg-fästen? Som inte innebär att man behöver köpa allt för udda grejer helst.
Har den gängat vevlager kanske man skulle kunna sätta på ett fäste där likt Ibis Ripmo?
Också ett klassiskt alternativ. Jag är lite tveksam till hållbarheten men å andra sidan har jag fått från att behöva bash varje tur till ett par gånger om året.
Jag skulle hellre slå upp kraften direkt i ramen via vevlagret än genom vevlagret upp i ramen som du får på versionerna som sitter på veven. Som dessutom har större hävstång från infästningen i och med att klingan är längre ifrån ramen. Men det är ju bara jag.
Den stora kraften du lägger på är via pedalerna i den situationen. Dvs bash på veven ger minst belastning på ramen. Klämma mot vevlager borde så sett också vara hyggligt. Iscg-fästen så går mest kraft genom ramen. Givetvis förutsatt att man står upp över hinder där bashen blir aktuell. Det förutsätter jag att man gör.

Oklart hur stor praktisk skillnad det är dock.
 
Senast ändrad:

Leffe

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vilken växel kör man med när cykeln står i en dum trainer (Tacx Vortex boost med justeringsreglage för motståndet)?
 

Henrik_E

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Leffe sa:
Vilken växel kör man med när cykeln står i en dum trainer (Tacx Vortex boost med justeringsreglage för motståndet)?
om man vill minimera ljud så kör man lilla klingan på fram och det som ger rakast möjliga kedjelinje bak.
 

erkkn

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hej,

Behöver köpa ett nytt bakhjul, ska sitta på pendlarcykel men blir inte klok på vad jag ska köpa gör något, någon som kan hjälpa mig hitta ett som passar?

Nav bak Shimano FH-RM 35 CL
Kedja KMC X10
Kassett eller ev. drev bak Shimano CS-HG6210 , 11-36 T
Ekrar 15 G, stainless, black
Fälgar Syncros XC-49 Disc, 32H, black

Är vad jag vet.
 

Leffe

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Henrik_E sa:
Leffe sa:
Vilken växel kör man med när cykeln står i en dum trainer (Tacx Vortex boost med justeringsreglage för motståndet)?
om man vill minimera ljud så kör man lilla klingan på fram och det som ger rakast möjliga kedjelinje bak.
Tack det funkade bra. Förstår nu varför man behöver en sån där tangatrosa på cykeln...
 

Lajal

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Går i tankar att införskaffa en ny gaffel till min Occam, då jag vill ha något lite kralligare och mer stök-vänligt än den Recon som sitter på. Blir geometrin heltokig om jag går från 130mm slag till 150mm? Blir det någon konstig obalans av att uppgradera till 150mm fram och ha kvar 120mm bak?
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Obalans vet jag inte. Vinklarna ändrars så den kanske klättrar sämre typ. Goggla om nån annan gjort samma. Reach blir kortare också. Nöj dig med 140?
 

Lajal

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

marr

Moderator
Forumvärd
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
marr sa:
pirx sa:
Ett vettigt lås för 200-300kr (inte till ngn fincykel nej)...
Är det struntsamma bara det har SSF-symbolen?
Tex biltema? https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykellas/bygellas-2000022565

Eller vilka tror ni avskräcker buset mest? (jag bryr mig enetligen inte om ngn märkning, jag kommer aldrig få ut ngt på någon försäkring för den här cykeln)
Ingen tjuv bryr sig om nån märkning.
Men försäkringen gör. Så Biltemas lås är ett kap på det sättet.
 

pirx

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
marr sa:
pirx sa:
Ett vettigt lås för 200-300kr (inte till ngn fincykel nej)...
Är det struntsamma bara det har SSF-symbolen?
Tex biltema? https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykellas/bygellas-2000022565

Eller vilka tror ni avskräcker buset mest? (jag bryr mig enetligen inte om ngn märkning, jag kommer aldrig få ut ngt på någon försäkring för den här cykeln)
Ingen tjuv bryr sig om nån märkning.
Nä det tror jag inte heller, men SSF är kanske en bra kvalitetssäkring ändå?
Jag skrev ju att jag heller inte bryr mig om ngn märkning.

Men om man nu ska ha ngt för 250kr, ska det vara bygel? Vajer? En sån där ledad variant?
 

Pfaff

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
pirx sa:
marr sa:
pirx sa:
Ett vettigt lås för 200-300kr (inte till ngn fincykel nej)...
Är det struntsamma bara det har SSF-symbolen?
Tex biltema? https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykellas/bygellas-2000022565

Eller vilka tror ni avskräcker buset mest? (jag bryr mig enetligen inte om ngn märkning, jag kommer aldrig få ut ngt på någon försäkring för den här cykeln)
Ingen tjuv bryr sig om nån märkning.
Nä det tror jag inte heller, men SSF är kanske en bra kvalitetssäkring ändå?
Jag skrev ju att jag heller inte bryr mig om ngn märkning.

Men om man nu ska ha ngt för 250kr, ska det vara bygel? Vajer? En sån där ledad variant?
Efter att tillfälligt tappat bort nyckeln försökte vi klippa upp det ledade BT- låset med en enmeters Bahco bultsax.
Det blev ett rejält märke i tångens käftar.
Alla lås går att öppna med våld, frågan är vilka verktyg som används, vinkelslip tar allt oavsett pris, en del lås kan borras upp. Kylspray funkar på en del.
Men det är lättare eller svårare,

https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/best-bike-lock/
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Pfaff sa:
pirx sa:
marr sa:
pirx sa:
Ett vettigt lås för 200-300kr (inte till ngn fincykel nej)...
Är det struntsamma bara det har SSF-symbolen?
Tex biltema? https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykellas/bygellas-2000022565

Eller vilka tror ni avskräcker buset mest? (jag bryr mig enetligen inte om ngn märkning, jag kommer aldrig få ut ngt på någon försäkring för den här cykeln)
Ingen tjuv bryr sig om nån märkning.
Nä det tror jag inte heller, men SSF är kanske en bra kvalitetssäkring ändå?
Jag skrev ju att jag heller inte bryr mig om ngn märkning.

Men om man nu ska ha ngt för 250kr, ska det vara bygel? Vajer? En sån där ledad variant?
Efter att tillfälligt tappat bort nyckeln försökte vi klippa upp det ledade BT- låset med en enmeters Bahco bultsax.
Det blev ett rejält märke i tångens käftar.
Alla lås går att öppna med våld, frågan är vilka verktyg som används, vinkelslip tar allt oavsett pris, en del lås kan borras upp. Kylspray funkar på en del.
Men det är lättare eller svårare,

https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/best-bike-lock/
Såhär tar man ett bordo-lås med bultsax:
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer