Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Pfaff

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
Pfaff sa:
pirx sa:
marr sa:
pirx sa:
Ett vettigt lås för 200-300kr (inte till ngn fincykel nej)...
Är det struntsamma bara det har SSF-symbolen?
Tex biltema? https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykellas/bygellas-2000022565

Eller vilka tror ni avskräcker buset mest? (jag bryr mig enetligen inte om ngn märkning, jag kommer aldrig få ut ngt på någon försäkring för den här cykeln)
Ingen tjuv bryr sig om nån märkning.
Nä det tror jag inte heller, men SSF är kanske en bra kvalitetssäkring ändå?
Jag skrev ju att jag heller inte bryr mig om ngn märkning.

Men om man nu ska ha ngt för 250kr, ska det vara bygel? Vajer? En sån där ledad variant?
Efter att tillfälligt tappat bort nyckeln försökte vi klippa upp det ledade BT- låset med en enmeters Bahco bultsax.
Det blev ett rejält märke i tångens käftar.
Alla lås går att öppna med våld, frågan är vilka verktyg som används, vinkelslip tar allt oavsett pris, en del lås kan borras upp. Kylspray funkar på en del.
Men det är lättare eller svårare,

https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/best-bike-lock/
Såhär tar man ett bordo-lås med bultsax:

BT Bordo?

zinkpasta

Aktiv medlem
Behöver ersätta hjälmkuddarna i några hjälmar, och tänkte att man borde kunna köpa lämpligt material o klippa till själv. Nån med förslag på vad, och var man köper det?

Näst bästa alternativ är info om var man hittar massa olika kuddar till Scott och Bell.

(Nej, hjälmarna är inte så gamla att de borde bytas ut.)

Rattnalle

Aktiv medlem
zinkpasta sa:
Behöver ersätta hjälmkuddarna i några hjälmar, och tänkte att man borde kunna köpa lämpligt material o klippa till själv. Nån med förslag på vad, och var man köper det?

Näst bästa alternativ är info om var man hittar massa olika kuddar till Scott och Bell.

(Nej, hjälmarna är inte så gamla att de borde bytas ut.)
Förr var väl kuddarna i åtminstone billiga hjälmar bara klippta ur skum med tyg på båda sidor, borde ju gå att få tag i motsvarande men fasen vet vad det heter.

Karin_P

Medlem
Hörrni, hur funkar ett sånt här vevlager egentligen? Det sitter på en sprillans ny Surly och började glappa efter att ha gått fem dagar (iofs rätt hårda dagar). Kan man dra åt det på nåt sätt? Verkar inte vara vevarmarna som är lösa, de sitter som de ska, fattar inte riktigt var glappet sitter.

15543B8F-6539-424B-B697-D77B31BE9F4F.jpeg

2D5E8E2F-7056-43A1-92D9-47AC49766007.jpeg

Och för övrigt, det här med att Surly kör på gamla standardgrejer låter ju bra i teorin, men när standarden är så outdated att den inte ens finns i en cykelbutik i ett garage i Liptovský Mikuláš så har det gått för långt ”ah... no no, too old, wrong size”.

GoranS

Aktiv medlem
Ah, du är ute och besöker spännande platser igen. Tyvärr har jag ingen användbar kunskap att bidra med. Hoppas dock du får ordning på det. Och att det kanske kommer någon liten RR vad det lider ... ;-)

DanielS

Medlem
Karin_P sa:
Hörrni, hur funkar ett sånt här vevlager egentligen? Det sitter på en sprillans ny Surly och började glappa efter att ha gått fem dagar (iofs rätt hårda dagar). Kan man dra åt det på nåt sätt? Verkar inte vara vevarmarna som är lösa, de sitter som de ska, fattar inte riktigt var glappet sitter.

Och för övrigt, det här med att Surly kör på gamla standardgrejer låter ju bra i teorin, men när standarden är så outdated att den inte ens finns i en cykelbutik i ett garage i Liptovský Mikuláš så har det gått för långt ”ah... no no, too old, wrong size”.
Ser ut som ett vevlager med fyrkant-axel. Du behöver pedalarmsavdragare samt en hylsa för att lossa vevlagret. Gängorna på vevlagret är olika på olika sidor av cykeln. Har för mig det var tvärt om mot för hur pedalerna sitter fast.

Loctite på vevlagrets gängor samt de delar som håller fast pedalarmarna brukar vara bra.

Fyrkant vevlager är fö en standard som borde finnas hos de flesta handlare som sysslar med lite äldre cyklar. Fanns iaf hos min lokala LBS när jag behövde ett nytt i somras.

Pedalarmsavdragare:
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/pedalarmsavdragare-2000038271

Vevlageravdragare:
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/vevlageravdragare-2000023876

Karin_P

Medlem
Tackar, får ta itu med det där när jag kommer hem. Cykelmeken trodde det skulle överleva ett bra tag till med glappandet. Mest irriterande bara.

Kanske blir en liten RR från Slovakien framöver, var glest med sådana när jag letade på Happy. Finfin singletrack här. Eller var det bäckfåra?
A8424784-621C-429E-ACD4-6206696F0797.jpeg

Der Kaiser

Aktiv medlem
Min lilla efterforskning säger också fyrkantslager. Förutom infon ovan så går de ju inte att spänna åt i sig, men det kan ju vara så att den är dåligt uppspänd från början och att det går att dra åt hylsorna som håller den i bb'n.

Eller låt den fördärvas under turen och köp ett hållbarare bb+vevparti när du kommer hem, ett bsa 68(/73?) är ju ändå superstandard så det är bara att köpa ett lagom modernt kit till det.

Pfaff

Aktiv medlem
DanielS sa:
Karin_P sa:

Ser ut som ett vevlager med fyrkant-axel. Du behöver pedalarmsavdragare samt en hylsa för att lossa vevlagret. Gängorna på vevlagret är olika på olika sidor av cykeln. Har för mig det var tvärt om mot för hur pedalerna sitter fast.

Loctite på vevlagrets gängor samt de delar som håller fast pedalarmarna brukar vara bra.

Fyrkant vevlager är fö en standard som borde finnas hos de flesta handlare som sysslar med lite äldre cyklar. Fanns iaf hos min lokala LBS när jag behövde ett nytt i somras.

Pedalarmsavdragare:
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/pedalarmsavdragare-2000038271

Vevlageravdragare:
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/vevlageravdragare-2000023876
Det finns två standarder för fyrkant, ISO och JIS. De har lite olika stigning men de vevarmar som sitter bör ju passa vevaxeln kan man tycka.
Om ena sidan glappar är det väl enkelt att demontera det? Fetta sen in axeln (alltid!) och se till att det blir ordentligt fastspänt därefter så att det inte glappar. Slå lite lätt med en plast- eller gummiklubba med mothåll på andra sidan så att armen åker in ordentligt före fastspänning - men inte så hårt att lagret skadas.

Karin_P

Medlem
Der Kaiser sa:
Min lilla efterforskning säger också fyrkantslager. Förutom infon ovan så går de ju inte att spänna åt i sig, men det kan ju vara så att den är dåligt uppspänd från början och att det går att dra åt hylsorna som håller den i bb'n.
Prova att dra åt hylsorna är kanske det enda som går att göra åt det då. Med en sån där vevlageravdragare alltså? Får se om jag lyckas förklara det i nästa cykelbutik jag passerar.
Vore ju märkligt om själva lagret var kaputt och behövde bytas efter bara några dagar.

Pfaff sa:
Om ena sidan glappar är det väl enkelt att demontera det? Fetta sen in axeln (alltid!) och se till att det blir ordentligt fastspänt därefter så att det inte glappar. Slå lite lätt med en plast- eller gummiklubba med mothåll på andra sidan så att armen åker in ordentligt före fastspänning - men inte så hårt att lagret skadas.
Näe, glappar lika mycket på båda sidorna så borde inte vara det tycker jag.

velovin

Aktiv medlem
De där lagren är tunga och omoderna, men hålla brukar de göra. Som nämnts ovan finns inte mycket att göra om det skulle vara glapp i lagerkassetten, men prova som sagt att dra åt så att vevarmarna verkligen sitter på fyrkantsaxeln.

Snygg hoj för övrigt.

pirx

Medlem
Hur gör ni för att av-bevaka en tråd här i forumet?
Måste man verkligen gå till "prenumererade trådar" i sin profil? Finns inget smidigare?

Allroad

Ny medlem
Skoöverdrag. Är dom totalt skräp eller är dom helt enkelt inte lämpade alls för gympadojor? Åkte hem i hällregnet igår och var totalt sjöblöt om fötterna när jag var hemma.

Kör förvisso på några White bla bla skoöverdrag men Diadoras motsvarighet läckte ännu tidigare.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Allroad sa:
Skoöverdrag. Är dom totalt skräp eller är dom helt enkelt inte lämpade alls för gympadojor? Åkte hem i hällregnet igår och var totalt sjöblöt om fötterna när jag var hemma.

Kör förvisso på några White bla bla skoöverdrag men Diadoras motsvarighet läckte ännu tidigare.
De är lämpade för cykelskor.
Men i hällregn... var kom vattnet in? Oftast rinner det längs benen ner i skorna oavsett vad man har på fötterna.

frause

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Allroad sa:

De är lämpade för cykelskor.
Men i hällregn... var kom vattnet in? Oftast rinner det längs benen ner i skorna oavsett vad man har på fötterna.
+1
Man måste få tätt runt benet så vattnet inte rinner in uppifrån. Det finns särskilda damasker för det. Jag har ett par Northwave som funkar rätt bra, men det blir meckigt med ytterligare ett (par) plagg. Varför överdragen inte har inbyggda tätningar runt benet är för mig en gåta.
Byxben/benvärmare utanpå överdragen för att leda vattnet utanpå.
Tillslut letar sig vartnet in underifrån iallafall, men det tar mycket längre tid.

Allroad

Ny medlem
Jag hade regnbyxor som gick över överdragen. Vet fasen inte om det kom in underifrån eller det bara är så att de läcker i skarven där de är sydda som går i mitten på ovansidan. Trist är det iaf. Är ju inte riktigt bekväm med att använda cykelskor i sthlmstrafiken. ( Har bara provat cykla med sådana skor en gång innan och vurpade första gången vid stillastående så det har satt sina spår :p )

Örjan Lax

Aktiv medlem
Nej, tvärtom.
Töntar är dom där som följer strömmen och stilpolisen, och som inte vågar vara sig själva. ?

Senast ändrad:

mmmrrrr

Ny medlem
Skrev jag för några veckor sedan det jag brukar skriva, att även om det är fult med hatt så suger det att mitt i en lång vinter inte kunna få upp ventilen på pendlaren för att den har ärgat ihop av allt slask. Den sitter som ganska utsatt.

Freddie L

Aktiv medlem
jingleyschmidt sa:
För att återknyta till det vi pratade om för ett par veckor sen angående ventilhattar. Frågan: Är jag en ÄNNU större tönt nu? ;)

#valvecap4ever
Nej, du är en riktig rebell. Jag, som tycker att ventilhattar är onödiga och fula, blev precis så upprörd att hela min dag och helg är förstörd. Tack för att du delar.

Allroad

Ny medlem
joråsåatteh.

Tips på bromsgummi som fungerar OK i väta och som inte gör att hela framgaffeln ser ut att ha missat det här med vattenfast mascara när det regnar ute..

Tack på förhand :)

Allroad sa:
joråsåatteh.

Tips på bromsgummi som fungerar OK i väta och som inte gör att hela framgaffeln ser ut att ha missat det här med vattenfast mascara när det regnar ute..

Tack på förhand :)
Körde koolstop salmon på räcern förra hösten och tyckte dom presterade riktigt bra jämfört mot shimanogummit när det var kallt och blött.

jingleyschmidt sa:
För att återknyta till det vi pratade om för ett par veckor sen angående ventilhattar. Frågan: Är jag en ÄNNU större tönt nu? ;)

#valvecap4ever
Är det där äkta Kinaaluminium inköpta på Wish? Var rädd om de där. Jag fick mina blåeloxerade stulna. (Bovarna hittade väl inga andra delar av värde på min pendlare)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer