Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

NickPick

Aktiv medlem
Skogsgubben sa:
jingleyschmidt sa:
För att återknyta till det vi pratade om för ett par veckor sen angående ventilhattar. Frågan: Är jag en ÄNNU större tönt nu? ;)

#valvecap4ever
Är det där äkta Kinaaluminium inköpta på Wish? Var rädd om de där. Jag fick mina blåeloxerade stulna. (Bovarna hittade väl inga andra delar av värde på min pendlare)
Jag tror att de som vill ha liknande prylar fortfarande går i skolan tyvärr.

Seriös fråga! Varför är det så svårt att få ett Garmin out front mount att sitta rakt och fint?

ooms

Aktiv medlem
NickPick sa:
Skogsgubben sa:
jingleyschmidt sa:
För att återknyta till det vi pratade om för ett par veckor sen angående ventilhattar. Frågan: Är jag en ÄNNU större tönt nu? ;)

#valvecap4ever
Är det där äkta Kinaaluminium inköpta på Wish? Var rädd om de där. Jag fick mina blåeloxerade stulna. (Bovarna hittade väl inga andra delar av värde på min pendlare)

Seriös fråga! Varför är det så svårt att få ett Garmin out front mount att sitta rakt och fint?
Du har väl köpt en billig kinakopia som är sned och vind!

NickPick

Aktiv medlem
ooms sa:
NickPick sa:
Skogsgubben sa:
jingleyschmidt sa:

#valvecap4ever

Du har väl köpt en billig kinakopia som är sned och vind!
Nja. De som medföljer 520 och 530 har jag använt.
Fick en det står Cannondale på gratis förr och den är både lättare och mer rak. Misstänker att den är från Kina.

mikipedia_

Aktiv medlem

unsuspected

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
unsuspected sa:
Jimel sa:
unsuspected sa:
Vad heter endurohojen vars ram liknar Spez Demo 8 med dämparen på sidan?
Tänker du på Orbea Rallon? Finns ju Stumpjumper också men det är väl ingen enduro.
Nej, detta är något tyskt eller italienskt finbygge.
Ancilotti kanske, köps på beställning och ingår besök i fabriken för dämparshimsning.
Nära men inte de.

Rättelse.
Caminade Chill Easy var det.
Krävdes bara en Google sökning :/

Om jag någongång kommer över mycket pengar får det bli en.

Senast ändrad:

Allroad

Medlem
Har lyckats få en eker att gå sönder på bakhjulet på en av mina pendlarhojar.

För en som aldrig bytt något sånt, vad bör man tänka på? Hur gör ni för att få rätt ersättningseker? Något man bör tänka på vid monteringen?

Har skivbroms om det är till någon hjälp.

Tack på förhand!

pirx

Medlem
Hittills när jag bytt kedjor så har jag... helt enkelt klämt tillbaks pinnen som jag tryckte ut för att öppna kedjan (efter att jag plockat bort några länkar). Inte använt några snabblänkar el dyl.

Sen har jag "masserat" länken lite så att den flexar fint.
Ibland känner jag igenom kedjan efter ett tag för att se om pinnen (som jag ju då inte längre vet var den sitter) håller på att åka ut.

Detta har funkat so far.
Men är det totalt idiotiskt?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
En KMC Missing Link kostar en femtilapp på bike24. Klicka hem en sån nästa gång du beställer.

(Man ”ska” inte återanvända kedjenitar. Det lär nog funka rätt bra ändå. Men om du byter kedja lär du få med en Missing Link eller motsvarande för andra fabrikat när du köper, så jag fattar eg inte varför du återanvänder nitarna. :)

pirx

Medlem
Tycker att jag aldrig sett något som sett ut som speciella länkar i paketet, bara en kedja.
Ska kolla lite mer noga nästa gång!

jonte987

Aktiv medlem
Shimano hade bara pinnar man bryter av. 2st men går att köpa löst. Nu har de börjat med kedjelås. Även det ska ej återanvändas.

Rattnalle

Aktiv medlem
Precis. Köper man ny kedja följer som regel rätt länk med.

Men visst funkar det att bara nita ihop det igen Om nödlösning. Det håller bara inte lika bra så det är inget jag gör med nya grejer hemma utan snarare i fält om det kniper.

Jag har återanvänt pinnarna på diverse kedjor, eller snarare, på nästan alla där jag inte har snabblänk. De har inte gått av iaf, jag vet inte på vilken hoj det blir mest belastning, en 10-delad (där det drar i sidled) eller en SS (dr det blir rätt hård belastning i längsled).

Freddie L

Aktiv medlem
Shimano har speciella utbytesnitar, iaf upp till 10-delat. Användbart när man redan har ett snabblås på kedjan tex.

Jag har under mina femton år av motionscyklande endast dragit av två kedjor, detta antagligen pga att jag har ovanligt klena ben. Men båda gånger har det varit där jag har fulfixat och bara tryckt tillbaka niten (aldrig någonsin när jag använt riktig utbytesnit eller snabblås). Anekdotiskt, javisst, men jag ser numer till att inte utsätta mig för den risken.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har också bara kvaddat kedjor antingen där jag fulnitat eller i kedjelåset. Det har alltid varit ett osmidiga växlingar som dragit av kedjan, inte rak belastning.

Freddie L

Aktiv medlem
Det syns på niten. Kanske bara jag som har en sliten kedjebrytare? Plus att en gång jag gjorde det var när jag kortat kedjan för mycket, så fulfixet var bara två länkar från snabblåset-> lätt att komma ihåg.

pirx

Medlem
jonte987 sa:
Shimano hade bara pinnar man bryter av. 2st men går att köpa löst. Nu har de börjat med kedjelås. Även det ska ej återanvändas.
Ja, något sådant har jag nog sett.
Ska ta och kolla imorrn, har ett paket ny kedja liggande i källaren. Den är nog några år gammal iofs.

Men sådana saker ska alltså bara användas en gång då? Sånt som kommer med i paketen?

Det är en sån här jag borde skaffa till en 11-delad ultegra-kedja för crossen va? https://www.bikester.se/shimano-sm-cn900-11s-2-styck-silver-707828.html

pirx

Medlem
Och en annan grej så här direkt.
Hur läser ni det här forumet? Webben? En app?

Det är ju ganska mycket trafik här så man vill ju effektivisera om det går.

jonte987

Aktiv medlem
pirx sa:
jonte987 sa:
Ja, något sådant har jag nog sett.
Ska ta och kolla imorrn, har ett paket ny kedja liggande i källaren. Den är nog några år gammal iofs.

Men sådana saker ska alltså bara användas en gång då? Sånt som kommer med i paketen?

Det är en sån här jag borde skaffa till en 11-delad ultegra-kedja för crossen va? https://www.bikester.se/shimano-sm-cn900-11s-2-styck-silver-707828.html
Eller nåt sånt här. Finns till mtb ialla fall...

https://www.wiggle.se/shimano-kedje...68emVVZYl1sfZNBXc78RKcsgtKKFoi0gaArEVEALw_wcB

Edit. Funkar inte. Sök chain pin 11 speed

Senast ändrad:

mtb565

Aktiv medlem
Kedja till GX Eagle, är det värt med dom dyrare eller ska man köra NX?

EDIT: Köpte GX som satt original, dom andra kändes onödigt dyra.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Cool. Lynx har jag kört i telnet en gång i tiden.

Jag kollar på rigid forks till 26an. Tänker att jag ska cykla på den med barnen.

Är mounting height samma som axle to crown?
Gissar att random rigid funkar till ram byggd för 100mm?

Bengt-re

Aktiv medlem
jonte987 sa:

Jag kollar på rigid forks till 26an. Tänker att jag ska cykla på den med barnen.

PX crommolly gaffel brukar väl passa till det mesta som haft 80-100 mm dämpgaffel i sin glans dagar. 440 hade den i AC mått och okomprimerade 80mm gafflar för 26" hade väl 460mm i AC vilket borde vara spoton om man räknar in lite sag.

https://www.planetx.co.uk/i/q/FOOOCR26DV/on-one-cromo-26er-mtb-fork-v-brake--disc

jonte987

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
jonte987 sa:

PX crommolly gaffel brukar väl passa till det mesta som haft 80-100 mm dämpgaffel i sin glans dagar. 440 hade den i AC mått och okomprimerade 80mm gafflar för 26" hade väl 460mm i AC vilket borde vara spoton om man räknar in lite sag.

https://www.planetx.co.uk/i/q/FOOOCR26DV/on-one-cromo-26er-mtb-fork-v-brake--disc
Mm, recon silver 100mm har 490 ac = 460 med 30% sag. Så 420 i installation height låter inte bra. Om det nu är samma mått..

Karin_P

Medlem
Karin_P sa:
Der Kaiser sa:
Min lilla efterforskning säger också fyrkantslager. Förutom infon ovan så går de ju inte att spänna åt i sig, men det kan ju vara så att den är dåligt uppspänd från början och att det går att dra åt hylsorna som håller den i bb'n.
Prova att dra åt hylsorna är kanske det enda som går att göra åt det då.
Tack hörrni, det var bara att dra åt vevlagerkoppen litegrann så slutade det glappa. Superenkelt ju. Störigt bara att jag var till tre cykelbutiker som alla sa att jag behövde byta vevlager. Kan iofs ha berott på språkförbistring, det kanske inte alls var det de sa. Nåväl, nu funkar det utmärkt.

thefnatte

Ny medlem

Bilagor

mtb565

Aktiv medlem
Kan inget om Dirt cyklar men tänkte kanske åka och titta på en 5 år gammalt Scott YZ nånting. På MTB sidan har det hänt en del på 5 år men på Dirt cyklar? Är det något man bör tänka på, standarder etc.

Dirt är väl one-size fits all? Så länge det är 26".

Booten

Medlem
thefnatte sa:
Hur lång är denna? Är en Thru Axel till min 2016 Giant Anthem. Syns inte på bilden, men den har blivit böjd och jag vill byta.
Diameter är 5 mm.

Kan det vara en sådan? 145mm är dock inget mått som går att mäta exakt här..
https://www.bikester.se/dt-swiss-rws-mtb-road-stahl-5-145mm-mit-alu-hebel-svart-silver-711493.html

Enligt denna sida finns de i x antal olika längder:
https://www.dtswiss.com/en/products/hubs-rws/rws/5-mm/

Hjälp, vad ska jag köpa
Här finns lite matnyttig info, även om texten har några år på nacken borde principen stämma.
https://sheldonbrown.com/skewers.html

NLC

Aktiv medlem
Booten sa:
thefnatte sa:
Hur lång är denna? Är en Thru Axel till min 2016 Giant Anthem. Syns inte på bilden, men den har blivit böjd och jag vill byta.
Diameter är 5 mm.

Kan det vara en sådan? 145mm är dock inget mått som går att mäta exakt här..
https://www.bikester.se/dt-swiss-rws-mtb-road-stahl-5-145mm-mit-alu-hebel-svart-silver-711493.html

Enligt denna sida finns de i x antal olika längder:
https://www.dtswiss.com/en/products/hubs-rws/rws/5-mm/

Hjälp, vad ska jag köpa
Här finns lite matnyttig info, även om texten har några år på nacken borde principen stämma.
https://sheldonbrown.com/skewers.html
Rattnalle sa:
En helt vanlig Quick release ser det ut som. Shimanos är bra.
Som redan påpekats är det inte en "thru axle" utan "QR skewer". På DT Swiss länken har du en rad som heter "BUILT-IN DIMENSION" som ska motsvara gaffelbredden (OLD / overlocknut distance) vilket i ditt fall är 135 mm. Det finns en uppsjö att välja på i olika prisklasser, material och utseende men jag instämmer i Rattnalles enkla svar: Shimanos är bra.

Emax

Medlem
Bytte bakdäck på min White gx pro och nu skrapat kedjan emot framväxel aggregatet. Hur är det öht möjligt?!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer