Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

jonte987

Aktiv medlem
Finns en tråd med shoppar. Vet inte om de4 bara var tyskar

Bike24
R2bike
Bike-discount
Bike-components

Är nog en bra början

ooms

Aktiv medlem
Om det är komplett cykel som söks tillkommer ju Rose bikes och Canyon också, vet dock inte om de har nån modell som uppfyller spec:en.

d_anders

Medlem
Planetx har vettiga hojar och priser men är dock inte tyskt. Deras priser åker dock upp och ner som en jojo med ojämna mellanrum.

NickPick

Aktiv medlem
d_anders sa:
Planetx har vettiga hojar och priser men är dock inte tyskt. Deras priser åker dock upp och ner som en jojo med ojämna mellanrum.
Dyrt att ha ska från England nu, sen visst är det vettiga hojar... Men dom brukar mest nämnas i pendelsammanhang...

Pfaff

Aktiv medlem
d_anders sa:
Känns mest som dagspris. Prenumerera på deras nyhetsbrev och slå till rätt dag.
Och före 31 januari, fan vet vad som händer då...

ooms

Aktiv medlem
Pfaff sa:
d_anders sa:
Känns mest som dagspris. Prenumerera på deras nyhetsbrev och slå till rätt dag.
Och före 31 januari, fan vet vad som händer då...
Precis, och verkligen se till att den är levererad innan 31 januari. Jag skulle inte beställa nåt fr UK efter 15 januari även om det så finns i lager.

manneblask

Aktiv medlem
Strippade T10 skruvar för lucka i bromshandtag - Hur fasen får jag lös dem? Sitter som berget och det blir bara värre.

weldion

Aktiv medlem
manneblask sa:
Strippade T10 skruvar för lucka i bromshandtag - Hur fasen får jag lös dem? Sitter som berget och det blir bara värre.
Hur lyckas man strippa en torx? Har du använt rätt storlek på verktyget? Du kan prova leta rätt på en spårskruvbits och knacka ner mitt i torxspåret för att dra med.

manneblask

Aktiv medlem
weldion sa:
Hur lyckas man strippa en torx? Har du använt rätt storlek på verktyget? Du kan prova leta rätt på en spårskruvbits och knacka ner mitt i torxspåret för att dra med.
Jag köpte handtagen begagnade, så jag är oskyldig till själva strippningen och storleken är korrekt. Min backup plan är att köra med dremel och få en skåra för platt skruvmejsel men tänkte om nån kände till något annat knep.

marr

Aktiv medlem
Hur fasen har de där gått till? De sitter inte speciellt hårt från början. Försökt lossa med insex först? Skaffa nya skruvar innan du våldar lös kanske?

manneblask

Aktiv medlem
marr sa:
Hur fasen har de där gått till? De sitter inte speciellt hårt från början. Försökt lossa med insex först? Skaffa nya skruvar innan du våldar lös kanske?
Den som hade dessa innan har troligtvis dragit åt jävligt hårt och sabbat skruven.

d_anders

Medlem
Testa med ett ett litet spärrskaft med insex-bitshylsa. Om den åker ur så testa att spänna fast den med en liten tving.

manneblask

Aktiv medlem
d_anders sa:
Testa med ett ett litet spärrskaft med insex-bitshylsa. Om den åker ur så testa att spänna fast den med en liten tving.
Gjorde ett försök men går inte att rubba. Sen har jag inte bästa insex-bitsatsen heller tyvärr.

marr sa:
Ahh.. Skruven är en m3x8 iallafall.
Tackar, behöver absolut införskaffa nya :)

Crossmax

Aktiv medlem
Ändå imponerande att man lyckats skruva åt dem så hårt utan att dra gängpaj i aluminiumbodyn. De där behöver verkligen inte dras särskilt hårt.

Jag kan ha några st sådana skruvar över om du skulle vilja ha när du fått ut befintliga.

manneblask

Aktiv medlem
Crossmax sa:
Ändå imponerande att man lyckats skruva åt dem så hårt utan att dra gängpaj i aluminiumbodyn. De där behöver verkligen inte dras särskilt hårt.

Jag kan ha några st sådana skruvar över om du skulle vilja ha när du fått ut befintliga.
Dom sitter ju som berget, så vet inte om något mer än huvudet är demolerat. Jag har nu gett upp och kommer gå på med slip imorgon.

Tack för erbjudandet men hittade några stycken här hemma 👍

Fortsättning följer.

EFL

Medlem
Av vilken anledning börjar min bakbroms bli "slapp" dvs handtaget snäpper inte tillbaka som frambromsen och handtaget går mot botten mer än innan? Behövs det mer olja, luftas eller vad kan problemet vara? Backarna är ok så det kan inte vara där problemet ligger.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
EFL sa:
Av vilken anledning börjar min bakbroms bli "slapp" dvs handtaget snäpper inte tillbaka som frambromsen och handtaget går mot botten mer än innan? Behövs det mer olja, luftas eller vad kan problemet vara? Backarna är ok så det kan inte vara där problemet ligger.
Om backarna är (broms)ok, så fattar jag varför du har problem med bromsarna.

(Förlåt, den var för bra för att inte hugga på. :P)

NLC

Aktiv medlem
Joem sa:
Om jag vill ta bort en gäng spacers på detta styret, måste jag då kapa styrröret med såg för att få det att funka? De spacers som sitter där nu får ju inte plats ovanför?
Det ser onekligen så ut en kanske pröva sätta någon av mitten-spacerna ovanpå innan du sågar?

Berk

Aktiv medlem
NLC sa:
Joem sa:
Om jag vill ta bort en gäng spacers på detta styret, måste jag då kapa styrröret med såg för att få det att funka? De spacers som sitter där nu får ju inte plats ovanför?
Det ser onekligen så ut en kanske pröva sätta någon av mitten-spacerna ovanpå innan du sågar?
Dom är inte platta. Vanliga, runda spacers skulle funka.

EFL

Medlem
thomaslundstrom sa:
EFL sa:
Om backarna är (broms)ok, så fattar jag varför du har problem med bromsarna.

(Förlåt, den var för bra för att inte hugga på. :P)
Hahaha hahah såg den inte själv förrän nu.....hahah hha men har du nån teori om min broms?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Tror du behöver ge lite mer data. Shimano/SRAM? Gissar på shimano pga olja? Eller kör du ngt mer exotiskt?

Shimano har ju fjädrar för att fjädra tillbaks efter man har släppt. Den kan man spänna lite. Annars tycker jag att det skulle kunna vara luft i systemet; bak är ju mer än dubbelt så lång som fram, så där märker man luft i systemet enklare.

EFL

Medlem
thomaslundstrom sa:
Tror du behöver ge lite mer data. Shimano/SRAM? Gissar på shimano pga olja? Eller kör du ngt mer exotiskt?

Shimano har ju fjädrar för att fjädra tillbaks efter man har släppt. Den kan man spänna lite. Annars tycker jag att det skulle kunna vara luft i systemet; bak är ju mer än dubbelt så lång som fram, så där märker man luft i systemet enklare.
Sram guide R bromsar är det.

Joem

Medlem
Berk sa:
NLC sa:
Joem sa:
Dom är inte platta. Vanliga, runda spacers skulle funka.
Tackar 🙏 det visade sig fungera alldeles utmärkt, skönt att slippa ta fram sågen.

Spacekitty

Aktiv medlem
Är det bara jag som har problem med Bahnhof DNS? Dom adresser (213.80.98.2 & 213.80.101.3) som routern får tilldelat fungerar inte, lägger jag in annan öppen DNS manuellt så kan jag surfa.

Spacekitty

Aktiv medlem
Ja, men det ska väl ändå fungera med Bahnhofs egna, kan jag tycka, dom kan väl inte räkna med att svennebanan ska känna till att det finns andra öppna DNS.

jonte987

Aktiv medlem
Nu har du väl säkert bättre grejor än Nasa men annars kan det hända att det är routern som kokar och inte orkar svara på DNS frågor.
Får clienterna ISPs DNS server? Det brukar vara så att clienten får routerns ip som DNS server och frågan skickas vidare av routern och då blir det knas om den kokar.

Spacekitty

Aktiv medlem
Routern får tilldelat sig Bahnhofs DNS-adresser, men den får inte kontakt med själva servrarna som ska svara på adresserna. Routern skickar vidare adresserna till anslutna enheter som inte heller kan få kontakt med servrarna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer