Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Spacekitty

Aktiv medlem
Nej det går inte

PING 213.80.98.2 (213.80.98.2): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3
Request timeout for icmp_seq 4
Request timeout for icmp_seq 5
Request timeout for icmp_seq 6
Request timeout for icmp_seq 7
Request timeout for icmp_seq 8
Request timeout for icmp_seq 9
Request timeout for icmp_seq 10
Request timeout for icmp_seq 11
Request timeout for icmp_seq 12
Request timeout for icmp_seq 13
Request timeout for icmp_seq 14
Request timeout for icmp_seq 15
Request timeout for icmp_seq 16
Request timeout for icmp_seq 17
Request timeout for icmp_seq 18
Request timeout for icmp_seq 19
Request timeout for icmp_seq 20
Request timeout for icmp_seq 21
Request timeout for icmp_seq 22
Request timeout for icmp_seq 23
Request timeout for icmp_seq 24
Request timeout for icmp_seq 25
Request timeout for icmp_seq 26
Request timeout for icmp_seq 27
Request timeout for icmp_seq 28

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Då skulle jag nog kontaktat bahnhofs supportavdelning. Känns som om ngt är delningar på deras sida, typ att de har bytt ip på dnsen men glömt att uppdatera det ip de rapporterar ut till routern.

Bara för att vara säker - du har prövat att stänga av och sätta på routern igen?

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag skickade mail till supporten i söndags redan, men inget svar än, dom gick väl på tidig jul. Den är omstartad flera ggr och dubbelkollat att kontakten sitter i rätt hål på fiberlådan.

Bengt-re

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
Nej det går inte

PING 213.80.98.2 (213.80.98.2): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3
Request timeout for icmp_seq 4
Request timeout for icmp_seq 5
Request timeout for icmp_seq 6
Request timeout for icmp_seq 7
Request timeout for icmp_seq 8
Request timeout for icmp_seq 9
Request timeout for icmp_seq 10
Request timeout for icmp_seq 11
Request timeout for icmp_seq 12
Request timeout for icmp_seq 13
Request timeout for icmp_seq 14
Request timeout for icmp_seq 15
Request timeout for icmp_seq 16
Request timeout for icmp_seq 17
Request timeout for icmp_seq 18
Request timeout for icmp_seq 19
Request timeout for icmp_seq 20
Request timeout for icmp_seq 21
Request timeout for icmp_seq 22
Request timeout for icmp_seq 23
Request timeout for icmp_seq 24
Request timeout for icmp_seq 25
Request timeout for icmp_seq 26
Request timeout for icmp_seq 27
Request timeout for icmp_seq 28
Fungerar från mig från annan ISP.
SmartSelect_20191224-141907_JuiceSSH.jpg

Edit. Körde 1000 på Bahnhof och 1000 på opendns
Bahof
SmartSelect_20191224-143825_JuiceSSH.jpg

Opendns
SmartSelect_20191224-144317_JuiceSSH.jpg

Så ser ju ut som servern mår bra. Att pingen är hög från min maskin beror på hur mitt nät ser ut.

Senast ändrad:

magnil

Medlem
Spacekitty sa:
Jag skickade mail till supporten i söndags redan, men inget svar än, dom gick väl på tidig jul. Den är omstartad flera ggr och dubbelkollat att kontakten sitter i rätt hål på fiberlådan.
Dom svarar inte. Väntade i över en vecka med påminnelse men inget hände. När jag la in det i en tråd på Sweclockers som handlade om någon skulle välja Bahnhof så svarade de på två timmar blankt . Nytt KOM? 😀

Joem sa:
Om jag vill ta bort en gäng spacers på detta styret, måste jag då kapa styrröret med såg för att få det att funka? De spacers som sitter där nu får ju inte plats ovanför?
Ser ut som att det skulle passa med vanliga runda på ovansidan. Kanske inte det snyggaste men du kan ju åka på det ett tag och känna ifall du gillar höjden. Eller låta det vara så.

matz 1

Ny medlem
Ca 100 meter från där jag bor ligger en fin ram från en Miyata path runner. Allt är borta på den utom vevparti och v-bromsar.
Ramen ser fin ut och så. Och dden har legat där ett tag.
Får man ta hem den och göra nåt kul av den tro?

zinkpasta

Aktiv medlem
Tänkte köpa nytt hjulset, har i nuläget boost och ibis-nav (sram nx 1x12 på från början, kör nu xt 11-delat). Är sugen på att framöver testa XT 12-delat, men i nuläget kommer jag vilja köra 11-delat även på nya hjulet för snabbast byten..

Vad är bäst väg, kan jag köpa DT350 för 11-delat på nya hjulet och enkelt bygga om till microspline/XT12-delat senare? Eller köpa microspline nu och köra XT11 på nåt sätt?

..Och gamla ibis navet, finns det nåt sätt att köra XT12-delat på det?

(Frågorna kan även sorteras under "Frågor jag är för lat för att googla, egentligen..".)

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Jag har ett par XTR m9000bromsar som jag skulle vilja para ihop med XT 1x12 i-spec IV eller vad den nya standarden heter. Det passar bara med en kortare skruv m5x12 enligt nätet?
I-spec 2 på m9000.

EFL

Medlem

Rattnalle

Aktiv medlem
EFL sa:
Jimel sa:
Berk sa:
Raggamuffin sa:
Låter som sticky piston, vet inte om guide r är drabbade av det.
I'm jag inte minns fel är gamlare Guide R drabbade av det och åtgärde Sram det för några år sen.
Stämmer. Hur gamla är bromsarna? Fixade detta på en broms i veckan. Ganska enkelt.
Cykeln är 1 1/2 år gammal ungefär, lust att berätta hur man fixar det?
Reklamerar om grejerna är så nya.

m3lk3r

Medlem
Har ny cykel med 1x12 slx. Från början hoppar den gärna ner en eller två kugghjul när jag bakåttrampar men har förstått att det kan vara så med ny kedja.
Nu har jag slagit i bakväxeln så den satte sig lite snett. Växelörat ser rakt ut. Rättade till lite snabbt på plats. Har kollat hemma och allt ser rakt och fint ut men det låter verkligen mycket när kedjan trampas igenom. Växlar rätt bra också. Känns liksom nästan när kedjan går in i första trissan men det ser som sagt väldigt rskt ut. Vad kan det vara när det annars växlar bra?

velovin

Aktiv medlem
m3lk3r sa:
Har ny cykel med 1x12 slx. Från början hoppar den gärna ner en eller två kugghjul när jag bakåttrampar men har förstått att det kan vara så med ny kedja.
Nu har jag slagit i bakväxeln så den satte sig lite snett. Växelörat ser rakt ut. Rättade till lite snabbt på plats. Har kollat hemma och allt ser rakt och fint ut men det låter verkligen mycket när kedjan trampas igenom. Växlar rätt bra också. Känns liksom nästan när kedjan går in i första trissan men det ser som sagt väldigt rskt ut. Vad kan det vara när det annars växlar bra?
Har du kört igenom ett komplett program för bakväxeljustering? Titta på valfri YouTube-genomgång för guidning.

Att wire och hölje sätter sig lite efter användning är inget konstigt. Däremot kan det vara lurt om du krökt växel eller växelöra. Det finns prima verktyg för att mäta/rätta till viss skevhet.

NickPick

Aktiv medlem
Som svar på mitt tidigare så blir det nog att köpa XT m8100 med klämma till styret så blir det ju enkelt med inställningar och montering.DOck lite fult kanske.
1. Hur är högtiderna i germanien? Ska beställa från R2bike men vill dra ut på det pga rådvill.

2. Jag har en ram med Sram Level TL sprillans nytt. Kan jag få ur bromsledningen till bakbromsen helt och återmontera på samma eller annan ram utan luftning med lite tur? Skastrippa en ram för att väga den och eventuellt byta till XTR m9100-bromsar.

3. Hur gör man enklast för att dra höljena i ramen sen igen? Någon slags tråd....?

jonte987

Aktiv medlem
NickPick sa:
Som svar på mitt tidigare så blir det nog att köpa XT m8100 med klämma till styret så blir det ju enkelt med inställningar och montering.DOck lite fult kanske.
1. Hur är högtiderna i germanien? Ska beställa från R2bike men vill dra ut på det pga rådvill.

2. Jag har en ram med Sram Level TL sprillans nytt. Kan jag få ur bromsledningen till bakbromsen helt och återmontera på samma eller annan ram utan luftning med lite tur? Skastrippa en ram för att väga den och eventuellt byta till XTR m9100-bromsar.

3. Hur gör man enklast för att dra höljena i ramen sen igen? Någon slags tråd....?

Heter det inte i spec EV? Jag tyckte också att jag läste att det skulle gå att få ihop. Fast det var nog på andra hållet. Hur som helst behöll jag klämman eftersom det inte ser ut att funka med mina små händer annars.

Pfaff

Aktiv medlem
NickPick sa:
1. Hur är högtiderna i germanien? Ska beställa från R2bike men vill dra ut på det pga rådvill.?
https://dsv-media-premium.azureedge.net/~/media/SE/Files/pdf/road/Transportinformation/helgdagar-Europa-2019.pdf?revision=b2e325c3-f941-4b55-a51d-ae90ebc408c6&hostname=edit.www.se.dsv.com&la=sv-SE

NickPick

Aktiv medlem
Pfaff sa:
NickPick sa:
1. Hur är högtiderna i germanien? Ska beställa från R2bike men vill dra ut på det pga rådvill.?
https://dsv-media-premium.azureedge.net/~/media/SE/Files/pdf/road/Transportinformation/helgdagar-Europa-2019.pdf?revision=b2e325c3-f941-4b55-a51d-ae90ebc408c6&hostname=edit.www.se.dsv.com&la=sv-SE
Tack! Gjorde ett köp, betalade och kom på att jag glömt en pryl. Mail till r2 inatt, svar imorse med att prylen var inlagd i ordern samt en betallänk för kostnaden. Kungligt.

Vill ha en billig effektmätare bara för att kalibrera min elit cubo.

Hittade en stages dura ace. (Vevarm) kommer den passa på min cykel med 105 på? Vevarmen är nån fsa. Längden är samma

Mvh

Spacekitty

Aktiv medlem
andreasjoh sa:

Hittade en stages dura ace. (Vevarm) kommer den passa på min cykel med 105 på? Vevarmen är nån fsa. Längden är samma
Om du har vevparti Shimano 105 så passar den, har du vevparti från FSA så passar det inte.

Spacekitty sa:
andreasjoh sa:

Om du har vevparti Shimano 105 så passar den, har du vevparti från FSA så passar det inte.

Tack. Haha var befogat att ställa frågan i denna delen märkte jag 😂
växlarna är de ju bara som är 105. Vevpartiet fsa. Så då passar de inte helt enkelt. Lättaste och billigaste måste vara att kolla efter en effektpedal då?

Raggamuffin

Aktiv medlem
andreasjoh sa:
Spacekitty sa:
andreasjoh sa:

Tack. Haha var befogat att ställa frågan i denna delen märkte jag 😂
växlarna är de ju bara som är 105. Vevpartiet fsa. Så då passar de inte helt enkelt. Lättaste och billigaste måste vara att kolla efter en effektpedal då?
Det finns Stages för FSA med.

Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Så ser ju ut som servern mår bra. Att pingen är hög från min maskin beror på hur mitt nät ser ut.
Tekniker vaknad från julkoman igår kväll och öppnade upp spärren till DNSerna. Telefonsupporten i torsdags trodde att jag hade fått IP-nummer från tidigare användare med hackad Asus-router som ingick i något DDOS-nätverk och störde DNSerna, därav spärrad.

EFL

Medlem
Tjena, jag har två frågor: Min bakväxel är modell Sram GX1 2.1 enligt specs jag hittar på cykeln. Men efter diskussion med en kamrat så påstår han att det är en GX Eagle fast att jag visat specsen på nätet.
Så frågan lyder då, är det GX Eagle som han påstår och vad är skillnaden om det ej är så? Dvs vad skiljer GX! och GX Eagle åt?

Min andra fråga gäller Fattycyklar och varför man väljer att köpa en sådan? Är det pga utseendet eller har en sådan cykel några egentliga fördelar någonstans?
Däck plus fälg måste ju väga mer än på "vanliga" mtbs och den ser ju om inte annat klumpigare ut, sen förstår jag ju att många har en kärlek till modellen men personligen förstår jag inte varför man köper en.

Mvh

weldion

Aktiv medlem
EFL sa:
Tjena, jag har två frågor: Min bakväxel är modell Sram GX1 2.1 enligt specs jag hittar på cykeln. Men efter diskussion med en kamrat så påstår han att det är en GX Eagle fast att jag visat specsen på nätet.
Så frågan lyder då, är det GX Eagle som han påstår och vad är skillnaden om det ej är så? Dvs vad skiljer GX! och GX Eagle åt?

Min andra fråga gäller Fattycyklar och varför man väljer att köpa en sådan? Är det pga utseendet eller har en sådan cykel några egentliga fördelar någonstans?
Däck plus fälg måste ju väga mer än på "vanliga" mtbs och den ser ju om inte annat klumpigare ut, sen förstår jag ju att många har en kärlek till modellen men personligen förstår jag inte varför man köper en.

Mvh
Har du GX med 12 växlar, då har du Eagle. Annars så har du inte Eagle.

Rholm

Medlem
EFL sa:

Mvh
Till exempel för att cykla på skoterleder när det är snö. Eller cykla till jobbet under vintern. Det kan vara lite omständligt på en smalhjuling om man är ute före plogen.

EFL

Medlem
Rholm sa:
EFL sa:

Mvh
Till exempel för att cykla på skoterleder när det är snö. Eller cykla till jobbet under vintern. Det kan vara lite omständligt på en smalhjuling om man är ute före plogen.
Ah där har du ju faktiskt en poäng, tänkte faktiskt inte på snö och cykla. Förutom det då, ger det några fördelar i tex lera, i skogen med spåriga leder osv? Äger du en Fatty själv och har du några mer självklara saker jag kan ha missat?

Rholm

Medlem
EFL sa:
Rholm sa:
EFL sa:

Mvh
Ah där har du ju faktiskt en poäng, tänkte faktiskt inte på snö och cykla. Förutom det då, ger det några fördelar i tex lera, i skogen med spåriga leder osv? Äger du en Fatty själv och har du några mer självklara saker jag kan ha missat?
Breda däck ger ju en bra bärighet, oavsett underlag. Ibland är det bra, ibland sladdar det omkring på ytskiktet. Däcken sväljer många ojämnheter tack vare sin bredd och volym (som möjliggör lågt tryck). Det ger en ganska angenäm gång i skogen.

Jag cyklar mest fatbike vintertid, är det barmark så får den stå i förrådet. I fjällmiljö är den dock ganska trevlig även barmarkstid, den sväljer fjällstigar rätt bra.

Sammantaget är det bärighet och komfort som är det stora fördelarna för mig.

EFL

Medlem
Rholm sa:
EFL sa:
Rholm sa:
EFL sa:

Mvh
Breda däck ger ju en bra bärighet, oavsett underlag. Ibland är det bra, ibland sladdar det omkring på ytskiktet. Däcken sväljer många ojämnheter tack vare sin bredd och volym (som möjliggör lågt tryck). Det ger en ganska angenäm gång i skogen.

Jag cyklar mest fatbike vintertid, är det barmark så får den stå i förrådet. I fjällmiljö är den dock ganska trevlig även barmarkstid, den sväljer fjällstigar rätt bra.

Sammantaget är det bärighet och komfort som är det stora fördelarna för mig.
Ok, bra resonemang och då förstår jag att det inte bara är för utseendets skull. Har själv aldrig provat att cykla Fatty och har för närvarande 2.4 gummin på min egna cykel och dessa ser redan ganska feta ut, men tack för svaret och nästa år blir det till att prova en Fatty.

Bengt-re

Aktiv medlem
Henrik_E sa:
jonte987 sa:
OK, så funkar inte min router. Mina clienter får 192.168.1 som DNS server.
Det har jag svårt att tro på.
Han menar nog att klienterna får 192.168.0.1 som deafault gateway. Att ha en DNS proxy på sin router verkar lite onödigt sportigt, så tittar hen lite djupare så är det nog någon annan DNS server ute på det stora vida nätet som sköter DNS uppslagen. Kör man DHCP så ser det ju ut som deafault gateway vore DNS-servern.

jonte987

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Henrik_E sa:
jonte987 sa:
Han menar nog att klienterna får 192.168.0.1 som deafault gateway. Att ha en DNS proxy på sin router verkar lite onödigt sportigt, så tittar hen lite djupare så är det nog någon annan DNS server ute på det stora vida nätet som sköter DNS uppslagen. Kör man DHCP så ser det ju ut som deafault gateway vore DNS-servern.
Det jag menar är
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Hur det tekniskt fungerar har jag inte bekymrat mig om, men man får anta att routern skickar det vidare.
Det jag vet är att om routern inte pallar med så kan det bli problem med DNS även om nätet funkar i övrigt. Eftersom jag varit med om det på bb's skitrouter.

Bengt-re

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Bengt-re sa:
Henrik_E sa:
jonte987 sa:
Det jag menar är

Hur det tekniskt fungerar har jag inte bekymrat mig om, men man får anta att routern skickar det vidare.
Det jag vet är att om routern inte pallar med så kan det bli problem med DNS även om nätet funkar i övrigt. Eftersom jag varit med om det på bb's skitrouter.
Den skickar trafiken vidare till den DNS som routern fått från ISPn. Det går dock att ställa in annan DNS på klienten om man har lust att göra så.

jonte987

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
jonte987 sa:
Bengt-re sa:
Henrik_E sa:
jonte987 sa:
Det jag menar är

Den skickar trafiken vidare till den DNS som routern fått från ISPn. Det går dock att ställa in annan DNS på klienten om man har lust att göra så.
Jo, det fattar jag. Det jag sa är att det går via routern och att att det kan bli knas. Nu var det nån annat.

EFL

Medlem
EFL sa:
Så frågan lyder då, är det GX Eagle som han påstår och vad är skillnaden om det ej är så? Dvs vad skiljer GX1 och GX Eagle åt?
Jag bumpar denna frågan om nån har svar på den!?

weldion

Aktiv medlem
EFL sa:
EFL sa:
Så frågan lyder då, är det GX Eagle som han påstår och vad är skillnaden om det ej är så? Dvs vad skiljer GX1 och GX Eagle åt?
Det är bra att läsa i tråden när man har ställt en fråga.
För du fick svar förra året.

Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Av: weldion 29 december, 2019
EFL skrev:

Mvh

EFL

Medlem
weldion sa:
EFL sa:
EFL sa:
Det är bra att läsa i tråden när man har ställt en fråga.
För du fick svar förra året.

Re: Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Av: weldion 29 december, 2019
EFL skrev:

Mvh
Oj, hur fan kunde jag missa svaret.... Tack för att du påpekade det.

Nej jag har 1x11 så det är alltså GX1 mao, så det är det som är skillnaden då att 12 blir Eagle eller?

Bengt-re

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Vad är skillnaden på 5-56 och WD-40? Vad är bäst till att smörja cykeln?
Inget?

WD-40 är ett rostskyddsmedel för tankar på ICBM....

5-56 är bra till kärva kontakter eller som krypolja.

Ingen av dem är några fantastiska smörjmedel. Vad vill du smörja?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer