Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Stålhäst

Medlem
Bengt-re sa:
Stålhäst sa:
Vad är skillnaden på 5-56 och WD-40? Vad är bäst till att smörja cykeln?
Inget?

WD-40 är ett rostskyddsmedel för tankar på ICBM....

5-56 är bra till kärva kontakter eller som krypolja.

Ingen av dem är några fantastiska smörjmedel. Vad vill du smörja?

Lägga in litet på bakväxeln, spruta in i ramen som rostskydd, spruta på för att ta bort smuts... och så...

Fungerar inte det?

weldion

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Bengt-re sa:
Stålhäst sa:
Inget?

Lägga in litet på bakväxeln, spruta in i ramen som rostskydd, spruta på för att ta bort smuts... och så...

Fungerar inte det?
WD40 är alldeles kanon som rengöringsmedel. Rester från klistermärken är det suveränt på.

d_anders

Medlem
Båda är bra för att lösa upp smutsig olja på drev, växlar kedja mm. Gör inte superrent som diskmedel eller avfettning, vilket ofta är bra. Vill man vänta någon vecka extra innan man smörjer nästa gång så kan man avsluta med lite olja på kedjan. Glöm i så fall inte att torka av kedjan efteråt.

Jimel

Aktiv medlem
weldion sa:
Stålhäst sa:
Bengt-re sa:
Stålhäst sa:
Inget?

Fungerar inte det?
WD40 är alldeles kanon som rengöringsmedel. Rester från klistermärken är det suveränt på.
Ja spraya och torka med trasa så blir det fint.

Bengt-re

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Bengt-re sa:
Stålhäst sa:
Inget?

Fungerar inte det?
Jo. Det duger det till.

Stålhäst

Medlem
Bengt-re sa:
Stålhäst sa:
Bengt-re sa:
Stålhäst sa:
Inget?

Fungerar inte det?
Jo. Det duger det till.
Ja, hoppas det. Det känns bra iallafall:)

Bengt-re

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Bengt-re sa:
Stålhäst sa:
Bengt-re sa:
Stålhäst sa:
Inget?

Fungerar inte det?
Jo. Det duger det till.
Ja, hoppas det. Det känns bra iallafall:)
Akta dig bara för WD-40 i STI reglage. De kan becka ihop för alltid av det. 5-56 fungerar där faktiskt enligt min erfarenhet.

Kolla efter powerup dom har riktigt bra grejer till överkomliga priser. Elspray, krypande smörjande, Kedjespray, rostlösande.

Gjorde ett test med 2tunga glasskivor och där ser man att 5.56 och wd40 inte kryper in 1mm men powerup och veidec kröp in typ 5-6cm

Allroad

Ny medlem
Alla dessa cykelannonser som går i stil med "har endast rullat 20mil" är det lite som när man kollar på bilar och de alltid är "handtvättade" eller när man var ung och skulle köpa cool bil så sa ju alltid säljaren att förra ägaren hade gjort något på motorn (typ vassare kammar) men det fanns ju självfallet ingen dokumentation på det hela..

Eller hur tar samtliga säljare exakt 20 mil på cyklarna för att sedan komma till insikt att det här var nog inget för mig?

Allroad sa:
Alla dessa cykelannonser som går i stil med "har endast rullat 20mil" är det lite som när man kollar på bilar och de alltid är "handtvättade" eller när man var ung och skulle köpa cool bil så sa ju alltid säljaren att förra ägaren hade gjort något på motorn (typ vassare kammar) men det fanns ju självfallet ingen dokumentation på det hela..

Eller hur tar samtliga säljare exakt 20 mil på cyklarna för att sedan komma till insikt att det här var nog inget för mig?

Kan nog stämma i flera fall. Har ett par bekanta som köpt hoj som sen bara stått och dom har inte kommit upp i 20mil.

pirx

Medlem
Kan man få fast ett 28" singlespeed (eller navväxlat) hjul i en gammal MTB-ram för 26" hjul?

Har mätt lite på cyklarna i som finns i källarförrådet, och diametern borde funka ser det ut som (beror på ram och däck antar jag).

Men själva bredden?
Mätte på en 26"-MTB med 3x9, verkade vara 16cm mellanrum i bakgaffeln (heter det så?).
Mätte en med nexus7-nav = 13cm
Mätte en singlespeed = 11cm

Går det att lösa? Hur isf? Kanske är trivialt?

NickPick

Aktiv medlem
Johge sa:
Vilket alternativ ska jag välja om jag ska beställa nya hjul och har GX 12delad växelgrupp? SRAM XD eller shimano/sram?
Sram xD ska du ha i det fallet.Undantaget hos Sram är om du har en kassett som heter "nx" dvs steget under GX. Riktigt bojsänke för övrigt.

velovin

Aktiv medlem
pirx sa:
Kan man få fast ett 28" singlespeed (eller navväxlat) hjul i en gammal MTB-ram för 26" hjul?

Har mätt lite på cyklarna i som finns i källarförrådet, och diametern borde funka ser det ut som (beror på ram och däck antar jag).

Men själva bredden?
Mätte på en 26"-MTB med 3x9, verkade vara 16cm mellanrum i bakgaffeln (heter det så?).

160 mm mellan dropoutsen låter fel, såtillvida det inte är en fatbike.

En gammal MTB har oftast 135 mm, ett SS-hjul 120 mm. Är det en stålram går det förmodligen att vålda in bakgaffeln, inte optimalt men det låter som att det inte är premiumgrejor det handlar om?

Jag skulle tro att diametern blir ett större problem, samt att få till en broms (fälgen hamnar ju på ett annat ställe).

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Underligt att så många tycker att det går att "våldta" ramen och bara att sätta den under belastning.
Det borde gå att göra med en kolfiberram också. Det märks om den inte håller.

Senast ändrad:

pirx

Medlem
Miss Lycka 2.0 sa:
Underligt att så många tycker att det går att "våldta" ramen och bara att sätta den belastning.
Det borde gå att göra med en kolfiberram också. Det märks om den inte håller.
Vålda skrev han, det såg du va?
Låter väl rimligt att man kan böja stål mer än att man kan böja kolfiber?

pirx

Medlem
velovin sa:
pirx sa:

Men själva bredden?

En gammal MTB har oftast 135 mm, ett SS-hjul 120 mm. Är det en stålram går det förmodligen att vålda in bakgaffeln, inte optimalt men det låter som att det inte är premiumgrejor det handlar om?

Jag skulle tro att diametern blir ett större problem, samt att få till en broms (fälgen hamnar ju på ett annat ställe).
Det var en premium deluxe nishiki Sri team (2007, aluminium ) jag provmätte på🙂
Låter som att jag lyckades mäta fel. Får mäta om...

Men det här handlar om att tänkbart bygge (som jag inte har införskaffat en enda del till än). Så möjligheterna är obegränsade!

Jag skulle vilja ha något åt det här hållet
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Single-speed_mountain_bike.jpg

Jag har dock fått för mig att jag ska testa 28" hjul. Fast det kanske blir fult, eller fel av ngn annan anledning?

Broms där bak tänkte jag nog navbroms, eller fixie som broms kanske.
Det kommer bara bli en cykel för stadscykling.

Fast om det ändå skulle bli 26" hjul som i länken ovan så kan jag nog tänka mig en fälgbroms.

Jag har aldrig gjort ett bygge.
Antar att jag börjar med att hitta en ram/cykel?

velovin

Aktiv medlem
pirx sa:
velovin sa:
pirx sa:

Men själva bredden?

Det var en premium deluxe nishiki Sri team (2007, aluminium ) jag provmätte på🙂
Är det alu blir det svårt att få in ett dedikerat SS-nav. Däremot går det utmärkt att konvertera ett 135 mm-nav med ett SS-kit, typ:

https://www.bike24.com/p2157858.html?q=Single+Speed+kit

Du kommer sannolikt att behöva något som spänner kedjan också, en gammal bakväxel eller kedjespännare.

Att bygga cykel är kul och lärorikt. Som du säger så bör du börja med ramen, mycket begränsas av den. Har du ett cykelkök i din stad så underlättar det, mycket hjälp och delar att hämta :)

Johge

Medlem
Vad behöver jag för grejer om jag vill köra singlespeed på ett hjul förberett för sram XDkassett?
Jag vill alltså kunna ta av 12delade kassetten och slänga på ett enkeldrev och ta bort bakväxeln mot en kedjespännare..

Rattnalle

Aktiv medlem
pirx sa:
Köpte 2 kedjelås på Jula i höstas: https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cykelsakerhet/las/kattinglas-620032/
Båda började snabbt kärva i låsmekanismen.

Geggade in mucoff-drylube i båda (jaja, jag vet att det säkert var fel!!! :)), verkade hjälpa ett tag iaf.
Men nu kärvar det ordentligt i den jag använder igen.

Ska jag dränka de i 5-56, eller trycka in propelleraxelfett (from biltema såklart), eller andra tips?
Vad sägs som låsoolja? Den torkar så att det inte fastnar saker i låset.

pirx

Medlem
Rattnalle sa:
pirx sa:
Köpte 2 kedjelås på Jula i höstas: https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cykelsakerhet/las/kattinglas-620032/
Båda började snabbt kärva i låsmekanismen.

Geggade in mucoff-drylube i båda (jaja, jag vet att det säkert var fel!!! :)), verkade hjälpa ett tag iaf.
Men nu kärvar det ordentligt i den jag använder igen.

Ska jag dränka de i 5-56, eller trycka in propelleraxelfett (from biltema såklart), eller andra tips?
Vad sägs som låsoolja? Den torkar så att det inte fastnar saker i låset.
Ok, det låter ganska rätt!

Goofy

Medlem
Skulle man kunna använda Di2 sprint switch reglage/knappar på en tempobåge, istället för Di2 tempoväxel?!

För och nackdelar?

Tack på förhand

/S

Raggamuffin

Aktiv medlem
Goofy sa:
Skulle man kunna använda Di2 sprint switch reglage/knappar på en tempobåge, istället för Di2 tempoväxel?!

För och nackdelar?

Tack på förhand

/S
Beror på hur många du tänkt dig.
Med en på varje pinne så får du det bara sekventiellt, men kör du ändå full syncro så går det såklart bra.
2 knappar istället för 4 helt enkelt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer