Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hasse#7

Aktiv medlem
Om man är ute och cyklar, och har med sig extra slangar, plötsligt hittar man någon med punka som har tubeless och behöver hjälp. Hur gör man bäst då? Sliter ur TL-ventilen, lossar däcket och sätter i en slang, annat förslag? Man vill ju inte göra situationen värre.

zinkpasta

Aktiv medlem
Typ så. Ber ev. om att få en ny slang istället för den du lämnar bort i retur (dvs när de lagat sitt däck), då den kommer ha ett fint lager med mer eller mindre kletig och ev glittrig tubelessvätska på sig.

Hasse#7

Aktiv medlem
Typ så. Ber ev. om att få en ny slang istället för den du lämnar bort i retur (dvs när de lagat sitt däck), då den kommer ha ett fint lager med mer eller mindre kletig och ev glittrig tubelessvätska på sig.
Ber man personen att själv dra handen runt hela insidan för att hitta vassa saker som kan skjuta slangen? Eller offrar man sig och drar runt sin egen hand? Förmodar att det mest beror på kompetensen hos den som har för lite prylar med sig.

Crocko

Aktiv medlem
Om man köper cykel från Evans Cycles, monterar de då ”rätt” fram/bakbroms?
Det ljus i det hela är att det brukar vara tillräckligt med hölje så att skiftet blir smidigt, jag lyckades till och med rädda lindan så kostnade var väl 1 timme av mitt liv för en besparing på 2-3000sek på just den hojen.
Fick dessutom ett recall mail på gaffel från deras support så det tycker jag att de skötte bra, inte deras fel att någon långfingrad typ redan befriat mig från ägarskapet innan det hände.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ber man personen att själv dra handen runt hela insidan för att hitta vassa saker som kan skjuta slangen? Eller offrar man sig och drar runt sin egen hand? Förmodar att det mest beror på kompetensen hos den som har för lite prylar med sig.
Man ger goda råd och låter den som har punka hantera allt kladd. Hur ska vederbörande annars lära sig?

zinkpasta

Aktiv medlem
Nja, nån måtta på hjälpsamheten får det vara, rekommenderar att du låter problempersonen sköta det själv. Särskilt om det rör sig om Peatys glittervariant, då bör du hålla ett avstånd på 5-10m för att slippa förföljas av glitter för resten av ditt liv.

Eventuellt kan du erbjuda dig att dra den andras hand.

Hasse#7

Aktiv medlem
Nja, nån måtta på hjälpsamheten får det vara, rekommenderar att du låter problempersonen sköta det själv. Särskilt om det rör sig om Peatys glittervariant, då bör du hålla ett avstånd på 5-10m för att slippa förföljas av glitter för resten av ditt liv.

Eventuellt kan du erbjuda dig att dra den andras hand.
Jag tackar för att ha blivit upplyst av alla kloka svar. Särskilt det sista gillade jag. Med tanke på ökande mängd TL misstänker jag att situationen kan uppkomma förr eller senare.

NickPick

Aktiv medlem
Om man är ute och cyklar, och har med sig extra slangar, plötsligt hittar man någon med punka som har tubeless och behöver hjälp. Hur gör man bäst då? Sliter ur TL-ventilen, lossar däcket och sätter i en slang, annat förslag? Man vill ju inte göra situationen värre.
Slang kommer ju fortfarande användas endast i reserv på både MTB, cross och lvg som det har gjort de senaste åren. Har personen ifråga redan förbrukat sin slang så är det väl snällt att dela med sig.
För övrigt är det väldigt lätt att se var hålet är så man behöver inte gubbkänna så mycket. Det har ju läckt ut gucka där redan.

Gubbig fråga får upp uppnosigt svar 🙄

Hasse#7

Aktiv medlem
Slang kommer ju fortfarande användas endast i reserv på både MTB, cross och lvg som det har gjort de senaste åren. Har personen ifråga redan förbrukat sin slang så är det väl snällt att dela med sig.
För övrigt är det väldigt lätt att se var hålet är så man behöver inte gubbkänna så mycket. Det har ju läckt ut gucka där redan.

Gubbig fråga får upp uppnosigt svar 🙄
Vi som kör med extra slangar, pump utan CO2 och med lagningssats kommer alltid hem. Kan man hjälpa så gör man det. Spelar andra i en annan liga får de väl gå hem då.

Lingon

Aktiv medlem
Varför tätar alltid tublessdäck superenkelt när man provmonterar utan gukka för att sen jävlas när man hällt i såsen? 😅

Snelhest

Medlem
Varför tätar alltid tublessdäck superenkelt när man provmonterar utan gukka för att sen jävlas när man hällt i såsen? 😅
Ingen vet men jag lurar däcket med verktyget i någon post ovanför. I med guckan via ventilen utan käglan alltså. Det är säkert skadligt för ventilen i längden men bra för humöret.

Murdock

Medlem
Har lite svårt att ställa in vinkeln på växelvajern in till min Shimano Sora R3000 tvådelade framväxel. Det skall tydligen finnas något hjälpmedel, typ en mall eller verktyg som skall hjälpa till med det. Vad heter en sådan eller vart kan man få tag på den?

nisseson

Aktiv medlem
Har lite svårt att ställa in vinkeln på växelvajern in till min Shimano Sora R3000 tvådelade framväxel. Det skall tydligen finnas något hjälpmedel, typ en mall eller verktyg som skall hjälpa till med det. Vad heter en sådan eller vart kan man få tag på den?
Typ
?

Verkar heta tl-fdr30 för Sora r3000 enligt https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIARAB&usg=AOvVaw3nlYvmLMFvVHpYEdeQB_R_ dock

Raggamuffin

Aktiv medlem
Är det inte att klämma en 6mm insexa mellan som gäller fortfarande?

Murdock

Medlem
Tack, det tricket kände jag till. Tydligen finns det någonting som hjälper till med att få korrekt vinkel av vajern in i framväxeln. Jag pratar inte graden av spänning i vajern som krävs.
Svarar på min egen fråga. Det var en sådan här jag letade efter:

måste lära mig att läsa manualen.

Belse

Aktiv medlem
Typ
?

Verkar heta tl-fdr30 för Sora r3000 enligt https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIARAB&usg=AOvVaw3nlYvmLMFvVHpYEdeQB_R_ dock
Hur är det tänkt att man använder detta "verktyg"? Jag körde in en insexnycel i växeln när jag spände min vajer, o monterade vajetspännare på höljet efter ett tag för att kunna finjustera spänningen lite enklare vid behov...

jingleyschmidt

Aktiv medlem
En stilla undran, hur ska jag tänka angående geon om jag vill köpa en cykel med bockstyre? Jämfört med en cykel med rakt styre, menar jag.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Reach är kortare på bockstyrescyklar än motsvarande med rakt styre.
Så långt vågade jag gissa, men är det generellt något annat som också brukar diffa eller är det i stora drag det? Finns det någon riktlinje där? Säg att jag gillar geon på en given cykel med rakt styre, hur mycket mindre reach bör jag räkna på en cykel med bock?

Berk

Aktiv medlem
Så långt vågade jag gissa, men är det generellt något annat som också brukar diffa eller är det i stora drag det? Finns det någon riktlinje där? Säg att jag gillar geon på en given cykel med rakt styre, hur mycket mindre reach bör jag räkna på en cykel med bock?
Det är svårt att säga nuförtiden.
På lvgcykel med bockstyre har jag sedan många år 385 reach + 100 mm stam + 89 mm reach (center - front) på styre, som jag tycker är perfekt för mig.
På MTB har jag nu 445 reach + 60 stam på XC och 470 reach + 50 stam på stigcykel. Skulle gärna ha 10-20 mm mer reach på båda MTB.
På MTB kan man kompensera mycket med sadelvinkeln, på lvg inte.

d_anders

Aktiv medlem
Testa ett par i lagom storlek men med ganska olika stack/reach. Så länge du köper skapligt rätt så kan resten justeras genom att flytta distanser och byte av stam.

Raggamuffin

Aktiv medlem
~80 mm motsvarar väl ett vanligt modernt bockstyre idag. Sen är de oftast trevligare när man går över 80mm styrstam.

Min mtb jag trivs bäst på har 471mm reach och lvg har 384. Med stack på 629 resp 579.
Men mina mtb har jag valt geo efter när jag står upp och mina lvg när jag sitter. På lvg har du kroppen längre bak på cykeln, bland annat för att få balans i tryckpunkterna när man är mer utsträckt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer