Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Raggamuffin

Aktiv medlem
De har lite lägre seattube fler stolpen ska flexa antagligen. Trivs du på din Roadlite så passar de där två med, skillnaden blir mest den reach som bocken lägger till. Samt att Breezern är lite mer upprätt, det kompenserar lite den längre reachen - om man frågar ryggen.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
627 i stack är väl normalt för en 56:a med komfort / gubbgeometri :)
Breezern i Large står som 54cm. Högre stack också än både Roadliten och min Sonder Frontier. Men ah. Sen är ju Breezern rätt tung med, strax över 13kg! Vet inte hur sugen jag är på det.

Bra pris dock, stål, plats för 2.2 däck (700c) osv. Rätt gött. Gillar den. Står på Breezers hemsida att den kostar 969USD, men på bike-discount går den för 1090EUR vilket blir närmare 1200USD, lite skillnad...

Berk

Aktiv medlem
My cykel igen!? Det går bra nu 👍🏻. Har du inte möjlighet att provcykla? Väldigt annorlunda, men jag tycker att tillverkas storleksguide brukar stämma bra.
Ja, han är seriöst smittad av n+1 viruset!
Greon på både är bra, det är bara stack som är problematiskt om man vill sitta djupt.

dikyklos

Medlem
Möjligen dummaste frågan nånsin, men jag verkar inte fatta. Varför en vanlig hybrid som t.ex. min pendlingscykel Crescent Kebne, som säljs på ca 8500 kr, kommer med vanliga men fina shimano hydrauliska bromsar, medan betydligt finare cyklar i ca 16000 kr klass och uppåt kommer ibland med mekaniska skivbromsar? Om hydrauliska bromsar uppfattas att vara bättre, varför en cykel i högre prisklass kommer med mekaniska bromsar? Ett set hydrauliska bromsar säljs fr. ca 500 kr, så det skulle inte påverka priset avsevärt för den dyrare cykeln och (om min uppfattning stämmer) skulle höja värdet på hojen. Vad är det som jag missat i min kalkyl?

Rattnalle

Aktiv medlem
Möjligen dummaste frågan nånsin, men jag verkar inte fatta. Varför en vanlig hybrid som t.ex. min pendlingscykel Crescent Kebne, som säljs på ca 8500 kr, kommer med vanliga men fina shimano hydrauliska bromsar, medan betydligt finare cyklar i ca 16000 kr klass och uppåt kommer ibland med mekaniska skivbromsar? Om hydrauliska bromsar uppfattas att vara bättre, varför en cykel i högre prisklass kommer med mekaniska bromsar? Ett set hydrauliska bromsar säljs fr. ca 500 kr, så det skulle inte påverka priset avsevärt för den dyrare cykeln och (om min uppfattning stämmer) skulle höja värdet på hojen. Vad är det som jag missat i min kalkyl?
Att hydrauliska bromsar för bockstyre inte alls är så billiga förmodligen. Eller i viss mån fatbikes där det i rejäl kyla kanske inte är lika bra med hydraulik.

För en vanlig lite dyrare cykel med rakt styre med mekaniska bromsar har iaf jag inte sett på länge.

freddag

Aktiv medlem
Breezern i Large står som 54cm. Högre stack också än både Roadliten och min Sonder Frontier. Men ah. Sen är ju Breezern rätt tung med, strax över 13kg! Vet inte hur sugen jag är på det.

Bra pris dock, stål, plats för 2.2 däck (700c) osv. Rätt gött. Gillar den. Står på Breezers hemsida att den kostar 969USD, men på bike-discount går den för 1090EUR vilket blir närmare 1200USD, lite skillnad...
återigen: sätt bockstyre på den här bara https://www.chainreactioncycles.com/mobile/vitus-dee-29-city-bike-tourney-2020/rp-prod183548

reach 404 mm. och sälj frontiern och roadliten.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
My cykel igen!? Det går bra nu 👍🏻. Har du inte möjlighet att provcykla? Väldigt annorlunda, men jag tycker att tillverkas storleksguide brukar stämma bra.
Jag tittar på cyklar i 8000-10000 kronors klassen, köper jag fyra stycken så är jag ändå inte uppe i samma summa som en del köper EN cykel för, så jag vet inte om det går så jävla bra. ;) Verkar gå bättre för andra!

Förresten, menade du att det var annorlunda med så hög stack eller vad syftade du på?

återigen: sätt bockstyre på den här bara https://www.chainreactioncycles.com/mobile/vitus-dee-29-city-bike-tourney-2020/rp-prod183548

reach 404 mm. och sälj frontiern och roadliten.
SÄLJA?! Aldrig någonsin. :P

Han har ju en så stor samling nu att ett bockstyre har sin plats😀
Man ska väl testa alla cyklar innan man dör? :P

Valhalla_

Aktiv medlem
Hur uttalar man "Madone", som i Trek Madone. För en som är fullständigt oinsatt i lvg. Jag ser detta lite här och var och varje gång tänker jag tanken. Hur uttalas det där..

Mad one? Madåne? Madonn?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hur uttalar man "Madone", som i Trek Madone. För en som är fullständigt oinsatt i lvg. Jag ser detta lite här och var och varje gång tänker jag tanken. Hur uttalas det där..

Mad one? Madåne? Madonn?
Sen jag läste ett inlägg där någon hade hört Mad One så kan jag inte sudda ut det.

Örjan Lax

Aktiv medlem

Mad one? Madåne? Madonn?

På italienska typ "madåni" om man lyssnar på detta:

Och på franska mera som "madonn" enligt kvinnan här:

Örjan Lax

Aktiv medlem
Ja, det är ingen italiensk uttalet, men en från USA som försöker uttala italienska.
Användarpresentation
Hi wandering forvoer,
I have a central Italy accent, this means that -usually- a few consonants (B, D, P) could sound "heavier", strong S (similar to Z); by the way, here I'm pronouncing italian words as neutral as possible ;)
  • Kön: Man
  • Dialekt/land: Italien

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Svaret kom ju i intervjun med Lance. Vi får väl anta att Lance inte uttalar namnet fel, men om ni ändå vill ha en lite mer fransk touch på uttalet så kanske något sånt här:

Valhalla_

Aktiv medlem
Ja kanske. Den franska versionen jag hörde på google translate var i alla fall någonstans mellan madon och mädön...

MrSvahn

Medlem
Ny cykel mer vertikala dropouts, navväxel och stoppskruvar som justerar kedjespänning på båda sidor.

Vid montering av hjul, skall jag spänna kedjan mha stoppskruvarna först (och riskera att hjulet ej är 100% rakt i ramen) eller spänna fast hjulaxeln först och sedan spänna kedjan mha skruvarna? Inte provat om sistnämnda går ens...

Valhalla_

Aktiv medlem
Tycker det där ser ut mer som horisontella dropouts. Först spänner du kedjan, sen hjulmuttrarna. Eftersom du ställer båda sidorna är det bara att ställa det rakt innan du drar fast.

purre

Medlem
Äntligen fått tag i en gaffel till bygget. Behöver jag ett crown race (lagersäte?) Till gaffeln för att det skall bli rätt?
IMG_20200220_162308.jpg

Headset är ett FSA Orbit ITA 44mm 1.5 lower with 1 1/8" upper / black / lower external with upper integrated

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer