Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Transwave

Medlem
En fråga jag inte vågar ställa, eller snarare inte ställer för att jag aldrig fått ett ordentligt svar på är:
Varför blir en hipster förbannad om man kallar honom för hipster?
Nördar tex blir knappast arga för att man kallar dem för nördar, de håller snarare med..

havet

Aktiv medlem
Det indikerar att han inte är unik, som han så desperat och putslustigt strävar efter att vara, utan en del av en kultur där unikheten är en chimär. Det slår hårt mot den krampaktigt fasthållna självkänslan.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
En fråga jag inte vågar ställa, eller snarare inte ställer för att jag aldrig fått ett ordentligt svar på är:
Varför blir en hipster förbannad om man kallar honom för hipster?
Nördar tex blir knappast arga för att man kallar dem för nördar, de håller snarare med..
1. Du generaliserar. 2. Alla är inte de facto hipsters bara för att du tycker dom är det. 3. Sluta kalla folk för saker, så slipper du upprörda känslor (om det är ett problem för dig, menar jag).

Man kan ju tänka att någon som blir kallad hipster, nörd, whatever, blir upprörd för att personen ifråga inte identifierar sig med det du kallat hen. I värsta fall tar personen illa vid sig, så man får ju vara lite försiktig med vad man vräker ur sig ibland. :P

freddag

Aktiv medlem
är ju lite den som sa't hen va't, det där med hipster. den som kallar någon hipster vill säga hur unik och äkta hen är själv är. hipstern flög minsann drake och drack ketchup innan det var coolt, innan hipstrarna började.

när det gäller opolitiska saker tycker jag det mest är en småkul övning i lika dos självironi och sunt folkförakt. men det stör mig när det kommer till politik. där är hipstern ett reellt hot mot folkrörelserna. eftersom hipstern endast bryr sig om att ha en unik usp att bygga sitt varumärke med och struntar helt i vad det är hen säljer, bara det säljer.

hipstern fuckar upp warmshowers, och gör airbnb av det. hipstern varufierar det ideella cykelköket, gör ett cykelcafé av det.

sett så förstår jag varför en inte vill vara en sådan. och i den här världen gäller det att passa sig för att inte trilla dit, rätt var det är sitter en där och ba: shit, jag är ju bara en lumpen hipster! det är en delikat balansgång.

me.I.am

Aktiv medlem
Köpte en sån här på rean hos XXL, storlek L (fanns inga M kvar):
Ni som cyklar LVG på riktigt, sitter en sån bäst riktigt tight? Är solskenscyklist, så har dålig erfarenhet av lite varmare kläder. På sommaren gillar jag riktigt tight. Har några Pearl Izumi jerseys i M faktiskt, dom sitter riktigt slimmade. Är 180cm skulle väga c.a 80 lite lagom slimmad.

Jackan sitter inte tight, så vad säger ni, skall en typ flossad höstjacka sitta slimmad? Några direkta nackdelar om det inte är tight?

Pfaff

Aktiv medlem
Köpte en sån här på rean hos XXL, storlek L (fanns inga M kvar):
Ni som cyklar LVG på riktigt, sitter en sån bäst riktigt tight? Är solskenscyklist, så har dålig erfarenhet av lite varmare kläder. På sommaren gillar jag riktigt tight. Har några Pearl Izumi jerseys i M faktiskt, dom sitter riktigt slimmade. Är 180cm skulle väga c.a 80 lite lagom slimmad.

Jackan sitter inte tight, så vad säger ni, skall en typ flossad höstjacka sitta slimmad? Några direkta nackdelar om det inte är tight?
den ska självklart inte fladdra men nör det kommer till kritan är det luft som isolerar och inget annat. Så inget ålskin.

me.I.am

Aktiv medlem
den ska självklart inte fladdra men nör det kommer till kritan är det luft som isolerar och inget annat. Så inget ålskin.
Jo, blir nog så att jag behåller den. Med den rabatten kan jag inte med att skicka tillbaka, och kan vara bra att ha något att växa i nu när det inte blir så mycket cyklande :)

NickPick

Aktiv medlem
Jo, blir nog så att jag behåller den. Med den rabatten kan jag inte med att skicka tillbaka, och kan vara bra att ha något att växa i nu när det inte blir så mycket cyklande :)
Om man behåller något som inte sitter som det ska pga priset så är man bara snål, just saying.
Modellen är ju inte race fit utan semi form fit vilket gör att den inte ska vara dödstight. Jag brukar ha small men medium i castelli och denna i small var på vippen till stor, men jag behåller den nog. Det bilar sig lite över magen. Armar och längd är bra... Så jag är kluven... Det blir väl cykeljacka nr11 tror jag...
Men har du räknat med att bli överviktig så har du ju något att växa i. För priset var jackan ett kap, annars har det funnits flera modeller från vaude och någon från Gore för samma peng.

Mina castellijackor sitter tight och bra och dom är väl och go på vintern.

JesperA

Medlem
Kanske for att de har inga icke-eldrivna trailcyklar? (enligt de själva, källa: deras hemsida).
Fast finns ju fler discipliner än trail ;)

En annan fråga (tyckte det var onödigt med egen tråd), är detta styret värt priset? 70 euro är ju inte mycket att bråka om när den skall ersätta en Race Face Aeffect?

Har ett par Northwave Ghost XCM i storlek 45 som sittter kanon på fötterna, väldigt rymliga men fungerar. I storlek 45.

Har nu köpt dessa https://www.spiuk.com/en/aldapa-carbon-xc-shoe-zalpamc-zalpamc237
Också de i storlek 45.

Har endast använt de 10-15 gånger på gymmet men får nåt så sjukt jävla ont i sidan av foten vid lilltårna ungefär. På båda fötterna. Mätte skorna med ett skjutmått och de är några millimeter smalare än de andra.

Har testat att ta ut sulorna men hjälpte inte. Skorna sitter verkligen hand i handske på fötterna, sitter bättre än Northwave, men det är något som gör att det gör så förbaskat ont.

Kör jag hårt och har tur kan smärtan helt försvinna efter 1 timme och kan sen köra vidare som ingenting.

Är skorna fel för mig, är det dött lopp eller kan man experimentera med andra sulor? Vart går man isf då?
Vill så gärna få det att fungera :( de är snygga (rätt färg), grymt bra pris och väger ynka 325 gram utan cleats i storlek 45.

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur får man bukt med ett kärvande (biltema)lås? Kan vrida nyckeln 90 grader, sen tar det stopp. Ibland lyckas jag forcera förbi och låsa upp, men oftast inte. Har fyllt (alla öppningar i) låset med låsolja, men ingen direkt förbättring.

Överväger följande alternativ:
a) Ultraljudstvätt på jobbet
b) slänga skiten o köpa nytt (annat)
c) ??

1583602473668.png

me.I.am

Aktiv medlem
Hur får man bukt med ett kärvande (biltema)lås? Kan vrida nyckeln 90 grader, sen tar det stopp. Ibland lyckas jag forcera förbi och låsa upp, men oftast inte. Har fyllt (alla öppningar i) låset med låsolja, men ingen direkt förbättring.

Överväger följande alternativ:
a) Ultraljudstvätt på jobbet
b) slänga skiten o köpa nytt (annat)
c) ??

Visa bilaga 405036
b)
Om du lyckas få det bättre och glad i hågen använder det, hur roligt skulle det vara om det helt plötsligt inte går att låsa upp igen, långt hemifrån.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Ja jag har ett Abus bygellås som fyller 10 år i år. Alltid funkat perfekt i alla väder. Bara underhållit med lite grafitpulver då och då.

zinkpasta

Aktiv medlem
b)
Om du lyckas få det bättre och glad i hågen använder det, hur roligt skulle det vara om det helt plötsligt inte går att låsa upp igen, långt hemifrån.
Bra poäng. Detta lås har dessutom historik som gör mig arg - har haft min dirt låst på uteplatsen med det. Började kärva så jag tog in för att fixa, och låste tillfälligt (3 dagar) med kass vajerlås. Ergo, låset klipptes upp och cykeln stals en natt. Detta är givetvis Biltemas fel.

Lyder era råd och köper nåt tyskt. Eller Kryptonite, de har strulat förhållandevis lite för min del.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Min morfars gamla cykel som jag haft i många år har nu spårat ur fullständigt! Verkar vara något med frihjulet som fuckat, för jag får inget motstånd när jag trampar framåt, ungefär som när kedjan hoppat, fast utan att den har hoppat. :P Ibland hittar den rätt och jag kan trampa lite, men ganska snart så skiter det sig igen och det är frigång både framåt och bakåt så att säga! Tankar? Vet inte hur sugen jag är på att lägga mycket pengar på den, men det skulle ju vara fint att använda den.

Raemoe

Medlem
Kanske är fel tråd, men jag känner mig dum i alla fall... Jag fick för mig att montera isär min gammelracer när det snöade häromveckan, och sitter nu fast i träsket att byta ut mitt styrlager. Det som var monterat var Shimano HS-6207, 600EX serien.

Beställde ett styrlager i SHIS-standarden EC30/25.4-24tpi I EC30/26, men min crown race är visst 27.0 mm istället för 26.4 mm, vilket innebär att det är japansk JIS-standard på mitt gamla styrlager. Korrekt SHIS är alltså EC29/25.4-24tpi I EC29/27

Försöker hitta en ersättare med inkapslade kullager eftersom jag är en sån satans klåpare när det kommer till att ställa in korrekt spänning på lösa lager, men jag har problem att hitta något till rimligt pris. Tips?

weldion

Aktiv medlem
Lite klent att man måste trycka på en knapp för att aktivera sådana hjälpmedel för stadstrafik. Det skall bilen räkna ut själv när det behövs eller ej.

Jimel

Aktiv medlem
Lite klent att man måste trycka på en knapp för att aktivera sådana hjälpmedel för stadstrafik. Det skall bilen räkna ut själv när det behövs eller ej.
Det gör den säkert, knappen är nog för att stänga av funktionen om man inte vill att det automatiskt ska bli lättare.

Salabaladala

Aktiv medlem
Min morfars gamla cykel som jag haft i många år har nu spårat ur fullständigt! Verkar vara något med frihjulet som fuckat, för jag får inget motstånd när jag trampar framåt, ungefär som när kedjan hoppat, fast utan att den har hoppat. :P Ibland hittar den rätt och jag kan trampa lite, men ganska snart så skiter det sig igen och det är frigång både framåt och bakåt så att säga! Tankar? Vet inte hur sugen jag är på att lägga mycket pengar på den, men det skulle ju vara fint att använda den.
Spärrharkarna (pawlsen) kan ha kletat ihop, eller gått sönder. Bra chans att dom bara har kletat ihop om det inte är nåt som rasslar och så, men man vet ju aldrig. Ta upp och rengör, och smörj in med nåt tunt fett eller kletig olja.

Ubbe73

Medlem
Letar verktyg för att ta bort vevlager Pressfit BB92 (Scott Spark RC). Någon som kan tipsa om ett prisvärt alternativ till Parktool?

Klavikel

Aktiv medlem
Kanske gör den styrningen snabbare: mer hjulutslag vid samma styrutslag? Eller mer styr assistering?
Men flesta bil gör det automatiskt beroende på hastigheten.
Provade den lite senare under dagen, det blev lättare styrning/mer assistans från servon.
Vet inte om den svängde "mer" för det glömde jag att kolla när jag kom fram..

Oavsett så var det gött bilåkarväder idag :)

Maakus

Aktiv medlem
Ska det vara så här? Ringen till ändhylsan är lös. Får han inte fast den.
Dt Swiss M1900.
IMG_20200324_134744.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer