Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

weldion

Aktiv medlem
Leta rätt på en hylsa som passar över låsringen där och knacka fast den litet lätt.
Den är mest bara där för att hålla i ändhylsan där när du plockar lös hjulet.

Maakus

Aktiv medlem
Snabb ingenjörs-gissning är att det ska var så här.
Ska se om jag har en lämplig hylsa.

Rött = Nav
Svart = Kullager
Blått = Ändhylsa
Rosa = Låsring?

Bilagor

NickPick

Aktiv medlem
Om man har två filer på sin garmin dör det använt olika effekt ägare, hur jämför man ? Behöver något program av något slag..?

DanielS

Aktiv medlem
Om man har två filer på sin garmin dör det använt olika effekt ägare, hur jämför man ? Behöver något program av något slag..?
Kan du förtydliga din fråga en aning? Vad är det du använt och vad vill du jämföra?

Ja, du behöver ett program men du kanske vill ha lite utförligare svar?

Hep

Aktiv medlem
Jag har just köpt begagnad en Epic med 1*11 och jag har lite klena ben. Funderar på att byta 32 fram mot 30. Är det bara att byta och sedan kapa någon länk på kedjan, eller missar jag något? Det brukar sällan vara så enkelt som det verkar när jag mekar cykel.

Hep

Aktiv medlem
En till fråga när jag ändå är igång. Varför varnar min Garmin 810 för att det är dåligt marint väder? Jag har haft den i många år och den har varit snäll, men nu plötsligt varnar den varje gång jag ska ut och ungefär en gång i timmen ute på rundan.

Varför varnar den, varför är språket så illa och var i Vallentuna är det dåliga sjövädret?

AAAF4745-B8AC-40EA-A67D-5274432AE86B.jpeg

jonte987

Aktiv medlem
Jag har just köpt begagnad en Epic med 1*11 och jag har lite klena ben. Funderar på att byta 32 fram mot 30. Är det bara att byta och sedan kapa någon länk på kedjan, eller missar jag något? Det brukar sällan vara så enkelt som det verkar när jag mekar cykel.
jag har inte behövt ändra längden på kedjan men det beror så klart hur lång den är från början.
Sen kan det vara lite bokigt att byta beroende på vev, På en FC M7000 tex kan man lirka en 32T över spindeln men inte en 30T

lundatok

Aktiv medlem
Finns det separata tv-mottagare för vanlig tv? Har en datorskärm i stugan som jag tänkte kunde få knäcka extra som TV.

Har redan en Chromecast till den men vill gärna inte sitta hela kvällar på vårt 4G.

dikyklos

Medlem
En till fråga när jag ändå är igång. Varför varnar min Garmin 810 för att det är dåligt marint väder? Jag har haft den i många år och den har varit snäll, men nu plötsligt varnar den varje gång jag ska ut och ungefär en gång i timmen ute på rundan.

Varför varnar den, varför är språket så illa och var i Vallentuna är det dåliga sjövädret?

Visa bilaga 408006
Någon uppdatering nyligen kanske som lade till en bugg?

NickPick

Aktiv medlem
Kan du förtydliga din fråga en aning? Vad är det du använt och vad vill du jämföra?

Ja, du behöver ett program men du kanske vill ha lite utförligare svar?
Herregud vad jag hade bråttom när jag skrev ser jag...
Vill jämföra effektdata mellan en flux, stagesvev, p2m och quarq. Flux får bli referens där allt testas. Göra ny varvtid på cykeldator blir inte bra nog, jag vill ha typ samma fina funktion som på zwift power!

mrholmiz

Medlem
Är inne på mitt tredje vevlager sen i höstas på min HT. Cyklat tre runder på det senaste och hade av vevpartiet idag för att känna hur lagret känns, lite rassel redan. Är ett DUB pressfit mtb och har boost så det ska vara 2.5mm spacer på drivsidan, spänner förspänningen lite lagom så inget glapp. Får dra till förspänningen efter 1-2 runder sen har det hållt sig ifrån att glappa men lagret ger sig.
Likadant lager på min FS och inte fått några problem där efter byte. Några tips på vad det kan vara som jag gör fel eller som är fel?

NickPick

Aktiv medlem
Är inne på mitt tredje vevlager sen i höstas på min HT. Cyklat tre runder på det senaste och hade av vevpartiet idag för att känna hur lagret känns, lite rassel redan. Är ett DUB pressfit mtb och har boost så det ska vara 2.5mm spacer på drivsidan, spänner förspänningen lite lagom så inget glapp. Får dra till förspänningen efter 1-2 runder sen har det hållt sig ifrån att glappa men lagret ger sig.
Likadant lager på min FS och inte fått några problem där efter byte. Några tips på vad det kan vara som jag gör fel eller som är fel?
Risken är ju att din cykel är dåligt tillverkad så toleranser är helt off... då blir det sådär. Kolla lite på hambini så får du det förklarat av "hambini aged 5".

ErikSi

Medlem
Inställning av bakdämpare, vet att det inte finns ett enkelt svar men någon kanske kan sparka mig i rätt riktning? Jag tycker att jag provat justera både tryck och rebound men hittar inget som blir bra.

Dämparen är en Monarch XX, cykeln är en Scalpel SI.
Det jag upplever är att jag sitter och studsar när jag tex kör på stigar med rötter, gropar etc. Det blir som att dämparen fjädrar tillbaka väldigt hårt vilket leder till jag tappar kontakten med sadeln.

Så min fråga - ska jag sänka eller höja trycket? Är det rebound jag ska höja eller sänka?
Jag har den inställd på ca 25% sag i dagsläget vilket för mig motsvarar 190 PSI. Väger 89 kg, kanske det som är största problemet?

weldion

Aktiv medlem
Inställning av bakdämpare, vet att det inte finns ett enkelt svar men någon kanske kan sparka mig i rätt riktning? Jag tycker att jag provat justera både tryck och rebound men hittar inget som blir bra.

Dämparen är en Monarch XX, cykeln är en Scalpel SI.
Det jag upplever är att jag sitter och studsar när jag tex kör på stigar med rötter, gropar etc. Det blir som att dämparen fjädrar tillbaka väldigt hårt vilket leder till jag tappar kontakten med sadeln.

Så min fråga - ska jag sänka eller höja trycket? Är det rebound jag ska höja eller sänka?
Jag har den inställd på ca 25% sag i dagsläget vilket för mig motsvarar 190 PSI. Väger 89 kg, kanske det som är största problemet?
Höj rebound. Blir det som en åsnespark över guppen, så är rebound för lågt ställd.

pirx

Medlem
Om man jämför MTBs 26", 29" och 27.5".
Framgaffeln verkar bli längre desto störra hjulet är.

Är ramarna dock mindre/lägre på 29or tex, eller är de cyklarna helt enkelt större och högre än 26" och 27.5"?

Berk

Aktiv medlem
Om man jämför MTBs 26", 29" och 27.5".
Framgaffeln verkar bli längre desto störra hjulet är.

Är ramarna dock mindre/lägre på 29or tex, eller är de cyklarna helt enkelt större och högre än 26" och 27.5"?
Från 26" till 27.5" till 29" brukar ramarna blir längre och lägre. Det är för att det är trenden och 26" bruka vara gammal och 29" nyast.

cykelstöd

Ny medlem
Har en drös dumma frågor att överrösa alla hjälpsamma själar därute, eftersom jag är lika mycket nybörjare som dum i huvudet.
1. Finns det någon tråd för snabba mekfrågor, eller är det denna tråd som gäller?
2. Har någon erfarenhet av Biltemas cykelverktygssats? Bra eller anus för någon som inte ställer höga krav?
3. Skulle vilja köpa en cykel till tjejen och har hittat en begagnad treväxlad DBS till bra pris. Är det något att ha för kortare cykelpendling? Den är ganska ful och ser tung ut, men det är nog bara bra eftersom vi bor i ett område där folk har svårt att skilja på mitt och ditt. Skulle helst testa att bygga om någon gammal damhoj, men hon vill bestämt ha växlar.

Bengt-re

Aktiv medlem
Den här tråden gör jobbet.

Köp de verktyg du behöver när du behöver dem?

Den duger nog. Kul är det väl inte, men nog går det transportcykla även på en sådan.

niklassson

Aktiv medlem
Håller på att bygga ihop en HT nu . Kör med en chainring för 12 speed i fram och en 11s kassette ibak med sram eagel 12 speed kedja . Klingan och kedjan är nya kassetten har en del timmar på sig. När jag ligger på tyngata växel så hoppar kedjan vid kassetten den byter inte växel med känns som den lägger sig på iställer för i kuggarna. Är det kedjan som inte passar mig 11s eller att kassetten är för sliten? Eller kan de vara så att jag kapade kedjan för kort?

jonte987

Aktiv medlem
Jag vet inte men eagle klinga funkar med 11s. Jag har inte testat m 12s kedja. Hade börjat med rätt längd och rätt inställning.

cykelstöd

Ny medlem
Den här tråden gör jobbet.

Köp de verktyg du behöver när du behöver dem?

Den duger nog. Kul är det väl inte, men nog går det transportcykla även på en sådan.
Som den minimalist jag är så gillar jag ditt förslag, poblemet är väl egentligen att jag inte riktigt vet vilka verktyg jag kommer behöva förrän jag stöter på ett problem, och det hade ju varit härligt att kunna undvika skytteltrafik till närmsta cykelbutik för att köpa verktyg stup i kvarten. Tack för ditt svar dock!

zinkpasta

Aktiv medlem
Som den minimalist jag är så gillar jag ditt förslag, poblemet är väl egentligen att jag inte riktigt vet vilka verktyg jag kommer behöva förrän jag stöter på ett problem, och det hade ju varit härligt att kunna undvika skytteltrafik till närmsta cykelbutik för att köpa verktyg stup i kvarten. Tack för ditt svar dock!
En rekommendation är att iaf inte använda insexnycklarna från ett (billigare) kit då de oftast är mjuka och ger stor risk att runddra skruvskallar. Köp alltså kvalitetsinsex-nycklar. Jag gillar såna med kula i ena änden då det ibland kan vara knepigt att komma åt vissa ställen på cyklar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer