Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

pkarlsson

Medlem
Gummispännena på mitt Thule Xpress 970 har gått av. Är det generellt dålig kvalitet på dom eller kan det vara så att man bara spänner för hårt? Har ofta tänkt att det kanske är överdrivet att dra i skiten för att komma åt en ögla till, men man vill också att det ska sitta hårt åt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Gummispännena på mitt Thule Xpress 970 har gått av. Är det generellt dålig kvalitet på dom eller kan det vara så att man bara spänner för hårt? Har ofta tänkt att det kanske är överdrivet att dra i skiten för att komma åt en ögla till, men man vill också att det ska sitta hårt åt.
Det är överdrivet.

dikyklos

Medlem
Jag tittar på potentiella cyklar till mina barn som behöver nya höjar. Jag undrar om det som säljs på bikester.se kommer som lösa delar som jag måste montera, eller levereras cyklarna mer eller mindre färdiga typ bara att skruva pedalerna eller så.

Tufvan

Ny medlem
Jag har pajat några delar på mina hållare också och tycker väl att de gått sönder lite väl lätt.
Men Thule är iaf rätt billiga på reservdelar så lätt att fixa.

pkarlsson

Medlem
Jag har pajat några delar på mina hållare också och tycker väl att de gått sönder lite väl lätt.
Men Thule är iaf rätt billiga på reservdelar så lätt att fixa.
Jo, reservdelar är inget problem, handlar väl mer om man vill ersätta med samma skit igen om det är så att kvalitet är dålig. Är ju rädd varje gång jag har cykeln i bak. Förra sommaren skakade den av ett spänne på E22 och är ogärna med om det igen.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag tittar på potentiella cyklar till mina barn som behöver nya höjar. Jag undrar om det som säljs på bikester.se kommer som lösa delar som jag måste montera, eller levereras cyklarna mer eller mindre färdiga typ bara att skruva pedalerna eller så.
Det brukar vara enkelt. Sätta på pedaler, sadel och stolpe, montera dit styret (som har allting monterat) och montera ett framhjul.

Freddie L

Aktiv medlem
Tack. Jag var lite rädd att det skulle behövas komplicerade verktyg men det verkar inte vara fallet. Bra att denna tråd finns för att ställa dumma frågor :giggle:
Nej, ett par insexnycklar ska räcka. Vissa pedaler kräver en öppen nyckel, men då har det nog alltid legat med en sån i paketet.

Den här tråden är Happys hjärta!

kolan

Medlem
Hur ska man egentligen bete sig när man möter folk på stig med hund/hundar? Normalt sett brukar jag sakta in, få ögonkontakt, hundägaren håller in/kopplar hunden, Släpper förbi mig, man säger tack och hej eller så är det en sån där som ser skitsur ut och vägrar möta ens blick.
Idag var det värre och riktigt otrevligt på ett sätt jag aldrig varit med om innan. Tre tanter med en hund som sprang runt i sicksack, liksom vägrade släppa förbi mig, sen när jag sa ursäkta kan jag komma förbi var hon riktigt spydig och var inte det minsta tillmötesgående.
Brukar ni råka ut för sånt här?

Rattnalle

Aktiv medlem
Hur ska man egentligen bete sig när man möter folk på stig med hund/hundar? Normalt sett brukar jag sakta in, få ögonkontakt, hundägaren håller in/kopplar hunden, Släpper förbi mig, man säger tack och hej eller så är det en sån där som ser skitsur ut och vägrar möta ens blick.
Idag var det värre och riktigt otrevligt på ett sätt jag aldrig varit med om innan. Tre tanter med en hund som sprang runt i sicksack, liksom vägrade släppa förbi mig, sen när jag sa ursäkta kan jag komma förbi var hon riktigt spydig och var inte det minsta tillmötesgående.
Så länge hundarna inte har koppel löser det sig om man försiktigt knör lite. Det är värre med tanterna.. men att stanna och vänta till de passerat är ju det mest rimliga i en sån situation.

kolan

Medlem
Så länge hundarna inte har koppel löser det sig om man försiktigt knör lite. Det är värre med tanterna.. men att stanna och vänta till de passerat är ju det mest rimliga i en sån situation.
Dom gick medvetet i bredd, dom visste att jag cykla med knapp styrfart, det var på en rätt bred stig, "bohusleden Enduro" upp mot prästtjärn
Då sa jag"Ursäkta kan jag få komma förbi?"
Tant"Det här är en vandringsled"
Jag"Man får cykla här också"
Tant"Ja, tyvärr"
Jag blev irriterad"Man ska egentligen ha kopplad hund" brukar aldrig bry mig om det annars men eftersom hon var så dryg.
Tant"Jag kan koppla dig"
Jag"Du kan ju försöka"

Rattnalle

Aktiv medlem
Dom gick medvetet i bredd, dom visste att jag cykla med knapp styrfart, det var på en rätt bred stig, "bohusleden Enduro" upp mot prästtjärn
Tant"Ja, tyvärr"
Jag blev irriterad"Man ska egentligen ha kopplad hund" brukar aldrig bry mig om det annars men eftersom hon var så dryg.
Tant"Jag kan koppla dig"
Jag"Du kan ju försöka"
Charmigt!

Bonzo

Aktiv medlem
Tycker ditt beteende är helt korrekt. Dessvärre finns det såväl cyklister som gående som beter sig illa i skogen, vilket du uppenbarligen upplevt.

Jag har själv aldrig haft några problem varken när jag cyklat eller när jag promenerat med hunden, men min sambo svär ofta över att cyklister far förbi både onödigt nära och fort.

Det borde inte vara en så stor utmaning att samsas på allmän plats.

Tant"Ja, tyvärr"
Tant"Jag kan koppla dig"
Jag"Du kan ju försöka"
Så här i efterhand var ju konversationen ganska festlig åtminstone. Jag cyklar mycket i området och det är väldigt sällan jag upplever sura miner - egentligen kan jag bara erinra mig en gång senaste året.

Det däremot gott om lösa hundar trots att det är olämpligt framför allt i denna årstid.

Jay Jay

Aktiv medlem
Tänkte köpa ny bakaxel till min Scott Spark eftersom inpassningen där jag sticker in torxverktyget börjar ge sig (klent aluminiumgods).
Fungerar vilken boostaxel som helst? Jag tror ju det men har en krypande känsla av att jag kan ha fel.

D3EP

Ny medlem
Hur fan ska jag ställa in höjden på sitsen med dropperpost?
Jag är ganska lång, 193cm och har i och med detta långa ben. Jag har svårt att veta hur jag ska ställa in min säteshöjd? Har dropper post. Upplever att har jag den högt för att få utsträckta ben vid transportcykling så är jag effektiv vid just transportcyklingen men upplever att den är för hög vid lägsta läge vid DH-åkning. Och tvärtom då när jag sänker den för att vara låg för DH-åkning osv så är mina ben böjda vid transportcykling. Hur gör ni andra med långa ben? Kör ju mest trails och gillar nerför men är ju fortfarande i behov av transport till och från med cykel.

Freddie L

Aktiv medlem
Tänkte köpa ny bakaxel till min Scott Spark eftersom inpassningen där jag sticker in torxverktyget börjar ge sig (klent aluminiumgods).
Fungerar vilken boostaxel som helst? Jag tror ju det men har en krypande känsla av att jag kan ha fel.
Nej, det går inte med vad som helst. Trodde du verkligen det, cykelindustrin skulle ha enats om en standard? 😉
Anläggningen mot ramen kan vara olika, plan eller konisk. Du får försöka läsa i specen vad du ska ha. Men här har du ett exempel som jag TROR fungerar: https://r2-bike.com/CRUEL-COMPONENTS-Thru-Axle-Scott-12x148-mm-Boost

C-dale

Aktiv medlem

Jay Jay

Aktiv medlem

jonte987

Aktiv medlem
Vill du ha löjligt högt styre är det bättre med mer rise eftersom spacers kortar ner reach. Mer än 1cm och lite i reserv ska man nog inte ha

Är det kanske risers de heter? De där ringarna som höjer styret?

I vilket fall så vet jag inte alls vad som är vettigt. Hur långt har dolk över lag? Jag är nybörjare och har inte riktigt lärt mig vad som är bra för just mig ännu och har nog mest nöja av att göra som alla andra och anpassa mig efter det.

Bonzo

Aktiv medlem
Är det kanske risers de heter? De där ringarna som höjer styret?

I vilket fall så vet jag inte alls vad som är vettigt. Hur långt har dolk över lag? Jag är nybörjare och har inte riktigt lärt mig vad som är bra för just mig ännu och har nog mest nöja av att göra som alla andra och anpassa mig efter det.
Olika cyklar är olika höga i fronten, även utan distanser. Olika människor har olika kroppsliga proportioner. Olika människor har även olika preferenser, så det bästa du kan göra är nog att köra så som din cykel är nu tills vidare. Om du tycker den känns för låg så monterar du ett par distanser under stammen, eller byter till ett styre med mer rise. Känns den för hög gör du tvärtom.

Eller så här; varför vill du ändra på något om du inte vet om det är rätt eller fel?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
GALLTVÅL! 😛

+1. När vanligt tvättmedel går bet, funkar ofta galltvål. Det är dock mycket matfläckar hos oss (småbarn i familjen). För petroleumprodukter behövs kanske ett tyngre artilleri. Genomgång här: https://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/flackborttagare/

Jag lämnade röret för långt med flit så att jag kunde prova lite olika höjder. Jag brukar egentligen inte ha det så där högt. Vanligen någonstans halvvägs. Problemet är att jag typ gillar alla höjder efter några minuters cyklande. Så jag tänkte fråga vad som anses ”rätt” och anpassa mig efter det.

Några tips? Jag cyklar antingen stökiga men ganska platta stigar eller pendlar med cykeln en min till och från jobbet.

Bilagor

Maakus

Aktiv medlem
Hmmm... Letade knak på nya hojen, gick igenom alla skruvar med momentnyckel. Tog ut vevpartiet och kände så att lagren var ok. När jag tog ut vevaxeln följde den här o-ringen med. Liten blå.
Vevpartiet/vevlager är ett Decendant, Dub, gängat.
Vaereförnåge?
1589112806130875759909909931821.jpg

Nub

Medlem
Behöver klämma på lite ram-skydd och måste tvätta ramen ordentligt innan.
Har dock ingen regelrätt "Isopropylalkohol"..
Tänker att vadfan det bör ju fungera med diverse spritprodukter, men sen kom jag på att det är söndag och jag är trött så pallar inte göra något onödigt/dumt. Vissa saker har ju tillsatser i sig, tex. handsprit har mjukgörande ämnen tex, kanske lämnar en icke önskvärd hinna kvar?

Så, innan jag smetar in cykeln i T-sprit...
Är det dumt?:LOL:

Edit; (Vad jag har hemma är)
Handsprit
T-röd
Alsolsprit
+ diverse tvättmedel läs Mucoff, men enligt invisiframe ska man kunna äta nudlar från ramen så..

WSMC

Aktiv medlem
Jag lämnade röret för långt med flit så att jag kunde prova lite olika höjder. Jag brukar egentligen inte ha det så där högt. Vanligen någonstans halvvägs. Problemet är att jag typ gillar alla höjder efter några minuters cyklande. Så jag tänkte fråga vad som anses ”rätt” och anpassa mig efter det.

Några tips? Jag cyklar antingen stökiga men ganska platta stigar eller pendlar med cykeln en min till och från jobbet.
Vad som anses rätt finns det nog oerhört många åsikter om.
Jag mätte på min på samma sätt som du gjorde på bilden, och där du har 10-11 cm har jag 5-6 cm.
Min får nog anses som rätt normal. Anledningen till att ha många spacers, brukar ofta var, att man vill ha en mer upprätt sittställning för att skona händer/handleder och/eller ryggen.
Det viktigt är att du sitter bekvämt så att du verkligen vill sticka ut och cykla när andan faller på.
Lycka till!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer