Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Tänkte eventuellt köpa på ny MTB-hjälm, finns det någon vettig sida som har fri frakt, fri retur och ett bra hjälmutbud? :D

NickPick

Aktiv medlem
Tänkte eventuellt köpa på ny MTB-hjälm, finns det någon vettig sida som har fri frakt, fri retur och ett bra hjälmutbud? :D
Även här är det bättre med vanlig butik. Även bättre för miljön! Var bor du så kan du får hjälp? Hjälm är sjukt svårt, går inte att surfa sig fram till vad som passar direkt.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Även här är det bättre med vanlig butik. Även bättre för miljön! Var bor du så kan du får hjälp? Hjälm är sjukt svårt, går inte att surfa sig fram till vad som passar direkt.
Jo jag vet, men nu har jag varit runt och glott lite redan och inte hittat något som passar så då får man prova internettet vet du kära NickPick! Men tack för att du lyckades komma med ett gäng självklarheter och samtidigt lyckades missa att svara på min faktiska fråga!

Berk

Aktiv medlem
Jag lämnade röret för långt med flit så att jag kunde prova lite olika höjder. Jag brukar egentligen inte ha det så där högt. Vanligen någonstans halvvägs. Problemet är att jag typ gillar alla höjder efter några minuters cyklande. Så jag tänkte fråga vad som anses ”rätt” och anpassa mig efter det.

Några tips? Jag cyklar antingen stökiga men ganska platta stigar eller pendlar med cykeln en min till och från jobbet.
Som redan sagt, olika människor tycker om olika höjd och olika cyklar bygger olikt höga. Du kan flytta den höga spacer ovanpå stammen. Cykla en eller två veckor och flytt spacern tillbaka och känn igen. Kanske känns det bättre eller värre eller du gillar fortfarande både (I så fall eller det kanske ännu bättre att använde en lite mindre spacer). Så hög spacerstack är kanske inte snyggt eller happykorrekt, men det enda som är viktigt är om du trivs med det. Jag ställer in min styrhöjd med 5 mm noggrannhet, men det behövs inte.

Konvalj

Medlem
Vad för verktyg behöver jag för att få loss det här vevlagret?
En haknyckel för att få ur axeln och lagren. Du får mäta lite för att hitta en som passar. Det går också att använda ett dorn (eller en plattmejsel) och en hammare för att vrida låsringen. Det är alltså den mörkgråa låsringen som har två urgröpningar som du ska skruva loss. Sen kan du skruva av resten med en polygrip.

En haknyckel för att få ur axeln och lagren. Du får mäta lite för att hitta en som passar. Det går också att använda ett dorn (eller en plattmejsel) och en hammare för att vrida låsringen. Det är alltså den mörkgråa låsringen som har två urgröpningar som du ska skruva loss. Sen kan du skruva av resten med en polygrip.

Tack! Testar nog mejsel och hammare först. :-)

Konvalj

Medlem
Tack! Testar nog mejsel och hammare först. :-)
När jag tittar närmare på din bild ser det ut som att du har en till låsring direkt på axeln. Lite för skitigt för att se. Är det en låsring så gissar jag att den större sköter förspänning och den direkt på axeln bara låser förspänningen i sitt läge, och då måste även den mindre bort. Vad gäller riktningen så borde drivsidan vara högergängad (vanlig gänga alltså) och icke-drivsida vänstergängad. Men vevlager är en djungel av standarder så det kan vara på annat sätt...

Lyckades slå loss låsringen och fick ur vevlagret. Hade tänkt köpa ett nytt, men eftersom det är en djungel och det är en gammal cykel så lutar jag mer åt att göra rent det jag har och bara köpa nytt vevparti.

tobztar

Ny medlem
Har en Trek x-caliber 8 med Truvativ Powerspline, 73 mm/118mm vevlager. Kan jag byta ut det mot ett sram dub pressfit eller något annat ?

Längden på vevarmarna, mäts det i cc mellan hålen eller är det hela längden på armen? Har 200mm långa nu om jag möter hela armen, men 170mm mellan hålen för vevlager och pedal.

NLC

Aktiv medlem
Längden på vevarmarna, mäts det i cc mellan hålen eller är det hela längden på armen? Har 200mm långa nu om jag möter hela armen, men 170mm mellan hålen för vevlager och pedal.

-> "Crank length is measured between the pedal hole and spindle hole, center to center and perpendicular to the spindle. "

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Fick en akuttid till tandläkaren idag efter några dygns smärta, visade sig att det var en infektion under en tand som jag rotfyllde för tre år sedan. En tuggtand (min favorit, buhu). Rekommendationen var att dra ut tanden i det här läget. Sagt och gjort. Kommer mitt liv förändras för all framtid nu? Kommer jag kunna äta normalt någonsin igen eller är det ett jävla irritationsmoment livet ut nu? :P Hatar att bara fokusera tuggandet till en sida. Det är inte bra för finfördelningen heller! Och finfördelningen är viktig för matsmältningen, bra för tarmarna och ja, ni vet. :P Söker stöd och råd i denna svåra tid!

Freddie L

Aktiv medlem
Fick en akuttid till tandläkaren idag efter några dygns smärta, visade sig att det var en infektion under en tand som jag rotfyllde för tre år sedan. En tuggtand (min favorit, buhu). Rekommendationen var att dra ut tanden i det här läget. Sagt och gjort. Kommer mitt liv förändras för all framtid nu? Kommer jag kunna äta normalt någonsin igen eller är det ett jävla irritationsmoment livet ut nu? :P Hatar att bara fokusera tuggandet till en sida. Det är inte bra för finfördelningen heller! Och finfördelningen är viktig för matsmältningen, bra för tarmarna och ja, ni vet. :P Söker stöd och råd i denna svåra tid!
Du kommer vänja dig! Tuggningen kommer bli normal igen (går snabbare om du försöker ”glömma” att du saknar en tand) och du kommer inte få några långsiktiga komplikationer om munhälsa är ok i övrigt och du har nästan alla andra tänder.
Eller så kommer du inte vänja dig. Du får en ”hang-up” och tuggkomforten blir aldrig som förr.

De allra flesta vänjer sig vid att sakna en enstaka tand i sidopartiet. Om man inte vänjer sig går det nästan alltid att få dit en konstgjord tand på ett eller annat sätt. Det är billigare och smidigare att vänja sig.

Jag håller tummarna!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Du kommer vänja dig! Tuggningen kommer bli normal igen (går snabbare om du försöker ”glömma” att du saknar en tand) och du kommer inte få några långsiktiga komplikationer om munhälsa är ok i övrigt och du har nästan alla andra tänder.
Eller så kommer du inte vänja dig. Du får en ”hang-up” och tuggkomforten blir aldrig som förr.

De allra flesta vänjer sig vid att sakna en enstaka tand i sidopartiet. Om man inte vänjer sig går det nästan alltid att få dit en konstgjord tand på ett eller annat sätt. Det är billigare och smidigare att vänja sig.

Jag håller tummarna!
Tack! ;D Jag håller också tummarna. För det mesta är ju människan rätt bra på att anpassa sig och vänja sig, så jag hoppas det gäller även den här gången. :P

Johge

Aktiv medlem
Har ni nåt tips på vad man kan täcka igen hålen för intern kabeldragning på en kolfiberram? Eltejp funkar men lossnar ju efter ett tag:( Man vill ju inte få in smågrus i kanalerna om kablar ska dras nån gång igen.

NLC

Aktiv medlem
Har ni nåt tips på vad man kan täcka igen hålen för intern kabeldragning på en kolfiberram? Eltejp funkar men lossnar ju efter ett tag:( Man vill ju inte få in smågrus i kanalerna om kablar ska dras nån gång igen.
Om tillverkaren har någon själ så ska denne i sitt sortiment erbjuda gummi- eller plastpluppar som passar för att täcka vajerhålen. Tycker jag.

Lejon

Aktiv medlem
Jag har täppt några hål med våtrumssilikon. Sitter utmärkt och är tätt och diskret. Har inte försökt ta bort ännu, men det borde funka att få bort. Hoppas jag...

Maakus

Aktiv medlem

Jag håller tummarna!
Det går bra vettdu!
En annan sakar ju rätt många...
Ett under att jag kan få i mig mat...

inga_tander.PNG

NLC

Aktiv medlem
Vad hände med trenden att ha gaffelbryggan bakom dämparbenen? Var det bara en marknadsföringsfluga?

Pepperazzi

Aktiv medlem
Finns det nya specifika kasettborttagarverktyg för 12-delat
20200519_183852.jpg
20200519_183847.jpg
? Mitt gamla tycker jag bottnar lite väl tidigt, och jag kanske är feg, men det känns som att det hamnar snett när man börjat dra.

Berk

Aktiv medlem
Finns det nya specifika kasettborttagarverktyg för 12-delat? Mitt gamla tycker jag bottnar lite väl tidigt, och jag kanske är feg, men det känns som att det hamnar snett när man börjat dra.
Hade samma problem med min gamla verktyg. Antar att det är en XD kassett. Jag behövde en verktyg med lite större innendiameter. Jag köpte en Park Tool FR-5.2g.

Berbatov

Ny medlem
Kan man på något sätt lista ut materialet på insexskruvarna? Ifall det är stål, rostfritt stål eller aluminium?
Jag funderar nämligen ifall man kan använda hexlox? Det funkar tydligen endast med stål (ifall man inte köper det extra tillägget) https://hexlox.com/collections/ready-bike-security-sets/products/total-bike-security-set-saddle-lock-seat-post-lock-wheel-lock-fork-stem-lock

Tittat runt på tillverkarens hemsida men hittar ingen information. Det är en Merida Crossway Urban 300 cykel.

SIE

Aktiv medlem
Hur får jag mina polyesterplagg att sluta vara så förbannat statiska?

Följande funkar inte:

Tvätta med sköljmedel
Spraya med sköljmedel
Dra en metallgalge över

Aldrig haft problemet innan men sedan i vintras är det hopplöst :( Gäller tischor, shorts, vindjackor osv

marr

Moderator
Forumvärd
Hur får jag mina polyesterplagg att sluta vara så förbannat statiska?

Följande funkar inte:

Tvätta med sköljmedel
Spraya med sköljmedel
Dra en metallgalge över

Aldrig haft problemet innan men sedan i vintras är det hopplöst :( Gäller tischor, shorts, vindjackor osv
Sluta stöta på dem?

Mattemos

Medlem
Behöver klämma på lite ram-skydd och måste tvätta ramen ordentligt innan.
Har dock ingen regelrätt "Isopropylalkohol"..
Tänker att vadfan det bör ju fungera med diverse spritprodukter, men sen kom jag på att det är söndag och jag är trött så pallar inte göra något onödigt/dumt. Vissa saker har ju tillsatser i sig, tex. handsprit har mjukgörande ämnen tex, kanske lämnar en icke önskvärd hinna kvar?

Så, innan jag smetar in cykeln i T-sprit...
Är det dumt?:LOL:

Edit; (Vad jag har hemma är)
Handsprit
T-röd
Alsolsprit
+ diverse tvättmedel läs Mucoff, men enligt invisiframe ska man kunna äta nudlar från ramen så..
Apoteket säljer ytdesinfiktion DAX 70+ ,fungerar till det mesta som kräver alkohol

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer