Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Stålhäst

Aktiv medlem
Hej! Någon som förstår sig på denna vajerdragning?
För litet för att få igenom eller fästa höljet höljet, och absolut för litet för en ändhylsa...

IMG_20200521_115535.jpg
IMG_20200521_115548.jpg

pe.wa.

Medlem
Byte av styrstam.
Har aldrig bytt styrstam förut så här kommer min undran. När jag skruvat loss styret och skruvat loss toppen på styrstammen och lyft bort styrstammen ska jag då låta alla spacers vara kvar på sin originalplats och helt enkelt bara montera dit den kortare styrstammen?

Bild på hur det ser ut nu.

4B88A31A-DE1E-4725-BEC8-2F33399CCD89.jpeg

Freddie L

Aktiv medlem
Byte av styrstam.
Har aldrig bytt styrstam förut så här kommer min undran. När jag skruvat loss styret och skruvat loss toppen på styrstammen och lyft bort styrstammen ska jag då låta alla spacers vara kvar på sin originalplats och helt enkelt bara montera dit den kortare styrstammen?

Bild på hur det ser ut nu.

Visa bilaga 418379
Det beror på. Det är viktigt att topcapen ligger på ett lagom avstånd från änden på gaffelröret, några mm helst, så att du kan spänna styrlagret. Om höjden på den nya styrstammen är samma så ska det ju inte vara några problem, det blir samma avstånd. Är den nya lägre kan du behöva lägga till en spacer i stacken (eller kapa gaffelröret lite), är den nya högre kan du behöva ta bort en spacer. I ditt fall under stammen.

Glöm inte att spänna styrlagret innan du spänner skruvarna på stammen.

me.I.am

Aktiv medlem
Jo, blir nog så att jag behåller den. Med den rabatten kan jag inte med att skicka tillbaka, och kan vara bra att ha något att växa i nu när det inte blir så mycket cyklande :)
Liten uppföljning.
Nöjd med köpet, med ett undantag. Den går inte ner så långt i ryggen, och det som går ner är mer som en påsydd flärp som lätt glider upp.
Lite förvånande, jag är nog lite mer atletiskt byggd än genomsnittet, plus lite trivselmage. Den sitter inte tight, och då att den inte går så långt ner gör ju att är man smalt byggd måste den definitivt vara för kort i ryggen.

pe.wa.

Medlem
Det beror på. Det är viktigt att topcapen ligger på ett lagom avstånd från änden på gaffelröret, några mm helst, så att du kan spänna styrlagret. Om höjden på den nya styrstammen är samma så ska det ju inte vara några problem, det blir samma avstånd. Är den nya lägre kan du behöva lägga till en spacer i stacken (eller kapa gaffelröret lite), är den nya högre kan du behöva ta bort en spacer. I ditt fall under stammen.

Glöm inte att spänna styrlagret innan du spänner skruvarna på stammen.
Tack för info, vi får se hur det går :)

Traja80

Ny medlem
Behöver byta växelförare bak på en recer. Det sitter 10-delat shimano 105 (5700). Funkar det med nya R7000 (11-del) växeln??
Det är väl växelhantages som bestämmer hur mycket växeln rör sig??

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Behöver byta växelförare bak på en recer. Det sitter 10-delat shimano 105 (5700). Funkar det med nya R7000 (11-del) växeln??
Det är väl växelhantages som bestämmer hur mycket växeln rör sig??
Tyvärr inte. 10-delat shimano (förutom nyaste tiagra 4700) drar annan mängd kabel än 11-delat vid varje klick.

Det du kan byta till är 5700, 6700 eller 7900. Tror tyvärr inte att något nytillverkas längre, Men det borde gå att få tag på utan att det kostar en arm eller ett ben.

Jag behöver byta styre till ett bredare. Jag har idag ett som är 660 brett vilket ärligt talat känns lite smalt. Jag har mätt med att göra armhävningar och hålla i en lång pinne och tänker runt 710 skulle vara skönt. Men hur fasen väljer man rätt raise, upsweep och backsweep? Och hur lång (kort) styrstav borde jag ha? Nu har jag 90mm vilket jag tror är lite långt. Styret jag har nu har 10• upsweep och 12,5mm Rise och känns ok bekvämt om det varlige längre.

Jag använder cykeln för att pendla till och från jobbet och enklare stigcykling på helgerna. Jag har läst det mesta jag hittat på nätet och sett för många youtubeklipp redan. Men blir inte klokare för det. Måste man gå till en butik och testa?

Berk

Aktiv medlem
Tyvärr inte. 10-delat shimano (förutom nyaste tiagra 4700) drar annan mängd kabel än 11-delat vid varje klick.

Det du kan byta till är 5700, 6700 eller 7900. Tror tyvärr inte att något nytillverkas längre, Men det borde gå att få tag på utan att det kostar en arm eller ett ben.
Obs att mängden kabel växelreglaret drar (cable pull) måste skilja sig vid olika antal växlar om afstandet mellan drev inte är samma. Det är "Shift ratio" som bestämmer om bakväxel är kompatibel: hur mycket bakväxeln rör sig vid en given längd av vajer. Tyvärr är Shift ratio inte samma på Shimano lvg 10 och 11-delat.

5701 kort och lång bakväxel finns i lager hos bike-components.de

NickPick

Aktiv medlem
Hur vet man egentligen om styrstammen är för kort på en lvgcykel? Bytte från 100 till 80 och det var bara konstigt första 100 metrarna.
Jag har blivit lite opererad annars hade jag kunnat sitta med 100.

Köpte lite för stor cykel pga Bengt-tänk...

Berk

Aktiv medlem
Hur vet man egentligen om styrstammen är för kort på en lvgcykel? Bytte från 100 till 80 och det var bara konstigt första 100 metrarna.

Prova lång styrstam, prova kort styrstam, prova lång styrstam, ...

Gurra G

Medlem
Har antagligen letat dåligt eller inte förstått men adapter mellan ett 15 mm nav och 12 mm axel är en hylsa som man stoppar in i navet som reducerar till 12 mm? Trodde att det skulle vara svårare än så.

Berk

Aktiv medlem
Har antagligen letat dåligt eller inte förstått men adapter mellan ett 15 mm nav och 12 mm axel är en hylsa som man stoppar in i navet som reducerar till 12 mm? Trodde att det skulle vara svårare än så.
Det är en mögligthet. Har aldrig provat, men tänker att det skulle funka bra, förutom att adaptern kan ramla ut när mat tar bort hjulen. Andra lösning är att byta end-caps, om det går på naven.

Singular

Aktiv medlem

Den klassiska tumregeln är att styret ska skymma framnavet - men som i alla andra fall är det bara en grov riktning.

Pfaff

Aktiv medlem
Det är en mögligthet. Har aldrig provat, men tänker att det skulle funka bra, förutom att adaptern kan ramla ut när mat tar bort hjulen. Andra lösning är att byta end-caps, om det går på naven.
Är det verkligen så? Det skulle då vara en rörstump med 1,5 mm väggar? Den borde ju även ha en fläns som hindrade röret att vandra i sidled. Dena fläns skulle även påverka axelbredden. På mina Hunthjul byter jag adaptern som finns för nästan alla axeltyper att köpa som tillbehör. Och den sitter med en O-ring så risken att tappa den är minimal.

Berk

Aktiv medlem
Är det verkligen så? Det skulle då vara en rörstump med 1,5 mm väggar? Den borde ju även ha en fläns som hindrade röret att vandra i sidled. Dena fläns skulle även påverka axelbredden. På mina Hunthjul byter jag adaptern som finns för nästan alla axeltyper att köpa som tillbehör.
Naven och röret sitter emot gaffeln på både sidor, så det är ingen problem, om inte ytorrona på 12 mm gaffel är för smala för 15 mm nav. Lite tyngre blir det, men det är icke-roterande massa.
Jag bytte från 12 mm till QR fram på min sons mtb med en liknande adapter och den funkade bra.

Pinsam fråga men jag fattar inte riktigt Sheldon Browns matte: Kommer jag känna någon signifikant skillnad i utväxling om jag byter från 170 vevarmar med 30T-drev till 165 armar med samma drev (kasett helt oförändrad)?

Berk

Aktiv medlem
Pinsam fråga men jag fattar inte riktigt Sheldon Browns matte: Kommer jag känna någon signifikant skillnad i utväxling om jag byter från 170 vevarmar med 30T-drev till 165 armar med samma drev (kasett helt oförändrad)?
Det är få på jorden som känner skillnaden av 3% i vevarmslängd. Du är lite så 165 är klara valet (om vevlagret inte är för högt). Du får lite mer markfrigång och effektivt lite lägre styre också.

Tack! Har 170/30 och 10-50 bak vilket funkar bra nu. Men blev liksom inte klok på Sheldon Brown-sidan, där jag typ fattade det som om det skulle bli tyngre av att byta från 170 till 165... 🙈 Vilket ju känns som en motsägelse...

Berk

Aktiv medlem
Tack! Har 170/30 och 10-50 bak vilket funkar bra nu. Men blev liksom inte klok på Sheldon Brown-sidan, där jag typ fattade det som om det skulle bli tyngre av att byta från 170 till 165... 🙈 Vilket ju känns som en motsägelse...
Med kortare arm behöver man mer kraft för att trampa i samma kadens. Så det blir tyngre, men men kortare arm är det enklare att hålla högre kadens. Hursomhelst är 3% obefintligt.

Berk

Aktiv medlem
Kan detta kompenseras genom att öka från 30T till 32 tror du?
Med 31T kanske ... Kroppen kan enkelt kompensera kraft mot hastighet. På lvg cykel har jag en smal optimal interval av kadens, på mtb inte. Men även på lvg är skillnaden mellan växlar större än 2x3%. Val av framdrev berör mer på om lättaste eller tyngste växel, eller både, räcker, eller kanske hur ofta man bashar emot träd och sten.

zodah

Aktiv medlem
Outar mig som okunnig men men. Mina skivbromsar har börjat skrika ngt infernaliskt. Har varit tysta som små näbbmöss fram till förra veckan. Kan det vara att vinterns samlade beläggning på skivorna till slut skapar detta? eller är det belagen? eller vad?
Har inte sån där bräkclean heller... måste jag skaffa det nu?

jonte987

Aktiv medlem
För beläggen då eller våtslip för skivorna?
Båda. Jag kör smärgelduk. Gissar att polerad yta inte är en fördel. Jag har dock inte forskat i ämnet.
Beläggen är alltid en osäkerhet för mig. En del steker dem i ugnen istället men jag har inte vågat testa det ännu.
Jag har lagt på nya belägg när det varit riktigt knas. Får slänga på dem gamla igen vid tillfälle.

Sen köra in dem igen. Blir fint. Jag börjar bli tokig på hur lätt det är att få skit på dem bara. Svårt att hålla dem 100% crisp.

Rattnalle

Aktiv medlem
För beläggen då eller våtslip för skivorna?
Bränna beläggen på en spisplatta eller med gasbrännare beroende på vad du råkar ha tillgång till. Skrapa ytan lite med något, en fil eller kanten på en skruvmejsel, så du får bort eventuell glasering. Det räcker ganska ofta är min erfarenhet. Gör det inte det nya belägg.

jonte987

Aktiv medlem
Bränna beläggen på en spisplatta eller med gasbrännare beroende på vad du råkar ha tillgång till. Skrapa ytan lite med något, en fil eller kanten på en skruvmejsel, så du får bort eventuell glasering. Det räcker ganska ofta är min erfarenhet. Gör det inte det nya belägg.
Gasbrännare låter bättre för husfriden. Ska skaffa en sån.

zodah

Aktiv medlem
Härligt när Happy levererar! Nu har jag massor med uppslag och en plan. Blir säkert bra detta.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer