Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag behöver hitta någon enkel och smidig typ av "padding", typ sånt som sitter i hjälmar eller motsvarande, som jag kan köpa i bra size, klippa till själv och fästa inuti en hjälm. Någon som har något förslag på vad jag kan köpa och hemmafixa lite? :P

jingleyschmidt

Aktiv medlem

Manurhin2

Aktiv medlem

bearthefear

Aktiv medlem
Det här med kompressorer och tryckluft... Jag kanske snart blir med garage och drömmen vore ju att alltid ha lättillgänglig tryckluft, som man har på riktiga verkstäder. Men vad jag förstår så är de flesta kompressorer inte gjorda för att vara ständigt igång och trycksatta, utan ska stängas av och tömmas efter varje gång. Känns ju trist att behöva slå på kompressorn och vänta några minuter för att få blåsa en blöt kedja torr eller bara blåsa rent nån grej några sekunder.

Samtidigt kanske jag skulle använda den max någon gång i veckan, så det kanske talar för att det är bättre med en liten kompressor som går snabbt att fylla?

Eller finns det enklare system gjorda för att stå på hela tiden, utan att komma upp på industrinivå?

risv

Aktiv medlem
Hur får man isär det här vevpartiet på damcykel? Försökt vrida markerat till höger (till och med slagit med don) men händer inte ett smack. Tänkte skruva isär och göra rent en brukscykel.

Bilagor

Senast ändrad:

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Hur får man isär det här vevpartiet på damcykel? Försökt vrida markerat till höger (till och med slagit med don) men händer inte ett smack. Tänkte skruva isär och göra rent en brukscykel.
Prova åt andra hållet

Mest troligt behöver du få ut lagerskålen också för att kunna kroka ur veven

Rassemouse

Aktiv medlem
Jag har gängpaj ytterst där trampan ska skruvas fast i vevpartit. Kan man använda sig av gängtejp för att få fast trampan eller kommer det inte hålla?

Christopherk

Ny medlem
Börjar bli färdig med mitt bygge, har dragit ut lite på tiden kan man säga.

Min gaffel har 1 1/8-1.5" taperad styrrör

Cykeln har IS42/IS52, passar exempelvis detta headset?

Freddie L

Aktiv medlem
5 mm snabbkopplingen går genom en 9 mm ihålig axel, men det finns också 9 mm QR thru axle, så jag svarar "kanske"...
Precis!

Det här har blivit lite förvirrat på senare år. Skyller en del på Sixten, som obstinat påstod att den gamla standarden var 5mm trots att han nog egentligen visste hur det ligger till. Å andra sidan stöter man på erfaret folk som inte vet skillnad på axel och ”snabbkoppling” ibland. Ofta man hörde om folk som hade böjt axeln och visade bild på en krokig QR på den gamla goda tiden innan thru-axle.

Axeln i hjulet sitter fast och är, just, axeln. 9mm. Ihålig eller gängad i ändarna.
För att låsa fast hjulet i dropouten används muttrar (för den gängade axeln) eller en tunn 5mm stång som ofta har snabblås-funktion men kan också finnas gängad med muttrar.

Inser att jag sticker ut hakan här med benämningar på saker, jag är inte maskiningenjör. Men principen stämmer.

Rassemouse

Aktiv medlem
Har en fälg till en gammal cykel som svärmor nog ska ta över. Dock så är fälgbandet trasigt. Någon som har något bra tips hur man kan fixa det utan att behöva köpa ett nytt. Har inga affärer med cykeldelar i närheten. Kan man tex ta en gammal slang och lägga emellan?

Örjan Lax

Aktiv medlem
Har en fälg till en gammal cykel som svärmor nog ska ta över. Dock så är fälgbandet trasigt. Någon som har något bra tips hur man kan fixa det utan att behöva köpa ett nytt. Har inga affärer med cykeldelar i närheten. Kan man tex ta en gammal slang och lägga emellan?
Eller 2 - 3 varv med eltejp av god kvalitet. Se bara till att det är avfettat, rent och torrt först.

pkarlsson

Medlem
Min kedja hoppade idag och i samband med detta blev bakväxeln helt slapp. Växeln hoppade tillbaka och blev ’spänd’ igen efter lite knixande. Är det meningen att den ska släppa om växlarna hoppar över för mycket för att minska skador?

Crossmax

Aktiv medlem
Vilken bakväxel har du? Generellt nej, den ska inte bli slapp. Om du har Srams AXS-växel så har den någon sorts skydd för smällar som frikopplar servon, men gissar att det inte är en sån du har?

pkarlsson

Medlem
Vilken bakväxel har du? Generellt nej, den ska inte bli slapp. Om du har Srams AXS-växel så har den någon sorts skydd för smällar som frikopplar servon, men gissar att det inte är en sån du har?
Det är någon Sram GX-variant. Efter att växeln hoppade tillbaka i rätt läge så funkade det fint igen.

kolan

Medlem
Det kommer nog inte spricka, men det kanske blir svårt att få tätt. Det ser ju ut som mönstret börjar bli lite dåligt också? Kanske dags att skaffa nytt ändå?
Inte ens mitt framdäck som var i lite bättre skick verkar fungera tubeless, spraya såpavatten och det bubblar ur sidoväggarna. Har cyklat runt lite för att få såsen att täta men det är nog för slitet helt enkelt. Då får man köra med slang igen eller köpa nytt för det är väl inget tätningen löser med tiden?
IMG_2995.JPG

Rattnalle

Aktiv medlem
Inte ens mitt framdäck som var i lite bättre skick verkar fungera tubeless, spraya såpavatten och det bubblar ur sidoväggarna. Har cyklat runt lite för att få såsen att täta men det är nog för slitet helt enkelt. Då får man köra med slang igen eller köpa nytt för det är väl inget tätningen löser med tiden?
Visa bilaga 423988
Conti är kända för att vara lite svårtätade ibland. Eller de har varit tidigare iaf.

kolan

Medlem
Conti är kända för att vara lite svårtätade ibland. Eller de har varit tidigare iaf.
Ok, Jag hade pumpat upp det till 1.8 bar igår kväll, nu på morgonen var det bara 1.3. Innan jag ens hällde i sås för att poppa däcket fick jag inte upp det till mer än 1.8 för det läckte i sidorna men jag chansa och hällde i Stans och fick då upp trycket mer men det verkar som sagt inte vilja hålla det.
Ska ut på en runda nu, kanske ska ge det lite tid men första gången med tubeless så jag vet inte riktigt hur det ska bete sig. Framhjulet med nytt däck var ju inga problem.

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
Ok, Jag hade pumpat upp det till 1.8 bar igår kväll, nu på morgonen var det bara 1.3. Innan jag ens hällde i sås för att poppa däcket fick jag inte upp det till mer än 1.8 för det läckte i sidorna men jag chansa och hällde i Stans och fick då upp trycket mer men det verkar som sagt inte vilja hålla det.
Ska ut på en runda nu, kanske ska ge det lite tid men första gången med tubeless så jag vet inte riktigt hur det ska bete sig. Framhjulet med nytt däck var ju inga problem.
Om framhjulet fungerar så har du nog en ledtråd där... Men, va f-n! Har du tålamod och gott om gucka kan du ju göra ett försök. På den gamla goda tiden kunde det vara riktiga projekt att få däcken täta. Speciellt Conti.

Ta loss däcket, töm ut guckan, tvätta och skrubba däcket hårt och noggrant invändigt med tex diskmedel eller kanske såpa. Fyll på med (för) mycket gucka igen. Skaka, studsa, lägg hjulet plant (på en hink tex) några timmar, vänd, ut och kör. Kolla trycket. Upprepa flera dagar vid behov. Tillslut tätar det. Fast har det varit besvärligt att täta är min erfarenhet att det också kan bli otätt plötsligt, lite ömtåligt på något vis.

Lycka till! Eller köp ett nytt däck! :-)

kolan

Medlem
Tack för svaren, var ute en runda på 2 timmar. Spraya med såpa direkt och kolla, inga blåsor i sidoväggarna. Förhoppningsvis håller det tätt nu, man får jobba lite med ett äldre däck för att få det att fungera:sneaky: annat med ett nytt.

SIE

Aktiv medlem
Min sadel behöver en ”dutt” med rumpan för att droppern skall vakna när sadeln skall upp från bottenläge. Sadelklämman är åtdragen med rekommenderad styrka, förutsatt att momentnyckeln funkar ordentligt.
Hur går jag tillväga för att få tillbaks min mojo?

jonte987

Aktiv medlem
Min sadel behöver en ”dutt” med rumpan för att droppern skall vakna när sadeln skall upp från bottenläge. Sadelklämman är åtdragen med rekommenderad styrka, förutsatt att momentnyckeln funkar ordentligt.
Pumpa och/eller serva beroende på vad som är möjligt och behövs

Spacekitty

Aktiv medlem
Titta i bruksanvisningen till droppern, den kan ha lägre åtdragningsmoment än sadelklämman. Min hade det.

marr

Moderator
Forumvärd
Fitt som vi säger på skånska.

nieves

Aktiv medlem
Vilken olja till Mavic Ksyrium Pro SL frihjulskropp? Dom har sin egen men jag tänkte snåla för att se om jag kan fixa det själv.

Lykce

Medlem
Ska justera växlarna på en landsvägscykel. Jag har fått för mig att jag ska justera bakväxeln innan framväxeln, är det korrekt?​

Genilös

Medlem
Ursäkta dålig bild, men vad är detta för litet hål med avklippt buntband i?
Sitter på undersida ram på en Trek fuel ex 8 IMG_20200617_235902.jpg

pkarlsson

Medlem
Jag får väldigt ont i ländryggen när jag cyklar och det verkar vara specifikt uppförsbacke. Är extremt dåligt tränad så det lär väl bidra till mycket problem, men finns det någon annan finjustering man kan göra för att eventuellt mindre påverkan?

nieves

Aktiv medlem
Jag får väldigt ont i ländryggen när jag cyklar och det verkar vara specifikt uppförsbacke. Är extremt dåligt tränad så det lär väl bidra till mycket problem, men finns det någon annan finjustering man kan göra för att eventuellt mindre påverkan?
Lättare växlar uppför, core-träning typ knäböj och marklyft med lätta vikter.
Börja med kroppsvikten först och stretcha ut ryggen när du cyklar genom att stå med vikten på höger pedal och jucka med underlivet mot styret 2-3 ggr långsamt, byt ben och upprepa.

pkarlsson

Medlem
Lättare växlar uppför, core-träning typ knäböj och marklyft med lätta vikter.
Börja med kroppsvikten först och stretcha ut ryggen när du cyklar genom att stå med vikten på höger pedal och jucka med underlivet mot styret 2-3 ggr långsamt, byt ben och upprepa.
Tack för tips. Ska prova juckandet direkt imorgon vid nästa tur. (y)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer