Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

joary639

Medlem
Någon som lyckats få bort stansvätska från en ljus skjorta? :)

Tydligen bör man inte byta däck i finskjorta, vem kunde anat?
Har du provat att dränka den helt i stansvätskan? :-D
En gång spillde jag rödvin på mina favoritT-shirt, då hällde jag ordentligt med rödvin på hela tishan och lät den torka. När jag sedan tvätta den kanske den fick en liten annan färg.. men någon fläck syntes faktiskt inte till :-P
Tyvärr dog den t-shirten nu förra året av utslitenhetsdöden :-(

Vernersson

Aktiv medlem
Hej Bullen.

Jag är en grabb med klena ben, jag vill bli starkare och snabbare.
Därför skulle jag vilja montera på en 36T klinga fram på min hoj som idag har 34T, men jag är osäker på om den får plats.
Skulle väldigt gärna vilja kolla om någon vänlig själ har en 36T eagle klinga som skulle kunna mäta yttre diameter på den?

PS.
Som vanligt hävdas det att det inte är killen som har skrivit brevet det handlar om men i själva verket är det just det.
DS.

jonte987

Aktiv medlem
Om jag inte minns fel så skiljer radien ca 4mm mellan 34T & 36T. Ska finns ett väldigt rationellt sätt att räkna ut det exakt om man inte vågar lita på mitt minne.

Spacekitty

Aktiv medlem
Mät diametern på 34-klingan, dela det med 34, och sen multiplicera med 36, så får du nya diametern. Tror jag. :unsure:

Diametern går naturligtvis att byta ut mot radien i ovanstående räkneexempel.
Näeee.

Vernersson

Aktiv medlem
Tack för inspel men...... Om jag använder SF's exempel i första länken så hamnar jag inte ens i närheten av vad mitt 34T mäter.
Så jag ställer mig lite smått skeptisk till hans redogörelse i frågan, iaf när det kommer till 12-delat Eagle.

jonte987

Aktiv medlem
Möjligen beror det på att kedjan inte ligger på ytterdiametern?
Jag kan bidra med ett löst 32T xsync2 om det hjälper

Booten

Medlem
Hur cyklar man uppför en brant backe med mtb?
Sitter jag ned lättar framhjulet och jag är orolig att slå runt, ställer jag mig upp tappar bakjhulet fästet..
Det slutar alltid med att jag går uppför när det blir brant och det kan ju inte vara meningen..

Tekniktips mottages tacksamt från en lvg cyklist som skaffat mtb.

jonte987

Aktiv medlem
136mm tycker jag att min 32a är. Nu verkar det förvirrat och det var länge sen jag gick i skolan men vill ändå säga att radien i så fall borde vara 68mm

sanfar

Aktiv medlem
Sitter jag ned lättar framhjulet och jag är orolig att slå runt, ställer jag mig upp tappar bakjhulet fästet..
Det slutar alltid med att jag går uppför när det blir brant och det kan ju inte vara meningen..

Prova att sitta långt fram på sadeln och fram med kroppen tills du hittar balans mellan grepp bak och att inte få känsla av att slå över.

Vernersson

Aktiv medlem
136mm tycker jag att min 32a är. Nu verkar det förvirrat och det var länge sen jag gick i skolan men vill ändå säga att radien i så fall borde vara 68mm
Blev osäker så jag gick ut & mätte på 34T klingan.
Då får jag 143,9mm diameter på tandspetsarna, för den aktuella situationen så är det intressanta var spetsarna på tänderna hamnar.
Är inte sugen på att köpa en "kedjestagsåg" nämligen 😉

Booten

Medlem
Prova att sitta långt fram på sadeln och fram med kroppen tills du hittar balans mellan grepp bak och att inte få känsla av att slå över.
Det är knepigt att hitta en bra framåtlutad ställning på mtb jämfört med lvg men det är väl träning som gäller antar jag.
Tempopinnar kanske?🤔

jonte987

Aktiv medlem
Blev osäker så jag gick ut & mätte på 34T klingan.
Då får jag 143,9mm diameter på tandspetsarna, för den aktuella situationen så är det intressanta var spetsarna på tänderna hamnar.
Är inte sugen på att köpa en "kedjestagsåg" nämligen 😉
Jag mätte spets till spets efter bästa förmåga.
Blir inte det cirkus 72mm r dvs 4mm skillnad?

sanfar

Aktiv medlem
Det är knepigt att hitta en bra framåtlutad ställning på mtb jämfört med lvg men det är väl träning som gäller antar jag.
Tempopinnar kanske?🤔
Ja, det är nog mest övningen som ska till. Bara att nöta och svära lite. :) Det är sällan greppet inte räcker, det är mest när det är blött.

Waylost

Medlem

Hur brant är brant? Testat med olika växlar?

Booten

Medlem
Hur brant är brant? Testat med olika växlar?
Vet ej antal grader. Jag tycker det är jävligt brant, kör med lättaste växeln dvs 30/46. Den växeln är det dessutom omöjligt att starta på om jag tappat fästet. Krävs många varv innan jag får upp balansen. Mer träning är nog tipset. Ligga böjd över styret på mtb’n känns onaturligt men med träning går det säkert bättre. Fick tips ovan att styrketräna, tror dock det är mer teknikträning som behövs även om det inte skadar att bli starkare i överkroppen.

sanfar

Aktiv medlem
Vet ej antal grader. Jag tycker det är jävligt brant, kör med lättaste växeln dvs 30/46. Den växeln är det dessutom omöjligt att starta på om jag tappat fästet. Krävs många varv innan jag får upp balansen. Mer träning är nog tipset. Ligga böjd över styret på mtb’n känns onaturligt men med träning går det säkert bättre. Fick tips ovan att styrketräna, tror dock det är mer teknikträning som behövs även om det inte skadar att bli starkare i överkroppen.
Man använder överkroppen otippat mycket. Ett annat tips för att inte tappa greppet när man sitter ner är att rundtrampa så man får jämnare moment och mindre ryck.

WSMC

Aktiv medlem
Lägre tryck i bakdäcket kanske skulle kunna vara ett vinnande koncept?
Lycka till!

Bele

Aktiv medlem
Sanfar har helt rätt. Ju brantare desto bättre ju längre fram. Är det riktigt brant sitter jag så långt fram att det är olämpligt att på ett familjeforum skriva var det känns som att sadelspetsen nästan hamnar och jag har klarat att ta mig uppför riktigt branta alppass. Lägg kroppsvikten primärt över styret. Den kroppsvikt du har på sadeln hindrar bakhjulet att spinna, i synnerhet om du har ett någorlunda bra rundtramp,

Jonrun

Aktiv medlem
Här kommer min fråga: Vad avgör om man ska ha Long, Medium, Short Cage på växeln? För och nackdelar med olika?

weldion

Aktiv medlem
Här kommer min fråga: Vad avgör om man ska ha Long, Medium, Short Cage på växeln? För och nackdelar med olika?
Beroende på vilken utväxling du har på cykeln.
Tillverkarna anger maximal skillnad i utväxling (se exempel RD-R8000).

SIE

Aktiv medlem
Ser att det cyklades ett ESS 2014 i Slottsskogen! För någon som ibland irrar in sig på stigarna där medelst pendlar/grushojen, och ser potentialen att utforska utför på FS.. vad gäller? First rule of Fight Club?

Raggamuffin

Aktiv medlem

Ner med armbågarna mot knäna så följer resten av överkroppen med, hakan mot styret. Var beredd att flytta vikten fram och bak. Så hög kadens du bara kan. Är det en brant kort backe så gå in där nere med den växel du behöver ha när du är där uppe och väldigt hög kadens. Annars får du stopp en bit upp, men inte så låg att du trampar luft och tappar fart.

Masjevel

Aktiv medlem

Instruktionsvideo

Rattnalle

Aktiv medlem
Ner med armbågarna mot knäna så följer resten av överkroppen med, hakan mot styret. Var beredd att flytta vikten fram och bak. Så hög kadens du bara kan. Är det en brant kort backe så gå in där nere med den växel du behöver ha när du är där uppe och väldigt hög kadens. Annars får du stopp en bit upp, men inte så låg att du trampar luft och tappar fart.
Det där med kadensen beror ju på om det är en teknisk klättring där det krävs att man kan trycka till eller lyfta cykeln i klättringen eller om det går att spinna. Är det inte så tekniskt är det bara att sätta sig på sadelspetsen och veva hyfsat snabbt oftast, ja.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det där med kadensen beror ju på om det är en teknisk klättring där det krävs att man kan trycka till eller lyfta cykeln i klättringen eller om det går att spinna. Är det inte så tekniskt är det bara att sätta sig på sadelspetsen och veva hyfsat snabbt oftast, ja.
Givet, av inläggets natur läser jag in att det inte handlar om tekniska klättringar.

jonte987

Aktiv medlem
Haha, näste som yt skickade upp är bra.
De identifierar snabbt däcken som problemkälla.

Det verkar vara en knyck på slutet och då gäller det har kraft kvar att rycka hojen över det och inte försöka spinna över det också

EDIT. Kanske kan vara dämparen :)

Booten

Medlem
Jag tackar för alla tips. Känns så förbaskat konstigt att luta fram kroppen jämfört med lvg där händerna åker ner i bocken. På mtb blir det som en armhävning.. de stigar jag testat är enkel skogsstig, inget avancerat. Träning och åter träning som med så mycket annat. Jag kör övrigt med en HT klädd med Maxxis Ikon/Ardent med ca 1,8 bar. Går så förbaskat trögt på hård grusväg el asfalt om jag kör med ännu lägre tryck.

mtb565

Aktiv medlem
Om jag sätter upp så det går donera via trailforks på det "lokala spåret" och det går till något privat konto till oss som bygger. Behöver man redovisa detta på något vänster? Det lär ju inte bli några stora summor.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer