Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

weldion

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jepp, han satte en bit transparent tejp (läs papperstejp) på utsidan för att det skulle täta tills guckan tog. Jag tyckte också det var lite suspekt men i och med noob på slanglöst så, ja...
Frågan är om det är värt att driva det mot lbs igen eller bara svälja o gå vidare?
Isåfall, vilken bredd på tejp behövs? Fälgen är 25mm.
27 mm
 

Freddie L

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jepp, han satte en bit transparent tejp (läs papperstejp) på utsidan för att det skulle täta tills guckan tog. Jag tyckte också det var lite suspekt men i och med noob på slanglöst så, ja...
Frågan är om det är värt att driva det mot lbs igen eller bara svälja o gå vidare?
Isåfall, vilken bredd på tejp behövs? Fälgen är 25mm.
Problemet med den ”tekniken” är att det läcker in i fälgen från insidan. I teorin åker du omkring med en deciliter gucka skvalpande inne i fälgen (förutsätter att den är dubbelbottnad) fast i praktiken blir det inte så pga ORSAKER. Så hål i huvvet att göra så, det kan omöjligen hjälpa till att täta. Hade han satt tejpsnutten på insidan hade det bara varit otillräckligt, men ändå rätt tänkt.
Jag hade inte försökt med den LBSen igen, ska du lära honom hur han ska göra och sen titta på? Bli cynisk angående LBSer och gå vidare i livet (börja meka själv).
Bredden på tejpen ska helst vara innerbredden av fälgen plus 1mm på var sida. Men lite bredare kan fungera, och lite smalare. Har du alldeles för smal tejp kör du två varv, så att det precis viker sig upp på kanten lite grand. Börja en decimeter innan ventilen, kör ett varv, sluta en decimeter efter ventilen. Stick försiktigt hål för ventilen, nån tipsar ibland om att smälta ett hål med uppvärmd syl, det låter smart. Det viktigaste, som man märker att många missat, är att man inte ska tejpa tejpen. Man läser ”tips” om att man ska pressa fast tejpen med tummarna efteråt eller sätta i slang för att få bort luftbubblor. Tejpen ska sträckas på plats med mycket kraft, det ska knäppa både i tejpen och i armbågarna när du tar i. Då blir det bra.
Lycka till! Cykelmek är roligt och inte speciellt svårt.
 
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hur tänker ni här på forumet när ni länkar till tex. artiklar hos nättidningar eller på bloggar? Apropå upphovsrätt. Tänker att en sida som idag är fritt åtkomlig kanske hamnar under betalvägg i framtiden.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hur tänker ni här på forumet när ni länkar till tex. artiklar hos nättidningar eller på bloggar? Apropå upphovsrätt. Tänker att en sida som idag är fritt åtkomlig kanske hamnar under betalvägg i framtiden.
Då leder ju länken till betalväggen. Synd men inte värre än att länkar på internet dör ibland.

Vad är frågan?
 

plikta

Ny medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hur vanligt är det att helt nya cyklar under 15' har missljud och glapp, eller rentav fabrikationsfel? Och vad bör man som konsument acceptera? Jag har köpt två cyklar i år, en Nishiki Rush och en Pelago Hanko Outback.

Nishiki:n fick reklameras efter att det upptäcktes att gaffelröret var något underdimensionerad som resulterade i vibrationer i framgaffeln. Något skrapljud från vevpartiet som ingen kunde hitta felet på.

Frambromsen på Pelago:n "skrapar" lite. Den är inkörd enligt Shimanos rekommendationer men skivan skrapar lite mot det yttre belägget och får inte rikitgt rätt på det. Oket skulle behöva flyttas in en mm i nederkant men det går inte att flytta det med. Vevpartiet känns en aning glappt när man lägger kraft på pedalerna. Detta känns när vevarmen är helt lodrätt, eller klockan 9
 

marr

Moderator
Forumvärd
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hur vanligt är det att helt nya cyklar under 15' har missljud och glapp, eller rentav fabrikationsfel? Och vad bör man som konsument acceptera? Jag har köpt två cyklar i år, en Nishiki Rush och en Pelago Hanko Outback.

Nishiki:n fick reklameras efter att det upptäcktes att gaffelröret var något underdimensionerad som resulterade i vibrationer i framgaffeln. Något skrapljud från vevpartiet som ingen kunde hitta felet på.

Frambromsen på Pelago:n "skrapar" lite. Den är inkörd enligt Shimanos rekommendationer men skivan skrapar lite mot det yttre belägget och får inte rikitgt rätt på det. Oket skulle behöva flyttas in en mm i nederkant men det går inte att flytta det med. Vevpartiet känns en aning glappt när man lägger kraft på pedalerna. Detta känns när vevarmen är helt lodrätt, eller klockan 9
Vad du ska acceptera är svårt att avgöra. På pelagon hade jag förmodligen bytt vev och vevlager om jag gillade cykeln i övrigt. Den ser fin ut så, men veven såg väldigt simpel ut.
Frambromsen hade jag shimsat ut skivan så jag hade fått lite mer spelrum att justera på.
 
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Problemet med den ”tekniken” är att det läcker in i fälgen från insidan. I teorin åker du omkring med en deciliter gucka skvalpande inne i fälgen (förutsätter att den är dubbelbottnad) fast i praktiken blir det inte så pga ORSAKER. Så hål i huvvet att göra så, det kan omöjligen hjälpa till att täta. Hade han satt tejpsnutten på insidan hade det bara varit otillräckligt, men ändå rätt tänkt.
Jag hade inte försökt med den LBSen igen, ska du lära honom hur han ska göra och sen titta på? Bli cynisk angående LBSer och gå vidare i livet (börja meka själv).
Bredden på tejpen ska helst vara innerbredden av fälgen plus 1mm på var sida. Men lite bredare kan fungera, och lite smalare. Har du alldeles för smal tejp kör du två varv, så att det precis viker sig upp på kanten lite grand. Börja en decimeter innan ventilen, kör ett varv, sluta en decimeter efter ventilen. Stick försiktigt hål för ventilen, nån tipsar ibland om att smälta ett hål med uppvärmd syl, det låter smart. Det viktigaste, som man märker att många missat, är att man inte ska tejpa tejpen. Man läser ”tips” om att man ska pressa fast tejpen med tummarna efteråt eller sätta i slang för att få bort luftbubblor. Tejpen ska sträckas på plats med mycket kraft, det ska knäppa både i tejpen och i armbågarna när du tar i. Då blir det bra.
Lycka till! Cykelmek är roligt och inte speciellt svårt.

Han har ju förmodligen tejp lr fälgband för tl i fälgen. Problemet som jag förstått de är att skarven på fälgbandet är för dåligt svetsat.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Han har ju förmodligen tejp lr fälgband för tl i fälgen. Problemet som jag förstått de är att skarven på fälgbandet är för dåligt svetsat.
Så då tar man bort den dåliga tejpen eller fälgbandet och tejpar om. Kan man svetsa fälgband? Menar du att själva fälgen är dåligt svetsad? Det spelar ingen roll om man tejpar ordentligt.
 
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Så då tar man bort den dåliga tejpen eller fälgbandet och tejpar om. Kan man svetsa fälgband? Menar du att själva fälgen är dåligt svetsad? Det spelar ingen roll om man tejpar ordentligt.
Aa precis måste väl vara fälgen som är dåligt svetsad om den bara läcker på de stället. Men de kanske går att få tätt med tejp från insidan?
 

Freddie L

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Aa precis måste väl vara fälgen som är dåligt svetsad om den bara läcker på de stället. Men de kanske går att få tätt med tejp från insidan?
Nu vet vi ju inte (väl?) exakt vilken fälg det gäller. Men det finns lite olika konstruktioner och utseenden. Svetsade fälgar, ”pinnade” fälgar, oftast med en massa hål för ekrarna. Det finns även helt släta inre fälgbanor, men det är ovanligare. Allt blir tätt när man tejpat på rätt sätt, man behöver inte skylla på fälgen. Det ska aldrig bubbla i skarv eller vid ekrar, då är det inte tejpat ordentligt.
 

Barometer

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Nu vet vi ju inte (väl?) exakt vilken fälg det gäller. Men det finns lite olika konstruktioner och utseenden. Svetsade fälgar, ”pinnade” fälgar, oftast med en massa hål för ekrarna. Det finns även helt släta inre fälgbanor, men det är ovanligare. Allt blir tätt när man tejpat på rätt sätt, man behöver inte skylla på fälgen. Det ska aldrig bubbla i skarv eller vid ekrar, då är det inte tejpat ordentligt.
Fälgen är tejpad ”tubeless ready” från fabrik. Jag hittade problemet när jag skulle poppa däcket innan hälla i guckan. Då blåste det ganska kraftigt i skarven i fälgen. LBS menade att det skulle tätas av guckan.
Orsaken till att jag reagerade var att när jag gjorde samma sak med framhjulet så var det helt tätt. Kändes som att jag kunde kört utan nån gucka där.

Kan man banka till skarven på fälgen så att den blir tätare kanske?

Edit: Fälgen är för övrigt Orbeas standardfälg Mach1 maxx 25c så det är ju inget premium direkt.
 
Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hur vanligt är det att helt nya cyklar under 15' har missljud och glapp, eller rentav fabrikationsfel? Och vad bör man som konsument acceptera? Jag har köpt två cyklar i år, en Nishiki Rush och en Pelago Hanko Outback.

Nishiki:n fick reklameras efter att det upptäcktes att gaffelröret var något underdimensionerad som resulterade i vibrationer i framgaffeln. Något skrapljud från vevpartiet som ingen kunde hitta felet på.

Frambromsen på Pelago:n "skrapar" lite. Den är inkörd enligt Shimanos rekommendationer men skivan skrapar lite mot det yttre belägget och får inte rikitgt rätt på det. Oket skulle behöva flyttas in en mm i nederkant men det går inte att flytta det med. Vevpartiet känns en aning glappt när man lägger kraft på pedalerna. Detta känns när vevarmen är helt lodrätt, eller klockan 9
Jag tycker inte man ska acceptera några betydande missljud och glapp. Men det blir väl som @marr något man får avgöra från fall till fall. Bromsar ska inte behöva skrapa och vevpartier ska varken glappa eller skrapa på en ny cykel.

Med det sagt har de 4 cyklar jag köpt nya de senaste 10 åren haft någon form av kvalitets-problem som jag i de flesta fall löst på egen hand, tex:
-Ej justerade växlar
-Däck monterade mot rotationsriktningen
-Cykel såld i Sverige med UK-monterade bromsar
-Fyrkant vevparti monterat skevt (så kedjan skrapar i framväxeln)
-Fyrkant vevparti som glappar efter några turer
-Skärmar som skrapar mot däck (fel längd på skärm-stag, på cykel som kommer med skärmar från fabrik)
-Dåligt riktade hjul vilket orsakar problem för fälg-bromsar
-Växelöra böjt så endast 3-4 av 8 växlar fungerar, dvs cykeln ej testkörd ens i mekställ efter montering/vid leverans
 
Senast ändrad:
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ska man cykla framför eller bakom sina barn när man är ute och cyklar med dem? Cyklar man bakom har man ju bra uppsikt över dem men det är svårare att hindra dem från att cykla rakt ut i en korsning. Cyklar man framför dem kan man ju be dem att bara följa efter och göra som man själv gör men man har ju sämre uppsikt över dem.
 

Rassemouse

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ska man cykla framför eller bakom sina barn när man är ute och cyklar med dem? Cyklar man bakom har man ju bra uppsikt över dem men det är svårare att hindra dem från att cykla rakt ut i en korsning. Cyklar man framför dem kan man ju be dem att bara följa efter och göra som man själv gör men man har ju sämre uppsikt över dem.
Jag brukar ha dottern framför mig, men å andra sidan har inte vi så mycket farliga korsningar där vi bor.
 

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ska man cykla framför eller bakom sina barn när man är ute och cyklar med dem? Cyklar man bakom har man ju bra uppsikt över dem men det är svårare att hindra dem från att cykla rakt ut i en korsning. Cyklar man framför dem kan man ju be dem att bara följa efter och göra som man själv gör men man har ju sämre uppsikt över dem.
Jag brukar cykla bredvid min son, lite bakom, så jag kan ser honom och folk kan inte köra på honom bakifrån. Men han stannar själv vid varje korsning om jag inte säger att han kan köra fram.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ska man cykla framför eller bakom sina barn när man är ute och cyklar med dem? Cyklar man bakom har man ju bra uppsikt över dem men det är svårare att hindra dem från att cykla rakt ut i en korsning. Cyklar man framför dem kan man ju be dem att bara följa efter och göra som man själv gör men man har ju sämre uppsikt över dem.
Självklart barnet framför. Och barnet innanför om man cyklar i bredd.
Fö skall barn i bil placeras bakom passagerarsätet så de släpps ut på höger sida.
Här i stan är det ofta tvärtom på alla tre, antagligen utifrån en idé om att barn är nån sorts förbrukningsvara som man alltid kan skaffa flera om spiller bli för stort.
 
Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
På en väg / cykelväg som man tycker är lite otäck så behövs nog både och. Små barn märker sällan cyklar som kommer bakifrån och om cykelvägen ser tom ut är det lockande att börja köra slalom istället för att hålla sin kant.
 

AtEase

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ska man cykla framför eller bakom sina barn när man är ute och cyklar med dem? Cyklar man bakom har man ju bra uppsikt över dem men det är svårare att hindra dem från att cykla rakt ut i en korsning. Cyklar man framför dem kan man ju be dem att bara följa efter och göra som man själv gör men man har ju sämre uppsikt över dem.
Brukar cykla bakom, just för att ha uppsikten och kunna kommunicera bättre.
 

Adhocalias

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Självklart framför. Och innanför om man cyklar i bredd.
Fö skall barn i bil placeras bakom passagerarsätet så de släpps ut på höger sida.
Här i stan är det ofta tvärtom på alla tre, antagligen utifrån en idé om att barn är nån sorts förbrukningsvara som man alltid kan skaffa flera om spiller bli för stort.
Bakom för uppsiktens skull, tycker jag. Det är också svårt att prata med dem och ge instruktioner om du är framför dem.

Och utanför/närmast trafiken om man kör i bredd så att de vinglar in i dig istället för någon som ev kör om.
 

SIE

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag drog nyss åt en 15 Nm T40-skruv med T30-bits då jag inte äger T40. Det verkar ha gått bra. Lifehack eller dumstrut?
 

Ragnvald

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag drog nyss åt en 15 Nm T40-skruv med T30-bits då jag inte äger T40. Det verkar ha gått bra. Lifehack eller dumstrut?
Lifehack om bultskallen höll och kommer gå att skruva loss igen utan bekymmer (om det nu behövs).
Dumstrut om den pajade och behovet finns.
Funkar fö skapligt med insexnyckel också, men men större risk för torx-formen i Bultskallen så lika mycket dumstrut som mig ska du inte ha. :-)

Edit: skrivfel
 

plikta

Ny medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vad du ska acceptera är svårt att avgöra. På pelagon hade jag förmodligen bytt vev och vevlager om jag gillade cykeln i övrigt. Den ser fin ut så, men veven såg väldigt simpel ut.
Frambromsen hade jag shimsat ut skivan så jag hade fått lite mer spelrum att justera på.

Tack för tipset med distanser. Hade inte en tanke på
det. Får svänga för butiken och höra vad de säger om vevlagret. Borde gå på garantin utan krångel.

Kan kanske det stora mellanrummet göra att det upplevs som att det glappar?
89AC3228-E6C7-457D-A502-608665EE17C0.jpeg
 

SIE

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Trodde först kedjan hoppat av när jag justerade ytterläget idag, men den ligger alltså på högsta växeln samtidigt som den ligger och myser på kedjestagen (dock spänd när det trampas):
B52530B2-2687-49EC-AED4-19B69B836D07.jpeg

Bör jag korta den? Kedjan är original och är inte nämnvärt sliten:
E5A31E7E-3380-4728-8668-937829A4B0DE.jpeg

Sram GX Eagle.
 

DanielS

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Trodde först kedjan hoppat av när jag justerade ytterläget idag, men den ligger alltså på högsta växeln samtidigt som den ligger och myser på kedjestagen (dock spänd när det trampas):
Visa bilaga 433785
Bör jag korta den? Kedjan är original och är inte nämnvärt sliten:
Visa bilaga 433786
Sram GX Eagle.
Det ska ju normalt finnas en spänning i växelföraren även när kedjan ligger på minsta kuggen. Utifrån den bilden bör kedjan kortas. Har det alltid varit så? Hur ser det ut på lägsta växeln?
 

SIE

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det ska ju normalt finnas en spänning i växelföraren även när kedjan ligger på minsta kuggen. Utifrån den bilden bör kedjan kortas. Har det alltid varit så? Hur ser det ut på lägsta växeln?
Köpte cykeln ny för drygt ett år sen, inte lagt märke till det förens nu och inget som har påverkat funktionen vad jag har märkt. Å andra sidan kör jag nog aldrig på högsta växeln, i de hastigheterna är det bromsen som ligger närmast hjärtat.
Lägsta växel:
641F5C2B-46DB-4F91-8A90-AFA02DBDAC46.jpeg
 

Freddie L

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Köpte cykeln ny för drygt ett år sen, inte lagt märke till det förens nu och inget som har påverkat funktionen vad jag har märkt. Å andra sidan kör jag nog aldrig på högsta växeln, i de hastigheterna är det bromsen som ligger närmast hjärtat.
Lägsta växel:
Visa bilaga 433795
Där hade jag tagit av en länk eller två. Men för att vara säker måste du komprimera länkaget maximalt, enklast kanske genom att släppa en infästning vid dämparen.
 

Lykce

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vad gör folk med med gamla trasor med oljefläckar som använts för rengöring av drivlinan? Kastar? Tvättar?
 

Spacekitty

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Slänger alltid. Har råkat ut för många gånger att oljan sätter sig på gummi/plastdelar i maskinen och sedan smittar det av sig på kläder (i synnerhet syntetkläder) som tvättas senare.

Använder IKEAS tvättlappar Krama i bomull, billiga och bra.
 

Mayhem

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Någon som råkar sitta på en länk till en bra förklaring hur växelreglage fungerar? Dvs hur själva den interna mekanismen men spärrhakar etc. fungerar, inte hur man trycker på spaken eller när man skall växla… :)
 

implor

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Kan man ha två hjulpar med olika kasett storlekar och byta mellan utan att behöva justera växlarna?

Exempel en 11-42 och en 11-46 kasett
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer