Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Vad är det för skillnad mellan dessa bromsbelägg:

Alltså, TRP Spyre och Shimano B10S-belägg. Jag blir lite förvirrad när det inte är tydligt på vissa hemsidor. Verkar ju till synes vara helt identiska belägg så borde passa mina Spyre-bromsar, precis som dom borde passa mina hydrauliska bromsar på Sentiern.
Ingen? :P

Ragnvald

Aktiv medlem
Dum fråga men är detta vanligt? Det har alltså spruckit vid två ekrar, ca 20cm ifrån varandra.

Aldrig sett något liknande och tänkte försöka reklamera med tanke på att hojen bara är 8 månader gammal.
Åkte på nåt liknande med mitt 2500kr hjulsets 28-ekrade bakhjul (landsväg) efter 2 år eller 4000 km pendling. Har inte hittat orsak, men LBS Menade de inte var byggda för min vikt (115kg, Plus kläder, pendelrygga), cykel. Så det blev nya handbyggda istället.

Edit: Bild, och mer info:
Lär vara utmattning i fälgen, om ekerspänningen är för låg (relativt systemvikten) så de avlastas för mycket (behöver inte avlastas helt) så får man en stor cyklisk last på hålet vilket leder till sprickbildning. Det är i alla fall min hypotes som skrivbordsingenjör.

Själv kunde jag cykla många mil utan att det gick sönder katastrofalt men fick börja rikta hjulet stup i kvarten tills jag upptäckte problemet. Sen körde jag några varv till på pendelsträckan utan implosion, men jag kan inte rekommendera någon annan att göra så.

Om cykeln är godkänt för din vikt så är det väl inga konstigheter att reklamera, men du har passerat 6-månadersgränsen där du måste styrka att det inte är fabrikationsfel. Lär inte vara bekymmer, men man vet aldrig.

Mina sprickor (hade väl 6-7 ekrar totalt jag kunde se sprickor runt, men räknar med att alla var på gång.
1598448979681.png

Senast ändrad:

joary639

Medlem
Försöker förstå lite om Boost.
Om det sitter quick release på en cykel betyder det in inte nödvändigt vis att det inte är boost?

Tomas m

Aktiv medlem
Försöker förstå lite om Boost.
Om det sitter quick release på en cykel betyder det in inte nödvändigt vis att det inte är boost?
Finns boost med QR är 141mm.
QR utan boost är 135mm.

Genomgående axel är Boost 148mm och utan boost 142mm.

Boost är 6mm bredare än utan.

Vissa nav går att bygga om mellan genomgående axel och QR genom att byta end caps.

th0m

Medlem
Vad är syftet med den där mer eller mindre stora fenan som brukar sticka ner från de flesta bromsklosshållare? Enbart design eller något mer tekniskt?

nisseson

Aktiv medlem
Den ska guida hjulet rätt vid snabba hjulbyten på Col du Tourmalet när du ser täten (och chanserna på den gula ledartröjan) försvinna i fjärran. Typ.
Trodde den var för att ha något att hålla i då man justerade bromsbeläggens vinklar mot fälgen? Jag som inte ens varit på Tourmalet får sluta med det, har inte respekterat sporten nog tydligen...

Freddie L

Aktiv medlem
Trodde den var för att ha något att hålla i då man justerade bromsbeläggens vinklar mot fälgen? Jag som inte ens varit på Tourmalet får sluta med det, har inte respekterat sporten nog tydligen...
Just vid momentet att justera bromsklossar har jag som minst respekt för sporten. Skitklossar, skitsport! Men jag gör det oftast i garaget, har aldrig provat i Frankrike. Där är det förstås både roligare och elegantare.

Allroad

Aktiv medlem
Hur i hela friden får jag loss kassetten? Stått med kassettavdragaren och lagt en herrejesusa mig med kraft men det rubbas inte en millimeter. Är frihjulskassett på den 😑

Bilagor

SIE

Aktiv medlem
Efter en oförsiktig smäll med påföljande genomslagspunktering är min fälg (Merida Expert TR) ej längre så rund som jag hade velat. Hur svårt är det för mig/LBS att fixa?

Allroad

Aktiv medlem
Skitpuckad fråga men kör ändå. Fått punka på elhojen, den har 700x50C däck, slangarna jag hittar i närmaste handel är 700x47c, visst borde väl en sådan funka? Det rör sig ju bara om 3mm, inte kan väl det vara hela världen?

Crocko

Aktiv medlem
Skitpuckad fråga men kör ändå. Fått punka på elhojen, den har 700x50C däck, slangarna jag hittar i närmaste handel är 700x47c, visst borde väl en sådan funka? Det rör sig ju bara om 3mm, inte kan väl det vara hela världen?
Frågan har du ju redan svarat på själv, kör på

Allroad

Aktiv medlem

SIE

Aktiv medlem
E5EA1516-C6A7-49E8-8438-53BDC6C37673.jpeg
Slangarna är borta, ersatta med Stans ventiler och en sexa Schwalbe Doc Blue. Inledningsvis läckte det från ventilerna men det verkar ha tätats, dock tappar jag fortfarande sakta tryck nånstans. I med mer sealant?

klisk

Medlem
Jag har en lyrik ultimate gaffel, denna: https://trailhead.rockshox.com/en/specs/19T90581083
Har nu kört cykeln ett tag och tänkte ge mig på att justera lite inställningar, har tidigare bara anpassat lufttrycket i gaffeln. När jag ska ställa in rebound verkar det som att jag saknar det vredet, det verkar som att det ska sitta där den silvriga skruven på bilden sitter. Enligt rockshox guide ska jag ställa rebound på -8 clicks, hur gör jag det? Är det LSC/HSC de menar att jag ska ställa på -8 clicks?

Namnlös.png

marr

Moderator
Forumvärd
Jag har en lyrik ultimate gaffel, denna: https://trailhead.rockshox.com/en/specs/19T90581083
Har nu kört cykeln ett tag och tänkte ge mig på att justera lite inställningar, har tidigare bara anpassat lufttrycket i gaffeln. När jag ska ställa in rebound verkar det som att jag saknar det vredet, det verkar som att det ska sitta där den silvriga skruven på bilden sitter. Enligt rockshox guide ska jag ställa rebound på -8 clicks, hur gör jag det? Är det LSC/HSC de menar att jag ska ställa på -8 clicks?

Visa bilaga 439193
Vredet är egentligen en insexnyckel som sitter i den silvriga grejjen. Tror det är en 3mm. Så du kan skruva med det där i hålet.
Du verkar ha tappat vredet.

klisk

Medlem
Vredet är egentligen en insexnyckel som sitter i den silvriga grejjen. Tror det är en 3mm. Så du kan skruva med det där i hålet.
Du verkar ha tappat vredet.
Tack för snabbt svar!
Dessvärre hade jag ingen 3mm insex som är tillräckligt lång för att komma ner i det hålet men det är ju lätt att ordna :-)

Atakua

Aktiv medlem

rois

Aktiv medlem
Hur i hela friden får jag loss kassetten? Stått med kassettavdragaren och lagt en herrejesusa mig med kraft men det rubbas inte en millimeter. Är frihjulskassett på den 😑
Om du inte redan fått svar, eller hittat det själv. Det verkar helt klart vara en frihjulskrans. Så du har inte lossat den, utan spänt fast den. Undrar hur du kunnat använda kassettavdragaren, den borde inte passa!?

C-dale

Aktiv medlem
Visa bilaga 439049Slangarna är borta, ersatta med Stans ventiler och en sexa Schwalbe Doc Blue. Inledningsvis läckte det från ventilerna men det verkar ha tätats, dock tappar jag fortfarande sakta tryck nånstans. I med mer sealant?
Ut o cykla så tätningen masseras in i däcksidan. Läcker det sedan mer än du gillar kan du fylla på med gucka. Läckaget kan bero på typen av däck du har. Tunna xc-däck vill läcka mer än krallare däck med fler kordlager o mera gummi.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Behöver nya skivor och belägg till vardags/pendlarhojen. 6-bult 160mm. Är SRAM Paceline i kombo med Swissstop ’Disc E’ Ett bra val?

Gillar utseendet med den lite rundare formen på skivan och RT800/900 finns inte 6-bult :rolleyes:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Beställde ett par North Face-skor från Addnature. Storlek 45. Dagen efter får jag dom via Instabox, men dom har skickat 45.5. Jag skickar tillbaka. Lägger en ny beställning på storlek 45. Får dom via Budbee och återigen är det storlek 45.5. Har jag missat något? :P

SIE

Aktiv medlem
Killgissning: originalspecen är i US-size, webshoppen du handlar av har en mjukvara som automatiskt konverterar till EU. Denna mjukvara kalkylerar inte enligt samma tabell som North Face gör, och det hamna en annan EU-storlek på lappen på skon än vad som anges i den svenska webshoppen.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Killgissning: originalspecen är i US-size, webshoppen du handlar av har en mjukvara som automatiskt konverterar till EU. Denna mjukvara kalkylerar inte enligt samma tabell som North Face gör, och det hamna en annan EU-storlek på lappen på skon än vad som anges i den svenska webshoppen.
Inte omöjligt att det är så!

Addnature: https://www.addnature.com/the-north-face-ultra-endurance-xf-futurelight-shoes-men-M813344.html
TNF: https://www.thenorthface.se/shop/sv...errangloparskor-for-herr-46c7?variationId=WU5

Vet inte vad jag skulle ha gjort annorlunda. Så mycket siffror överallt. :P

Senast ändrad:

zodah

Aktiv medlem
Hmm. Har def blivit bättre men inte perfekt. Slipade beläggen med 120 papper
Visa bilaga 419699
och slipade skivorna med 600 papper (våt) och har ändå ett himla skrikande vid kraftig inbromsning. Vad är nästa steg?
Citerar mig själv för uppdatering.
Ngn nämnde att det ändå inte så bra ut efter slip och det var rätt. Skrek som en stucken gris ändå. Brände dem sedan i grillen och slipade mer. Ingen förbättring. Skrek om möjligt värre.

Så jag köpte nya. Dessa är nu monterade och inbromsade. Tysta som kyrkmöss. Nu är det frid och lugn inför höstrusket.

Sedan så var jag hos Sifverts skruv för att skaffa lite rostfria M5 skruvar och brickor till stänkskärmarna och i hyllan för "ogängat" så har de såna där sprintar som krävs för att hålla beläggen på plats i oket. Kostade några kronor styck så jag fyllde på lagret

Pfaff

Aktiv medlem
Sedan så var jag hos Sifverts skruv för att skaffa lite rostfria M5 skruvar och brickor till stänkskärmarna och i hyllan för "ogängat" så har de såna där sprintar som krävs för att hålla beläggen på plats i oket. Kostade några kronor styck så jag fyllde på lagret

För den som inte ha en guldgruva som Sieverts på nära håll kan rekommenderas https://metallbiten.se/
Säljer det mesta styckevis.
Det blir fraktkostnad på men det kan det vara värt!

unsuspected

Aktiv medlem

weldion

Aktiv medlem
Finns det något mekaniskt reglage för hydraulisk skivbroms från SRAM som fungerar på SRAM Eagle? Eller är det enda alternativet att köra AXS?

Mayhem

Aktiv medlem
Finns det något mekaniskt reglage för hydraulisk skivbroms från SRAM som fungerar på SRAM Eagle? Eller är det enda alternativet att köra AXS?
Din fråga är ofullständig men jag antar att du avser landsväg? Det finns tydligen en tysk som modifierar SRAM landsvägsreglage för både 12 och 13 växlar med modifierade kassetter…

weldion

Aktiv medlem
Din fråga är ofullständig men jag antar att du avser landsväg? Det finns tydligen en tysk som modifierar SRAM landsvägsreglage för både 12 och 13 växlar med modifierade kassetter…

Det finns inget växelreglage för mtb med hydraulisk skivbroms.
Skall kika på ditt tips för att se om det är en lämplig lösning.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer