Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

DanielS

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Okej ska läsa lite om det men schwalbe känner jag igen :)

Är det någon skillnad att köra på 40mm eller 42? Tror nog att jag kommer att ha denna hoj som pendlarhoj till jobbet (ca 3km endast) och till nästa sommar drar jag på stort med en ny hoj så har jag i slutändan 2st olika för olika ändamål :)

Men finns det odubbade vinterdäck som på bilar?
Jag tänkte bara köra ett par vinterhandskar, är det kanske dumt?
40 eller 42mm spelar ingen större roll, beror väl mest på vilken dimension som däcket finns i. Däremot steget från 37mm till 40/42mm märker man skillnad på.

Det finns odubbade vinterdäck men det är inte speciellt vanligt, finns trådar om det att hitta här. Packad eller väl plogad snö är ju ganska ovanligt i sthlm, det är ju antingen skrovlig snö/is eller saltade cykelbanor. Antingen dubbdäck eller "vanliga" däck känns ju som dom rimligaste valen tycker jag.

Men har man 3km så är det ju inte så noga. Då kanske man kan strunta i vinterdäcken och promenera dom riktigt dåliga dagarna istället.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
40 eller 42mm spelar ingen större roll, beror väl mest på vilken dimension som däcket finns i. Däremot steget från 37mm till 40/42mm märker man skillnad på.

Det finns odubbade vinterdäck men det är inte speciellt vanligt, finns trådar om det att hitta här. Packad eller väl plogad snö är ju ganska ovanligt i sthlm, det är ju antingen skrovlig snö/is eller saltade cykelbanor. Antingen dubbdäck eller "vanliga" däck känns ju som dom rimligaste valen tycker jag.

Men har man 3km så är det ju inte så noga. Då kanske man kan strunta i vinterdäcken och promenera dom riktigt dåliga dagarna istället.
SCHWALBE MARATHON WINTER i 40mm är ett utmärkt däck. Kanske lite dyrt om du cyklar så pass lite. Smala dubbdäck är rätt usla - jag har nog testat det som finns på marknaden och inte imponerad.
 

Jimin

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
40 eller 42mm spelar ingen större roll, beror väl mest på vilken dimension som däcket finns i. Däremot steget från 37mm till 40/42mm märker man skillnad på.

Det finns odubbade vinterdäck men det är inte speciellt vanligt, finns trådar om det att hitta här. Packad eller väl plogad snö är ju ganska ovanligt i sthlm, det är ju antingen skrovlig snö/is eller saltade cykelbanor. Antingen dubbdäck eller "vanliga" däck känns ju som dom rimligaste valen tycker jag.

Men har man 3km så är det ju inte så noga. Då kanske man kan strunta i vinterdäcken och promenera dom riktigt dåliga dagarna istället.
Jaha okej, jo jag funderade nästan på att ge mig på att försöka köra de som finns men är så jäkla rädd att ramla bara :)
3km är som sagt inga enorma längder men jag är mer intresserad av att cykla än att promenera faktiskt :)
 

Rholm

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Stoppas i bromsarna vid transport eller luftning. Gula passar om du plockar bort beläggen för att lufta (säkerställer att beläggen inte kontamineras), röda passar mellan beläggen om du tar bort hjulet (så att kolvarna inte åker ihop om du råkar trycka på bromsen utan skivan på plats).
 

Halvdan

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Stoppas i bromsarna vid transport eller luftning. Gula passar om du plockar bort beläggen för att lufta (säkerställer att beläggen inte kontamineras), röda passar mellan beläggen om du tar bort hjulet (så att kolvarna inte åker ihop om du råkar trycka på bromsen utan skivan på plats).
Aha! Ska genast börja använda den röda vid transport då, tack! Gissar att den ska vara typ kliniskt ren när man sätter i den? Vågar knappt titta på bromsarna efter alla stränga budord man hört gällande kontaminering.
 

Rholm

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Aha! Ska genast börja använda den röda vid transport då, tack! Gissar att den ska vara typ kliniskt ren när man sätter i den? Vågar knappt titta på bromsarna efter alla stränga budord man hört gällande kontaminering.
Så är det säkert om man frågar experterna, jag har inte varit överdrivet noggrann med att rengöra plastbiten och inte haft några problem med beläggen. Så länge den inte har olja/fett/etc på sig så räcker det är min erfarenhet.
 

Drosa

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Funderar på att skaffa en carbonram i vinter och få den lackerad som jag vill ha den. Någon som gjort så och vad kostar det? Naturligtvis är jag införstådd med att priset går upp ju mer loggor osv man har men ett cirka grundpris?
 

Pfaff

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Smart att endast ha det på framdäcket! Men blir inte det "halt" på bakdäcket då eller att risken finns att man slirar? :)

Jo men visst kan det bli så. Beror mest på i vilken landsända man cyklar i och hur mycket snö som ramlar ner samt hur väghållaren sköter sitt uppdrag. Samt inte minst på,hur man kör... Hade själv inte användning för vinterdäck öht förra vintern här i djupa södern.
 

Allroad

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Fortsätter med lite frågor i min favorittråd här på happy.

Har råkat ut för ekerbrott som kan ses på bilden.

Har tagit av frikranskassetten och tagit loss bromsskivan för att försöka få nya ekern på plats.

Eftersom jag aldrig har gjort detta innan så säger hjärnan att det enda sättet som den ska kunna komma på plats är om man först tar bort två ekrar för att kunna trä den nya förbi, är det lite så, att man måste ta bort andra ekrar för att kunna göra fri väg?

Är lite skraj för att det kommer bli sjukt obalanserad då men antar att man får ge sig på att lära sig det momentet också då.

Hoppas ni förstod min fråga 🙂
 

Bilagor

ebonbrd

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag är ingen expert, men tycker mej ha ekrat upp ett hjul en sida i taget nån gång. Tycker inte du borde behöva lossna några andra ekrar. Trä ekern genom navet och böj upp den över korset på andra sidan. Sen bara att köra under-under-över. Eller?
 

marr

Moderator
Forumvärd
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Fortsätter med lite frågor i min favorittråd här på happy.

Har råkat ut för ekerbrott som kan ses på bilden.

Har tagit av frikranskassetten och tagit loss bromsskivan för att försöka få nya ekern på plats.

Eftersom jag aldrig har gjort detta innan så säger hjärnan att det enda sättet som den ska kunna komma på plats är om man först tar bort två ekrar för att kunna trä den nya förbi, är det lite så, att man måste ta bort andra ekrar för att kunna göra fri väg?

Är lite skraj för att det kommer bli sjukt obalanserad då men antar att man får ge sig på att lära sig det momentet också då.

Hoppas ni förstod min fråga 🙂
En eker är ganska böjlig. Bara att böja in lite försiktigt.
 

apabepa

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag har alltid trott att skivbromsadaptrar alla är likadana så länge man har samma specs på dom.
Tittade inte så noggrant när jag beställde IS-PM adapter för 180mm bak. Fick hem en Reverse Components Brakeadapter AVID IS-PM. Satte dit min shimanokaliper och trodde allt var frid och fröjd, men när jag kollar från sidan så når rotorn bara halva bromsbeläggen..

Är det alltså skillnad på IS-PM mellan Shimano och andra bromstillverkare? Vad är det jag behöver för att det ska bli rätt?
 

kolan

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag känner att det är dags för ett nytt bakdäck till min HT och skulle behöva lite råd. Fram har jag ett nytt Nobby Nic 2.35 Addix Speedgrip och bak ett slitet Conti X-King protection 2.4. Hade tänkt att köpa ett till Nobby Nic eller ett Rocket Ron men så läser jag att dom slits ut snabbt så det kanske finns något tåligare och likvärdigt i något annat märke eller vad är eran erfarenhet?
Ska vara åt XC/Trail hållet, allround året runt med skyddade sidoväggar, cyklar i stort sett bara runt stigarna här i Delsjön och ska sitta på i23 fälgar så inte bredare än 2.4. Har läst runt lite i andra däcktrådar, tänkte eventuellt maxxis forekaster 2.3 men är det inte lite smalt, typ 55mm? maxxis Dhr2 2.4 eller är det mer åt endurohållet? Inte lätt i däckjungeln :)
 
Senast ändrad:

dantor

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Dessa styrlager är slut och måste bytas. Visst är de semi-integrerade?

Jag köpte ett set semi-integrerade men är osäker på om de passar. Behöver man bruka milt våld för att få dem på plats eller har jag köpt fel?
 

Bilagor

MrSpock

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Min bakväxel vill ibland inte växla trots att jag ställt in den enligt konstens alla regler. Det är en cykel från 2004 och jag tror bakväxeln är original så jag misstänker att fjädern tappat sin spänning. Så jag funderar på att uppgradera till Altus M2000. Den dumma frågan är vad "Wider linkage ensures durability and more precise shifting" betyder, är det en skillnad gentemot M310?
 

Crocko

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Min bakväxel vill ibland inte växla trots att jag ställt in den enligt konstens alla regler. Det är en cykel från 2004 och jag tror bakväxeln är original så jag misstänker att fjädern tappat sin spänning. Så jag funderar på att uppgradera till Altus M2000. Den dumma frågan är vad "Wider linkage ensures durability and more precise shifting" betyder, är det en skillnad gentemot M310?
Marknads mumbo jumbo för att det är en bättre växel, en modernare konstruktion och dessutom en längre cage på växeln som gör den mindre känslig för stökig cykling, du kan nog chansa på de 200:- som decatlon vill ha för den nyare växeln och bli nöjd med resultatet.
 

MrSpock

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Marknads mumbo jumbo för att det är en bättre växel, en modernare konstruktion och dessutom en längre cage på växeln som gör den mindre känslig för stökig cykling, du kan nog chansa på de 200:- som decatlon vill ha för den nyare växeln och bli nöjd med resultatet.
Tack för svaret. Jo, jag har förstått att mycket bara handlar om PR. Det fina med Altus/Acera/Alivio är att grejerna kostar rätt så lite pengar, mycket "bang för the buck". Men ska testa uppgradera till M2000 när jag ändå behöver byta kedja och kassett snart. Ska också testa att korta kedjan, möjligtvis att den är en länk för lång.
 

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Dessa styrlager är slut och måste bytas. Visst är de semi-integrerade?

Jag köpte ett set semi-integrerade men är osäker på om de passar. Behöver man bruka milt våld för att få dem på plats eller har jag köpt fel?
Jag skulle nämna det pressfit. Man behöver en lagerpress för att pressa kopporna in i ramen (utan lager). Jag köpte den här:

 

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
30 mm fungerar utmärkt.
Nä.

Winter 30mm fungerar rätt bra, men usel livslängd. Håller iofs som framdäck.
45nrth Xerxes 30mm saknar dubbar helt i mitten vilket gör det livsfarligt på blankis. Speciellt uselt som bakdäck.
suomi tyres skinny freddie 30mm har bra grepp i de flesta underlag, men är sladdrigt, vibrerar och rullar tungt...

Så jag har visst fog för att påstå att det inte finns något lockande alternativ i 30mm pendeldubbdäck. Jag har landat i Skinny freddie bak och winter fram - det duger iaf.
 

kolan

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Någon här som har koll på dom nya Nobby Nic (2021) Super Ground, det står "Recommended rim width: 30 mm to 40 mm"
Men Performance varianten säger " Recommended rim width: 19 mm to 29 mm "
https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Nobby-Nic-29-x-235-ADDIX-Performance-TwinSkin-TLR-2021
Är det något som ändrats så det krävs bredare fälgar? I så fall borde väl även Performance varianten kräva det.
 
Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hjulen är inte raka längre. Ska jag försöka mig på att justera det själv eller är det värt att prata med en verkstad först?
Det är alltid lättare att justera små defekter, så att kunna göra det på egen hand är väldigt praktiskt. Finns massor med instruktioner på YouTube.
Man behöver inga andra verktyg än en ekernyckel och ett buntband för att justera småskavanker på egen hand.
Ett alternativ är att rikta upp hjulet ordentligt hos en verkstad först, sedan hålla koll på egen hand för att göra småjusteringar.
 

BAPEsta

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det är alltid lättare att justera små defekter, så att kunna göra det på egen hand är väldigt praktiskt. Finns massor med instruktioner på YouTube.
Man behöver inga andra verktyg än en ekernyckel och ett buntband för att justera småskavanker på egen hand.
Ett alternativ är att rikta upp hjulet ordentligt hos en verkstad först, sedan hålla koll på egen hand för att göra småjusteringar.
Gött. Derailleurn har verkligen problem med att ligga i rätt växel och jag kan inte få till justeringen själv. Misstänker att ett mindre rakt hjul bidrar till det. Ett jobb för verkstaden fåre bli då!
 

weldion

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Gött. Derailleurn har verkligen problem med att ligga i rätt växel och jag kan inte få till justeringen själv. Misstänker att ett mindre rakt hjul bidrar till det. Ett jobb för verkstaden fåre bli då!
Att ett hjul är dåligt riktat har ingenting med växlarna att göra. Lämna in cykeln för en översyn på en verkstad och så spenderar du någon timme på YouTube för att lära dig hur man riktar och justerar.
 
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Smart att endast ha det på framdäcket! Men blir inte det "halt" på bakdäcket då eller att risken finns att man slirar? :)
Jag provade att bara köra dubbat fram (Schwalbe Marathon Winter Plus) och det gick riktigt bra. Jag har kört dom som dubbade både fram och bak men tycker att det blev bättre med ett Michelin Star Grip bak, Marathon fungerar på is men greppar dåligt i snö (enligt mina erfarenheter).
Som Bengt-re skriver så är det OK om bakhjulet släpper men är det framhjulet så ligger man ner...
 

dantor

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag skulle nämna det pressfit. Man behöver en lagerpress för att pressa kopporna in i ramen (utan lager). Jag köpte den här:

Tack!

Jag köpte en sådan i länk https://www.bikester.se/xlc-a-head-...tegrated-M144635.html?vgid=G820841&cgid=84759

Kan det vara rätt ändå?

En följdfråga... Det ser fel ut på bilden, har jag monterat fel eller saknas en bred spacer under vad som kanske heter top cover?
 

Bilagor

BAPEsta

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Är man dum om man kör en Shimano SAINT bakväxel på en aggressivare XC-cykel? Kör väldigt mycket utför och i väldigt ojämn terräng. Har böjt armen på nuvarande XT-bakväxeln flera gånger och snart går det nog inte att rätta till den...
 

Genilös

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Kanske inte rätt ställe men känns onödigt med ny tråd.
Tänkte bygga mig ett eget mekställ å undrar om någon har tips på vart man kan köpa själva klämman till ramen bara?
 

mzi

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Kanske inte rätt ställe men känns onödigt med ny tråd.
Tänkte bygga mig ett eget mekställ å undrar om någon har tips på vart man kan köpa själva klämman till ramen bara?
Här har du parktools alla klämmor. Sök efter modellnumret.

 

mzi

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
För de billiga modellerna så skulle jag köpa ett helt mekställ och plocka av klämman därifrån. Det finns nog ingen ekonomi i att sälja de klämmorna styckevis. Eller så pratar du med tillverkaren och köper en container full av dem!
 

Genilös

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
För de billiga modellerna så skulle jag köpa ett helt mekställ och plocka av klämman därifrån. Det finns nog ingen ekonomi i att sälja de klämmorna styckevis. Eller så pratar du med tillverkaren och köper en container full av dem!
Kom precis på hur jag gör en egen klämma.
Ska prova göra en liten tvättstation med egen klämma först, blir det bra så gör ja likadant med ett mekställ med teleskop.
Tack för tipsen iaf!
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Är man dum om man kör en Shimano SAINT bakväxel på en aggressivare XC-cykel? Kör väldigt mycket utför och i väldigt ojämn terräng. Har böjt armen på nuvarande XT-bakväxeln flera gånger och snart går det nog inte att rätta till den...
Jag kör Zee på min gamla XC-HT. De är lite billigare men fortfarande ruggad och rejält robust.
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Var ute och gick 7km förut i nya skor och fick ett sånt djävulskt skoskav över hälen. Förutom compeed osv, finns det någon vettig strumpa man kan köpa i förebyggande för kommande promenader?

Inser ju alla mina misstag. Dels att gå 7km i nya skor var ju ett jävla rookie mistake, sen mina gamla slitna ankelstrumpor i bomull, dom är knappt sköna som dom är. Men, nu är skadan skedd och jag tänker att det kanske blir bättre med tiden med rätt material! :P
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer