Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Bengt-re

Aktiv medlem
Verkar ha tappat ena styrändspluggen på min gravel och skulle vilja hitta en ny. :P Det tar dock emot att köpa något biligt där frakten är dyrare än produkten. Experttips på fraktfri sida som har pluggar? :P
Brukar ligga usla ändpluppar i styrlindspaketen. Har du någon extra stryrlinda hemma så spana i paketet.

Edit:
Under tiden väljer du något fancy här - de är iaf dyrare än frakten.

Atakua

Aktiv medlem
QR = Quickrelease. Alltså vanliga klassiska sättet att spänna fast hjul i cykel.
Boost = ny standard till MTB där navet är några mm bredare än det tidigare var. Gör hjulen lite styvare (allt annat lika). Dessutom fick tillverkarna sälja lite fler cyklar.
Och det finns även boost QR som 141 mm (bevis), förväxla inte med genomgående axel 142 mm!

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Och det finns även boost QR som 141 mm (bevis), förväxla inte med genomgående axel 142 mm!
Helt korrekt. För att fördjupa saker och ting: QR/TA samt Boost/Non-boost är en 2x2-matris.

Non-Boost och QR är vanliga QR med 135mm axel.
Boost och QR heter Boost 141, med 141 mm Axel.
Non-Boost och TA brukar man kalla 142mm, men i själva verket är det samma innermått på bakgaffel, och alltså hjulnav som vanliga QR135.
Boost TA kallas oftast bara Boost, men ibland Boost 148. Den har samma mått som QR-Boost-141.

Klart som korvspad? 🌭

Okej är väl lite mer klart. Men vad är bra och dåligt och finns det motsvarigheter till dessa ? Ibland har man ju läst från vissa medlemmar att vissa av dessa grejer är dåliga.

Atakua

Aktiv medlem
Okej är väl lite mer klart. Men vad är bra och dåligt och finns det motsvarigheter till dessa ? Ibland har man ju läst från vissa medlemmar att vissa av dessa grejer är dåliga.
Så länge man inte tävlar på någon högre världsklassnivå, spelar baknavsstandarden knappast någon roll för prestanda. Jag tvekar att man kan känna styvhetsskillnaden mellan boost TA, boost QR eller super boost (med den gamla QR:n i MTB, kanske ja). En dålig cykel blir inte till bra cykel bara eftersom den får en annorlunda baknavsstandard.

Vad gör skillnad är reservdelar som man kan beräkna att få tag på inom 1/5/10/100 år. Den klassiska QR:n är väletablerad, kanske även som ISO. Man kan köpa ett nytt hjul med QR i vilken cykelbutik som helst världen runt. Därför brukar de seriösa cykelturister som reser runt jordklotet ha cyklar med QR-nav, och ofta med 26" som fälgdiameter (den vanligaste hjulstorleken på planeten).

När det gäller MTB, stödjer ganska få tillverkare super boost (även om den är väldigt lika med den nuvarande DH-navstandarden). Samma sak gäller boost QR. Hjul och ramar med genomgående axlar på 142 mm och boost 148 mm är däremot populära. Man kan troligen förvänta sig att de här två varianterna kommer att stanna kvar hos oss i framtiden.

Sedan finns det ibland möjligheter att konvertera hjul med QR135 till TA142 eller t.o.m. till TA148, men det beror på många faktorer, och i och för sig har det här svaret blivit för långt.

Senast ändrad:

mtb565

Aktiv medlem
Jag har aldrig bytt dämparna från original på cykel tidigare men nu är det dags att byta gaffel och troligtvis dämpare med. Vad behöver jag tänka på för att det ska passa?

Är hårdvaran dämpar specifik eller ram specifik? Om jag köper en dämpare av annat märke måste jag också köpa till hårdvaran för monteringen? Räcker det att välja en 210x55 så passar det eller måste jag ta hänsyn till fler dimensioner?

Och crown race tar bara hänsyn till styrrörets dimension?

Senast ändrad:

Lek3r

Medlem
Söker lite mer lätt rullade däck än vad jag har idag. Har några polare som köpt xc hojar så de blir lite enklare leder. Har idag en sentier 29 med minion dhf fram och minion ss fram.
Så vad är ett bra alternativ? Har ni något lite mer lätt rullat?
forekaster exo?

lmoberg

Medlem
Söker lite mer lätt rullade däck än vad jag har idag. Har några polare som köpt xc hojar så de blir lite enklare leder. Har idag en sentier 29 med minion dhf fram och minion ss fram.
forekaster exo?
Continental Raceking använder jag på xc:n funkar utmärkt

Berk

Aktiv medlem
forekaster exo?
Jag kör DHR II MaxxTerra fram och Forekaster Dual bak, både Exo. Men nu blir det lite blöt och idag tappade jag greppet med Forekaster bak. Tror att Minion SS inte är ett dåligt val till hösten, antar att du kör den bak, inte fram. Rekon är mer lättrullad.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
forekaster exo?
Slå till på ett par Vittoria Mezcal: https://www.cykloteket.se/artikel/vittoria-mezcal-g20-tlr-mtb-dack-29x225/ eller kanske Vittoria Barzo: https://www.cykloteket.se/artikel/vittoria-barzo-g20-tlr-mtb-dack-29x225/

Såhär ser min fina Sentier ut nu för tiden med ett par Mezcals:
2020-08-02_1.JPG

Lek3r

Medlem

Bengt-re

Aktiv medlem
Går dom inte sönder lätt? fått för mig att dom har riktigt tunna känsliga sidor.
Klart att risken är större då det är mindre fläsk, men att de är hala är ett större problem om det är blött.
Men ett bra däck till rätt användningsområde. Tåliga däck med bra grepp i blöta, god dämpning, låg vikt, billiga, lång livslängd och lågt rullmotstånd finns inte - man får som vanligt välja vilka parametrar man vill prioritera. Lättrullade däck har ofta kortare livslängd, känsligare däcksidor, svårare att täta med TL, stutsigare, halare och kräver ofta lite högre tryck. Men rullar lättare.

sandos

Medlem
Varför släpper min styrstam? Har kört lite lättare DH med min Vitus Sentier, och flera ggr har jag behövt spänna preload på styrlagret genom att lossa stammen, dra åt topcapen, dra åt stammen. Drar jag troligen för löst eller finns det något knep för att slippa dra åt hela tiden? Missar jag något?

Mayhem

Aktiv medlem
Varför släpper min styrstam? Har kört lite lättare DH med min Vitus Sentier, och flera ggr har jag behövt spänna preload på styrlagret genom att lossa stammen, dra åt topcapen, dra åt stammen. Drar jag troligen för löst eller finns det något knep för att slippa dra åt hela tiden? Missar jag något?
Framgår inte huruvida du använder momentnyckel för att dra åt styrstammen, så jag gissar på inte. Skaffa en.

Mayhem

Aktiv medlem
Det gör jag inte! Får väl skaffa en då, motvilligt... inköpen_efter_ att man köpt cykel uppgår lätt till mer än cykeln....
Man klarar sig väldigt långt på en nyckel med fast 5 Nm moment. Jag använder oftast en äldre version av denna men liknande (eller rentav exakt likadan från sannolikt samma tillverkare bakom kulisserna) finns från många märken:

Canyon skickar en annan typ av enkel momentnyckel med alla cyklar de levererar. Finns nog en hel del här med två, tre eller fler sådana hemma som du kan få köpa en av billigt.

Senast ändrad:

kolan

Medlem
Intressant! Ser ingenting om det på Schwalbes websidan. Jag ser 19 - 39 mm för Performance versionen.
Jag har inte fått svar på mitt mejl men ser nu att det är ändrat till
" Recommended rim width: 18 mm to 50 mm " :LOL:
Då kanske man ska slå till på ett sådant :)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Nu när det blåser lite kallare vindar så undrar jag hur man på smidigast och skönast sätt ser till så man inte förfryser några ädlare delar? Jag har på ett joggingshorts som varken är vindtäta eller vattentäta, men jag tycker dom är sköna att ha på sig. Bör jag köpa några typ korta tights-aktiga byxor att ha under? :P

zodah

Aktiv medlem
Jag tror jag vet vad ni kommer svara men ändå...
Funderar på att byta ut min 10 år gamla lvg. Spanar på ramar och hela cyklar och det är inget som måste gå snabbt, tvärt om, jag tänker ta tid på mig.
Frågan är, är jag bara en bakåtsträvande snåljåp som tittar även på fälgbromsade ramar?
Tankarna jag har är att det blir genast högre totalvikt om man väljer hydrauliska bromsar för då vill jag nog ha Di2 då dessa är otroligt mycket snyggare. Priset sticker iväg också...
Hjulen numera är också rätt tunga om man inte köper rejäla premiumhjul - speciellt jmfrt gamla fälgbromshjul som jag kör nu FFWD Fr6 som väger 1250 gr paret. Sedan så är det väl så att bra moderna aerohjul med tubeless-däck ändå är snabbare trots att de är tyngre men det känns fel att gå till tyngre komponenter. Kanske sitter det bara i huvudet?
Att kunna sälja grejjerna sedan är inte en faktor - jag köper för att behålla.
Priset är en såklart en faktor, jag är inte gjord av pengar, men när jag köper vill jag ha bra grejjer med hög kvalitet.

Berk

Aktiv medlem
Nu när det blåser lite kallare vindar så undrar jag hur man på smidigast och skönast sätt ser till så man inte förfryser några ädlare delar? Jag har på ett joggingshorts som varken är vindtäta eller vattentäta, men jag tycker dom är sköna att ha på sig. Bör jag köpa några typ korta tights-aktiga byxor att ha under? :P
Använder du bibs? Jag använder Gore partial thermo som jag tycker är perfekt, men vet inte om Gore fortfarande har partial thermo bibs.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Använder du bibs? Jag använder Gore partial thermo som jag tycker är perfekt, men vet inte om Gore fortfarande har partial thermo bibs.
Nej, jag har ännu inte hittat några bibs/vadderade shorts som jag tycker sitter skönt, så jag brukar oftast köra utan.

Barometer

Aktiv medlem
Jag håller på och spränger hjärnan på den här frågan, så innan det sker så ber jag om hjälp här.

Jag behöver hjälp med att speca upp en drivlina. Helt enkelt vilka grejer som lirar ihop och jag ska köpa.
Målbilden är:
1x10 eller 1x11
Ska passa på HG body
Shimano eller SRAM kvittar lika
Gärna Deore eller motsvarande

Har en bakväxel RD-M786 med tillhörande reglage. Går den att återanvända om jag skulle vilja köra med 11-42 eller 11-46 kassett?

Jag behöver alltså hela kitet, från BB till bakväxel (eller inte, se ovan).

weldion

Aktiv medlem
Jag tror jag vet vad ni kommer svara men ändå...
Funderar på att byta ut min 10 år gamla lvg. Spanar på ramar och hela cyklar och det är inget som måste gå snabbt, tvärt om, jag tänker ta tid på mig.
Frågan är, är jag bara en bakåtsträvande snåljåp som tittar även på fälgbromsade ramar?
Tankarna jag har är att det blir genast högre totalvikt om man väljer hydrauliska bromsar för då vill jag nog ha Di2 då dessa är otroligt mycket snyggare. Priset sticker iväg också...
Hjulen numera är också rätt tunga om man inte köper rejäla premiumhjul - speciellt jmfrt gamla fälgbromshjul som jag kör nu FFWD Fr6 som väger 1250 gr paret. Sedan så är det väl så att bra moderna aerohjul med tubeless-däck ändå är snabbare trots att de är tyngre men det känns fel att gå till tyngre komponenter. Kanske sitter det bara i huvudet?
Att kunna sälja grejjerna sedan är inte en faktor - jag köper för att behålla.
Priset är en såklart en faktor, jag är inte gjord av pengar, men när jag köper vill jag ha bra grejjer med hög kvalitet.
Bor du i ett kuperat område och cyklar ofta i regn? Om inte, köp fälgbromsat.

zodah

Aktiv medlem
Nä, jag tävlar inte så jag har inga UCI-regler att förhålla mig till. Men kommer inte heller bygga ngt som väger mindre än 6,8 kg.
Bor i Stockholm men cyklar berg då och då på semestern. Men är amatör med ambitionen att bli snabbare.

Det 'r mest känslan av att det mesta som produceras nu är för diskbroms och kanske om ett par år eller så så är utbudet av hjul för fälgbroms magert och ospännande/dåligt. Mesta forskning och utveckling sker antagligen på diskbroms.

Brakstav

Aktiv medlem
Nä, jag tävlar inte så jag har inga UCI-regler att förhålla mig till. Men kommer inte heller bygga ngt som väger mindre än 6,8 kg.
Bor i Stockholm men cyklar berg då och då på semestern. Men är amatör med ambitionen att bli snabbare.

Det 'r mest känslan av att det mesta som produceras nu är för diskbroms och kanske om ett par år eller så så är utbudet av hjul för fälgbroms magert och ospännande/dåligt. Mesta forskning och utveckling sker antagligen på diskbroms.
Det är väl bara att beställa ett par från nån som gör hjul, eller bygga själv?

mzi

Aktiv medlem
Det är bara att du intalar dig att "fälgen är en större skiva", så blir det bra! På en allfarts- eller allväderscykel så skulle jag ha skivor; på en renodlad finvädersräser så vet jag inte... Alla jag har är fälgbromsade!

zodah

Aktiv medlem
Gaaah!
Jag får internetcykla ett tag till då antar jag. Inte så att jag verkligen måste utan det är mer att jag "villhöver" den här cykeln.
Men tack åndå : -)

Brakstav

Aktiv medlem
Jo, visst men funderingarna som jag har är mer kring "är diskbromsen framtiden" mm.
Men om du köper för att behålla, så blir ju din framtid vad du gör den till :). Det kommer nog att finnas reservdelar till fälgbromsar under ganska många år till iaf. (sedan spelar det ju kanske inte så stor roll heller om hjulen blir tyngre med skivbromsar heller)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer