Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

joary639

Medlem
Vet någon vad detta är för vit klisterlapp? Sitter kanske ramnummer under den? Fick även med två klisterlappar med ramnumret som streckkod. Cykeln är en Merida One-Forty inköpt online på stadium.
1600755450763.png

pirx

Aktiv medlem
När jag bytte från 10-delat till 11-delat på min cyclocross så bytte jag
* reglage (det var huvudanledningen, att byta till hydrualiska)
* bakväxel
* kedja
* kassett

Men inte framklingorna. Det gamla FC-CX50 (36/46) sitter kvar.
Och det verkar ha funkat fint i 4 år.

Borde jag byta det?

Det är dags att byta vevlager ändå, och då passar jag på att byta kassett/kedja också, och iaf stora klingan fram.
Är det ngn vidare skillnad på 10 vs 11 fram?

Singular

Aktiv medlem
Köpte begagnade tubhjul för CX ifjol. Det satt ditlimmade grifo fram och bak, men hur vet jag att limmet håller måttet? Provcykla med lagom lite tryck, och om dom inte kavlar av är det bra!? 😁
Släpp ut luften och försök dra av däcket. Lyfter det och är torrt, smuligt, hårt och lite pudrigt är det bara att dra av, rengöra och limma på nytt. Är det mjukt, starkt och inte torrt tenderar det att hålla bra. Du kan också pumpa i precis så mycket luft att däcken håller formen och försöka vrida av det med handen. Samma sak som ovan gäller där.

Lyckades själv dubbelrulla ett par Grifo efter att ha hoppat över ett hinder förra säsongen. De var, med samvetet på plats, rätt jävla dåligt limmade av mig på ett par gamla hjul (nytt lim på gammalt knastrigt...) och de där skrubbsåren var en bra påminnelse om att göra rätt från början.

DanielS

Aktiv medlem
När jag bytte från 10-delat till 11-delat på min cyclocross så bytte jag
* reglage (det var huvudanledningen, att byta till hydrualiska)
* bakväxel
* kedja
* kassett

Men inte framklingorna. Det gamla FC-CX50 (36/46) sitter kvar.
Och det verkar ha funkat fint i 4 år.

Borde jag byta det?

Det är dags att byta vevlager ändå, och då passar jag på att byta kassett/kedja också, och iaf stora klingan fram.
Är det ngn vidare skillnad på 10 vs 11 fram?
Om allt funkar och klingorna inte ser slitna ut så kan du köra vidare. Framklingor brukar i allämnhet fungera för både 10- och 11-delat vilket du ju har erfarit.

bearthefear

Aktiv medlem
Någon som har ett Feedback Sports Pro-Elite mekställ och kan mäta diametern på det rör som klämman är monterad? Eller som har bättre googlings-skills än mig...

Ska försöka mig på att bygga ett takmonterat mekställ och är sugen på deras klämma, men känns lite väl att köpa hela stället bara för att såga isär det...
Svarar mig själv. Feedback Sports svarade att röret är 1,5 inch.
Fråga 2 blir såklart då, var får jag tag på ett rör (alu eller stål) som är i inch-mått?

Ragnvald

Aktiv medlem
Svarar mig själv. Feedback Sports svarade att röret är 1,5 inch.
Fråga 2 blir såklart då, var får jag tag på ett rör (alu eller stål) som är i inch-mått?
Här kanske?

38mm (1.5in * 25.4mm/in) är inte så ovanligt som man skulle tro. den sista tiondelen spelar sannolikt ingen större roll.

Senast ändrad:

bearthefear

Aktiv medlem
Här kanske?

38mm (1.5in * 25.4mm/in) är inte så ovanligt som man skulle tro. den sista tiondelen spelar sannolikt ingen större roll.
Snyggt, tack!

NickPick

Aktiv medlem
Släpp ut luften och försök dra av däcket. Lyfter det och är torrt, smuligt, hårt och lite pudrigt är det bara att dra av, rengöra och limma på nytt. Är det mjukt, starkt och inte torrt tenderar det att hålla bra. Du kan också pumpa i precis så mycket luft att däcken håller formen och försöka vrida av det med handen. Samma sak som ovan gäller där.

Lyckades själv dubbelrulla ett par Grifo efter att ha hoppat över ett hinder förra säsongen. De var, med samvetet på plats, rätt jävla dåligt limmade av mig på ett par gamla hjul (nytt lim på gammalt knastrigt...) och de där skrubbsåren var en bra påminnelse om att göra rätt från början.
Jag bor i lägenhet och lim finns ju inte ens att köpa i min stad.. därför tänkte jag sälja dom istället (beställt Donnelly PDX WC som är bästa kompromissen tydligen).
Bör jag använda tub helt enkelt? Ska ner och försöka dra av dom snart.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av fästinglarver? Kikade lite i en skog ovanför min syrras hus, var där max fem minuter, och kom tillbaka med 15-20 pyttesmå fästingar krypandes på mina ben. Aldrig sett så små tidigare, verkligen MINIMALA. Tror jag fick bort alla efter en ordentlig duschskrubb när jag kom hem. :P Men jag hatar dom små asen och är uppriktigt sagt alltid lite rädd att dra på mig något skit från dom.

Singular

Aktiv medlem
Jag bor i lägenhet och lim finns ju inte ens att köpa i min stad.. därför tänkte jag sälja dom istället (beställt Donnelly PDX WC som är bästa kompromissen tydligen).
Bör jag använda tub helt enkelt? Ska ner och försöka dra av dom snart.
PDX WC är väl kanttråd/slanglöst? Jo, för en majoritet av åkningen är det säkert alldeles utmärkt (och inte minst smidigt om man vill kunna byta däck hyfsat lätt och inte likt svårt osunda människor som jag har en massa tubhjul som kan få olika däckuppsättningar). Raggamuffin är dock inne på det - om det är någonstans som tubdäck (med alla de knepigheter det kan innebära) fortfarande är som mest relevant är det just i tävlingsmässig CX.

Behöver du tublim för att göra om dina Grifo, säg till så kan jag ordna två tuber åt dig till självkostnadspris.

pirx

Aktiv medlem
En sån här klinga (110bcd, 5 bultar, 48T)

borde väl passa på ett vanligt shimano cx-vevparti (FC-CX50)

Eller? (aldrig bytt klingor så vet inte vad jag ska ta hänsyn till)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Enda sedan jag började cykla har jag fått mer eller mindre ont under främre delen av fötterna. Antar att det beror på tryck från pedalerna. När jag hade hårdare sula på MTB:n kände jag av det, och även med mjuka sulor på graveln. Verkar inte spela någon jättestor roll. Förslag? Tankar? Idéer? :P

C-dale

Aktiv medlem
Enda sedan jag började cykla har jag fått mer eller mindre ont under främre delen av fötterna. Antar att det beror på tryck från pedalerna. När jag hade hårdare sula på MTB:n kände jag av det, och även med mjuka sulor på graveln. Verkar inte spela någon jättestor roll. Förslag? Tankar? Idéer? :P
Hade samma problem, förmodligen förvärrat av jättehöga fotvalv och nerrasade tåvalv. Fixades med custom inlägg från ortopedverkstad.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Hade samma problem, förmodligen förvärrat av jättehöga fotvalv och nerrasade tåvalv. Fixades med custom inlägg från ortopedverkstad.
Jag är nog lite plattfot, överpronerar, inåtsjunkande så att säga. :P Men ja, kanske borde kolla upp något lämpligt inlägg. Har ju haft problem när jag powerwalkat också, så borde kanske kollat upp inlägg för 100 år sen. :P

Pfaff

Aktiv medlem
En sån här klinga (110bcd, 5 bultar, 48T)

borde väl passa på ett vanligt shimano cx-vevparti (FC-CX50)

Eller? (aldrig bytt klingor så vet inte vad jag ska ta hänsyn till)

Borde den ju om du kollar Stronglights hemsida http://www.stronglight.com/stronglight/index.php/welcome/afficher_Produit?id=239

finns ju en del med samma bcd om du kollar vidare, tex http://www.stronglight.com/stronglight/index.php/welcome/afficher_Produit?id=432

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
PDX WC är väl kanttråd/slanglöst? Jo, för en majoritet av åkningen är det säkert alldeles utmärkt (och inte minst smidigt om man vill kunna byta däck hyfsat lätt och inte likt svårt osunda människor som jag har en massa tubhjul som kan få olika däckuppsättningar). Raggamuffin är dock inne på det - om det är någonstans som tubdäck (med alla de knepigheter det kan innebära) fortfarande är som mest relevant är det just i tävlingsmässig CX.

Behöver du tublim för att göra om dina Grifo, säg till så kan jag ordna två tuber åt dig till självkostnadspris.
Stämmer! Tänkte som en kompromiss på att fortsätta köra med clinchers. Dom ska ju vara 33 max, inte 35-37 som så många andra slanglösa cxdäck. PDX WC ska vara bra slanglösa, eller med dugastslang, så jag köpte båda... 350 gram vägde däcken.

Däcken måste limmas om iaf, det såg jag när jag försökte bryta loss dom. Typiskt 😁.

Bor inte i Stockholm då det kanske blir enklare för mig att beställa lim från tex biketown , men jag får tacka ödmjukast för erbjudandet. Ska du fixa plus frakt kanske inte blir hållbart.

Bilagor

Singular

Aktiv medlem
PDX är ju i samma familj som Limus/Super Mud/Rhino, så det funkar för alla förhållanden (men relativt sett bäst i riktigt slask). Slanglöst är ju helt klart att föredra om man har möjlighet, så kommer du ifrån lite av de ofrånkomliga genomslagspunkteringarna. Med kanttråd/slanglöst har man ju möjlighet att relativt enkelt byta däck, så att du exempelvis kan välja att ha ett MXP bak (när det är lite snällare förhållanden).

Som sagt, vill du ha två tuber så skickar jag de gärna till dig (det blir nog sammantaget under hundringen). PM:a mig i så fall!

Bonusbild - så här såg det ut efter att jag åkt på PDX-kusinen Limus sist (det var föga förvånande rätt däckval för dagen);

limus.jpg

Masjevel

Aktiv medlem
PDX är ju i samma familj som Limus/Super Mud/Rhino, så det funkar för alla förhållanden (men relativt sett bäst i riktigt slask). Slanglöst är ju helt klart att föredra om man har möjlighet, så kommer du ifrån lite av de ofrånkomliga genomslagspunkteringarna. Med kanttråd/slanglöst har man ju möjlighet att relativt enkelt byta däck, så att du exempelvis kan välja att ha ett MXP bak (när det är lite snällare förhållanden).

Som sagt, vill du ha två tuber så skickar jag de gärna till dig (det blir nog sammantaget under hundringen). PM:a mig i så fall!

Bonusbild - så här såg det ut efter att jag åkt på PDX-kusinen Limus sist (det var föga förvånande rätt däckval för dagen);

Visa bilaga 444205
Bara att låta leran torka och sen borsta av det värsta inför nästa tur.. :LOL:

Tosselino

Ny medlem
Vad kallas det lilla täcklocket av plast som sitter på utsidan på (mina) pedaler? Vill ta av den och smörja upp men den är så skadad att jag kommer ta sönder den om jag tar av den. Så vill skaffa en ny då jag tror det är rätt smart att försöka undvika få in smuts där.

BAPEsta

Aktiv medlem
Hur fyller man på med olja i framgaffeln utan att plocka isär hela? Kan man ens göra det? Minns att jag sett någon videon där någon använde ett buntband mellan benen och tätningen.

Singular

Aktiv medlem
Hur fyller man på med olja i framgaffeln utan att plocka isär hela? Kan man ens göra det? Minns att jag sett någon videon där någon använde ett buntband mellan benen och tätningen.
Det du har sett är när man ska få ner en skvätt olja i packboxarna - mycket riktigt kan man smyga ner ett bundband där för att sedan försktigt hälla i lite.

Om du avser att byta olja i ytterbenen så är det mindre meckigt än man tror. Det går snabbt och är om man inte är superohändig rätt osöligt (om man bara kommer ihåg tråget under när man drar bort ytterbenen...)

BAPEsta

Aktiv medlem
Det du har sett är när man ska få ner en skvätt olja i packboxarna - mycket riktigt kan man smyga ner ett bundband där för att sedan försktigt hälla i lite.

Om du avser att byta olja i ytterbenen så är det mindre meckigt än man tror. Det går snabbt och är om man inte är superohändig rätt osöligt (om man bara kommer ihåg tråget under när man drar bort ytterbenen...)
Fylla på mindre mängd känns nästan nödvändigt. Det ser ganska torrt ut på benen även efter massa cykler med gaffeln. Har vänt cykeln upp och ner nu för att se om det smyger ut lite olja.

Emax

Medlem
Gick från en Rockshox Lyrik till en Recon silver och upplever den som stötig, nervös och inte alls så följsam som min Lyrik var.
Förstår att det är ett steg ner på kvalité men känns endå som ett mycket större hopp än vad jag trodde. Kör längre lufttryck än vad Rockshox säger är standard. Vad kan man göra mer? Ska rebounden vara långsamma eller snabbare? Är kass på sånt här :/

jonte987

Aktiv medlem
Gick från en Rockshox Lyrik till en Recon silver och upplever den som stötig, nervös och inte alls så följsam som min Lyrik var.
Förstår att det är ett steg ner på kvalité men känns endå som ett mycket större hopp än vad jag trodde. Kör längre lufttryck än vad Rockshox säger är standard. Vad kan man göra mer? Ska rebounden vara långsamma eller snabbare? Är kass på sånt här :/
Finns inte så mycket att göra. Möjligen testa snabbare retur.

fredrikw

Aktiv medlem
Att innerbenen är torra är inte ett tecken på att gaffeln behöver fyllas på med olja.

Om du inte har ork eller tid sparar du sannolikt tid på att läsa manualen för din gaffel och se hur man ska göra.

cykelstöd

Ny medlem
Jag har i dagarna fått ärva farsans gamla hoj, som jag tänkte ha att pendla med. Växlarna krånglar en del och enligt en cykelmek som farsan lämnade in den till så är de "helt slut". Jag står nu i valet och kvalet att antingen köpa nya växlar eller göra om den till en single speed.
Eftersom jag redan har en oväxlad gammal världsmästarcykel så hade det ju varit skönt med växlar. Att montera nya växlar har jag dock fått för mig är rätt svårt (och kanske dyrt)? Skulle väl säga att jag är rätt händig och har bra tålamod, däremot har jag inte riktigt sysslat med cykelmek innan.
Alternativet är ju då att göra om den till en single speed. Som jag förstått det så är det dock inte möjligt att kombinera ett single speed-drev med de "dropouts" som jag har. Däremot tänker jag att jag borde kunna ta bort drevhjulen i de nuvarande kassetterna och bara spara de två jag vill ha? Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar? Om alternativ två funkar, är det isåfall något speciellt man måste tänka på eller är det bara att tuta och köra?

Bilagor

MrSpock

Aktiv medlem
Jag har i dagarna fått ärva farsans gamla hoj, som jag tänkte ha att pendla med. Växlarna krånglar en del och enligt en cykelmek som farsan lämnade in den till så är de "helt slut". Jag står nu i valet och kvalet att antingen köpa nya växlar eller göra om den till en single speed.
Eftersom jag redan har en oväxlad gammal världsmästarcykel så hade det ju varit skönt med växlar. Att montera nya växlar har jag dock fått för mig är rätt svårt (och kanske dyrt)? Skulle väl säga att jag är rätt händig och har bra tålamod, däremot har jag inte riktigt sysslat med cykelmek innan.
Alternativet är ju då att göra om den till en single speed. Som jag förstått det så är det dock inte möjligt att kombinera ett single speed-drev med de "dropouts" som jag har. Däremot tänker jag att jag borde kunna ta bort drevhjulen i de nuvarande kassetterna och bara spara de två jag vill ha? Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar? Om alternativ två funkar, är det isåfall något speciellt man måste tänka på eller är det bara att tuta och köra?
Det finns många bra videos på Youtube, inte minst happys egna. Byta drivlina är inte speciellt dyrt men beroende på vilken komponentgrupp du väljer. Jag kör Shimano Altus och kedja kostar c:a 150 kr, kassett likaså, vajrar och höljen 100 osv.
Även de billigare grupperna fungerar bra. Man behöver inte vara speciellt händig. Alternativt lämnar du in den till lokala cykelhandlaren och ber om ett prisförslag.
Det trixiga är kanske vilka komponenter som är kompatibla med din ram och hjul.

cykelstöd

Ny medlem
Det finns många bra videos på Youtube, inte minst happys egna. Byta drivlina är inte speciellt dyrt men beroende på vilken komponentgrupp du väljer. Jag kör Shimano Altus och kedja kostar c:a 150 kr, kassett likaså, vajrar och höljen 100 osv.
Även de billigare grupperna fungerar bra. Man behöver inte vara speciellt händig. Alternativt lämnar du in den till lokala cykelhandlaren och ber om ett prisförslag.
Det trixiga är kanske vilka komponenter som är kompatibla med din ram och hjul.
Tack snälla för ditt svar! Hade ju så klart kunnat lämna in den men samtidigt hade det ju varit kul att lära sig något nytt. Ska ta och grotta ner mig i Youtubeträsket ikväll och se om jag kan lista ut om grejerna är kompatibla eller inte.

pirx

Aktiv medlem
Ska köpa ett vevlager (BBR60) på Rosebikes (har aldrig bytt ett sånt innan), och den frågar om "Storlek".
Valen är: BSA eller Ital.

Vad är det??

Ragnvald

Aktiv medlem
Ska köpa ett vevlager (BBR60) på Rosebikes (har aldrig bytt ett sånt innan), och den frågar om "Storlek".
Valen är: BSA eller Ital.

Vad är det??
BSA är iso-standard med 24x1.37 tpi gänga och 68mm brett lagerhus. Högersida är vänstergängad, vänster sida är högergängad.

Ital är den italienska standarden med M36 högergänga på båda sidor. 70mm brett lagerhus.

enklast för att reda ut vilken du har är antingen att läsa på befintligt lager om det går eller att mäta Längden på röret som du monterar vevlagret i. Det är 68mm för BSA och 70mm för italienska.

vad har du för cykel?

pirx

Aktiv medlem
BSA är iso-standard med 24x1.37 tpi gänga och 68mm brett lagerhus. Högersida är vänstergängad, vänster sida är högergängad.

Ital är den italienska standarden med M36 högergänga på båda sidor. 70mm brett lagerhus.

enklast för att reda ut vilken du har är antingen att läsa på befintligt lager om det går eller att mäta Längden på röret som du monterar vevlagret i. Det är 68mm för BSA och 70mm för italienska.

vad har du för cykel?
Aha, tack! Jo det står 24x1.37 på lagret (en nishiki cyklocross).
Tack igen 🙂

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer