Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

NickPick

Aktiv medlem
Ah, slarvig Belgisk limning :) (eller bara gammal), tejpen är väl bara att riva av och sen nytt lim och tejp.

Fotot kanske luras men ser ut som tejpen sitter ut och in och skyddsplasten är kvar..
Den såg rätt slarvig ut... Angående tejpen kan du ha rätt! Däcket är avslitet och lim ligger hos lokal cykelbutik och väntar. Glömde att man behöver tape men MK cycling säljer sin tufotejp som cxtejp om man limmar, så jag gör också det (orkar inte vänta på en beställning...). Ska bli spännande detta...

DanielS

Aktiv medlem
Har en nästan ny mtb med Sram GX Dub vevparti, verkar som att "self extractor cap", brickan markerad med pil nedan ramlat av. Var antagligen inte fastsatt ordentligt från fabrik, ser inte ut som det satt någon gänglåsning där.

Visst går det att cykla vidare utan denna? Men ser ut som jag behöver en ny för att kunna få bort vevpartiet?

Har gått igenom de flesta övriga bultar på cykeln, men just denna kollade jag inte då jag inte hade något uppenbart lämpligt verktyg. Tar gärna emot tips på hur man kan fulhacka ett verktyg för detta.

1601646119961.png

DanielS

Aktiv medlem
Du behöver nog "pin spanner" för sådan cap.

Visa bilaga 445865

Man kan kanske DIY-skapa verktyget ur en stålvajer. Bilden från https://www.homemadetools.net/homemade-bicycle-pin-wrench

Visa bilaga 445869

Andra lösningar kan man googla med "homemade pin wrench" eller "diy pin spanner", det finns vettiga idéer.
Tack för tips! Jag var lite dålig på att googla fram namn på det här verktyget :-)

Trillade den av på garagegolvet? För om du hittade den liggandes i skogen vet jag vem jag ska kontakta nästa gång det är aktuellt att hitta nålen i höstacken 😃
Haha, det var på en grusväg/transport. Jag hörde något metalliskt ljud, ungefär som nåt lossnat från cykeln, vid det stället när jag cyklade. Men var stressad för jag hade en tid att passa och allt fortsatte att fungera bra så jag tänkte att det nog var något som redan låg på marken som studsat upp på cykeln. Det hände nära en byggnad jag åkt förbi många gånger så jag hade en rätt bra referens på +/-20m. Hade det hänt i skogen hade jag nog inte ens försökt hitta den.

MrSpock

Aktiv medlem
Jag har kommit fram till att min framväxelförare är deformerad, så jag tänkte investera 129 kr på en ny.

Den nya (Shimano FD-M310) finns i två utföranden: dels för 63-66 grader mellan sadelstag och kedjestag eller för 66-69 grader.

Jag hittar inte min gradskiva och tre grader är ju svårt att avgöra med ögonmått, så jag undrar om någon kan avgöra med hjälp av bilden nedan vilken variant jag ska ha? Cykeln är en Kona Dew 2004. Och ja, jag ska byta sadel också.

IMG_0946.jpg

Senast ändrad:

Örjan Lax

Aktiv medlem
Jag har kommit fram till att min framväxelförare är deformerad, så jag tänkte investera 129 kr på en ny.

Den nya (Shimano FD-M360) finns i två utföranden: dels för 63-66 grader mellan sadelstag och kedjestag eller för 66-69 grader.

Jag hittar inte min gradskiva och tre grader är ju svårt att avgöra med ögonmått, så jag undrar om någon kan avgöra med hjälp av bilden nedan vilken variant jag ska ha? Cykeln är en Kona Dew 2004. Och ja, jag ska byta sadel också.

Visa bilaga 446363
Enligt beskrivningen för en Alivio-växel på länken nedan så är 63-66 grader vanligast till city/touring-cyklar, vilket borde passa din Dew bäst.

MrSpock

Aktiv medlem
Enligt beskrivningen för en Alivio-växel på länken nedan så är 63-66 grader vanligast till city/touring-cyklar, vilket borde passa din Dew bäst.

Tack för svar. Jag kör på det om ingen annan säger något annat. Tre grader hit eller dit borde inte spela någon roll.

Maakus

Aktiv medlem
BRÖL.
Gängpaj på bodyn.
Har DT Swiss 370, med boost.
Borde kunna köpa det här och kasta ändhylsan?

vmk94

Ny medlem
Fick idag min Vitus Sentier 29 VRS beställd från Wiggle men misstänker att en del saknas till framnavet? Eller ska det se ut såhär? Om det saknas en del, vet någon var jag hittar reservdelar till Vitus framnav?
EE8026F7-E7A6-4327-9E19-5CD73B3C2F18.jpeg

Atakua

Aktiv medlem
Fick idag min Vitus Sentier 29 VRS beställd från Wiggle men misstänker att en del saknas till framnavet? Eller ska det se ut såhär? Om det saknas en del, vet någon var jag hittar reservdelar till Vitus framnav?
Visa bilaga 446502
Oavsett om det är normalt eller ej, är det försäljarens ansvar att förse dig med en fungerande och säker cykeln. Om det är något fel på framnavet är cykeln inte säker att använda. Våga kontakta Wiggle med frågan och bilderna då de är skyldiga att åtgärda eventuella problemet (med ett nytt hjul, nav eller en reservdel).

Men i själva verket ser jag inte något konstigt här. Detta ser ut som den genomgående axelns andra ände vilken skruvas in i gaffelns "dropout", lite smord på gänga. Axeln är visst ihålig.

Kontrollera att hjulet inte vaggar sida till sida med händerna, kontrollera att axeln är skruvad med gott moment. Detta borde man alltid ha koll på i alla fall inför vart åk då saker tenderar komma loss av vibration.

Nicathu

Aktiv medlem
Hello

Jag funderar på att uppgradera från 11-delad Shimano till 12-delad Sram Force eller Red AXS och förstår att jag måste byta body eller helt enkelt köpa nya hjul. Problemet är att mina favorithjul är ett par American Classic och då de gick i konkurs för några år sedan så finns det ju inga (jag har iaf inte hittat några) bodys som passar för 12-delat. Vet någon av er om det finns en lösning eller är det bara att krypa till korset och sälja det man har och köpa nytt?

Länk till hjulen om det underlättar:

Tackar!

Fishy

Aktiv medlem
Dags att köpa isolerade flaskor till vinterns landsvägscykling. Har kikat på Klean Kanteen Classic insulated med sportkork. Ser att dom även säljer flaskhållare men har någon provat denna modell i en vanlig flaskhållare på cykeln? Håller den värmen bra för turer upp till fyra timmar runt nollgradigt väder? Tar gärna tips om andra modeller.👍

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
CAMELBAK dubbelväggiga stora flaskor med jetkorken fungerar helt oki. Förr eller senare fryser de också, men de fungerar bättre än enkelväggiga flaskor och korken tinar enkelt med att skaka upp lite vätska. Dessutom är den så pass grov att det inte blir stopp av en gnutta isslabb.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag har inget svar på själva frågan annat än att jag alltid använder ”vanliga” Klean Kanteen i helt vanliga Elite-flaskställ. De sitter bra. Har tappat en flaska en enda gång under fem års tid.

Däremot blir färgen på flaskan jäkligt sliten efter ett tag, så om du ogillar patina bör du slå till på en rostfri.

Fishy

Aktiv medlem
CAMELBAK dubbelväggiga stora flaskor med jetkorken fungerar helt oki. Förr eller senare fryser de också, men de fungerar bättre än enkelväggiga flaskor och korken tinar enkelt med att skaka upp lite vätska. Dessutom är den så pass grov att det inte blir stopp av en gnutta isslabb.
Vilket modellnamn är det då?

Fishy

Aktiv medlem
Jag har inget svar på själva frågan annat än att jag alltid använder ”vanliga” Klean Kanteen i helt vanliga Elite-flaskställ. De sitter bra. Har tappat en flaska en enda gång under fem års tid.

Däremot blir färgen på flaskan jäkligt sliten efter ett tag, så om du ogillar patina bör du slå till på en rostfri.
Som denna modell i form?

Mayhem

Aktiv medlem
Jag funderar på att uppgradera från 11-delad Shimano till 12-delad Sram Force eller Red AXS och förstår att jag måste byta body eller helt enkelt köpa nya hjul. Problemet är att mina favorithjul är ett par American Classic och då de gick i konkurs för några år sedan så finns det ju inga (jag har iaf inte hittat några) bodys som passar för 12-delat. Vet någon av er om det finns en lösning eller är det bara att krypa till korset och sälja det man har och köpa nytt?
Ser ju inte ut att bestå av några proprietära specialgrejer så inga konstigheter att bygga om bakhjulet med nytt nav typ DT 350 eller vad nu budgeten tillåter.

Men hade American Classic verkligen egen tillverkning av nav? Skulle inte förvåna mig om de bara satte sin egen dekal på något från Novatec, Bitex, Formula eller annan kines. I sådana fall kanske det går att hitta en XDR driver som passar.

C-dale

Aktiv medlem
Jag har en XD body för AC, men jag antar att du vill ha en XDR för landsvägskassett. Har inte hittat något tätare än 10-48 för XD body.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hur håller den vattnet i vettig temperatur när det är kallt ute?
För att den är dubbelväggig med lite fluff/isolering och det är så man gör isolering. Isolering sänker hastigheten som värmen lämnar din vätska. Är det -20 så kommer det självklart alltid att frysa, men det tar längre tid om flaskan är isolerad.

Fishy

Aktiv medlem
För att den är dubbelväggig med lite fluff/isolering och det är så man gör isolering. Isolering sänker hastigheten som värmen lämnar din vätska. Är det -20 så kommer det självklart alltid att frysa, men det tar längre tid om flaskan är isolerad.
Tack
Vad jag menar med hur är alltså hur väl håller den vattnet i vettig temperatur.😁

Bengt-re

Aktiv medlem
Tack
Vad jag menar med hur är alltså hur väl håller den vattnet i vettig temperatur.😁
Tja, beror på är inte svaret du önskar, men svaret jag kan ge. När jag senast körde rapha festive så klarade det sig alltid. Lite slush någon gång, men törstade inte ihjäl iaf. De har fungerat för min vintercykling. Är det svinkallt kan man ju boosta vattnet till 40 grader i vattenkokaren innan man ger sig ut.

Fishy

Aktiv medlem
Tja, beror på är inte svaret du önskar, men svaret jag kan ge. När jag senast körde rapha festive så klarade det sig alltid. Lite slush någon gång, men törstade inte ihjäl iaf. De har fungerat för min vintercykling. Är det svinkallt kan man ju boosta vattnet till 40 grader i vattenkokaren innan man ger sig ut.
Jag tänkte mig faktiskt att värma upp vatten till knappt drickbart strax innan. Har haft problem att få i mig vätska när det blivit för kallt.

bearthefear

Aktiv medlem
En gammal glidarhoj från kanske 60-talet, med beteckning 650x42B på däcken, är det samma som dagens 650B = 584 mm? Cykeln har orginaldäcken kvar, gummit är sådär...

Pfaff

Aktiv medlem
En gammal glidarhoj från kanske 60-talet, med beteckning 650x42B på däcken, är det samma som dagens 650B = 584 mm? Cykeln har orginaldäcken kvar, gummit är sådär...

nieves

Aktiv medlem
En Camelbak med slangisolering innanför jackan. När man druckit blåser man tillbaka vätskan in i blåsan.
Slangisolering har jag aldrig behövt ens vid -20, däremot har jag en lite vidare jacka och har allt innanför. Efter att ha druckit så åker slang och munstycke in innanför jackan igen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Slangisolering har jag aldrig behövt ens vid -20, däremot har jag en lite vidare jacka och har allt innanför. Efter att ha druckit så åker slang och munstycke in innanför jackan igen.
Låter mer hygieniskt... det blir "intressant" amnars att se vad som kan bosätta sig för ekosystem i munstycken... jodå - inget bullshit, det blir.... livligt?!

nieves

Aktiv medlem
Du är klok och erfaren så förvånar mig inte!
Fick en extra när jag köpte den mycket bättre gummiblåsan från Osprey. Den kan öppnas helt och vändas ut och in till skillnad från kamelbakens (äldre) med bara ett gängat lock. Att torka ut är i min mening lika bra som att kladda med alkohol, den spar man hellre till högtidsdagar😀

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer