Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

pirx

Aktiv medlem
Jag håller på att byta storklingan (och kedjan, samt kassett) på en cyklocross. Har bytt från 46T till 48T, så jag trodde att jag kanske skulle behöva förlänga kedjan lite, men den verkar redan ha varit alldeles för lång??
Så här ser den gamla kedjan ut på stora dreven (fram och bak), både genom och utan bakväxeln, men alltså över den nya 48T framklingan.
Den ska bara vara 2 länkar längre, men det ser alltså ut som att jag tvärtom ska kapa?

(jag har en annan tråd på g om detta men tänker att folk måste vara helt trötta på alla korkade frågor där så jag testar här nu hehe)

Bilagor

MrSpock

Aktiv medlem
Jag håller på att byta storklingan (och kedjan, samt kassett) på en cyklocross. Har bytt från 46T till 48T, så jag trodde att jag kanske skulle behöva förlänga kedjan lite, men den verkar redan ha varit alldeles för lång??
Så här ser den gamla kedjan ut på stora dreven (fram och bak), både genom och utan bakväxeln, men alltså över den nya 48T framklingan.
Den ska bara vara 2 länkar längre, men det ser alltså ut som att jag tvärtom ska kapa?

(jag har en annan tråd på g om detta men tänker att folk måste vara helt trötta på alla korkade frågor där så jag testar här nu hehe)
Ja, det ser ut som du kan ta bort tre länkar? Jag följde denna video:

Joem

Aktiv medlem
Kör man tubeless på lvg för att proffsen ev gör det eller märker man på riktigt någon skillnad i mätbar prestanda jämfört med bra kanttrådsdäck och slang?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kör man tubeless på lvg för att proffsen ev gör det eller märker man på riktigt någon skillnad i mätbar prestanda jämfört med bra kanttrådsdäck och slang?
Proffsen kör tub.
Tubeless kör man för att eventuellt slippa punka och för att få hålla på med eländet på ytterligare en cykel.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Proffsen kör tub. Man gör det för att eventuellt slippa punka och för att få hålla på med eländet på ytterligare en cykel.
Slippa punka gör man ju inte med tub men det pysar i regel långsammare. Så att servicebilen hinner fram innan det tar tokslut. Vanligt dödliga har sällan den servicen.

Joem

Aktiv medlem
Så, om man vill slippa punka, efterlikna proffsen och ha ett mildt helvete vid montering så ska man köra på tub och inte tubeless? Jag är ärligt nyfiken, för de flesta som kör Tr/tub tycker jag ofta pratar om de,-/montering och inte så mkt om något annat. Men det är bara min uppfattning. Detta har fått mig som ”kanttrådare” att undra om skillnaden är så stor så att mödan är värt det.

Manurhin2

Aktiv medlem
Om du alltid har följebil=tub om stallet bestämt så
Om du är vanlig cyklist utan följebil=tubeless
Skulle tro att 99% av allt krångel med tl är handhavandefel, dvs sbs.

M

Manurhin2

Aktiv medlem
Nä.... många däck är verkligen hemska att montera.
Ja, sbs.
Välj en fälg/däckkombo som fungerar.
Det är för mig helt otänkbart att använda en kombo som inte tillåter lagning på väg.
Många klappmongon man läser om är överlyckliga när dom till slut fått på däcken efter flera timmar, helt värdelöst eftersom dom då inte kan få av däcket enkelt vid vägkanten om det mot förmodan skulle behövas.

M

Bengt-re

Aktiv medlem
Ja, sbs.
Välj en fälg/däckkombo som fungerar.
Det är för mig helt otänkbart att använda en kombo som inte tillåter lagning på väg.
Många klappmongon man läser om är överlyckliga när dom till slut fått på däcken efter flera timmar, helt värdelöst eftersom dom då inte kan få av däcket enkelt vid vägkanten om det mot förmodan skulle behövas.

M
Inte direkt lätt att veta vad som lirar ihop i förväg....

Konsensus

Aktiv medlem
Gör så här, köp det du verkligen vill ha, tubeless och kanske även inserts. Ta en lördag em. några pilsner och kräng på, kräng av, kräng på, kräng av. Sen är du fit for fight :-) att trycka in klet i däcket.

Joem

Aktiv medlem
Gör så här, köp det du verkligen vill ha, tubeless och kanske även inserts. Ta en lördag em. några pilsner och kräng på, kräng av, kräng på, kräng av. Sen är du fit for fight :-) att trycka in klet i däcket.
Ja, det är nog melodin som gäller utifall det blir aktuellt. Får väl ställa upp åbäket på rullarna och slita av mina kanttrådsgpfemtusenmedslang 😁

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tub är det samma som vanligt folk kallar för slang?
Tubdäck limmas fast på fälgen, så man kan köra vidare hjälpligt med punktering. Man har även större chans att inte stå på öronen om det sker i en sväng eftersom däcket sitter kvar ändå (om man limmat ordentligt).

Det går alltså inte att ta av och byta någon slang och sen cyka vidare. Man kan ha en förlimmad tub och byta till och sen cykla lite försiktigare alt prova punkaspray.

Pfaff

Aktiv medlem
Det finns en del recensioner av slanglösa däck på nätet såklart. De kan åtminstone ge en vägledning om vad man ska titta på för att inte råka ut för svårhanterliga däck.
Däcktillverkarna anger även på vilka fälgar de har krängt på sina däck, vissa kombinationer godkänns inte. Schwalbe verkar kunna krängas på det mesta. Och själv har jag inte upplevd några svårigheter varken med passning eller poppning.
Därutöver finns det såklart lite olika fälgprofiler att ta hänsyn till. Bikeradar skriver så här https://www.bikeradar.com/features/hookless-rims-road-tubeless/

ooms

Aktiv medlem
Vilken funktion fyller inserts på lvg? Är inte de tänkta för att skydda fälgen när det körs på löjligt lågt tryck i skogen?

BAPEsta

Aktiv medlem
Har problem med att fötterna somnar när jag är ute och cyklar. Jag det är inte kyla som gör det, är varm och go om fötterna. Kör flat pedals.

Är det något som ofta är boven vid somnande fötter?

Knuppe

Medlem
Så för att sammanfatta Tube landsväg = slanglöst Tubeless landsväg = med slang
Tube MTB = med slang Tubless MTB = slanglöst

Joem

Aktiv medlem
Så för att sammanfatta Tube landsväg = slanglöst Tubeless landsväg = med slang
Tube MTB = med slang Tubless MTB = slanglöst
Tub= Helgjutet ”svetsat däck” med slang invändigt utan möjlighet till att byta slang.

TL= däck utan slang, tätningsvätska ersätter slang

kanttråd= däck och slang

ANTR

Medlem
Jag har fått för mig att man kan använda sånt dära SRAM Butter. Tror jag såg det i en GMBN-video.
vi såg nog samma video.
men jag undrar om det är en ploj för att sälja ytterligare produkter, eller om man kan ta vanligt fett, typ. som man använder till andra metall mot metallpryttlar

ooms

Aktiv medlem
vi såg nog samma video.
men jag undrar om det är en ploj för att sälja ytterligare produkter, eller om man kan ta vanligt fett, typ. som man använder till andra metall mot metallpryttlar
Oftast brukar det gå att se utifrån specen vad det är för typ av fett (eller olja, rengöringsmedel, etc), sedan kan man hitta motsvarande fr bil/mc/maskin-branschen för en bråkdel av priset. Jag har ytterst svårt att se att det skulle tas fram specialfett (el olja, rengöringsmedel, osv) för någon cykelapplikation öht, och speciellt inte denna som är extremt smal.

Goofy

Medlem
Är det något problem att köra på framdrev för 9-10 växlat men ha en 11 växlad kedja och kassett?

Eller kan bredden på kedjan/drevet ställa till det, dvs den slits snabbare?

Tack på förhand

/S

Barometer

Aktiv medlem
Q-faktor - är det något man bör ta hänsyn till när man funderar på att skaffa nytt vevparti (med kortare vevar)?

fhloston

Aktiv medlem
Jag har kört med en no name fleece-toppluva I många år. Den är sydd dubbelvikt nedtill och skyddar mina öron, vilket är det viktigaste för mig.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer