Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Bengt-re

Aktiv medlem
Du kunde väl åtminstone se nöjd ut!?

För egen del detsamma samt en Windfree över öronen (jo den värmar också)
När det blir kallare pannband och därefter en Assos hjälmhuva.
Assos hjälmluva har jag också, men använder den inte så mycket numera - vill gärna ha skärm.

WSMC

Aktiv medlem
Behöver en ny Rock Shox 30 Silver TK Air, 100 mm, RideLoc till min mtb.
När jag lämnade in den på affären där den är köpt sa de att den för tillfället inte går att få tag på och att det kan ta ett par månader innan den kan komma i lager.
Jag har ju förstått att det är svårt att få tag i cykeldelar för tillfället, men trodde inte att det var så illa.
Någon som har samma eller liknande erfarenhet?

etnica

Aktiv medlem
Behöver en ny Rock Shox 30 Silver TK Air, 100 mm, RideLoc till min mtb.
När jag lämnade in den på affären där den är köpt sa de att den för tillfället inte går att få tag på och att det kan ta ett par månader innan den kan komma i lager.
Jag har ju förstått att det är svårt att få tag i cykeldelar för tillfället, men trodde inte att det var så illa.
Någon som har samma eller liknande erfarenhet?
Jag sitter och väntar på en 2021 PIKE men skall komma i Nov. te Töskland.

Gissar på att svenska(nordiska) ÅF är även de sista att få leverans.

Men jo det är nog kaos lite överallt. Sitter även och väntar på en ram, rambyggaren hade inte haft tillgång på Raynolds stål i 3månader för att kunna bygga sina ramar.

WSMC

Aktiv medlem
Jag sitter och väntar på en 2021 PIKE men skall komma i Nov. te Töskland.

Gissar på att svenska(nordiska) ÅF är även de sista att få leverans.

Men jo det är nog kaos lite överallt. Sitter även och väntar på en ram, rambyggaren hade inte haft tillgång på Raynolds stål i 3månader för att kunna bygga sina ramar.
Ja,jösses vilken soppa det verkar vara på cykelmarknaden för tillfället.
Vi får hoppas att det löser sig framöver.
Tack för svaret.

Jimel

Aktiv medlem
Vad har man företrädelsevis under hjälmen när det börjar bli lite kallt och man har knapert med hår? 🤷‍♂️
Jag kör vanlig tunn mössa, har känsliga öron så har redan använts. Hat ju även glasögon för att kunna se vart jag cyklar så har klippt hål i mössan för att få in skalmarna så det inte läcker in luft vid örat :D

BAPEsta

Aktiv medlem
Vilket är det bästa sättet för att fylla igen en avgrundsdjup lerpöl på en stig? Och blir folk griniga om man skulle göra det på en offentlig stig? Känns inte rimligt att den breddas mer och mer och förstör vackra skogen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Vilket är det bästa sättet för att fylla igen en avgrundsdjup lerpöl på en stig? Och blir folk griniga om man skulle göra det på en offentlig stig? Känns inte rimligt att den breddas mer och mer och förstör vackra skogen.
Bygga en spång eller dränera är ju metoderna som fungerar på riktigt, dock är båda sådan typ av åtgärd att de inte får göras utan tillstånd. Kasta stockar och ruskor i hålet gör kanske lite nytta, men sällan upplevt att det fungerar väl på stora surhål.

NickPick

Aktiv medlem
Jag tror att singel respektive 2x-vev är exakt samma just på Shimano 11 xt, dvs att skruvhål finns för 2 klingor... och kedjelinjen blir väl vad den blir. Stora klingan är ju i regel "den vanliga" oavsett.

kolan

Aktiv medlem
Jo det stämmer när man ser bilderna på stommen.

Tomas m

Aktiv medlem
Någon här som vet varför det står såhär om "Shimano SLX FC-M7000-11-B1 Crank 11-speed"
"The spider offers 96 and 64mm bolt circle and can be used for 1- or 2-speed systems."
https://www.bike24.com/p2164407.html?q=Shimano SLX FC-M7000

Kedjelinjen kan väl inte bli optimal om den fungerar för bägge systemen? eller är det någon offset på klingorna beroende på vad man väljer?
Jag la 2mm brickor i mellan då blev det bra kedjelinje.
Flyttar du in främre för långt så kan kedjan ta i kuggen till vänster då den är större, om du kör på de minsta.

johan44

Aktiv medlem
Verktyg för att hålla emot "muttern" på baksidan när man drar åt en klingbult. Finns det? Jag använder ett trubbigt stämjärn, det funkar sisådär.

frause

Aktiv medlem
Verktyg för att hålla emot "muttern" på baksidan när man drar åt en klingbult. Finns det? Jag använder ett trubbigt stämjärn, det funkar sisådär.
Det finns, men är inte mycket bättre än ett trubbigt stämjärn. Däremot finns klingbultar med insex från båda hållen.

Edit: fast det beror kanske på hur långa dom är kom jag på.

BAPEsta

Aktiv medlem
Har precis bytt bromsklossar bak men de tar i bromsskivan hela varvet runt. Har lossat bromsoket och spänt det igen medans jag hållt in bromsreglaget.

Gör jag något fel, har jag missat något? 🤔

manneblask

Aktiv medlem
Har precis bytt bromsklossar bak men de tar i bromsskivan hela varvet runt. Har lossat bromsoket och spänt det igen medans jag hållt in bromsreglaget.

Gör jag något fel, har jag missat något? 🤔
Kanske kolvarna har tryckts ut pga tidigare sliten bromskloss och därav har du mindre utrymme? Tryck in dem igen försiktigt med typ däckjärn i plast eller något. Kan hjälpa att öppna locket på bromshandtaget för manövern.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Hur länge kan nya däck ligga framme i ett vanligt rum? Köpte ju nya däck till ena cykeln, men sen fick jag en okontrollerbar impuls (!!!) och köpte en ny cykel som kom med samma däck som jag köpte, så nu hänger dom nya däcken här bara. :P

Örjan Lax

Aktiv medlem
Hur länge kan nya däck ligga framme i ett vanligt rum? Köpte ju nya däck till ena cykeln, men sen fick jag en okontrollerbar impuls (!!!) och köpte en ny cykel som kom med samma däck som jag köpte, så nu hänger dom nya däcken här bara. :P
Bygg en jordkällare! 🤪

Men seriöst: Så länge dom inte ligger nära någon värmekälla och helst mörkt så kan dom ligga i flera år utan att nämnvärt försämras.

johan44

Aktiv medlem
Hade Armstrong en källare till sina däck? (Läste på happy att han använde gamla däck för att minska rollmotstandet)
Enligt okänd källa på nätet " Apparently, these tyres were all stored in a basement in Belgium." Men jag tror att han skriver om det där i nån av böckerna, kan vara "it's not about the bike"

C-dale

Aktiv medlem
Fick en extra när jag köpte den mycket bättre gummiblåsan från Osprey. Den kan öppnas helt och vändas ut och in till skillnad från kamelbakens (äldre) med bara ett gängat lock. Att torka ut är i min mening lika bra som att kladda med alkohol, den spar man hellre till högtidsdagar😀
Dagens Camelbak är ju lätt att vränga. Värre med gamla modeller med liten öppning. Körde med tabletter för rengöring av löständer(gav bismak) och en speciell borste för rengöring av slangen samt en plastgrej som håller ut väggarna när blåsan är upphängd för torkning. Men nu för tiden har jag bara vatten i blåsan och vid behov av kolhydrater gels i fickan eller koncentrerad sportdryck, Maurten, i cykelflaskan.

Singular

Aktiv medlem
Enligt tradition ska finare (tub-)däck varsamt åldras i mörka, svala källare för att lim och gummi ska sätta sig (och bli snabbare, mukare och mer punkteringssäkert). Inga bevis existerar.

Det är, naturligtvis, fullkomligt irrelevant för glada amatörer men några fintuber som väntar på framtida äventyr är en trevlig pryl att ha som fjantig detalj bland vin- och ölflaskorna.

Juhlin

Aktiv medlem
En av cyklarna har en gammal XT växel för 10 delat. Den har ett okänt antal mil avverkade och verkar ha utvecklat ett fågelkvitter.

Vad behöver jag ta i beaktande om jag ska leta reda på nya trissor? Behöver det vara specifikt trissor för XT 10 del eller passar vilka som helst? Mäter jag diameter och letar efter?
Aldrig köpt trissor .

Bengt-re

Aktiv medlem
En av cyklarna har en gammal XT växel för 10 delat. Den har ett okänt antal mil avverkade och verkar ha utvecklat ett fågelkvitter.

Vad behöver jag ta i beaktande om jag ska leta reda på nya trissor? Behöver det vara specifikt trissor för XT 10 del eller passar vilka som helst? Mäter jag diameter och letar efter?
Aldrig köpt trissor .
Går det inte bara smöja upp dem?

Borde väl passa annsrs.

Atakua

Aktiv medlem
Har du isolerat problemet med gnissel att vara orsakat av trissorna eller är det bara en misstanke? En skvätt WD-40 i dem kan återfå kortvarig tystnad om du inte vill ta dem isär och fetta in. Ändå skulle jag leta för mer bevis först.

Oavsett ljudet är det helt okej att byta trissor, det gör jag själv när det är dags. Det som skiljer dem är främst antal kuggar (övre och nedre kan ha olika) och trissors axeldiameter. Jag tror inte att antal delar (9/10/11 osv) spelar någon roll. Om du inte vill riskera köp Shimanos delar.

Freddie L

Aktiv medlem
Vilka som helst passar inte. Men det är trots det inte raketforskning. :-)
- Surfa in på valfri webshop.
- Leta reda på trissorna.
- Läs på beskrivningen vilka som är kompatibla med Shimano Mtb 10sp.
- Välj en variant som passar plånbok och tycke och smak.
- Jetzt kaufen!

Juhlin

Aktiv medlem
Går det inte bara smöja upp dem?

Borde väl passa annsrs.
Klart det går, men har lagren börjat kvittra så har den nedåtgående spiralen som är slitage en accelererande kurva när metall nöter mot metall.

Även kuggarna ser mer ut som vågor på ett hjul än ett kugghjul, efter 10år och ett par hundra mil känns det motiverat med fräscha trissor för en knapp 2-hundring. Passar bra nu när det börjar närma sig lite lugnare säsong för min del.
Hade kalendern sagt juni så hade jag nog fettat om lagren. Nu känns det som gott om tid att beställa och byta under någon av vintermånaderna.

Eller så kanske jag gör både och, beställer trissor och lägger på en hylla samtidigt som jag fettar om befintliga och inväntar allvarligare symptom.

Juhlin

Aktiv medlem
Har du isolerat problemet med gnissel att vara orsakat av trissorna eller är det bara en misstanke? En skvätt WD-40 i dem kan återfå kortvarig tystnad om du inte vill ta dem isär och fetta in. Ändå skulle jag leta för mer bevis först.

Oavsett ljudet är det helt okej att byta trissor, det gör jag själv när det är dags. Det som skiljer dem är främst antal kuggar (övre och nedre kan ha olika) och trissors axeldiameter. Jag tror inte att antal delar (9/10/11 osv) spelar någon roll. Om du inte vill riskera köp Shimanos delar.
Äger ingen WD-40 och avråder alla från att använda den i smörjande syfte, i stort sett alla oljor är både billigare och framförallt bättre i ett perspektiv som är långsiktigt.
Men jag fattar poängen.

Har inte undersökt mer än att jag störde mig på ett kvitter senaste turerna, allt där bak är helt nytt (runt 60 mil) förutom växeln så jag har gjort en kvalificerad gissning.

Atakua

Aktiv medlem
Har inte undersökt mer än att jag störde mig på ett kvitter senaste turerna, allt där bak är helt nytt (runt 60 mil) förutom växeln så jag har gjort en kvalificerad gissning.
Jag skulle ändå riskera och säga att det är kedja som gnisslar, inte trissorna. Det kan antingen vara själva kedjan eller t.ex. en ny/gammal kedja på gamla respektive nya kuggar.

Trissorna har liten last på sig under bruk, och så om de verkligen gnisslar kan man isolera detta med att snurra dem med fingrarna med kedjan av. Samtidigt tillåter detta att kolla på deras eventuella sidoplay som kan också bidra till gnisslet och därmed bekräfta deras slitage.

Juhlin

Aktiv medlem
Jag skulle ändå riskera och säga att det är kedja som gnisslar, inte trissorna. Det kan antingen vara själva kedjan eller t.ex. en ny/gammal kedja på gamla respektive nya kuggar.

Trissorna har liten last på sig under bruk, och så om de verkligen gnisslar kan man isolera detta med att snurra dem med fingrarna med kedjan av. Samtidigt tillåter detta att kolla på deras eventuella sidoplay som kan också bidra till gnisslet och därmed bekräfta deras slitage.
Tvivlar på att det skulle vara kedjan, det här med dry lube är förvisso ett nytt påfund för min del och det är enda formen av smörj jag använt på den här cykeln men jag har varit ganska duktig med att torka rent kedjan och lägga på nytt inför nästan varje tur.

Tack ändå för rådet, det skall tas under beaktande.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer