Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Purchaser

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Känns som min funderingar passar i denna tråd 😬 funderar lite på sadelhöjd, har min dropper monterad så långt ned det går emot sadelröret och då med sadeln i sitt högsta läge (alltså när jag släpper upp den på max med reglaget) är den precis att jag har rätt sitthöjd (når ned med hälen till pedalen med rakt ben). Detta betyder alltså att jag i lägsta läget precis har sadeln så jag kan cykla och finessen med dropper är ju att jag kan sänka när jag behöver men känns ändå som att jag gärna kunde haft den något lägre som "standard" betyder detta att jag skulle behöva en kortare dropper, har 150 mm idag eller går det att justera toppläget på droppern på något sätt eller är den 150 mm thats it? när jag tittar på strl har även M samma höjd till pedalarna och på droppern vad jag kan se och strl på L vilket jag har anges till 170-185 cm och jag är 181 alltså borde denna passa mig bra rent teoretiskt i varje fall....

så får jag antingen acceptera att köra med droppern längst ned emot sadelrör (inte lika coolt 😝) alternativt skaffa 125 mm dropper istället eller går det att justera?
 
Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Känns som min funderingar passar i denna tråd 😬 funderar lite på sadelhöjd, har min dropper monterad så långt ned det går emot sadelröret och då med sadeln i sitt högsta läge (alltså när jag släpper upp den på max med reglaget) är den precis att jag har rätt sitthöjd (når ned med hälen till pedalen med rakt ben). Detta betyder alltså att jag i lägsta läget precis har sadeln så jag kan cykla och finessen med dropper är ju att jag kan sänka när jag behöver men känns ändå som att jag gärna kunde haft den något lägre som "standard" betyder detta att jag skulle behöva en kortare dropper, har 150 mm idag eller går det att justera toppläget på droppern på något sätt eller är den 150 mm thats it? när jag tittar på strl har även M samma höjd till pedalarna och på droppern vad jag kan se och strl på L vilket jag har anges till 175-185 cm och jag är 181 alltså borde denna passa mig bra rent teoretiskt i varje fall....

så får jag antingen acceptera att köra med droppern längst ned emot sadelrör (inte lika coolt 😝) alternativt skaffa 125 mm dropper istället eller går det att justera?
Om du har rätt sitthöjd med droppern i högsta läget och bara funderar på att byta för att dropperns krage ligger mot sadelröret, så låter det som du utnyttjar sänkstolpens hela slaglängd. Det känns som det är helt optimalt.
 

Purchaser

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Om du har rätt sitthöjd med droppern i högsta läget och bara funderar på att byta för att dropperns krage ligger mot sadelröret, så låter det som du utnyttjar sänkstolpens hela slaglängd. Det känns som det är helt optimalt.
Ok tack! Ja det är egentligen så jag tänker, dels att det är ju alltid lite snyggare när den sticker upp lite men det är ju helt underordnat funktion så klart, sen känns lite ibland lite som att man är precis på maxhöjd och det gör en lite skakig men är ju säkerligen en vanesak också. vill man kan man ju alltid sänka med droppern när man ska stanna eller så still osv. Som du säger är det kanske så att det är helt optimalt...
 

weldion

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ok tack! Ja det är egentligen så jag tänker, dels att det är ju alltid lite snyggare när den sticker upp lite men det är ju helt underordnat funktion så klart, sen känns lite ibland lite som att man är precis på maxhöjd och det gör en lite skakig men är ju säkerligen en vanesak också. vill man kan man ju alltid sänka med droppern när man ska stanna eller så still osv. Som du säger är det kanske så att det är helt optimalt...
Brukar själv dutta till lite på reglaget när jag skall cykla över en smal spång. Med att sänka stolpen från sin maxhöjd med bara 2-3 cm, så inbillar jag mig att få lite bättre balans över den smala plankan.
Även när man cyklar i grupp och skall stanna till för att prata lite med de andra, så brukar jag sänka stolpen till lägsta höjd med hjälp av reglaget för att kunna sitta kvar på sadeln med båda fötterna på backen.
 

Purchaser

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Brukar själv dutta till lite på reglaget när jag skall cykla över en smal spång. Med att sänka stolpen från sin maxhöjd med bara 2-3 cm, så inbillar jag mig att få lite bättre balans över den smala plankan.
Även när man cyklar i grupp och skall stanna till för att prata lite med de andra, så brukar jag sänka stolpen till lägsta höjd med hjälp av reglaget för att kunna sitta kvar på sadeln med båda fötterna på backen.
Lite detta jag funderat på, att jag inte kan sitta med fötterna i backen men å andra sidan kunde jag det skulle ju tramppositionen vara fel...är nog helt enkelt bara det estetiska som blir lidande haha.
 

pirx

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag ska sätta på en ny kedja och tänkte att jag ska måtta till den korrekt isf att bara ta samma längd som innan.
Så jag testade på den gamla kedjan, kortade ner den till "2 länkars slack när den är på stora klingan fram och stora kuggen bak, utan att gå genom bakväxeln".

Men ser det inte helt tokigt för kort ut?? Två foton här på hur det ser ut när den sen går genom bakväxeln och antingen är på stora+stora, eller det mer vanliga fallet att den är på stora klingan fram och ngn av de mindre kuggarna bak.
Ser det ut så på era cyklar också?

Detta är alltså en pendlarcross med RD6800SS bak (short cage?) och jag har just bytt storklingan fram 46T->48T.
(ja, jag måttade efter att jag bytt till den större klingan)
 

Bilagor

Freddie L

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Lite detta jag funderat på, att jag inte kan sitta med fötterna i backen men å andra sidan kunde jag det skulle ju tramppositionen vara fel...är nog helt enkelt bara det estetiska som blir lidande haha.
Du har ju en dropper på cykeln, en fantastisk uppfinning som inte varit vanligt förekommande i så många år. Den ger dig en steglös justering från den optimala höjden för att trampa, den där lite tryggare positionen ett par cm ned för teknisk cykling, ända ned till en position där den inte är ivägen när du bombar brant utför (fungerar även för stillastående häng). Förr fick man välja innan turen, ska jag trampa eller bomba? Eller kanske ha två cyklar. Att ha ett snabblås till stolpen kunde ju varit en lösning om man inte brydde sig. Skulle man hänga fick man sitta på överröret.

Så vad var problemet igen? ;-)
 

pirx

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Du har ju en dropper på cykeln, en fantastisk uppfinning som inte varit vanligt förekommande i så många år. Den ger dig en steglös justering från den optimala höjden för att trampa, den där lite tryggare positionen ett par cm ned för teknisk cykling, ända ned till en position där den inte är ivägen när du bombar brant utför (fungerar även för stillastående häng). Förr fick man välja innan turen, ska jag trampa eller bomba? Eller kanske ha två cyklar. Att ha ett snabblås till stolpen kunde ju varit en lösning om man inte brydde sig. Skulle man hänga fick man sitta på överröret.

Så vad var problemet igen? ;-)
Märkligt att den här grejen inte uppfanns (utvecklades...) förrns nyligen egentligen.
 

Atakua

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Men ser det inte helt tokigt för kort ut?? Två foton här på hur det ser ut när den sen går genom bakväxeln och antingen är på stora+stora, eller det mer vanliga fallet att den är på stora klingan fram och ngn av de mindre kuggarna bak.
På den andra bilden ser det konstigt ut: titta mellan trissorna där kedjan böjs med en en skarp vinkel. Kedjan rör knappt en kugge på den övre trissan, vilket också inte är optimalt, den borde kontakta fler kuggar hela tiden.

Hur kedjan beter sig i rörelsen är ännu viktigare. Har du provat att byta växlar när cykeln är i mekstället? Sker det enkelt och snabbt? Hörs några klickljud, eller hoppar kedjan något ibland?

Hur stor är skillnaden mellan den gamla och den nya kedjelängderna (med ändringen på den stora framklingan inräknad)?
 

Atakua

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Märkligt att den här grejen inte uppfanns (utvecklades...) förrns nyligen egentligen.
Jo, men samma sak kan man säga om de flesta sakerna i cyklingsindustrin. Varför har fjädrade gafflar inte införts tidigare? Man hade haft dem på motorcyklar i år. Samma sak kan man säga om hydrauliska skivbromsar, bakfjädringen, tjockare däck, slanglösa däck, 1× drivlinor osv. osv.

Sådan är innovationens natur. En idé, en funkande prototyp och en produkt som andra verkligen önskar köpa är helt olika stadier. Det kan ta decennier mellan man förstår att något är möjligt, och ett utförande som anses som något uppenbart nyttigt.

Tillbaka till början, har justerbara sadelstolpar funnits längre än man kanske tror:
Back in 1984, Joe Breeze and Josh Angell came out with the Hite-Rite, a seatpost accessory that would let mountain bikers raise or lower their saddles in a few seconds, even while riding. They were marketed with the tagline, “Descend with conviction.”
 
Senast ändrad:

art001

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Kedjan ligger väl på fel sida om 'styraren' mellan trissorna?! Sen om det förklarar allt...?
Jag ska sätta på en ny kedja och tänkte att jag ska måtta till den korrekt isf att bara ta samma längd som innan.
Så jag testade på den gamla kedjan, kortade ner den till "2 länkars slack när den är på stora klingan fram och stora kuggen bak, utan att gå genom bakväxeln".

Men ser det inte helt tokigt för kort ut?? Två foton här på hur det ser ut när den sen går genom bakväxeln och antingen är på stora+stora, eller det mer vanliga fallet att den är på stora klingan fram och ngn av de mindre kuggarna bak.
Ser det ut så på era cyklar också?

Detta är alltså en pendlarcross med RD6800SS bak (short cage?) och jag har just bytt storklingan fram 46T->48T.
(ja, jag måttade efter att jag bytt till den större klingan)
 

art001

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Men menar du att du kortade ner den gamla kedjan trots byte till större framklinga?
Jag ska sätta på en ny kedja och tänkte att jag ska måtta till den korrekt isf att bara ta samma längd som innan.
Så jag testade på den gamla kedjan, kortade ner den till "2 länkars slack när den är på stora klingan fram och stora kuggen bak, utan att gå genom bakväxeln".

Men ser det inte helt tokigt för kort ut?? Två foton här på hur det ser ut när den sen går genom bakväxeln och antingen är på stora+stora, eller det mer vanliga fallet att den är på stora klingan fram och ngn av de mindre kuggarna bak.
Ser det ut så på era cyklar också?

Detta är alltså en pendlarcross med RD6800SS bak (short cage?) och jag har just bytt storklingan fram 46T->48T.
(ja, jag måttade efter att jag bytt till den större klingan)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Kan växeln fjädra upp mer? Isåfall är det lugnt. Men trä kedjan rätt först och ta nytt foto, det ser ut att vara på gränsen ändå.
 

Ragnvald

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
På den andra bilden ser det konstigt ut: titta mellan trissorna där kedjan böjs med en en skarp vinkel. Kedjan rör knappt en kugge på den övre trissan, vilket också inte är optimalt, den borde kontakta fler kuggar hela tiden.

Hur kedjan beter sig i rörelsen är ännu viktigare. Har du provat att byta växlar när cykeln är i mekstället? Sker det enkelt och snabbt? Hörs några klickljud, eller hoppar kedjan något ibland?

Hur stor är skillnaden mellan den gamla och den nya kedjelängderna (med ändringen på den stora framklingan inräknad)?
Som art001 skriver ovan så ser kedjan ut att vara feldragen i bakväxeln, den ligger på fel sida av en fena som sticker ut mellan plattorna, vilket håller den borta från övre trissan. Det måste ju skrapa nåt förfärligt när du snurrar på vevarna och kedjan glider över metall?

Edit: Attans, sen på bollen. :-)
 

pirx

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
På den andra bilden ser det konstigt ut: titta mellan trissorna där kedjan böjs med en en skarp vinkel. Kedjan rör knappt en kugge på den övre trissan, vilket också inte är optimalt, den borde kontakta fler kuggar hela tiden.

Hur kedjan beter sig i rörelsen är ännu viktigare. Har du provat att byta växlar när cykeln är i mekstället? Sker det enkelt och snabbt? Hörs några klickljud, eller hoppar kedjan något ibland?

Hur stor är skillnaden mellan den gamla och den nya kedjelängderna (med ändringen på den stora framklingan inräknad)?
Yes fick nu reda på att jag hade lagt kedjan lite fel:)
Jag bytte alltså från 46->48, sen mätte jag den gamla kedjan enligt 2-länk-principen och då fick jag KORTA den 4 länkar! Och om något låter för galet för att vara bra, då är det ju inte bra:)
 

pirx

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jo, men samma sak kan man säga om de flesta sakerna i cyklingsindustrin. Varför har fjädrade gafflar inte införts tidigare? Man hade haft dem på motorcyklar i år. Samma sak kan man säga om hydrauliska skivbromsar, bakfjädringen, tjockare däck, slanglösa däck, 1× drivlinor osv. osv.

Sådan är innovationens natur. En idé, en funkande prototyp och en produkt som andra verkligen önskar köpa är helt olika stadier. Det kan ta decennier mellan man förstår att något är möjligt, och ett utförande som anses som något uppenbart nyttigt.

Tillbaka till början, har justerbara sadelstolpar funnits längre än man kanske tror:
Ja men det verkar ju så uppenbart:) Och det hade redan alltså utvecklats (lite iaf) 1984... Men det kanske är ngn industriell teknik, eller ngt material, som utvecklats just bara de senaste 10-20 åren som gjort detta gångbart.

Ibland tänker man att det inte är så mycket som ändrats sen tex 2000, men det har det nog fan.
 

pirx

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Som art001 skriver ovan så ser kedjan ut att vara feldragen i bakväxeln, den ligger på fel sida av en fena som sticker ut mellan plattorna, vilket håller den borta från övre trissan. Det måste ju skrapa nåt förfärligt när du snurrar på vevarna och kedjan glider över metall?

Edit: Attans, sen på bollen. :-)
Ja, det lät så in i helvete!
Men jag tänkte att det är första gången jag byter klingor, vevlager osv så jag har säkert fuckat upp på massa olika ställen:)
 

pirx

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Kan växeln fjädra upp mer? Isåfall är det lugnt. Men trä kedjan rätt först och ta nytt foto, det ser ut att vara på gränsen ändå.
Ja, jag gör om och gör rätt imorrn, men det känns alltså som att det ändå kommer se väldigt kort ut.

Den här 2-länkars-slack-när-kejdan-är-på-stora-och-stora-principen, har inte den ngn relation till hur lång bakväxel man har? short cage, medium cage osv.
Fast jag har kort växel, tror jag, och då borde detta "problemet" vara som minst. Hmm.

Jag drar om kedjan rätt imorrn till att börja med ja... :)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ja, jag gör om och gör rätt imorrn, men det känns alltså som att det ändå kommer se väldigt kort ut.

Den här 2-länkars-slack-när-kejdan-är-på-stora-och-stora-principen, har inte den ngn relation till hur lång bakväxel man har? short cage, medium cage osv.
Fast jag har kort växel, tror jag, och då borde detta "problemet" vara som minst. Hmm.

Jag drar om kedjan rätt imorrn till att börja med ja... :)
Aldrig använt metoden så jag vet inte. Jag lägger stora / stora och kapar så det är lite fjädring kvar så växeln inte bottnar.
 

Salabaladala

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ja, jag gör om och gör rätt imorrn, men det känns alltså som att det ändå kommer se väldigt kort ut.

Den här 2-länkars-slack-när-kejdan-är-på-stora-och-stora-principen, har inte den ngn relation till hur lång bakväxel man har? short cage, medium cage osv.
Fast jag har kort växel, tror jag, och då borde detta "problemet" vara som minst. Hmm.

Jag drar om kedjan rätt imorrn till att börja med ja... :)
Om du satte den med nit och inte har flera så går det att sätta kedjan rätt om man skruvar av den inre plåten på cagen. Lite pilligt kanske men det går
 

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Känns som min funderingar passar i denna tråd 😬 funderar lite på sadelhöjd, har min dropper monterad så långt ned det går emot sadelröret och då med sadeln i sitt högsta läge (alltså när jag släpper upp den på max med reglaget) är den precis att jag har rätt sitthöjd (når ned med hälen till pedalen med rakt ben).
Jag får inte ihop det. Enligt geometritabell har din cykel 470 mm sadelrör, precis som en av mina cyklar. Jag är 179 med relativt korta ben och har 3 cm utstick på 150 mm dropper. Då måste du har extrem korta ben.
 

Atakua

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Den här 2-länkars-slack-när-kejdan-är-på-stora-och-stora-principen, har inte den ngn relation till hur lång bakväxel man har? short cage, medium cage osv.
Att den här regeln helt struntar i bakväxelns närvaro, eller approximerar samtliga befintliga och framtida bakväxlar som att de skulle ha lika korglängder, storlek på trissor, konstruktion osv., har gjort mig tveksam. Själv ändrat jag min kedjekapningsrutin till att jag mäter in kedja när den går genom bakväxeln. På så vis kan jag omedelbart se alla eventuella problem såsom ett för spänt fjäder, en trissa som rör kassetten, felplacerade kedja etc. Det är jobbigare för man behöver hålla kedjan spänd mot växlarens fjäder, men det ger mig mer förtroende att jag ska ha det rätt.
 

pirx

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag får inte ihop det. Enligt geometritabell har din cykel 470 mm sadelrör, precis som en av mina cyklar. Jag är 179 med relativt korta ben och har 3 cm utstick på 150 mm dropper. Då måste du har extrem korta ben.
Jag har ganska nyligen lärt mig vad en dropper är. Och du har ngt som är 3cm som "sticker ut" ungefär vid droppern? Tänker... Vågar man sig på ett grovt skämt? :)

Nä jag vet, jag läste inte din mening rätt, men det lät så första gången jag läste den ändå:)
 

Purchaser

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag får inte ihop det. Enligt geometritabell har din cykel 470 mm sadelrör, precis som en av mina cyklar. Jag är 179 med relativt korta ben och har 3 cm utstick på 150 mm dropper. Då måste du har extrem korta ben.
Tycker också detta är lite märkligt som sagt, dessutom alltid fått för mig att jag har längre ben än överkropp och är 181 cm 🤔 undrar om jag har en felmärkt XL 😄
 

FrankK

Ny medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Dum fråga men är detta vanligt? Det har alltså spruckit vid två ekrar, ca 20cm ifrån varandra.

Aldrig sett något liknande och tänkte försöka reklamera med tanke på att hojen bara är 8 månader gammal.
Skulle vara under garanti, skulle jag ta det tillbaka till butiken!
 

BAPEsta

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vad är egentligen skillnaden mellan dessa produkter? Ser inte att något skulle göra en bättre än en annan?



 

Mayhem

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vad är egentligen skillnaden mellan dessa produkter? Ser inte att något skulle göra en bättre än en annan?
Skiljer sig väl på exakt samma sätt som Shimanos växelreglage. Dvs den dyrare är tillverkad av lättare/finare material som bearbetats mer, syns direkt på bilderna att mer material är bortfräst på MT800 jämfört med MT500. Kan även tänka mig att MT800 snurrar runt kaplade kullager medan MT500 har en enklare bussning. Skillnaden på de två varianterna av MT500 syns också tydligt på bilderna, I-Spec respektive egen integrerad klämma.
 

MrSpock

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag gjorde testet på gamla kedjan, jag har en ny jag ska byta till. Kändes onödigt att testa loss på nya kedjan:)
Jag har använt metoden och för mig fungerar den bra.
Om man jämför med Parktools video för att hitta rätt längd på kedjan ser din kedja ut att ha rätt längd. Kedjan ska böjas en aning av trissorna men inte ligga rakt när du kör på största-största (länken går till tiden 1:00):
Det gäller ju att se till att kedjan inte är för slapp när du testar på minsta-minsta.
Min erfarenhet är att man får sämre växlingar när kedjan är för slapp så du vill ju inte att det blir fel åt det hållet.
Kom också ihåg att man aldrig kör på största-största eller minsta-minsta ändå.
 

pirx

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag har använt metoden och för mig fungerar den bra.
Om man jämför med Parktools video för att hitta rätt längd på kedjan ser din kedja ut att ha rätt längd. Kedjan ska böjas en aning av trissorna men inte ligga rakt när du kör på största-största (länken går till tiden 1:00):
Det gäller ju att se till att kedjan inte är för slapp när du testar på minsta-minsta.
Min erfarenhet är att man får sämre växlingar när kedjan är för slapp så du vill ju inte att det blir fel åt det hållet.
Kom också ihåg att man aldrig kör på största-största eller minsta-minsta ändå.
Ja minsann! Jag kollade ju den videon, men missade att det ser så ("galet") ut där på största+största.
Nä sant, de extremfallen använder man ju ändå inte. Tack!
 

pirx

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Byter man någonsin lager i hjulen?

Jag bytte nyss vevlager på en cykel (pendlarcross) som blivit 5år. Kanske att den rullat ca 2000mil (lagret glappade och knastrade nu).

Eller byter man bara cykel? :)
 

BAPEsta

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Har en Roxshock Judy Silver med remote lockout som inte verkar fungera. Trots att jag låser gaffeln så gungar den på som vanligt. Jag har testat att spänna vajern, sprutat i lite smörj i vajerhöljet samt själv låsmekanismen men det har inte gett resultat.

Tips på vad jag kan göra? Eller finns det inget annat än full service av gaffeln?
 

Implosion

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Har en Roxshock Judy Silver med remote lockout som inte verkar fungera. Trots att jag låser gaffeln så gungar den på som vanligt. Jag har testat att spänna vajern, sprutat i lite smörj i vajerhöljet samt själv låsmekanismen men det har inte gett resultat.

Tips på vad jag kan göra? Eller finns det inget annat än full service av gaffeln?
Dum fråga kanske, men drar reglaget vajer som det ska? Rör sig ratten på gaffeln?
 

kaldahl

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Var på cykelbutiken och ville ha en ny kedja då den gått i ca 1500km, och jag läst att det är livslängden ungefär, samt att den känts "slapp" ett tag.
Personalen sade att "du vet väl att de här sakerna slits tillsammans" vilket jag tolkar som att man borde byta kassett, drev och kedja samtidigt varje gång.

Är det verkligen så, borde inte kassett och drev ha en längre livslängd än kedjan?
 

BAPEsta

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Var på cykelbutiken och ville ha en ny kedja då den gått i ca 1500km, och jag läst att det är livslängden ungefär, samt att den känts "slapp" ett tag.
Personalen sade att "du vet väl att de här sakerna slits tillsammans" vilket jag tolkar som att man borde byta kassett, drev och kedja samtidigt varje gång.

Är det verkligen så, borde inte kassett och drev ha en längre livslängd än kedjan?
Nu är inte jag expert men jag har tolkat det som att; Jo, kassetten bör hålla längre men det påverkas av hur man skött drivlinan. Om den är grusig och lerig så slits allt snabbare så då måste delar bytas oftare.

Kan mycket väl vara så att din drivlina är såpass utsliten. Men jag tänker att du får känna av huruvida du tror att mekanikern bara försöker sälja delar eller om det är sant.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Var på cykelbutiken och ville ha en ny kedja då den gått i ca 1500km, och jag läst att det är livslängden ungefär, samt att den känts "slapp" ett tag.
Personalen sade att "du vet väl att de här sakerna slits tillsammans" vilket jag tolkar som att man borde byta kassett, drev och kedja samtidigt varje gång.

Är det verkligen så, borde inte kassett och drev ha en längre livslängd än kedjan?
Man får ofta ut tre kedjor per kassett. När det rappar över med ny kedja så är kassetten slut. Byt då den också. Framdrev håller väldigt olika. Små N/W drev kan vara slut samtidigt som kassetten, större drev och på 2x brukar hålla några kassetter.

Byter du inte kedjan i tid så behöver du byta kassett och kanske även framdrev i samma veva.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer