Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

jonte987

Aktiv medlem
För en gångs skull ser jag lbs sida av saken. Kan nog vara svårt att garantera jobbet till en kund som inte själv byter kedja utan att byta hela paketet

d_anders

Aktiv medlem
Har du fådelat och därmed billiga kassetter så är ett rimligt alternativ att bara rengöra kedjan någon gång och låta kassett och kedja dö tillsammans.

Singular

Aktiv medlem
Det berör väl på hur mycket man bromsar. Tror jag wenigstens. Jag har aldrig bromsar slut en bromsyta, men också inte kört sönder lager, även efter 10 år med 5000 km varje år.
Det beror mindre på mängden bromsning än förhållandena man gör det i (och inte minst förmågan att hålla rent) - hjulen på min grus-/slask-/vinter-/fulcrosshoj behövde nya lager och fälgar efter tusen mil av oförsiktig användning i misärförhållanden och bedrövligt dålig skötsel.

Juhlin

Aktiv medlem
För en gångs skull ser jag lbs sida av saken. Kan nog vara svårt att garantera jobbet till en kund som inte själv byter kedja utan att byta hela paketet
Näe.
Bengt-re lämnade ett korrekt svar här ovanför. "Du vet att grejerna slits tillsammans" är tillräckligt nära sanningen för att inte vara direkt lögn men eftersom frågan ändå landar här var det helt uppenbarligen inte helt tydligt.

Jag är nog en surkart men jag förväntar mig bättre service när jag betalar för något än vad jag kan få gratis på internet.

Berk

Aktiv medlem
Var på cykelbutiken och ville ha en ny kedja då den gått i ca 1500km, och jag läst att det är livslängden ungefär, samt att den känts "slapp" ett tag.
Personalen sade att "du vet väl att de här sakerna slits tillsammans" vilket jag tolkar som att man borde byta kassett, drev och kedja samtidigt varje gång.

Är det verkligen så, borde inte kassett och drev ha en längre livslängd än kedjan?
1500 km verkar kort. Vilken typ av cykel är det? På min lvgcykel byter jag varje 5000 km. På min pendlar måste jag byte varje vår, även om jag har bytt på hösten (kör nu remdrift som inte påverkas av salt vatten).

kaldahl

Medlem
1500 km verkar kort. Vilken typ av cykel är det? På min lvgcykel byter jag varje 5000 km. På min pendlar måste jag byte varje vår, även om jag har bytt på hösten (kör nu remdrift som inte påverkas av salt vatten).
Monark Urban 308 - har vad jag tror är ganska billiga delar i original.

• Shimano Acera
  • Vevparti Spectra aluminium 48T 170 mm
  • Kedja Shimano HG-40
  • Kassett Shimano HG-31 11-32

jonte987

Aktiv medlem
HG-31 kostar 9.7 euro. I relation till arbetskostnaden & risk för reklamation så har LBS gjort en korrekt bedömning.

Berk

Aktiv medlem
Monark Urban 308 - har vad jag tror är ganska billiga delar i original.

• Shimano Acera
  • Vevparti Spectra aluminium 48T 170 mm
  • Kedja Shimano HG-40
  • Kassett Shimano HG-31 11-32
Om du använder den som vardagscykel kan jag förstår att kedjan är slut efter 1500 km. Men kassetten ska går mycket längre, framförallt med en så stor drev. Enda problem kan vara att kedjan är extremt sliten och du använder få drev bak, så kan dom vara för sliten.

PLJ1982

Medlem
Köpte ett hjulset som visade sig ha en body för 10-delat, har dock 11-delat 105.
Går det att byta body till en för 11-delad (Bontrager hjul) eller funkar det att helt sonika plocka bort ett drev och köra på 10?

Mayhem

Aktiv medlem
Köpte ett hjulset som visade sig ha en body för 10-delat, har dock 11-delat 105.
Går det att byta body till en för 11-delad (Bontrager hjul)
Finns inget generellt svar, beror på exakt vilken modell av hjul eller rättare sagt nav det handlar om.

eller funkar det att helt sonika plocka bort ett drev och köra på 10?
I teorin ja, i praktiken nja. Det största kugget sitter typ alltid på en spindel tillsammans med 2-3 andra och går inte att plocka bort separat. Minsta kugget har en lite speciell form och går nog inte heller att bara plocka bort hursomhelst. Tar bort ett kugg i mitten utan att pussla med kugg från en annan storlek på kassett får du ett mycket större steg mitt i spannet.

Om din 105-grupp är senaste versionen R7000 med bakväxel av den längre varianten kan du använda en Shimano 11-34T kassett. Dessa är avfasade på insidan och passar på samma body som 10-delat.

PLJ1982

Medlem
Finns inget generellt svar, beror på exakt vilken modell av hjul eller rättare sagt nav det handlar om.

I teorin ja, i praktiken nja. Det största kugget sitter typ alltid på en spindel tillsammans med 2-3 andra och går inte att plocka bort separat. Minsta kugget har en lite speciell form och går nog inte heller att bara plocka bort hursomhelst. Tar bort ett kugg i mitten utan att pussla med kugg från en annan storlek på kassett får du ett mycket större steg mitt i spannet.

Om din 105-grupp är senaste versionen R7000 med bakväxel av den längre varianten kan du använda en Shimano 11-34T kassett. Dessa är avfasade på insidan och passar på samma body som 10-delat.
Tack för svar! Ska undersöka 11-34 kassetten!

PLJ1982

Medlem
Tack för svar! Ska undersöka 11-34 kassetten!

Kollade, kassetten jag har är CS5800, och bakväxeln är ultegra.. är det kört med denna 11-34T kassetten då antar jag?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Kollade, kassetten jag har är CS5800, och bakväxeln är ultegra.. är det kört med denna 11-34T kassetten då antar jag?
Det beror på. Har du en ”mid cage” (”GS”) bakväxel funkar 11-34; har du kort cage (”SS”) funkar det inte.

Tänk på att om du byter kassett till en med mkt större största drev så kan du behöva förlänga kedjan också.

Du kan även kolla upp ditt nav - med lite tur går det att köpa ny body. Det enklaste bör vara att kontrakts bontrager/trek direkt.

Mayhem

Aktiv medlem
Beror på exakt vilken modell av bakväxel det är, och om det är på gränsen kan även växelörats geometri/längd spela in. Många lyckas knöka in större kassetter än vad växlarna officiellt specade för, andra gör det inte.

RD-R8000-GS fungerar definitivt, RD-6800-GS kanske (officiellt max 32T), RD-8000-SS sannolikt inte (max 30T), RD-6800-SS definitivt inte (max 28T).

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Åas kan man ju köra med en kombo där det inte går att få i lättaste växeln. Problemet att lösa var väl att få en 11s spacad kassett att passa på ett hjul mef 10s body? Gör man så går det nog bara justera stopskruven så att det inte går att få i lägsta växeln.

Mayhem

Aktiv medlem
Åas kan man ju köra med en kombo där det inte går att få i lättaste växeln. Problemet att lösa var väl att få en 11s spacad kassett att passa på ett hjul mef 10s body? Gör man så går det nog bara justera stopskruven så att det inte går att få i lägsta växeln.
Visserligen. Dock är ju växeln designad för att röra sig diagonalt, så det är inte säkert att näst största kugget kommer fungera heller. Näst största kugg på en 11-34T är ju fortfarande hela 30T.

Kanske går med en RD-R8000-SS men knappast med en RD-6800-SS som officiellt max klarar 28T i positionen allra längst in. Möjligen då om man skjuter ut växeln med en bricka mellan växel och öra för att matcha kassettens tio tyngre kugg med växelns tio lättare positioner.

Senast ändrad:

pirx

Aktiv medlem
Går det att byta body till en för 11-delad (Bontrager hjul) eller funkar det att helt sonika plocka bort ett drev och köra på 10?
5 år sen bytte jag hjul och fick byta bodyn (campagnolo->shimano). Fast Mavic påstår att det ska få plats en 10s-kassett på den så fick jag inte på hela kassetten:)
Jag har cyklat 5år med 16T-kuggen borttagen på kassetterna. Funkat fint tycker jag. Fast jag är inte så petig:)

Just nu håller jag faktiskt på att försöka reda ut detta igen, och har en mailtråd på g med Mavic i detta nuet.
Begriper inte varför jag inte får på hela kassetten fastän Mavic säger "den bodyn har enbart tillverkats 11s-kompatibel, det finns ingen enbart-10s-variant".

Men iaf, gör en sökning på ebay/dyl och se om du hittar en body för 11s för ditt hjul.
Du kommer säkert lösa det mycket snabbare än på 5år! :)

Little Stereo

Aktiv medlem
Det beror mindre på mängden bromsning än förhållandena man gör det i (och inte minst förmågan att hålla rent) - hjulen på min grus-/slask-/vinter-/fulcrosshoj behövde nya lager och fälgar efter tusen mil av oförsiktig användning i misärförhållanden och bedrövligt dålig skötsel.
På cykelcrossen förr var det inga problem att bromsa ner en fälg helt på en tävlingssäsong.

BAPEsta

Aktiv medlem
Måste byta bakväxel och undrar lite om det egentligen är någon speciellt stor skillnad mellan en Deore och en SLX?

Har en XT-bakväxel nu som tagit lite slag, blivit böjd och inte längre kan växla ordentligt, trots justering i verkstad osv.

Mayhem

Aktiv medlem
Måste byta bakväxel och undrar lite om det egentligen är någon speciellt stor skillnad mellan en Deore och en SLX?
Här är en artikel som beskriver alla skillnader mellan serierna komponent för komponent. Visserligen för senaste 12-delat, men är nog likvärdigt för tidigare generationer (framgår inte vilken du har).

BAPEsta

Aktiv medlem
Här är en artikel som beskriver alla skillnader mellan serierna komponent för komponent. Visserligen för senaste 12-delat, men är nog likvärdigt för tidigare generationer (framgår inte vilken du har).
Perfekt, tack! Har senaste 12-delade!

Rätta mig om jag har fel, men om man vill ha en bakväxel som tål mycket stryk, typ slag osv. så borde stålet i Deore vara att föredra? 🤔

Senast ändrad:

kolan

Aktiv medlem
Är det här något LBS brukar ha liggandes och skräpande, behöver inte vara lika fräsig och framförallt inte lika dyr ;)
Edit:hitta en

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Skäms mest för att bilden är så dålig och bromsen så smutsig. Jag hittar ingen modell beteckning och köpte fel belägg. Samma form men olika dimensioner :( vet någon vad det är för broms jag har så jag kan köpa nya belägg? Lovar tvätta cykeln samtidigt ;) skyller på att det är pendelcykel.
20201101_154039.jpg

BAPEsta

Aktiv medlem
Efter att ha kollat lite mek-videor YouTube där kedjan nämnts lite till och från har jag nu flertalet gånger fått höra (i GMBNs videor) att så kallade "missing links" nästan alltid är engångsprodukter. Dvs. Att efter man klickat ihop dem så ska man inte öppna dem igen... 🤔

Jag blir lite förbryllad. Jag har öppnat min missing link flertalet gånger för tvätt av kedja osv. Gör jag något dumt? Snackar de skit?

Bengt-re

Aktiv medlem
Efter att ha kollat lite mek-videor YouTube där kedjan nämnts lite till och från har jag nu flertalet gånger fått höra (i GMBNs videor) att så kallade "missing links" nästan alltid är engångsprodukter. Dvs. Att efter man klickat ihop dem så ska man inte öppna dem igen... 🤔

Jag blir lite förbryllad. Jag har öppnat min missing link flertalet gånger för tvätt av kedja osv. Gör jag något dumt? Snackar de skit?
På upp till 10-delat så vsr det vanligt att man kunde och tillverkarna godkände att återanvända kedjelås. På 11-delat haf jag för mig att bara connex säger att låsen
är återanvändningsbara. Dock fungerar iaf KMC kedjelås för 11-delat även att återanvända - men man gör det på egen risk.

Berk

Aktiv medlem

Varje gång man återanvänder dom blir dom lite sämre. Jag skulle själva återanvända dom 2 eller 3 gånger och använda en ny efter det.

indigun

Ny medlem
Ska byta kedja på min cykel
har följande grejer på den

• Bakväxel Shimano 105 RD-5701 GS, max 32T
  • Framvaxel Shimano Tiagra FD-4700, 31,8 mm klamma
  • Kassett Shimano HG-500, 11-32T, 10-delad
  • Kedja KMC X10, 114 länkar
  • Växelreglage Shimano Tiagra SL-4600, 2×10
Nuvarande kedjan är med kopplingslänk, är de bättre att byta till en kedja som har stift istället?

Undrar mest om jag sparar nått på att byta till shimano kedja(som kör med stift), isåfall vilken?
Eller om de är lika bra att köra på en till KMC av samma typ?

Kevin

Medlem
Passar min Pike RCT3 dämpare i en Yari?
Det bästa är att kolla reservdelslistan, där framgår artikelnummer för alla delar och du kan jämföra gaffel mot gaffel.
Tittar jag lite snabbt så är det samma dämpare i Yari som i Pike 29+, annars inte.

Generellt sett så är Yari en billigare Lyrik, där är alla delar kompatibla med varandra. Motsvarande förhållande är Revelation som är en billigare Pike (från 2018 och framåt då Revelation blev 35mm).
Lyrik/Yari är biffigare än Pike/Revelation, jag tror den har tjockare väggar i rören så därför passar inte de interna delarna mellan dom trots att exempelvis skrapringarna på utsidan är samma.

https://www.sram.com/en/service (RockShox Spare Parts Catalog)

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
På upp till 10-delat så vsr det vanligt att man kunde och tillverkarna godkände att återanvända kedjelås. På 11-delat haf jag för mig att bara connex säger att låsen
är återanvändningsbara. Dock fungerar iaf KMC kedjelås för 11-delat även att återanvända - men man gör det på egen risk.
KMC har två olika kedjelås, en engångs och en återanvändbar. Känns igen på att den ena har en liten pärla på insidan, den andra inte. Vilken som har vad har jag dock lyckligt förträngt 😁 Men det lär väl framgå nånstans på KMCs hemsida.
Här en återanvändbar 11:a https://www.bike-discount.de/en/buy/kmc-x11-ept-missinglink-chain-closure-798752

mtb565

Aktiv medlem
Dom marknadsförs som engångs produkter men varför skulle man inte använda d
Det bästa är att kolla reservdelslistan, där framgår artikelnummer för alla delar och du kan jämföra gaffel mot gaffel.
Tittar jag lite snabbt så är det samma dämpare i Yari som i Pike 29+, annars inte.

Generellt sett så är Yari en billigare Lyrik, där är alla delar kompatibla med varandra. Motsvarande förhållande är Revelation som är en billigare Pike (från 2018 och framåt då Revelation blev 35mm).
Lyrik/Yari är biffigare än Pike/Revelation, jag tror den har tjockare väggar i rören så därför passar inte de interna delarna mellan dom trots att exempelvis skrapringarna på utsidan är samma.

https://www.sram.com/en/service (RockShox Spare Parts Catalog)
Misstänker detta med, har knäckt en Pike så har en RCT3 dämpare "över".

fhloston

Aktiv medlem
Hmm, det är ju bara ut och testa. Men är det någon som har cyklat MTB med gummistövlar och plattisar?
Vid cykling i fjällen när isen ligger och det är kring nollan i luften har jag valt att vända vid vad där jag annars hade blivit blöt om fötterna. Sommartid hade jag bara traskat igenom, men på hösten, nja...
I tanken låter det ganska otympligt att cykla med stövlar...

Rassemouse

Aktiv medlem
Hmm, det är ju bara ut och testa. Men är det någon som har cyklat MTB med gummistövlar och plattisar?
Vid cykling i fjällen när isen ligger och det är kring nollan i luften har jag valt att vända vid vad där jag annars hade blivit blöt om fötterna. Sommartid hade jag bara traskat igenom, men på hösten, nja...
I tanken låter det ganska otympligt att cykla med stövlar...
Har provat cykla kortare sträckor med kängor på, och inget jag rekommenderar om man vill ut och cykla. Ska man bara transportera sig på cykel för att sen vandra så kan det funka.

Celleequie

Ny medlem
Tog av kedjan för första gången för rengöra den noga. Nu ser jag att jag har texten upp och ner jämfört med innan, spelar de någon roll? Texten är utåt.

implor

Aktiv medlem
Kan man konvertera (enkelt) 12x142 hjul till 12x148 med centerlock?

samma fråga men för 6-bolt också.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ska byta kedja på min cykel
har följande grejer på den

• Bakväxel Shimano 105 RD-5701 GS, max 32T
  • Framvaxel Shimano Tiagra FD-4700, 31,8 mm klamma
  • Kassett Shimano HG-500, 11-32T, 10-delad
  • Kedja KMC X10, 114 länkar
  • Växelreglage Shimano Tiagra SL-4600, 2×10
Nuvarande kedjan är med kopplingslänk, är de bättre att byta till en kedja som har stift istället?

Undrar mest om jag sparar nått på att byta till shimano kedja(som kör med stift), isåfall vilken?
Eller om de är lika bra att köra på en till KMC av samma typ?
Kör med länk, det finns ingen nackdel.

Kan man konvertera (enkelt) 12x142 hjul till 12x148 med centerlock?

samma fråga men för 6-bolt också.
Det beror helt på vad det är för nav, ej infästning till skiva.

Perestrojka

Ny medlem
Har en avbruten bakaxel på en 2x5 växlad Crescent från åttiotalet. LBS sa att ny axel med rätt dimensioner ej går att få tag på längre men stämmer det verkligen? Och om så är fallet, hur kommer jag enklast undan utan att behöva köpa nytt hjul?

Bengt-re

Aktiv medlem
Har en avbruten bakaxel på en 2x5 växlad Crescent från åttiotalet. LBS sa att ny axel med rätt dimensioner ej går att få tag på längre men stämmer det verkligen? Och om så är fallet, hur kommer jag enklast undan utan att behöva köpa nytt hjul?
Byt cykelhandlare, tigg här på forat leta på nätet.

SJS har om du har tur.

C-dale

Aktiv medlem
Har en avbruten bakaxel på en 2x5 växlad Crescent från åttiotalet. LBS sa att ny axel med rätt dimensioner ej går att få tag på längre men standard ommer det verkligen? Och om så är fallet, hur kommer jag enklast undan utan att behöva köpa nytt hjul?
Kolla på Holland bike shop De har mycket standarddelar.

da

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer