Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Perestrojka

Ny medlem
Byt cykelhandlare, tigg här på forat leta på nätet.

SJS har om du har tur.
Kolla på Holland bike shop De har mycket standarddelar.

da
Tackar ödmjukast för svaren. Får ge mig ut på den ökenvandring det är att bevaka delar på internet...

Purchaser

Aktiv medlem
Har lyckats med konststycket att tappa bort(!?) o-ringen som sitter i fyllningshålet på bromshandtagen. Det ramlade ur när jag tog bort skruven och fast jag står i en byggnad om 2 kvm är det lögn i tusan att hitta den, helt sjukt!!

Frågan är dock, är detta en reservdel en cykelmek i regel kan tänkas ha hemma eller måste de beställa? är Shimano M6100 bromsar som sitter på.

Rassemouse

Aktiv medlem
Vevpartiet glappe för mig. Skriven i mitten som ska hålla kvar det på vevlagret skruvar upp sig och vevpartiet börjar glappa. Har dragit åt den flera gånger och då funkar det att cykla kanske en mil, om det är snäll underlag, sen börjar det glappa igen. Har kollat så att det inte är vevlagret som glappar.
Nu till min fråga, drar jag åt för svagt? Behöver jag köpa nytt vevparti? Måste jag byta både parti och lager för att få det att funka?
Om jag byter vevparti, måste jag även byta kassett och kedja då?

Rassemouse

Aktiv medlem
Nu vet jag ju inte vad du har för vevar men mitt Raceface måste man dra åt så hårt man kan, sen ställa sig på nyckeln och på så vis dra det hårdare än man kan med handkraft för att det ska sitta kvar.
Okej, ja då kanske jag får prova dra åt det ännu hårdare. Det har dock suttit på bra i knappa 200mil med bitvis ganska stökig cykling.
AC15C452-4993-4228-AFA1-D45B2C26B37D.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Okej, ja då kanske jag får prova dra åt det ännu hårdare. Det har dock suttit på bra i knappa 200mil med bitvis ganska stökig cykling.
Om du ha otur har fyrkanta delen av vevaxlen redan slitats för mycket och behöver du byta vevlagret. Om du har tur funkar den när du dra åt riktigt hård.

Singular

Aktiv medlem
Okej, ja då kanske jag får prova dra åt det ännu hårdare. Det har dock suttit på bra i knappa 200mil med bitvis ganska stökig cykling. Visa bilaga 452504
Aha - det där är en modell av rätt enkel standard med traditionell fyrkantsaxel. Värt att tänka på är att inte ha något fett på axeln och dess kontaktyta mot vevarmen (fast det här är inte alla helt överens om...), samt att dra bulten hårt. Hårt som faaan. Det brukar rekomemmenderas att man drar till mellan 35 och 45 Nm, och båda är ungefär så mycket man kan ta i (även med en rätt ordentlig nyckel).

Orlodoffa

Medlem
Rätt typ av kedja? Hur väljer jag rätt om jag vill ha en kedja av annat märke? Är kedja för 11-kasett samma oavsett tillverkare? Kedja till tantens e-bike 7-kasett??

moros

Aktiv medlem
Rätt typ av kedja? Hur väljer jag rätt om jag vill ha en kedja av annat märke? Är kedja för 11-kasett samma oavsett tillverkare? Kedja till tantens e-bike 7-kasett??
Förstår inte om du vill ha en kedja till 11 eller 7-delat men oavsett vad så är det korta svaret ja, det är oftast full kompatibilitet oavsett tillverkare. Ex. KMC och Whipperman gör ju bara kedjor (mer eller mindre) utan att tillverka resten av drivlinan. Sen är Shimano och SRAM i de flesta fall kompatibla med varandra även om det ibland finns undantag då en viss kedja kanske inte lirar helt med en viss kassett eller klinga. Skall det vara till en e-bike så skall man kanske kolla så den är klassad för det (om man nu håller på med sånt)

klisk

Medlem
Hej!
Mina bromsar behöver luftas. Är det värt att göra detta såhär sent på hösten? Det kommer nog inte bli så jättemånga cykelturer till innan våren kommer, och cykeln är ju cykelbar.
Borde jag avvakta till nästa säsong?

mzi

Aktiv medlem
Det är väl najs att ha nyluftade bromsar nästa säsong? Så du bara kan plocka ut jonnen efter vinterdvalan och köra?

klisk

Medlem
Det är väl najs att ha nyluftade bromsar nästa säsong? Så du bara kan plocka ut jonnen efter vinterdvalan och köra?
Ja, absolut! Jag formulerade mig lite otydligt. Men håller "nyluftningen" till nästa säsong då eller kommer jag behöva lufta dom igen? Eller uppstår luft bara när cykeln används och inte när den står förvarad?

mzi

Aktiv medlem
Om det inte håller över vintern så har du ett hål någonstans. Så du kan se det som ett bra test för det också!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
En sidoknapp på min Garmin Forerunn 245 har fastnat, tips på hur man kan "smörja upp" det igen så det fungerar som vanligt? :P Rätt kassa knappar överlag på klockjäveln tycker jag, har liksom inte använt den så himla mycket! Kanske det som är problemet?! ;P

Salabaladala

Aktiv medlem
Ja, absolut! Jag formulerade mig lite otydligt. Men håller "nyluftningen" till nästa säsong då eller kommer jag behöva lufta dom igen? Eller uppstår luft bara när cykeln används och inte när den står förvarad?
Ja det borde hålla bra, men köper du luftningsverktygen så tar det ju ändå bara några minuter sen i vår.

jonte987

Aktiv medlem

pirx

Aktiv medlem
Om det är samma som på XTR så är det så ja. Inga problem alls att få på den.
Jag kollade på den här videon:
Där såg det ganska jobbigt ut.

Jag såg framför mig hur jag måste fippla med att få vevarna för att få länken på rätt plats, och att jag sen tar i som fan på pedalerna och länken istället lossnar istället för att klicka i, och jag tappar såklart balansen och trillar och stukar handleden eller nåt:)

Jaja, jag testar klicka i den så. Men sen kommer jag vilja ha isär den vid framtida rengöring, och då känns det verkligen som att ett lämpligt verktyg vore bra? Annars blir det väl ngn biltema-tång som kommer mosa sönder länken...

Pfaff

Aktiv medlem
Jag kollade på den här videon:
Där såg det ganska jobbigt ut.

Jag såg framför mig hur jag måste fippla med att få vevarna för att få länken på rätt plats, och att jag sen tar i som fan på pedalerna och länken istället lossnar istället för att klicka i, och jag tappar såklart balansen och trillar och stukar handleden eller nåt:)

Jaja, jag testar klicka i den så. Men sen kommer jag vilja ha isär den vid framtida rengöring, och då känns det verkligen som att ett lämpligt verktyg vore bra? Annars blir det väl ngn biltema-tång som kommer mosa sönder länken...
Vill man göra det jobbigt för sig går det förstås bra. Annars har tramp på liten pedal med fast hand alltid funkat. Förutsatt att länken är i kedjans dragläge och inte i släck mellan drev och trissorna...
En enkel kedjelåstång https://www.cykelgear.se/verktyg/sp...DedM_avfKmSK1Tzl95Sg8oziXwfGfXnwaArMnEALw_wcB (ja, du hittade själv) att öppna länken med kostar inte många tior men en liten polygrip kan också funka.

mcperand

Aktiv medlem
Ska bygga cykel, första med PF lager.
Om tillverkaren anger PF 92, behöver jag en boost vev?
Inte nödvändigtvis. 92 mm är bredden på ramen där lagret ska pressas in och den har inget med boost eller inte att göra. Boost beror på bredden på naven (därmed baktriangeln och gaffeln) så du behöver kolla där. Är baknavet 148 mm är det boost, är det mer är det super boost (ovanligt) och är det smalare är det inte boost. Boost påverkar i sin tur kedjelinjen som påverkar valet av vev, men inte bredden på lagret. Rörigt?:oops:

Juhlin

Aktiv medlem
Inte nödvändigtvis. 92 mm är bredden på ramen där lagret ska pressas in och den har inget med boost eller inte att göra. Boost beror på bredden på naven (därmed baktriangeln och gaffeln) så du behöver kolla där. Är baknavet 148 mm är det boost, är det mer är det super boost (ovanligt) och är det smalare är det inte boost. Boost påverkar i sin tur kedjelinjen som påverkar valet av vev, men inte bredden på lagret. Rörigt?:oops:
Inte alls, solklart.
Tack för ett mycket pedagogisk inlägg.
Jag har läst just det där någon gång tidigare men det har trillat ur minnet eftersom jag inte haft någon boost cykel.
Alltså skall jag kränga min XT non boost vev eftersom nya cykeln har 148mm baktriangel.

MrSpock

Aktiv medlem
Vill man göra det jobbigt för sig går det förstås bra. Annars har tramp på liten pedal med fast hand alltid funkat. Förutsatt att länken är i kedjans dragläge och inte i släck mellan drev och trissorna...
En enkel kedjelåstång https://www.cykelgear.se/verktyg/sp...DedM_avfKmSK1Tzl95Sg8oziXwfGfXnwaArMnEALw_wcB (ja, du hittade själv) att öppna länken med kostar inte många tior men en liten polygrip kan också funka.
Det funkar med vanlig tång men jag har alltid lyckats böja till quicklänken så att den inte passar och så får man böja tillbaka den och strula. Sen köpte jag en kedjetång för 119 kr och nu går det att sätta ihop kedjan på två minuter. Rekommenderas varmt.
EDIT: la till ett blanktecken.

Senast ändrad:

Salabaladala

Aktiv medlem
Det funkar med vanlig tång men jag har alltid lyckats böja till quicklänken så att den inte passar och så får man böja tillbaka den och strula. Sen köpte jag en kedjetång för 119 kroch nu går det att sätta ihop kedjan på två minuter. Rekommenderas varmt.
Definitivt ett av alla dom där hundra småverktygen som man bör ha hemma.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
En på riktigt dum fråga som jag egentligen inte vågar ställa, men är ändå lite nyfiken. Ni som har flera hjulpar, skiftar ni över kasetten också varje gång ni byter? Antar att det nästan är ett måste då slitningen kommer variera? :P

Salabaladala

Aktiv medlem
En på riktigt dum fråga som jag egentligen inte vågar ställa, men är ändå lite nyfiken. Ni som har flera hjulpar, skiftar ni över kasetten också varje gång ni byter? Antar att det nästan är ett måste då slitningen kommer variera? :P
Gjorde så förut men pallar inte. Har en kassett på varje hjulpar bara. Om jag behöver byta grejjer lite oftare så kan jag leva med det.

Bengt-re

Aktiv medlem
Nä. Jag har faktist ofta olika kassett på olika hjulpar dessutom.

Berk

Aktiv medlem
I de fall jag fixat glappande vevar (på andras hojar) har det varit veven som deformerats (och jag har inte lagt märke till nån insert). Efter bytt vev har det funkat igen (med samma lager).
Tror att de vara både axel och vevarna i alla fall jag har sett, men många av dom hade jättebilliga stålvevar.

Trodde att jag såg stål inserts, som skulle väl vara hardat, på bilderna av den här Shimano vevarna. Då tror jag att axlarna skulle slita först.

BFS

Aktiv medlem
Tror att de vara både axel och vevarna i alla fall jag har sett, men många av dom hade jättebilliga stålvevar.

Trodde att jag såg stål inserts, som skulle väl vara hardat, på bilderna av den här Shimano vevarna. Då tror jag att axlarna skulle slita först.
Så kan det vara. Mina erfarenheter är dock genomgående (höhö) att axeln klarat sig och vevarna fått bytas.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer