Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Raggamuffin

Aktiv medlem
En på riktigt dum fråga som jag egentligen inte vågar ställa, men är ändå lite nyfiken. Ni som har flera hjulpar, skiftar ni över kasetten också varje gång ni byter? Antar att det nästan är ett måste då slitningen kommer variera? :P
Olika kassetter, dels för olika hjul har olika syfte så kassetterna är inte likadana. I början hade de egna kedjor som jag flyttade men det tröttnar man snabbt på, nu byter jag kedja rätt ofta och alla kassetter snurrar runt ofta nog för att slitaget ändå blir rätt jämnt.

Konsensus

Aktiv medlem
En på riktigt dum fråga som jag egentligen inte vågar ställa, men är ändå lite nyfiken. Ni som har flera hjulpar, skiftar ni över kasetten också varje gång ni byter? Antar att det nästan är ett måste då slitningen kommer variera? :P
När jag började få lite fler cyklar än normalt, och innan jag fattade att hjul är kul... då skiftade jag runt kassetterna, egentligen av ekonomiska skäl, kassetter är trots allt ganska kostnadsdrivande på en cykel, i alla fall om det ska vara av bättre kvalitet. Nu försöker jag se till att ha kompletta hjul för jag inser att det är praktiskt att ha det så.

Rassemouse

Aktiv medlem
Hur hårt ska knäskydden sitta runt låren? Jag köpte ett par från nukeproof och kollade deras storlekstabellerna innan jag beställde och enligt måtten skulle jag ha ett par medium, men tycker de klämmer åt väldigt mycket kring låren.. har vanligtvis l-xl vad gäller byxor och kalsonger.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Hur hårt ska knäskydden sitta runt låren? Jag köpte ett par från nukeproof och kollade deras storlekstabellerna innan jag beställde och enligt måtten skulle jag ha ett par medium, men tycker de klämmer åt väldigt mycket kring låren.. har vanligtvis l-xl vad gäller byxor och kalsonger.
Om det är deras "enduro sleeve" och man läser reviews på CRC o Wiggle så är passformen lite tveksam, för en del så är balansen mellan lår och vader fel för just de skydden. Jag skulle dock (kill)gissa att om du använder dem så kommer de töja sig där de sitter som tightast och bli okej, att byta mot ett par större kommer bara innebära att de sitter löst kring vaderna och åker ner. Alternativet om de är oanvändbara lär isåfall vara att köpa en annan modell.

Rassemouse

Aktiv medlem
Om det är deras "enduro sleeve" och man läser reviews på CRC o Wiggle så är passformen lite tveksam, för en del så är balansen mellan lår och vader fel för just de skydden. Jag skulle dock (kill)gissa att om du använder dem så kommer de töja sig där de sitter som tightast och bli okej, att byta mot ett par större kommer bara innebära att de sitter löst kring vaderna och åker ner. Alternativet om de är oanvändbara lär isåfall vara att köpa en annan modell.
Okej, ja det är deras enduro sleeves. Dom är lite taighta över vaderna med, men värst på låren. Ska prova dom nån gång till innan jag bestämmer mig, jag kan ju röra mig i dom iaf men de klämmer åt en del kring låren. Och ja de kanske töjer sig lite efter hand.

Hek

Medlem
Önskar att de gula Maxxis loggorna kunde tas bort/täckas på nått sätt, skär sig grovt mot övriga färger på min hoj, någon som har samma ”problem” och kommit på en lösning?☺

Mickemongo

Ny medlem
Är det helt åt helvete att blanda bromsvätskan. Ska lufta bromsarna för första gången och fick inte tag på shimano utan ja någon annan typ. Bör jag leta hårdare och köra med shimnas egna eller går det finns att bland?

Bengt-re

Aktiv medlem
Är det helt åt helvete att blanda bromsvätskan. Ska lufta bromsarna för första gången och fick inte tag på shimano utan ja någon annan typ. Bör jag leta hårdare och köra med shimnas egna eller går det finns att bland?
LHM fungerar

Finns säkert fler andra rena minrealoljor som inte blir för tjocka i kylan. DOT vätska fungerar öht inte.

weldion

Aktiv medlem
Eller petrosin chf 11s är bättre än ovasående oljor.
Dock ett litet tillägg på det tipset. Då måste man se till att tömma systemet på olja om man kör något annat än chf 11s. Vill man bara fylla på olja i bromssystemet om man kör Shimanos egna olja eller LHM, då skall man inte köpa chf 11s. Den är inte blandbar med Shimano/LHM.
Så LHM kan man kanske se som ett bättre ”allroundtips” om man skall lufta bromsarna en söndag i november.

Bengt-re

Aktiv medlem
Dock ett litet tillägg på det tipset. Då måste man se till att tömma systemet på olja om man kör något annat än chf 11s. Vill man bara fylla på olja i bromssystemet om man kör Shimanos egna olja eller LHM, då skall man inte köpa chf 11s. Den är inte blandbar med Shimano/LHM.
Så LHM kan man kanske se som ett bättre ”allroundtips” om man skall lufta bromsarna en söndag i november.
Dessutom fungerar LHM precis som shimano tänkt sig. Sen att shimano tänkt fel och har mycket större problem med frätor på grund av bromsvätskan inte "äter upp" fukten är en annan sak. Jag kör LHM på shimano cyklarna och DOT4 till Hope bromsarna. Jag gillar Hope bättre.

sdx

Aktiv medlem
Dessutom fungerar LHM precis som shimano tänkt sig. Sen att shimano tänkt fel och har mycket större problem med frätor på grund av bromsvätskan inte "äter upp" fukten är en annan sak. Jag kör LHM på shimano cyklarna och DOT4 till Hope bromsarna. Jag gillar Hope bättre.
Det är skillnad på vätska och olja.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det är skillnad på vätska och olja.
Yepp.

Skall väl inte klaga egentligen, men eftersom jag nästan bara cyklar mtb på vintern så fungerar shimano rätt dåligt med läckande kärvande ok och seg känsla när det är kallt. Hope bromsarna är ju dessutom mycket dyrare så kanske inte konstigt att de fungerar bättre.

sdx

Aktiv medlem
Yepp.

Skall väl inte klaga egentligen, men eftersom jag nästan bara cyklar mtb på vintern så fungerar shimano rätt dåligt med läckande kärvande ok och seg känsla när det är kallt. Hope bromsarna är ju dessutom mycket dyrare så kanske inte konstigt att de fungerar bättre.
Det är därför man skall välja en olja som klarar temperaturen både värme och kyla men det finns ingen fukt i kall luft.

Pfaff

Aktiv medlem
Jaha tack för den informationen. Jag tänkte öppna den för att havsom övnings och läroobjekt, blir inget med det då. Den är ju inte ny direkt, tillverkad i Västtyskland och lagret känns lite skrapigt som att det är lite grus där inne.
Du kan ju försöka med en flaktång om du får grepp. På något sätt har ju tillverkaren fått dit muttern. Som övningsprojekt är pedalen ju toppen, om inte annat en övning i tålamod och uppfinningsrikedom.

Spacekitty

Aktiv medlem
Du kan ju försöka med en flaktång om du får grepp. På något sätt har ju tillverkaren fått dit muttern. Som övningsprojekt är pedalen ju toppen, om inte annat en övning i tålamod och uppfinningsrikedom.
Är det en mutter? Härifrån ser det ut som en ring trädd utanpå axeln och sen en hårt slag i axelcentrum så axeln expanderar och håller fast ringen.

9DAD3890-B976-4E85-813B-094AB9D06158.jpeg

Bengt-re

Aktiv medlem
Prova att droppa i några droppar motorolja. Det ger dig kanske 20 mil till. Att få isär och ihop det där igen går nog inte. Tror inte att det var någon dyr pedal.

Erkl

Medlem
Skall byta yttervajer till min växelvajer, intern dragning på en Scott Genius. Inser att detta är en djungel. Skall jag köpa "lösvikt" och kapa själv eller ett sett? Har ni några tips?

weldion

Aktiv medlem
Skall byta yttervajer till min växelvajer, intern dragning på en Scott Genius. Inser att detta är en djungel. Skall jag köpa "lösvikt" och kapa själv eller ett sett? Har ni några tips?
Köp 10 meter ”lösvikt”. Alltid bra att ha hemma om man behöver.

NickPick

Aktiv medlem
Ska du byta hölje samtidigt? Jag skulle ha gått till lokala cykelbutiken. Båda finns i storpack mest troligt. Vill man lyxa
till det finns det alltid finare kit från tex jagwire.

Erkl

Medlem
Sorry om jag var otydlig, hölje är det jag är ute efter. Lokal cykelbutik absolut, dock i dessa Corona-tider lämnar jag knappt hemmet för annat än att cykla i skogen.

WSMC

Aktiv medlem
Varför har så få cykelbutiker öppet på en söndag(kostnadsfråga kanske)?
Kollade de åtta närmast där jag bor, och alla var stängda idag.
Slutade med att jag fick krypa till korset och gå till Cykelringen.
Tyvärr hade de inte slangen jag behövde.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Varför har så få cykelbutiker öppet på en söndag(kostnadsfråga kanske)?
Kollade de åtta närmast där jag bor, och alla var stängda idag.
Slutade med att jag fick krypa till korset och gå till Cykelringen.
Tyvärr hade de inte slangen jag behövde.
Det tar emot en aning att skriva, men Biltema kanske har slangen du behöver?

freddes

Medlem
Är det inte ett jäkla meck med tubeless om man skall byta mellan olika däck beroende på underlag?
Funderar på att testa tubeless men känns som man måste ha olika uppsättningar fälgar med däck då?
Eller sealanten kan man enkelt ta av (de som torkat)?

Salabaladala

Aktiv medlem
Är det inte ett jäkla meck med tubeless om man skall byta mellan olika däck beroende på underlag?
Funderar på att testa tubeless men känns som man måste ha olika uppsättningar fälgar med däck då?
Eller sealanten kan man enkelt ta av (de som torkat)?
Flera hjulpar är nog det vanligaste. Rätt bökigt att hålla på annars.

ebonbrd

Medlem
Köpte ett beg Ice Spiker, den dyrare folding-versionen, och det wobblar. Har använt såpa, pumpat maxtryck och låtit stå, men det verkar sitta bra på fälgen. När jag kollade närmare hittade jag små sprickor runt om på däcksidorna och det ser även ut som sprickor vid dubbarnas yttre kanter. Däcket svällde även mer än jag förväntade mej på en natt med strax under 4bar.

Är däcket gammalt? Kan jag göra något, tror ni kanske det rätar ut sej om jag kör med lågt tryck en stund?
50CFAAB2-22A6-4CB7-B88C-92A972AC32D6.jpeg

Allroad

Aktiv medlem
Har en hoj där det sitter enkelt 38T drev i fram och 12-32 kassett i bak, 8-växlat acera.

Vill ha mer toppfart än 30km/h, vad byter man då och till vad?

Kedja och kassett ska nog bytas snart pga slitage om det är till någon hjälp.

Tacksam för hjälp!

weldion

Aktiv medlem
Har en hoj där det sitter enkelt 38T drev i fram och 12-32 kassett i bak, 8-växlat acera.

Vill ha mer toppfart än 30km/h, vad byter man då och till vad?

Kedja och kassett ska nog bytas snart pga slitage om det är till någon hjälp.

Tacksam för hjälp!
Det har du redan. Redan vid en kadens på cirka 70, så når du 30 km/h.
Annars så är det byta framdrevet till någon storlek större.
Går även att tjäna någon km/h om du byter till en kassett med 11t som minsta drev.

mzi

Aktiv medlem
2020-11-24_16-11-1606232852.png

Jag gissade att du hade 1.25"-däck på 700-fälgar.

Edit: man brukar säga att runt 90 i kadens, eller 90 varv per minut är "standard". Och då skulle du köra i ungefär 37km/h

Mtb-ninja 4

Ny medlem
Hur gammal är klockan? Maila Garmin, dom är har varit väldigt tillmötesgående mot mej med reklamationer

En sidoknapp på min Garmin Forerunn 245 har fastnat, tips på hur man kan "smörja upp" det igen så det fungerar som vanligt? :P Rätt kassa knappar överlag på klockjäveln tycker jag, har liksom inte använt den så himla mycket! Kanske det som är problemet?! ;P

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer