Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

revben

Aktiv medlem
Någon som har koll på vilka tillverkare som har mest generös "crash replacement" när det kommer till hjälmar? Såg att Kali ersätter en kraschad hjälm rakt av utan kostnad, Sweet ger 40% rabatt på en ny av samma modell som den kraschade. POC t.ex verkar snåla om man får tro spridda erfarenheter från internet.

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
Någon som har koll på vilka tillverkare som har mest generös "crash replacement" när det kommer till hjälmar? Såg att Kali ersätter en kraschad hjälm rakt av utan kostnad, Sweet ger 40% rabatt på en ny av samma modell som den kraschade. POC t.ex verkar snåla om man får tro spridda erfarenheter från internet.
Bontrager har "ett kostnadsfritt utbyte av din hjälm under första året om du råkar ut för en kollision".

BAPEsta

Aktiv medlem
Hur lång kedja ska en ha på en 12-delad drivlina? 🤔32T fram och 51T på kassetten.

Ska jag bara ta längsta längden så man har reservlänkar?

Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Hur lång kedja ska en ha på en 12-delad drivlina? 🤔32T fram och 51T på kassetten.

Ska jag bara ta längsta längden så kan har reservlänkar?
Säkraste är ju att köpa kedjan som är avsedd till din drivlina eller ta valfri 12-delad kedja. Behöver i regel alltid kortas ner, ta en titt på denna sida för bra tips om du är osäker (antar du har en heldämpad).

freddes

Medlem
Sitter i valet och kvalet med att skicka tillbaks ett styre som mäter 31.8 och köra på 35 istället men 31.8 passar mina händer bättre.
Min fråga är passar alla bromsar på alla styrena? Tänker på diametern då? Eller är det specifikt?
Hittar ingenstans om att det inte skulle vara så (därmed kanske en dum fråga).

jonte987

Aktiv medlem
Sitter i valet och kvalet med att skicka tillbaks ett styre som mäter 31.8 och köra på 35 istället men 31.8 passar mina händer bättre.
Min fråga är passar alla bromsar på alla styrena? Tänker på diametern då? Eller är det specifikt?
Hittar ingenstans om att det inte skulle vara så (därmed kanske en dum fråga).
Du får mäta en gång till. Det är ingen skillnad för händerna det är infästning för stam som skiljer.
Det är också lite oklart varför du funderar på att byta.

mtb565

Aktiv medlem
När vi snackar headsets är EX44/40 samma som EC44/40? EC står ju för external cup men hittar inte vad EX skulle vara?

Det är till en Ragley Blue Pig ram, original spec säger ZS44/28,6 I EX44/40.

marr

Moderator
Forumvärd
Kan man köpa i princip vilken dropper remote som helst till i princip vilken dropper som helst?
Typ, men man måste fundera lite på vilket håll vajern sitter bara. Vissa droppers behöver klumpen på stolpsidan, då är det onödigt svårt med en remote som också vill ha klumpen.
Sen kan nog utväxling och slaglängd på paddeln spela in i vissa ovanliga fall.

BAPEsta

Aktiv medlem
Håller på och fixar en massa grejer på cykeln så då dyker massor av frågor upp...

Bör man vara orolig över en fälg som ser ut såhär? Ena sidan glappar lite mer än den andra.
IMG_20201130_134814(1).jpg

BAPEsta

Aktiv medlem
Bara om man tänkt använda den.
Helt kört, antar jag?

Uppmärksammade i butiken jag köpt cykeln att det läckte lite tubeless-vätska längs skarven på fälgen ca 2 månader efter jag köpt cykeln och bestämde mig för tubeless. På dem verkade det inte vara ett speciellt stort problem då. Men nu undrar man ju lite.

Garantiärende eller är det bara att kasta pengar på ett nytt hjul?

WSMC

Aktiv medlem
Helt kört, antar jag?

Uppmärksammade i butiken jag köpt cykeln att det läckte lite tubeless-vätska längs skarven på fälgen ca 2 månader efter jag köpt cykeln och bestämde mig för tubeless. På dem verkade det inte vara ett speciellt stort problem då. Men nu undrar man ju lite.

Vilken cykelbutik tycker att det där "inte är ett speciellt stort problem"?

BAPEsta

Aktiv medlem
Var inne i butiken nu på eftermiddagen och kollade med mekanikern där.

Det ska inte vara några större problem då svetsningen inte är gjord där utan att fälgen sitter ihop med en svetsad platta i botten. Han skulle kolla med TREK (Bontrager-hjul) och återkomma när han hört från dem.

Nu kommer jag ändå inte cykla på cykeln på någon vecka pga. leveranstider på andra delar så jag inväntar hans svar. Men jag känner mig ändå trygg med vad han säger, har alltid fått ett bra intryck av honom.

Juhlin

Aktiv medlem
Helt kört, antar jag?

Om du har garanti kvar så är det ett garantiärende.
Fogen har ju släppt och fälgen håller på att dela sig, mer garantiärende kan det inte bli.

Om garantin gått ut men du påtalat problemet för inköpsstället innan garantin gått ut så är det ett garantiärende.

Rassemouse

Aktiv medlem
Kikat på ny cykel och har inte bestämt mig om 27,5” eller 29”, men det funderar jag på i en annan tråd. Det jag funderar på nu är varför slaglängden på gaffeln skiljer sig mellan hjulstorlekarna på samma cykelmodell. Vitus sentier 27vr har 140mm medans 29vr har 130mm. Har det något med geometrin att göra eller att större hjul skulle dämpa mer i sig själva?!?

Rattnalle

Aktiv medlem
Om du har garanti kvar så är det ett garantiärende.
Fogen har ju släppt och fälgen håller på att dela sig, mer garantiärende kan det inte bli.

Om garantin gått ut men du påtalat problemet för inköpsstället innan garantin gått ut så är det ett garantiärende.
En fälg som är ihopnitad snarare än svetsad är inte alltid helt tät i fogen, det är tejpen som ska vara tät. Vilket den nog inte är om det läcker. Men fälgen i sig behöver inte nödvändigtvis vara på väg att dela sig.

Allroad

Aktiv medlem
Har ett bekymmer. Satte på vinterdäcken på pendlaren och däcket "bukar sig" där ventilen sitter för däcket kommer inte riktigt ned mellan slangen/ventilen och fälgen.

Hur gör ni när sånt uppstår? Försökte massera ner däcket men det gav inte med sig, är småstörigt när man cyklar för varje varv som det snurrar så känns det i baken 😂

Allroad

Aktiv medlem
Jo en annan sak också. Cykeln har 8-växlat Acera-system och när man växlar så klonkar det nå fruktansvärt, växlarna verkligen smäller i.

Vad kan vara galet då? Eller är det så pga billigt växelsystem?

DanielS

Aktiv medlem
Har ett bekymmer. Satte på vinterdäcken på pendlaren och däcket "bukar sig" där ventilen sitter för däcket kommer inte riktigt ned mellan slangen/ventilen och fälgen.

Hur gör ni när sånt uppstår? Försökte massera ner däcket men det gav inte med sig, är småstörigt när man cyklar för varje varv som det snurrar så känns det i baken 😂
Om tömmer nästan all luft ur slangen och lossar muttern som sitter på ventilen, så bör du kunna trycka in ventilen och få det bra.

Jo en annan sak också. Cykeln har 8-växlat Acera-system och när man växlar så klonkar det nå fruktansvärt, växlarna verkligen smäller i.

Vad kan vara galet då? Eller är det så pga billigt växelsystem?
Går det fortfarande rent? Det enda jag kan tänka mig i så fall är de är något feljusterade så de tar emot nästa drev. Eller om växelföraren, kassett eller något sitter löst kanske det kan bli vibrationer som orsakar klonkandet. Rent generellt ska man kunna få Acera väl fungerande.

Emil777

Aktiv medlem

Jag vet, tryck in ventilen långt innan du pumpar upp slangen. (någon måste kommentera hur jag egentilen uttrycker mig, det var på riktigt helt oavsiktligt...)
Men på riktigt, det tricket funkar.
Självklart bara lossa låsringen först.

Allroad

Aktiv medlem
Om tömmer nästan all luft ur slangen och lossar muttern som sitter på ventilen, så bör du kunna trycka in ventilen och få det bra.

Går det fortfarande rent? Det enda jag kan tänka mig i så fall är de är något feljusterade så de tar emot nästa drev. Eller om växelföraren, kassett eller något sitter löst kanske det kan bli vibrationer som orsakar klonkandet. Rent generellt ska man kunna få Acera väl fungerande.
Jag vet, tryck in ventilen långt innan du pumpar upp slangen. (någon måste kommentera hur jag egentilen uttrycker mig, det var på riktigt helt oavsiktligt...)
Men på riktigt, det tricket funkar.
Självklart bara lossa låsringen först.
Ni är något på spåret här! Skall testas imorgon 😁

Men gällande växlingen, jag har inga vibrationer utan det är verkligen som att växlarna kastas i stenhårt, tror ju nästan att kedjan ska gå sönder av det. Aja får kika på en växeljustering som ni säger det kanske är som så att vajern är för spänd eller något.

BFS

Aktiv medlem

Endast lite luft i slangen, tryck in ventilen, låt däcket sätta sig mot fälgen, pumpa upp lite tryck, massera in däcket bättre mot fälgen, pumpa mer.

Federer

Aktiv medlem
Jag beställde pedaler, men sälj dom styckvis eller i par?Tog för givet att dom sälj i par men bäst och fråga!

jonte987

Aktiv medlem
Jag beställde pedaler, men sälj dom styckvis eller i par?Tog för givet att dom sälj i par men bäst och fråga!
Par, annars hade du måst speca höger eller vänster...

Pfaff

Aktiv medlem
I par.
Om ingen innovativ affärsman har hittar på nåt nytt. Men i så fall borde det vara valbart Hö eller Vä. 😉

cykelstöd

Ny medlem
Tldr: jättemånga dumma frågor.

Hejsan!

Jag postade lite frågor tidigare om en gammal (~80-tal) cykel med en slutkörd shimano exage 500 cx. Tanken är att detta ska bli min nya pendlare.

Jag har lätt för att råka hänga på i de upphetsade drömmar om kolfiberramar och hydrauliska skivbromsar som florerar här, men den bistra sanningen är att jag är en fattig student.
Mitt mål är alltså att komma undan billigt.

Frågor:
1.Någon hjälte här på forumet föreslog Altus. Bra förslag, tycker både jag och plånboken. Är altus en kompatibel ersättare till exage 500 cx? Hur vet jag om den är det eller inte?
2. Behöver jag något mer än växelreglage, bakväxel och kassett?
3. Är det något speciellt jag behöver tänka på? Behövs något specifikt verktyg - utöver kassettavdragare, insexor, skiftnyckel osv

Vidare till projekt två!
Jag har en Nishiki pro sl från 07 som jag egentligen hade tänkt sälja. Den har aluminiumram, shimano tiagra/alivio, och är ganska ful i lacken. Inspirerad av alla galna byggtrådar funderar jag på att försiktigt smyga igång mitt första egna lilla projekt.

Målet är att få dels att få en kul, snabb och snygg hoj, men också att lära mig mer om mekandet.

Vad jag tänker mig:
Slipa av färgen och lämna in ramen på sprut/varm-förzinkning. Alternativt lacka om.
Byta till bock/drop - styre i kolfiber.
Byte av styre innebär väl också byte av reglage?

1. Jag har fått för mig att STI/brifters är det enda rätta. Snygga, säkra och smidiga. Jag har ju dock fälgbroms. Vad har jag för alternativ här? Bar end shifters känns ju inte alls lika kul av någon anledning.
2. Är det bara själva växelreglagen jag behöver byta ut om jag byter styre?
3. Om jag bara skulle sälja den som den är, vad tror ni jag kan få? Inte mycket gissar jag, men funderar på om det kanske är värt att sälja den och gå all in på retrohojen istället...

Tack på förhand från en mycket förvirrad person

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer