Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

implor

Aktiv medlem
Är en fjäder/coil till bakdämpare öppen eller ihop svetsad?

Funderar på om man kan dra på en färgad krympslang för att byta färg.

Bengt-re

Aktiv medlem
Uselt, jag upplever det inte så alls. Visst det är ingenting man rejsar med men till touring eller långväga till är det ingen skillnad.

Nä. Touring eller sol(o)rundor på platta vägar utan stravahets så går det bra, men att ligga i klunga och köra hårt ställer andra och högre krav på växelptestanda.

DanielS

Aktiv medlem
Då kommer min fråga: vad vinner en vanlig människa på att ha en extra växel (×2) och några hekto lättare cykel? Visst, jag förstår det mätbara, men hur många procent roligare/bättre cykling får man för pengarna?
Näe inte så mycket roligare eller bättre blir det inte. Men gillar man fina prylar av bra kvalitet så gör man. Jag har iaf lyckats stoppa ha-begäret på ultegra-nivån.

Jag har hur som helst cyklat mer i år med Ultegra på cykeln än vad jag gjort under 4 tidigare år med Tiagra-grupp. Men det kan ju lika gärna bero på att jag varit skadad så att jag inte kunnat springa och på att det varit en pandemi så det enda nöje man haft har varit träningen.

yonsson

Aktiv medlem
Nu har jag kört cirka 100mil med mitt E1700 bakhjul.
1: Borde jag plocka isär hjulet och smörja ratchetsystemet?
2: Kan jag rycka av hela bodyn med kassetten fortfarande monterad?

BFS

Aktiv medlem
Näe inte så mycket roligare eller bättre blir det inte. Men gillar man fina prylar av bra kvalitet så gör man. Jag har iaf lyckats stoppa ha-begäret på ultegra-nivån.
Det är absolut roligt med prylar (jag har dock sadlat om till att försöka använda grejorna istf att köpa/uppgradera). Men om det leder till negativa känslor att köra med jättebra grejor är det på plats med lite reflektion.

Orwar

Aktiv medlem
Ska bygga nya hjul och söker runt lite. Verkar vara vedertaget att 30 mm innerbredd på fälgen är vad som gäller för 2.5", och 25 mm är vad som gäller för 2.3". Har idag 2.3" på 24 mm innerbredd, men vore kul att pröva Maxxis WT-däck. Dock inte säker på att jag kommer gilla det.
Är det helt otänkbart att hitta en fälgbredd som funkar OK för både 2.3" och 2.5", eller funkar det bättre i praktiken än vad internet verkar tycka?

Rattnalle

Aktiv medlem
Ska bygga nya hjul och söker runt lite. Verkar vara vedertaget att 30 mm innerbredd på fälgen är vad som gäller för 2.5", och 25 mm är vad som gäller för 2.3". Har idag 2.3" på 24 mm innerbredd, men vore kul att pröva Maxxis WT-däck. Dock inte säker på att jag kommer gilla det.
Är det helt otänkbart att hitta en fälgbredd som funkar OK för både 2.3" och 2.5", eller funkar det bättre i praktiken än vad internet verkar tycka?
Jag tycker 30 funkar prima för båda storlekarna på däck. Sen kan det säkert variera mellan olika däck hur profilen blir.

Crocko

Aktiv medlem
När jag gjorde min spec för en rando/tourer så var kravet att ha komponenter av krom/polerat/silver, inte ens svarta hoods dög. Nästa krav var att cykeln skulle ha så simpla system som möjligt för att kunna fixa själv. Då blev det ramvxl och mekanisk skivbroms (ramen gjordes endast för disc).

Då samtliga kända (för den omedvetne) komponentgrupper envisas med svårt eller gråblå (105) så blev det till att konsultera dom medvetna. Visst gick det att få till när man upptäckte att det faktiskt finns andra tillverkare än Sram och Shimano.

Däremot ser specen väldigt annorlunda på nästa hoj som ska gå som långkörare, där blir det också mycket krom men sti-vxl och ingen skivbroms då det inte behövs på en raceraktig hoj. Det är roligt men ofta dyrt när man vill ha det som man vill, jag känner dock att det är rätt väg för mig och vill inte lägga en krona längre på en fabrikskittad hoj.

Jag har ju säkert bläddrat förbi ditt byggs men minns inte, var det en suntour bakväxel du valt? Funderar på om jag skal svart sanera min rove som har en deore där bak

BAPEsta

Aktiv medlem
När man luftar och fyller på olja i shimanobromsar, vad gör man av oljan som blir över i koppen? Om den inte är speciellt smutsig, är det bara att hälla tillbaka i flaskan igen?

heffe

Aktiv medlem
Jag har en gammal räser monterad på en enkel trainer. När jag växlar upp till stora klingan och använder nedre halva av kassetten bak så börjar kedjan "hoppa" vid kadenser över ca 85. Vad kan detta bero på? Sliten kassett? Taskig kedja?
Har tänkt skruva av och kika vid tillfälle.
Riktigt irriterande är det i alla fall och innebär att jag ofta missar watt nivåer i Zwift.

zodah

Aktiv medlem
Jag har en gammal räser monterad på en enkel trainer. När jag växlar upp till stora klingan och använder nedre halva av kassetten bak så börjar kedjan "hoppa" vid kadenser över ca 85. Vad kan detta bero på? Sliten kassett? Taskig kedja?
Har tänkt skruva av och kika vid tillfälle.
Riktigt irriterande är det i alla fall och innebär att jag ofta missar watt nivåer i Zwift.
Ja, eller att bakväxeln behöver justeras (vajerspänningen)

Leek123

Ny medlem
Har en GT outpost och skulle vilja byta till en stel gaffel. Har lyckats mäta mig till att det är en gängad gaffel med 190mm långt "gaffelrör" och ca25mm inner diameter Men osäker vilken diameter jag ska gå på. Ska jag köpa 1" eller 1 1/8" gaffel?

staine

Aktiv medlem
En gammal Crescent damcykel. 27” hjul. Ser ut på bakstänkan som att det har suttit eller borde sitta 28” hjul på den.
Kan man byta till 28”, om det finns plats? Och var fanken får man tag på det?
Annars, vad är nackdelen med 27”?

BFS

Aktiv medlem
En gammal Crescent damcykel. 27” hjul. Ser ut på bakstänkan som att det har suttit eller borde sitta 28” hjul på den.
Borde gå bra att byta till 28". Beggat? Gamla damcyklar är inte dyra. Så det borde gå att få tag på (om nån ens orkar ta vara på ett bakhjul istf att slänga hela cykeln). Nackdelen med 27" är väl att det finns mer däck osv till 28".

staine

Aktiv medlem
Ja risken är väl att man inte hittar ett hyfsat fint 28” hjul. Om man hittar bara ett hjul, kan man ha olika fram och bak? Förutom att det ser skumt ut. (Plus att det blir massa olika reservslang osv.)

BFS

Aktiv medlem
Det går att ha olika storlek. En nackdel med att ha mindre hjul är dock att vevpartiet (och således även pedalerna) hamnar lite närmare marken. Behöver inte märkas (olika stora/tjocka däck påverkar ju också). Även utväxlingen påverkas av olika omkrets (men utväxlingen påverkas ju av dreven också, så det blir sällan nån reell skillnad).

Rassemouse

Aktiv medlem
28” är väl standard på gamla dam- och herrcyklar?

Oggs

Medlem
Idag gjorde jag mitt första försök att justera växlarna och möttes av oljud på ett av dreven som jag inte riktigt kan härleda. Just nu växlar den väl helt ok för en Deore, men när jag kommer till det fjärde drevet från det största låter det konstigt. Det är inte samma ljud/problem jag hade tidigare när kedjan nästan är på väg att klättra upp eller ner, utan ett betydligt ljusare ljud. Det är inga större problem med någon av de andra dreven vad jag har märkt.

Jag försökte mig på att filma det hela. Mobilen fick stå på mekstället, så ursäkta den skakiga bilden.

Något ni känner igen? Tips på vad man kan göra för att fixa?

Film och bild nedan:

DanielS

Aktiv medlem
Idag gjorde jag mitt första försök att justera växlarna och möttes av oljud på ett av dreven som jag inte riktigt kan härleda. Just nu växlar den väl helt ok för en Deore, men när jag kommer till det fjärde drevet från det största låter det konstigt. Det är inte samma ljud/problem jag hade tidigare när kedjan nästan är på väg att klättra upp eller ner, utan ett betydligt ljusare ljud. Det är inga större problem med någon av de andra dreven vad jag har märkt.

Jag försökte mig på att filma det hela. Mobilen fick stå på mekstället, så ursäkta den skakiga bilden.

Film och bild nedan:

Tycker det låter och ser ut som att det inte är korrekt justerat. Vad har du följt för instruktioner när du justerat? Kan du fota rakt bakifrån på den växel där det inte går rent?

Iof svårt att fota men normalt brukar man kunna se med ögat om det ser bra ut eller inte när man kollar rakt bakifrån.

Att det är bara ett drev mitt i kassetten som har problem är väldigt ovanligt och inget man brukar råka på..

Oggs

Medlem
Tycker det låter och ser ut som att det inte är korrekt justerat. Vad har du följt för instruktioner när du justerat? Kan du fota rakt bakifrån på den växel där det inte går rent?

Iof svårt att fota men normalt brukar man kunna se med ögat om det ser bra ut eller inte när man kollar rakt bakifrån.

Att det är bara ett drev mitt i kassetten som har problem är väldigt ovanligt och inget man brukar råka på..
Problemet är endast på det drevet. Det är inte samma ljud som när kedjan försöker klättna ner eller upp. Det hade jag gott om på andra drev innan jag justerade.
Ska försöka mig på ett foto och kika bakifrån en extra gång.

Jag tittade lite blandade videor men har egentligen bara ändrat vajerspänningen från växelreglaget. Tycker att det funkar tillräckligt bra nu med undantag för det här drevet. Cyklotekets video var en av de jag tittade igenom.

MrSpock

Aktiv medlem
Problemet är endast på det drevet. Det är inte samma ljud som när kedjan försöker klättna ner eller upp. Det hade jag gott om på andra drev innan jag justerade.

Jag tittade lite blandade videor men har egentligen bara ändrat vajerspänningen från växelreglaget. Tycker att det funkar tillräckligt bra nu med undantag för det här drevet. Cyklotekets video var en av de jag tittade igenom.
Det låter som om sidan på kedjan tar emot någonstans. Så där låter det ibland från min framväxel när jag har en kombination fram/bak man inte ska ha, det är inte där ljudet kommer ifrån?
Ljudet är periodiskt med vevarmen, kanske något där fram som tar emot?

Bengt-re

Aktiv medlem

Det kan ju vara ett skadat drev också.

darkforce

Aktiv medlem

Film och bild nedan:

inte så vajerutsticket på bakväxeln tar i nånstans ?

Oggs

Medlem
Det låter som om sidan på kedjan tar emot någonstans. Så där låter det ibland från min framväxel när jag har en kombination fram/bak man inte ska ha, det är inte där ljudet kommer ifrån?
Ljudet är periodiskt med vevarmen, kanske något där fram som tar emot?
Håller med, som att kedjan inte har tillräckligt med utrymme och går emot ett annat drev lite, men kan inte se att det ligger emot. Behöver nog ta en extra koll där fram, men det lät som att ljudet kom där bak.
Det kan ju vara ett skadat drev också.
Så kan det vara. Såg inget uppenbart. Vad ska man leta efter för att hitta skador?

inte så vajerutsticket på bakväxeln tar i nånstans ?
Inte vad jag har sett. Ska kolla en extra gång imorgon men vajerusticket har aldrig varit i närheten tidigare.

Försökte se om något såg skevt ut men svårt att avgöra. Tror att det ser ganska rakt och fint ut.

Tack allihopa för bra hjälp!

Bilagor

• E8380F99-786E-4BCD-A888-748D2972E6D9.jpeg
    E8380F99-786E-4BCD-A888-748D2972E6D9.jpeg
    640.8 KB · Besök: 18
  • EF49A532-6537-4163-A535-8B2576C344CA.jpeg
    EF49A532-6537-4163-A535-8B2576C344CA.jpeg
    622.5 KB · Besök: 22
  • 585D0F2A-C89F-4AD1-9918-48BF1ECD378E.jpeg
    585D0F2A-C89F-4AD1-9918-48BF1ECD378E.jpeg
    617.7 KB · Besök: 22

Bengt-re

Aktiv medlem
Kan ju vara vikt eller skadad tand. Enstaka tand går ju bocka/fila till. Stukade drev har jag aldrig fått ordning på. Iofs inte försökt så mycket - har hänt två gånger genom åren och gav upp lätt. Hade ny kassett hemma och de var båda gångerna väl begagnade.

BAPEsta

Aktiv medlem
Hur hårt vågar en man på 110kg egentligen köra på en Trek X-caliber 9? Instegs XC hardtail... Vågar man ta drops på den? 🤔 Hur högt är för högt egentligen?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer