Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

MrSpock

Aktiv medlem
Var hittar man vevparti för 2x9? Enligt Shimanos dokumentation är det antingen FC-MT101-2 eller FC-MT-201-2 som gäller (MTB).
Det verkar vara svårt att få tag i, är det ovanligt numera?

Om man har ett dt240-nav för boost. Räcker det att byta end caps för att kunna köra det i en non-boost-ram?

Har för mig att det pratats om att disha om boosthjul för att köra i 'gammal' ram...

Manurhin2

Aktiv medlem
Nej, då hade alla gjort så för att få stadigare hjul.
Det du tänker på är när märken har egen standard för fälgens placering mot centrum nav.

MrSpock

Aktiv medlem

Bengt-re

Aktiv medlem
Svarar mig själv. Bike24 har, men 19-20 veckors leveranstid. :oops:
Du vet att 2x10 vevpartier fungerar lika bra med i övrigt 9-delad drivlina

MrSpock

Aktiv medlem
Du vet att 2x10 vevpartier fungerar lika bra med i övrigt 9-delad drivlina

Tack för hjälpen, men det är mer än dubbla priset. Men efter en timmes googling hittade jag den i Litauen av alla länder för ett rimligt pris. (Finns i Japan och Australien också.) Vågar man beställa därifrån?

Bengt-re

Aktiv medlem
Tack för hjälpen, men det är mer än dubbla priset. Men efter en timmes googling hittade jag den i Litauen av alla länder för ett rimligt pris. (Finns i Japan och Australien också.) Vågar man beställa därifrån?
Litauen borde väl gå. Estland har jag näthandlat ifrån utan problem och så så mycket sämre är väl inte lit?!

Åas är en femhunka inte farligt för ett vevparti?

Akronym

Aktiv medlem
Läste i en tråd (kommer tyvärr inte ihåg vilken) att man inte ska ståcykla när man drar cykelvagn. I tråden diskuterades annat så inget övrigt angående detta nämndes.
Varför vill man undvika ståcykling när man drar cykelvagn?

MrSpock

Aktiv medlem
Litauen borde väl gå. Estland har jag näthandlat ifrån utan problem och så så mycket sämre är väl inte lit?!

Nej, det är iofs inte så farligt, men många bäckar små...
Tack för hjälpen.
Efter ytterligare googling hittade jag den på Amazon.se för 314 kr och fri frakt. Men det är ju Altus och inte Deore. Men eftersom jag har Altus eller Acera på övrigt och kör 9-växlat så valde jag att fortsätta med den nivån.
Resten har jag beställt på Bikester.

velovin

Aktiv medlem
Läste i en tråd (kommer tyvärr inte ihåg vilken) att man inte ska ståcykla när man drar cykelvagn. I tråden diskuterades annat så inget övrigt angående detta nämndes.
Varför vill man undvika ståcykling när man drar cykelvagn?
Det var nog jag som skrev det.

Syftade på cykelvagn med barn i: Vid ståcykling (i typ uppförsbacke) börjar vagnen gärna gå ryckigt, vilket naturligtvis påverkar barnet/barnen. För oss blev det väldigt tydligt med småbarnsvaggan i en Thulevagn, inte optimalt för små sovande barn utan vettig nackmuskulatur.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Det var nog jag som skrev det.

Syftade på cykelvagn med barn i: Vid ståcykling (i typ uppförsbacke) börjar vagnen gärna gå ryckigt, vilket naturligtvis påverkar barnet/barnen. För oss blev det väldigt tydligt med småbarnsvaggan i en Thulevagn, inte optimalt för små sovande barn utan vettig nackmuskulatur.
Det blir superryckigt. Du som förare kommer inte vilja köra ståcykling, det blir super-onaturligt. Åtminstone så länge du inte är j-vligt jämn i ditt rundtramp.

Akronym

Aktiv medlem

DanielS

Aktiv medlem
Eller finns det någon bra anledning att ha separata reglage för växling resp broms?
Fördelar med separata reglage kan vara:
-Om något går sönder är det ev. lite billigare att ersätta eller enklare att få tag på ett reglage än ett kombireglage
-Om du vill byta till hydrauliska bromsar eller andra växlar så måste du inte köpa två nya reglage
-Möjlighet till lite mer finjustering av vinklar och position på reglagen, kanske inte superviktigt på en pendel-cykel...

Om pris-skillnaden inte är alltför stor hade jag valt separata reglage, men om det skiljer en del och ovanstående punkter inte känns viktiga så kör på kombi-reglagen.

Manurhin2

Aktiv medlem

Litauen är enda stället där jag potentiellt hade kunnat bli blåst på mycket pengar.
Lite Sverker innan så bör det ju dock varavsafe.
Genom ebay/paypal går man oftast skadefri om det går att ta den vägen.

M

BAPEsta

Aktiv medlem
Kan minnas att jag läst att folk behandlar en ny kedja på lite olika sätt. Typ avfetta den från fabriksfettet t.ex.

Vad tycker Happy att man ska göra?

Freddie L

Aktiv medlem
Kan minnas att jag läst att folk behandlar en ny kedja på lite olika sätt. Typ avfetta den från fabriksfettet t.ex.

Vad tycker Happy att man ska göra?
Det råder inte konsensus i frågan. En del avfettar kedjan noga innan smörj, där ingår de som kör med vax. Andra smörjer bara utanpå fabriksfettet och torkar av överskottet. Kan inte minnas att jag läst om detta i de undersökningar om kedjesmörjning map friktion och slitage som publicerats på senare år, men det är nog underförstått att man har börjat med en ren kedja.
Själv kör jag på andra alternativet, det fungerar fint i praktiken.

Bonzo

Aktiv medlem
Ah, intressant! Varför tänkte du det?
Vet inte riktigt, men det handlar nog bara om fördomar och omedvetna slutsatser jag dragit baserat på den typ av cyklar du har.

(Jag vill vara tydlig med att jag inte lägger några värderingar i vilken typ av pedaler någon har på sin cykel.)

HåkanC

Aktiv medlem
Det råder inte konsensus i frågan. En del avfettar kedjan noga innan smörj, där ingår de som kör med vax. Andra smörjer bara utanpå fabriksfettet och torkar av överskottet.
Det finns ytterligare minst ett alternativ:
-Torka kedjan torr på utsidan, mha en (lätt fuktad) trasa, fuktad med favorit avfettnings/lösningsmedlet. OBS: Endast utsidan för att bevara så mkt som möjligt av fabrikssmörjan på insidan.
Det är detta alternativ jag själv använder och då förstås även tycker är det bästa.
Vad annars?

Berk

Aktiv medlem
Vet inte riktigt, men det handlar nog bara om fördomar och omedvetna slutsatser jag dragit baserat på den typ av cyklar du har.

(Jag vill vara tydlig med att jag inte lägger några värderingar i vilken typ av pedaler någon har på sin cykel.)
Har aldrig provat plattisar, men tror att jag har stora fördelar med SPD med min körstil. Jag ståcyklar nästan alltid och kör med hög växel uppför korta branta backar. Då är det bra att kunna dra pedalerna. Också i hög fart i stök är det bra att skor sitter fast när man kör hardtail.

Pfaff

Aktiv medlem
Det finns ytterligare minst ett alternativ:
-Torka kedjan torr på utsidan, mha en (lätt fuktad) trasa, fuktad med favorit avfettnings/lösningsmedlet. OBS: Endast utsidan för att bevara så mkt som möjligt av fabrikssmörjan på insidan.
Det är detta alternativ jag själv använder och då förstås även tycker är det bästa.
Vad annars?
Jag tror att jag gör nåt liknande. Men hur torkar man en kedja på insidan med en trasa?🤔

BAPEsta

Aktiv medlem
Hur hanterar folk stigcykling vid nuvarande temperatur i Stockholm (strax under nollan)? Har ofta kört i träningströjor i syntet men nu när man kanske drar på sig en fleece och en skaljacka över så blir man ju blöt som attan av svett osv. Och därmed svinkall när man stannar till en stund.

Har kört med ulltröja som underlager istället men då blir jag bara för varm allt för snabbt.

Ska jag skippa skaljacka helt och bara köra flera lager av annat? Ska jag ha få lager och en skaljacka?

Rassemouse

Aktiv medlem
Hur hanterar folk stigcykling vid nuvarande temperatur i Stockholm (strax under nollan)? Har ofta kört i träningströjor i syntet men nu när man kanske drar på sig en fleece och en skaljacka över så blir man ju blöt som attan av svett osv. Och därmed svinkall när man stannar till en stund.

Har kört med ulltröja som underlager istället men då blir jag bara för varm allt för snabbt.

Ska jag skippa skaljacka helt och bara köra flera lager av annat? Ska jag ha få lager och en skaljacka?
När det är kring nollan och jag ska cykla stig så brukar jag ha en underställströja av ull (200g/m2) och en vind/träningsjacka över om det är uppehåll eller väldigt lite nederbörd, annars en tunn skaljacka med ventilation under armarna.
På benen kör jag antingen bibs shorts och träningstights eller bibs, knäskydd och ett par surfshorts eller liknande utanpå. Beroende på om det ligger snö eller inte. Ibland kör jag tunna regnbyxor ytterst om det är väldigt blött.
Ullstrumpor på fötterna, ett par långfingrade handskar på händerna och en buff runt halsen.

Freddie L

Aktiv medlem

Skalplagg är svårt vid (skogs)cykling. En del menar att just de har hittat en jacka som fungerar, men intensiteten i aktiviteten gör det svårt. Kör hellre på fleece/mellanlagret ytterst om det är hyfsat stilla väder, och det är ju ofta stilla i skogen. Själv använder jag oftast tjocka släta fleecetröjor ytterst, med olika lager under beroende på temperatur. Men nästa gång jag handlar ytterplagg kommer det bli en jacka med membran framtill och ventilerat på ryggen, det verkar nästan alla som använder vara nöjda med.
Men det är väldigt individuellt det här, du måste prova vad som fungerar för dig och din cykling. Och kom ihåg att du ska frysa de första tio, då kan det bli bra på resten av passet.

Rassemouse

Aktiv medlem
Skalplagg är svårt vid (skogs)cykling. En del menar att just de har hittat en jacka som fungerar, men intensiteten i aktiviteten gör det svårt. Kör hellre på fleece/mellanlagret ytterst om det är hyfsat stilla väder, och det är ju ofta stilla i skogen. Själv använder jag oftast tjocka släta fleecetröjor ytterst, med olika lager under beroende på temperatur. Men nästa gång jag handlar ytterplagg kommer det bli en jacka med membran framtill och ventilerat på ryggen, det verkar nästan alla som använder vara nöjda med.
Men det är väldigt individuellt det här, du måste prova vad som fungerar för dig och din cykling. Och kom ihåg att du ska frysa de första tio, då kan det bli bra på resten av passet.
Det där är bra! Man ska inte vara varm när man går ut för då blir det för varmt. Jag brukar tänka att de rör okej om jag är kall första 10-15 min eller om jag cyklar utför nån backe påväg till stigen. Men frysa vill jag inte göra, men det är en fin gräns mellan att vara lagom kall och att inte frysa.

HåkanC

Aktiv medlem
Skalplagg är svårt vid (skogs)cykling. En del menar att just de har hittat en jacka som fungerar, men intensiteten i aktiviteten gör det svårt. Kör hellre på fleece/mellanlagret ytterst om det är hyfsat stilla väder, och det är ju ofta stilla i skogen. Själv använder jag oftast tjocka släta fleecetröjor ytterst, med olika lager under beroende på temperatur.
Polartec tillverkar några softshell fleecevarianter som skall vara vindresistenta, dvs inte helt vindtäta. Tex Polartec Power Shield som skall vara 98% vindtät
http://polartec.com/product/polartec-power-shield
Men om det finns ngn bra jacka som funkar för cykling i Power Shield, eller ngt liknande material, har jag ingen aning om

Men nästa gång jag handlar ytterplagg kommer det bli en jacka med membran framtill och ventilerat på ryggen, det verkar nästan alla som använder vara nöjda med.
Jackor, och även byxor/tights, som är vindtäta framtill och ventilerande bak är även mina favoritplagg
Tre som jag tipsat om nyligen är

Gonso Diorit

https://gonso.de/int-en/shop/jackets/p201450-bike-jackets-diorit

Sportful Fiandre Pro Medium Jacket

https://www.sportful.com/us/fiandre-pro-medium-jacket/p/111950220A-002

Assos Mille GT Jacket Spring Fall

https://www.assos.com/mille-gt-spri...ing-fall-jacket_blackSeries-1-M.jpg&color=143

Var ngn av dem finns att köpa och till vilket pris har jag däremot ingen aning om

+ MASSOR

velovin

Aktiv medlem

Till ovanstående bra förslag kan jag lägga till att de där första tio minuterna blir behagligare om du jobbat upp kroppstemperaturen inomhus innan. Höga upphopp, armhävningar eller annat pulshöjande funkar fint.

Fredrik80

Aktiv medlem
Det finns skalplagg för skidåkning m.m. där man kan öppna upp i armhålorna och sidorna av benen. Det är gjort så för att kunna justera temperaturen efter hur mycket man jobbar, funkar utmärkt även till cykling på vintern. Black Diamond, Arcteryx, Berghaus har jag sett har detta, finns säkert många fler.

Sedan kan man ha ett så kallat "woolnet" närmast kroppen för att få bort fukt. Typ nätbrynja i ylle, funkar skitbra. Tänk bara på att skalplagg, eller andra vattentäta plagg, inte andas speciellt bra så det gäller att öppna upp när man börjar jobba. Annars får man välja nått som inte är vattentätt men andas, beror på väder.

Senast ändrad:

BAPEsta

Aktiv medlem
Körde med T-shirt i ull, långärmad träningströja över den och skaljacka idag med en fleece i väskan. Blev dock för varmt ganska snabbt så jag klädde om mig när jag väl kom in på stigen och körde enbart T-shirten i ull och fleece över, bra värme när man stod stilla, lite kyligt vid cyklingen. Fungerade rätt bra.

Blir nog ett långärmat underställ också nästa gång då det var på tok för kallt om magen (tur att den nästan bara är gjord av Fuet-korv och öl!) när jag kom ut på grusväg igen så jag fick dra på mig jackan igen.

Upplever att cykelspecifika eller sportkläder är så jävla slimmade. Inte alls rätt typ av passform för mig. Gillar min dad bod.

supreeme

Medlem
11-delad XT (med spacer) och 11-delad Ultegra, på samma nav/body (11-delat landsväg), kommer det att funka utan att behöva pilla med bakväxelns ändlägen?
Tänker 11-42 XT och 11-32 Ultegra och att jag skall klara mig med att bara behöva pilla lite på B-skruven?
Sen XT vs SLX och Ultegra vs 105, vad är värt att satsa på?

Snöret

Ny medlem
Hej
Har som alla andra nu funderat på att skaffa en trainer, det lockar så klart med en av dom billigare direktdrivna smart trainers.
Hur är det med sen sådan, Ex. Tacx flus S Smart, går det att justera motstånden "manuellt" eller måste man vara uppkopplad på ex swift för att få det tyngre/ lättare ?

velovin

Aktiv medlem
11-delad XT (med spacer) och 11-delad Ultegra, på samma nav/body (11-delat landsväg), kommer det att funka utan att behöva pilla med bakväxelns ändlägen?
Tänker 11-42 XT och 11-32 Ultegra och att jag skall klara mig med att bara behöva pilla lite på B-skruven?
Sen XT vs SLX och Ultegra vs 105, vad är värt att satsa på?
I brist på andra svar: Så vitt jag förstår ska det funka fint, förutsatt att växeln klarar spannet.

Vilken nivå på komponenter avgör du själv bäst, både SLX och 105 funkar utmärkt. Ett steg upp ger lite lättare grejor, men är väl med handen på hjärtat svårt för en vanlig dödlig att märka skillnad på. Om det ska pendlas hade jag valt de billigare alternativen.

King_Lake

Aktiv medlem
Hej. Jag har en Lyrik 2017 med dual position 160/130mm. Kan jag bygga om den till solo?
Id nr:
42T60934491

När jag söker i Trailhead appen står det att det går, men är det någon som testat själv?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer