Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

supreeme

Medlem
I brist på andra svar: Så vitt jag förstår ska det funka fint, förutsatt att växeln klarar spannet.

Vilken nivå på komponenter avgör du själv bäst, både SLX och 105 funkar utmärkt. Ett steg upp ger lite lättare grejor, men är väl med handen på hjärtat svårt för en vanlig dödlig att märka skillnad på. Om det ska pendlas hade jag valt de billigare alternativen.
Jag vill tro att det skall funka. Gör det inte ser så känns det också skönt att ha köpt billigare prylar. Det skall dock på min nöjeshoj, men det blir första gången med 1x11 så jag vet inte riktigt vad som blir bra i utväxling, vilket också talar för enklare prylar givet att endast vikt och funktion inte påverkas.

velovin

Aktiv medlem
Jag vill tro att det skall funka. Gör det inte ser så känns det också skönt att ha köpt billigare prylar. Det skall dock på min nöjeshoj, men det blir första gången med 1x11 så jag vet inte riktigt vad som blir bra i utväxling, vilket också talar för enklare prylar givet att endast vikt och funktion inte påverkas.

Jag gillar SunRace-kassetter. Snyggare, lättare och oftast billigare än Shimanos motsvarande.

Konsensus

Aktiv medlem
Med vad rengör jag ett bromshandtag invändigt? uns av DOT olja fanns kvar när jag tryckte in mineralolja, handtaget löpte inte på så smidigt efter det, inbillar mig att det är orsaken till bekymret.

jonte987

Aktiv medlem
Med vad rengör jag ett bromshandtag invändigt? uns av DOT olja fanns kvar när jag tryckte in mineralolja, handtaget löpte inte på så smidigt efter det, inbillar mig att det är orsaken till bekymret.
Va? Du kan inte ta i mineralolja om det ska vara DOT.

weldion

Aktiv medlem
Vad är det för broms? Skall det vara mineralolja eller DOT? Det är ingenting som är valfritt vad man kan ta, utan det är tätningarna som avgör.
Om du råkat få i DOT-vätska i en mineralbroms, då är det bara att skölja genom systemet med mineralolja och tvärtom om det är mineralolja i en DOT-broms.

Konsensus

Aktiv medlem
Vad är det för broms? Skall det vara mineralolja eller DOT? Det är ingenting som är valfritt vad man kan ta, utan det är tätningarna som avgör.
Om du råkat få i DOT-vätska i en mineralbroms, då är det bara att skölja genom systemet med mineralolja och tvärtom om det är mineralolja i en DOT-broms.
Bromshandtag är Sram level (begagnat) , ok är Magura (nytt) om tätningen tar stryk, ja då är det inget att tala om, bara införskaffa andra bromshandtag :-)

weldion

Aktiv medlem
Bromshandtag är Sram level (begagnat) , ok är Magura (nytt) om tätningen tar stryk, ja då är det inget att tala om, bara införskaffa andra bromshandtag :-)
Du kan inte blanda komponenter som använder olika bromsvätska. Sram använder DOT och Magura mineralolja. Så använd inte den kombinationen. Leta rätt på ett handtag som använder sig av mineralolja om du vill köra vidare på Magueraoket. T.ex. Shimano eller Magura.

Lykce

Medlem
Jag har en damcykel, modell gammal, där en eker gått av i bakhjulet. Navet är Sachs Torpedo Dreigang S 36.

Att det är 36 ekrar förstår jag. Vad mer behöver jag veta? Längd? Hur mäter jag den?

Räcker det att byta ut den som gått sönder, eller är det lika bra att byta alla?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag har en damcykel, modell gammal, där en eker gått av i bakhjulet. Navet är Sachs Torpedo Dreigang S 36.

Att det är 36 ekrar förstår jag. Vad mer behöver jag veta? Längd? Hur mäter jag den?

Räcker det att byta ut den som gått sönder, eller är det lika bra att byta alla?

Byt den som gått sönder. Gå igenom alla så att ingen eker är dåligt spänd.

Längden mäter man sig till.

Det jag brukar göra är att jag tar hojen till en bra vanlig cykelaffär (Fridhems Cykel i mitt fall) och ber om ett par-tre ekrar till cykeln. Då mäter de och man betalar, glad i hågen. Det kostar inte många pengar.

Om det är mtb-kassett (tror 34 tänder och uppåt) så behöver du spacer, annars inte.
CS-HG800-11 "11-34" i detta fallet. Spacern satt på bodyn på hjulet.
Noterade när jag skulle flytta kassetten till trainern (Kickr Core), där jag kört utan den 1.85mm-spacern men upplevt att där är något missljud. Det kanske är lämpligt att köra med den på trainern också?

velovin

Aktiv medlem
Var lite otydlig: Bodys för 11-delad MTB är smalare än 11-delad lvg. Därför spacers med mtb-kassett på lvg-body. Lvg-kassett på mtb-body lirar dåligt.

Berk

Aktiv medlem

supreeme

Medlem
Kommer detta lira eller blir det friktion mellan hoods och vajer? Taskigt att växla?
Enligt shimano så skall "nippeln" eller genomföringen (plasthöljet) vara längre för att täcka mer av vajern antar jag. Men det var inget jag hade hemma för stunden.

Bilagor

• IMG_20210124_094959.jpg
    IMG_20210124_094959.jpg
    204.7 KB · Besök: 79

HåkanC

Aktiv medlem
Kommer detta lira eller blir det friktion mellan hoods och vajer? Taskigt att växla?
Exakt vad som kommer att ske går inte att veta så här på Internet, det får du prova ut
Men som jag ser det finns det risk för dåliga växlingar pga att höljet kommer att röra sig lite lite

Enligt shimano så skall "nippeln" eller genomföringen (plasthöljet) vara längre för att täcka mer av vajern antar jag. Men det var inget jag hade hemma för stunden.
Många affärer har söndagsöppet, tom Biltema säljer växelvajerset som fungerar riktigt bra
Växelwiresats - Biltema.se

antosi

Medlem
Vad heter sådan tejp med någon typ av skumgummi på? Sådan som sitter på typ ringklockor, reflexer och lite allt möjligt.

antosi

Medlem

Finns även som fästkuddar

Inte sådan tejp. Utan sån som är tejp på ena sidan och den andra är typ skumgummi som ger lite friktion och dämpning. Brukar sitta på diverse saker man skruvar på styre eller sadelstolpe, nu senast på min Hidemybell. Är typ som fästkudde fast bara en sida har tejp.

Pfaff

Aktiv medlem
Inte sådan tejp. Utan sån som är tejp på ena sidan och den andra är typ skumgummi som ger lite friktion och dämpning. Brukar sitta på diverse saker man skruvar på styre eller sadelstolpe, nu senast på min Hidemybell. Är typ som fästkudde fast bara en sida har tejp.

Fästkudde där man inte tar bort skyddstejpen...

LarsM

Aktiv medlem
Några lager silver/vävtejp...

Pfaff

Aktiv medlem

Finns väl hos tesa de med. Fråga din glasmästare, sitter även som distans mellan glas och på nya fönster.
Eller glidskydd, hänger nog på en krok hos din ICAhandlare.

stigfinnare

Aktiv medlem
Min Deore XT M8000 bakväxel fryser nästan direkt det går under nollan. Det är inte vajern utan växeln, om jag motionerar den lite funkar det ok en stund. Läste nån random kommentar om att det fryser fast mindre om man stänger av clutchen. Lärde mig precis vad det var också tror jag. Är det ett rimligt råd på kalla turer när man ändå kör relativt lugnt?

jonte987

Aktiv medlem
Min Deore XT M8000 bakväxel fryser nästan direkt det går under nollan. Det är inte vajern utan växeln, om jag motionerar den lite funkar det ok en stund. Läste nån random kommentar om att det fryser fast mindre om man stänger av clutchen. Lärde mig precis vad det var också tror jag. Är det ett rimligt råd på kalla turer när man ändå kör relativt lugnt?
Jag har glömt den av utan att tappa nåt.

BAPEsta

Aktiv medlem
Min kedja har aldrig hoppat när jag glömt dra på clutchen igen. Tror inte du har något att oroa dig för!

Berk

Aktiv medlem

Det är intressant! Vad händer? Kan du inte längre växla eller rullar kedjan inte genom bakväxlen? Och hur kan clutchen har att göra med detta?

stigfinnare

Aktiv medlem
Det är intressant! Vad händer? Kan du inte längre växla eller rullar kedjan inte genom bakväxlen? Och hur kan clutchen har att göra med detta?
Jag kan inte längre växla, växeln rör sig inte. Tänker att clutchen av gör att hela växeln håller sig mer i rörelse när jag cyklar och kanske hindrar den från att frysa? Får testa imorgon + dränka växeln i 5-56

BAPEsta

Aktiv medlem
Blir så jäkla blött med all snö och slask nu att jag har applicerat ohälsosamma mängder fett. Har varit ute och kört 2,5h+ vid rejäla minusgrader utan att växeln bråkat. Ibland har jag behövt pilla ut snö från kassetten men det var inga problem.

Men jag har ju iofs bytt ut min XT 8100 till en Deore 6100. Den kanske bara inte är lika känslig 😜

Trexo

Aktiv medlem
Tjena! Jag fick för mig att piffa till grabbens 26' mtb och hade ett vevparti över som jag tänkt sätta på den men det nya vevpartiet har genomgående axel och det gamla lagret är ett.
"BC-7311 73 BC1.37x24T 122.5mm" Fyrkant.
Säger inte mig så mycket men kanske någon annan,
Suttit på en äldre trek som har cirka 4-5år på nacken. Som sagt jag ska byta till ett vevparti med genomgående axel.
truvativ Descendant b148 GXP 175. Någon som vet vilket lager jag ska köpa för att få detta att lira?

Trexo

Aktiv medlem
Jag tackar ödmjukast! :)
Vill inte beställa fel.

Trexo

Aktiv medlem
Jepp håller koll tills på söndag, har ingen några invändingar då så tar jag ditt svar som rätt :)

moros

Aktiv medlem
Glöm inte att köpa en avdragare för fyrkantsvevlager så du får ut det gamla

Trexo

Aktiv medlem
Köpte den tsm med lite annat, det va då jag insåg att jag behöver ett nytt lager med :)

Remne

Medlem
Vad betyder siffrorna, och vad blir skillnaden mellan 1och 18?20210131_103347.jpg

Berk

Aktiv medlem
Vad betyder siffrorna, och vad blir skillnaden mellan 1och 18?Visa bilaga 467360

Om man lösnar bulten kan man justera vinkeln där handtaget på andra sidan stannar när man skruvar i axeln. Siffrorna visar vinkeln/20, dom underlättar att minnas hur man vill vrida muttern. Man ställer i den en gång och rör den aldrig vidare.

NickPick

Aktiv medlem
Ursäkta bilden, men varför blir critical power på detta viset hos zwift power? Ena är en vinnare i swecup och en annan är medioker i A, och några till för att belysa problemet. Kurvan är ju platt.
20210201_103616.jpg

ylva

Medlem
Någon som har tips på var jag kan hitta smala däck men med mycket mönster ? Behöver något till min gamla racer som tjänstgör som pendlare som inte är 23-25mm slicks :)

Argos

Aktiv medlem
Någon som har tips på var jag kan hitta smala däck men med mycket mönster ? Behöver något till min gamla racer som tjänstgör som pendlare som inte är 23-25mm slicks :)
Beror på hur smala som krävs och exakt vad du är ute efter, men här under har du ett exempel på 25mm-däck med lite mönster och reflexrand. Lite tunga för sin storlek dock, men lär hålla bra och tåla både glaskross och vasst grus betydligt bättre än andra däck i samma storlek.

Men från ca 33mm och uppåt finns det genast betydligt mer att välja bland t.ex. lätta och snabba cx-däck.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer