Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

ylva

Medlem
Beror på hur smala som krävs och exakt vad du är ute efter, men här under har du ett exempel på 25mm-däck med lite mönster och reflexrand. Lite tunga för sin storlek dock, men lär hålla bra och tåla både glaskross och vasst grus betydligt bättre än andra däck i samma storlek.

Men från ca 33mm och uppåt finns det genast betydligt mer att välja bland t.ex. lätta och snabba cx-däck.
Tack! Ska spana :)
Är på jakt efter något som kan vara lite mer grepp vid tex blött underlag

ooms

Aktiv medlem
Hm okej, varför ger det ingen effekt på greppet vid de bredderna?
Det beror ju på underlag, men asfalt och på sin höjd packat grus som väl är främsta användningsområdet för så smala däck så är det oftast liten nytta med mönster. Annat om det är halt eller löst.

ylva

Medlem
Det beror ju på underlag, men asfalt och på sin höjd packat grus som väl är främsta användningsområdet för så smala däck så är det oftast liten nytta med mönster. Annat om det är halt eller löst.
aha okej, är på jakt efter något som kan erbjuda lite mer grepp vid tex regn

Berk

Aktiv medlem
Hm okej, varför ger det ingen effekt på greppet vid de bredderna?
Man behöver tillräckligt stor kontaktytan för att få grepp, framförallt när det är halt, som är ofta fallet i vintern. Med profil blir kontaktytan mindre. Med breda däck som man kör med lägre tryck är kontaktytan mycket större och då kan man använda profil för att öka grepp på ojämnheterna på underlaget.

Jag körde förut 35 mm Schwalbe Marathon. Har nu Marathon Supreme 42 mm som har ingen nämnvärt mönster och dom har mycket bättre grepp, också på snö och is, för att däcken är mer följsamt och gummin greppigare.

Berk

Aktiv medlem
Dessutom har mönster, framförallt på en pendlingscykel, nackdelen att vassa saker kan fastna i mönstret och orsaka punkor.

ylva

Medlem
Man behöver tillräckligt stor kontaktytan för att få grepp, framförallt när det är halt, som är ofta fallet i vintern. Med profil blir kontaktytan mindre. Med breda däck som man kör med lägre tryck är kontaktytan mycket större och då kan man använda profil för att öka grepp på ojämnheterna på underlaget.

Jag körde förut 35 mm Schwalbe Marathon. Har nu Marathon Supreme 42 mm som har ingen nämnvärt mönster och dom har mycket bättre grepp, också på snö och is, för att däcken är mer följsamt och gummin greppigare.
Ah okej, men ger mönster någon skillnad alls på den bredden? Vid tex blött underlag?
Osäker på hur breda däck jag får i ramen :/

Argos

Aktiv medlem
Om det är grepp vid regn du är ute efter skulle jag kolla efter en bättre gummiblandning. Tyvärr måste man upp på de dyrare däcken då.

(obs priset är för 2 st däck)

Berk

Aktiv medlem
Ah okej, men ger mönster någon skillnad alls på den bredden? Vid tex blött underlag?
Osäker på hur breda däck jag får i ramen :/
Jag har inte provat mycket. Men tror att man behöver bredare än 30 mm däck för att få positivt effekt av mönster, typ 33 mm cykelcross däck. Som jag och ooms skrev, bättre gummiblanding hjälper mycket.

ylva

Medlem
Jag har inte provat mycket. Men tror att man behöver bredare än 30 mm däck för att få positivt effekt av mönster, typ 33 mm cykelcross däck. Som jag och ooms skrev, bättre gummiblanding hjälper mycket.
Ah okej, 30mm + tvivlar jag på om jag får plats med. Får mäta och kolla lite :) Tack!

ylva

Medlem

yonsson

Aktiv medlem

Hur ofta behöver man kolla lagren på en FS som i princip uteslutande används till trail/enduro?
Efter 100mil? Efter 200mil? Efter 1000mil?
Och när det är dags, hur gör man? Skruvar av locket, rengör och fettar in? That’s it?

NS skriver att hojen har ”MAX-lager”, vilket ska ge längre serviceintervall, vad det nu betyder.

Senast ändrad:

revben

Aktiv medlem
Byter när det börjar glappa, har aldrig brytt mig om att underhålla lager då det inte kostar mycket att bara byta ut dom när det behövs istället.
Finns filmer på Youtube som beskriver hur du går till väga om du hellre vill tvätta ur och fetta in men det är bökigare än att bara köra på tills de är slut och då byta tycker iaf jag. Kommer ändå inte åt att underhålla lager på ett vettigt sätt utan att plocka ur dom ur ramen. Brukar fylla nya lager med fett istället när de byts.
Kanske är så att de med MAX menar Enduro Max lager....Kanske.

Sen finns det såklart säkert nån som gör på annat sätt och tycker att jag gör fel :).

Rattnalle

Aktiv medlem

Hur ofta behöver man kolla lagren på en FS som i princip uteslutande används till trail/enduro?
Efter 100mil? Efter 200mil? Efter 1000mil?
Och när det är dags, hur gör man? Skruvar av locket, rengör och fettar in? That’s it?

NS skriver att hojen har ”MAX-lager”, vilket ska ge längre serviceintervall, vad det nu betyder.
Man tar ur dämparen och känner på länkaget utan motstånd ett par gånger om året. Löper allt lätt eller känns det grusigt eller trögt någonstans? Känns det inte bra byter man. Exakt hur det går till beror på ram men press för i och ur på ett eller annat sätt.

Det är mer väder, lera och (o)tur än mil som avgör livslängden.

Joem

Aktiv medlem
Vad är en rimlig inkörsperiod i tid för benen när man har nya cykelskor? ( om det nu går att svara på). Har klossarna så långt fram det går då jag trivs bäst med det, men det är märkbar skillnad från mina gamla. Upplever att de nya klossarna sitter lite längre bak i förhållande till de gamla. Detta resulterade i en helt annan (mkt jobbigare) känsla i benen efter dagens intervaller, är tokslut och har varken krämat på mer än vanligt och är utvilad. Att så lite kan göra så mycket.

Berk

Aktiv medlem
Vad är en rimlig inkörsperiod i tid för benen när man har nya cykelskor? ( om det nu går att svara på). Har klossarna så långt fram det går då jag trivs bäst med det, men det är märkbar skillnad från mina gamla. Upplever att de nya klossarna sitter lite längre bak i förhållande till de gamla. Detta resulterade i en helt annan (mkt jobbigare) känsla i benen efter dagens intervaller, är tokslut och har varken krämat på mer än vanligt och är utvilad. Att så lite kan göra så mycket.
Cykelskor tar ingen tid att inköra. Men om du inte kan få klossarna tillräckligt mycket fram måste man kanske sänka sadeln lite för att kompensera.

BAPEsta

Aktiv medlem
Tillverkaren av min gaffel har ett uträkningsverktyg på sin hemsida för inställning av gaffeln, knappade in relevant information och fick ut siffror som jag tycker låter knäppa. Nu är jag ju såklart ingen expert men vad säger Happy om dessa?
Screenshot_20210204-234529.jpg

marr

Moderator
Forumvärd
Tillverkaren av min gaffel har ett uträkningsverktyg på sin hemsida för inställning av gaffeln, knappade in relevant information och fick ut siffror som jag tycker låter knäppa. Nu är jag ju såklart ingen expert men vad säger Happy om dessa?Visa bilaga 468326
Du får nog ge oss relevant information med. Svårt att uttala sig annars.

moros

Aktiv medlem
Vad är relevant info utöver det som finns i bilden?
Jag funderar på vad du anser vara knäppt. Skall man gissa sig fram till något från modellkoden så är det en enklare Judy med Turn-key dämpare du du har. Du skall lägga i 185psi och minska rebound med ett klick. Verkar inte orimligt.

BAPEsta

Aktiv medlem
185 psi känns mest som väldigt mycket? Har legat på 120-130psi och då har den ibland kännts väldigt hård och stökig. Men jag får testa i veckan!

moros

Aktiv medlem
Som sagt, det är ju en utgångspunkt, prova och mät sag vid det trycket. I min Revelation så skulle en 120 kg åkare stoppa i 143psi och 163 är max psi enligt appen.

HåkanC

Aktiv medlem
Ergonomitillbehörstillverkaren(!) Ergon säljer mallar för att enklare kunna justera och passa in pedalklossarna
https://www.ergonbike.com/en/product.html?a=bikefitting
(Scrolla ned till: "Pedal Cleat Tool for Mountain Bike Pedals")

lundatok

Aktiv medlem
Hej kompisar, vi har en Franke Futurum 722-10 spiskåpa med ett spjäll för självdraget i lägenheten. Med en knapp så öppnas spjället 60 minuter.

Som spiskåpan är monterad idag av vår lägenhets fd ägare så är spjället alltid öppet och stängs när man trycker på knappen. Alltså tvärt om mot vad som är tanken.

Har någon en idé om det går att skifta med någon smart knapptryckning eller behöver jag ringa efter hjälp?

Pfaff

Aktiv medlem
Hej kompisar, vi har en Franke Futurum 722-10 spiskåpa med ett spjäll för självdraget i lägenheten. Med en knapp så öppnas spjället 60 minuter.

Som spiskåpan är monterad idag av vår lägenhets fd ägare så är spjället alltid öppet och stängs när man trycker på knappen. Alltså tvärt om mot vad som är tanken.

Har någon en idé om det går att skifta med någon smart knapptryckning eller behöver jag ringa efter hjälp?

Tittar man i montageanvisningen https://www.lkabfastigheter.se/SysS...oner/kaserngatan-4-och-8/Koksflakt_Tender.pdf verkar det svårt att påverka/installera fel om spjällfunktionen är elektrisk styrd.
Har du försökt att hålla knapp B intryckt tex 30 sek, dra ur stickproppen eller trycka knapp B 2 ggr i följd? (3 olika förslag...)

lundatok

Aktiv medlem
Tittar man i montageanvisningen https://www.lkabfastigheter.se/SysS...oner/kaserngatan-4-och-8/Koksflakt_Tender.pdf verkar det svårt att påverka/installera fel om spjällfunktionen är elektrisk styrd.
Har du försökt att hålla knapp B intryckt tex 30 sek, dra ur stickproppen eller trycka knapp B 2 ggr i följd? (3 olika förslag...)
Precis, det finns inte så mycket som skulle kunna gå fel tycker jag när jag läser manualen.

Får kanske försöka bryta strömmen eller hålla in en knapp en stund. Det var just en sån där knappkombination som jag fiskade efter.

LarsM

Aktiv medlem
Jag skaffade en sådan (från BBB, men de ser likadana ut) efter tips här på Happy.
Och ja, den har gjort jobbet ett par gånger med svårmonterade däck.

Lykce

Medlem
Jag har en äldre stålram med mindre rostfläckar. Tänkte använda svinto försiktigt, och sedan klarlack. Jag vill bevara nuvarande lacken.

Min fråga: Gör klarlack så att rostens utveckling avstannar?

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag har en äldre stålram med mindre rostfläckar. Tänkte använda svinto försiktigt, och sedan klarlack. Jag vill bevara nuvarande lacken.

Min fråga: Gör klarlack så att rostens utveckling avstannar?
Kanske. Är det små rostfläckar och cykeln primärt används i bra väder så räcker det gott med lätt slipande bilvax. Det blir snyggt och stoppar rosten. Klarlack kan vara lite lurigt att få att sitta bra och blir fult om det flagnar.

Att olja med linolja eller gnugga med fett får bara det annars ytorna att se bra ut.

Lykce

Medlem
Kanske. Är det små rostfläckar och cykeln primärt används i bra väder så räcker det gott med lätt slipande bilvax. Det blir snyggt och stoppar rosten. Klarlack kan vara lite lurigt att få att sitta bra och blir fult om det flagnar.

Att olja med linolja eller gnugga med fett får bara det annars ytorna att se bra ut.
Tack för svaret!

Då hoppar jag över klarlack. Vax eller linolja? Jag vill tro att vax är mer lättarbetad, men linolja ger bättre skydd.

Bengt-re

Aktiv medlem
Tack för svaret!

Då hoppar jag över klarlack. Vax eller linolja? Jag vill tro att vax är mer lättarbetad, men linolja ger bättre skydd.

Ja, så är det enligt min erfarenhet. Att vaxa och "gnugga upp" en trött småskadad lack gör ofta att det ser riktigt bra ut. Testade lite i somras (lätt oseriöst) på en 40+ år gammal cykel. Blev okej med måttlig insats. Nu var lacken är rejält sliten, men ser mycket bättre ut än innan.
IMG_20200825_202643_584.jpg

BAPEsta

Aktiv medlem
Behöver få en mer upprätt ställning på min hybrid som jag pendlar med. Har en styrstam på 100mm med 7° nu. Blir det någon betydande skillnad om jag skulle korta ner till typ 70mm 7° eller bör jag ta typ 70mm med en brantare vinkel?

weldion

Aktiv medlem
Är skivbromsbelägg hårdvaluta nu? 18-19 veckors leveranstid för ett par Shimano metallbelägg på Bike24.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer