Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Pfaff

Aktiv medlem
Är skivbromsbelägg hårdvaluta nu? 18-19 veckors leveranstid för ett par Shimano metallbelägg på Bike24.
Ungefär som direktleverans från Kina så det kan väl stämma. Med tanke på att allt ändå kommer därifrån.

Screenshot_20210206-234529_Gmail.jpg

(Går faktiskt minst dubbelt så fort med direktimport. Om grejorna kommer fram alls)

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Försök beställa en shimanokassett. I alla fall om man försöker sig på något kring 11-30 typ.

Vevpartier från shimano verkar vara samma problem. Ser inte ut som att SRAM är lika illa. Kollade igenom lite cyklar från bl.a. Sonder tidigare idag och sram-utrustad cykel verkar vara på g för beställningar men shimanocyklar ligger bra långt in i framtiden

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Är skivbromsbelägg hårdvaluta nu? 18-19 veckors leveranstid för ett par Shimano metallbelägg på Bike24.
Allt börjar bli hårdvaluta, köp det du får tag i och lägg på hyllan.
Mina svarta gravelking ss från Bikecomponents ändrade leveransdatum till Juli.
Fick byta till brun/svart tyvärr. Får väl cykla när det är mörkt.

Berk

Aktiv medlem
Behöver få en mer upprätt ställning på min hybrid som jag pendlar med. Har en styrstam på 100mm med 7° nu. Blir det någon betydande skillnad om jag skulle korta ner till typ 70mm 7° eller bör jag ta typ 70mm med en brantare vinkel?
Då kommer styren 27 mm närmare horisontalt, men blir också 13 mm lägre. Tror inte det blir bra, förutom om du tänker att styren sitter för långt fram.
Troligtvis är det bättre att byta till en 90 eller 100 mm stam med större vinkel.

Flurken

Aktiv medlem
Gammalt mavic-nav på en six-13. Lagren sop-slut. Beställde en press. Vågar man knacka ut dem med dorn och hammare eller måste man ha en avdragare för att inte sabba något?

weldion

Aktiv medlem
Gammalt mavic-nav på en six-13. Lagren sop-slut. Beställde en press. Vågar man knacka ut dem med dorn och hammare eller måste man ha en avdragare för att inte sabba något?
Det är enklare med en urdragare, men det går att knacka ur. Se till så du inte knackar så att de hamnar på sniskan.

DarkMatter

Aktiv medlem
Har några frågor, hoppas de funkar här.
1. Vad för kasett behöver jag till Tiagra 4700?
2. Om jag förstått rätt har Tiagra 4700 bakväxel samma geometri (utväxling?) som nyare 11x drivlinor. Betyder det att man kan använda typ 105 eller Ultegra växel med Tiagra-reglage? Funkar tvärt om? Hur är det med framväxel?
3. 10x kasetter passar direkt på samma hjul/nav/freehub som 8x, korrekt?
4. Går det att montera Tiagra-klingor på ett Claris-vevparti?

nisseson

Aktiv medlem
2. Om jag förstått rätt har Tiagra 4700 bakväxel samma geometri (utväxling?) som nyare 11x drivlinor. Betyder det att man kan använda typ 105 eller Ultegra växel med Tiagra-reglage? Funkar tvärt om? Hur är det med framväxel?

slice me nice

Aktiv medlem
3. Korrekt
4. Mät vad du har för BCD, alltså bultcirkeldiameter på vevpartiet. Kolla också om du har fyra eller fem bultar. Är det samma så passar det. Du borde ha 110 eller 130 mm.

Senast ändrad:

DarkMatter

Aktiv medlem
Tack för länken. Ska försöka tolka så gott jag kan.

3. Korrekt
4. Mät vad du har för BCD, alltså bultcirkeldiameter på vevpartiet. Kolla också om du har fyra eller fem bultar. Är det samma så passar det. Du borde ha 110 eller 130 mm.
Så, antaget att klingorna går att montera så fungerar också växlingen? Innebär det alltså att avståndet är detsamma eller är det så att klingornas utforming gör att avståndet "anpassas"? Om det är det första, betyder det att en Claris framväxel fungerar med Tiagra-klingor? Fungerar Claris framväxel i så fall med Tiagra-reglage? (Länken ovan verkar inte tyda på det dock.)

BAPEsta

Aktiv medlem
Då kommer styren 27 mm närmare horisontalt, men blir också 13 mm lägre. Tror inte det blir bra, förutom om du tänker att styren sitter för långt fram.
Troligtvis är det bättre att byta till en 90 eller 100 mm stam med större vinkel.
Känner mest att jag är för framåtlutad.

slice me nice

Aktiv medlem
Tack för länken. Ska försöka tolka så gott jag kan.

Så, antaget att klingorna går att montera så fungerar också växlingen? Innebär det alltså att avståndet är detsamma eller är det så att klingornas utforming gör att avståndet "anpassas"? Om det är det första, betyder det att en Claris framväxel fungerar med Tiagra-klingor? Fungerar Claris framväxel i så fall med Tiagra-reglage? (Länken ovan verkar inte tyda på det dock.)
Aha, det var det du var ute efter. Om de passar ihop eller ej beror på antalet växlar(bak), tänkte inte på att du kanske skulle byta antal. Klingorna har olika bredd beroende på antal växlar, men flera storlekar har samma (har lite dålig koll där). Var noga med att välja rätt antal växlar för klingan när du köper

DarkMatter

Aktiv medlem
Aha, det var det du var ute efter. Om de passar ihop eller ej beror på antalet växlar(bak), tänkte inte på att du kanske skulle byta antal. Klingorna har olika bredd beroende på antal växlar, men flera storlekar har samma (har lite dålig koll där). Var noga med att välja rätt antal växlar för klingan när du köper
Knepigt med alla parametrar. Bytet av framdrev skulle kombineras med byte från 8x till 10x bak. Jag har förutsatt att mitt Claris-drevparti då inte fungerar eftersom klingorna är för breda för 10x-kedjan. Det jag försöker reda ut nu är om avståndet mellan stora och lilla klingan är samma för Claris och Tiagra. Alltså sidledesförflyttningen av framväxeln och kedjan.

Berk

Aktiv medlem
Knepigt med alla parametrar. Bytet av framdrev skulle kombineras med byte från 8x till 10x bak. Jag har förutsatt att mitt Claris-drevparti då inte fungerar eftersom klingorna är för breda för 10x-kedjan. Det jag försöker reda ut nu är om avståndet mellan stora och lilla klingan är samma för Claris och Tiagra. Alltså sidledesförflyttningen av framväxeln och kedjan.
Tror inte skillnaden skulle ger problem där. Om avståndet skulle vara annorlunda kan en del sitta i vevpartiet själva, som du inte byter. Cable pull måste man också har koll på, antar att du byter växelreglage, men den verkat vara samma. Ser t.ex. här:

Lykce

Medlem
Jag har köpt en äldre stål-Crescent, ej stulen, som är låst med ramlås/blocklås. Nyckel saknas. Jag har förstått att det enklaste är att borra sönder låskolven genom att borra där nyckel sätts i.

Är det bara att tuta och köra, eller något särskilt jag ska ha i åtanke?

jonte987

Aktiv medlem
Pilen brukar peka upp/fram.

Vad är den övre? 160-180? Som ska bli vad sammanlagt?

EDIT. Shimano 160=> 180 har den tjocka biten fram

Berk

Aktiv medlem
Ingen trickfråga ser jag nu.

Bromskivan ser ut som 160 mm. Så en 185 mm adapter är helt fel (och pekar åt fel hållet, som Jonte skrivar). Det behövs bara en IS -> PM 160 adapter.

Lykce

Medlem
Jag ska ta av ett framhjul där axeln sitter fast med en insexnyckel med fem kanter. Vad heter att sånt verktyg?

EDIT: Verkar som jag behöver köpa följande, eller går det att ta av hjulet utan en infemnyckel(?)?

Bilagor

Senast ändrad:

Maakus

Aktiv medlem
Var nog trött när jag fixade med den där.
Kikade på det nu igen.
Får inte ihop det iaf.
  • Skivan är en 160, orginal, på orginal hjul, har inte pillat på hjulet alls.
  • Hade förut ett annat hjul för lite experiment, med en 180 skiva, då funkade det.
Det är den ända IS adaptern jag har. Tror jag.
AAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHH

moros

Aktiv medlem
Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Jag ska ta av ett framhjul där axeln sitter fast med en insexnyckel med fem kanter. Vad heter att sånt verktyg?

EDIT: Verkar som jag behöver köpa följande, eller går det att ta av hjulet utan en infemnyckel(?)?

Ja det är ju tänkt som ett effektivt stöldlås (tror nämligen inte att gemene tjuv har hängt sånt verktyg i nyckelknippan :rolleyes:). Så antingen så tar du bort det med våld eller något hemmagjort verktyg på något sätt och ersätter med en vanlig insex/snabbkoppling. Eller så köper du kitet som du själv hittat

Akronym

Aktiv medlem
Finns det olika typ av storlek på centerlock, eller går det att byta mellan hur man vill?
Tänkte uppgradera ena cykeln så båda mina MTB har 203 fram och får då en centerlock-skiva över och tänkte att det kunde vara fint att uppgradera från 160 till 180 fram på gravel när man ändå får en skiva ”över”

DanielS

Aktiv medlem
1. En 10-delad kassett, vilken du kan använda beror på om du har long eller short cage på din bakväxel.
2. Ja du har förstått rätt, jag kör en GRX 812 bakväxel med Tiagra-reglage och 10-delad kassett. Framväxel bör de flesta fungera, dock är det svårare att blanda GRX och vanlig lvg för framväxeln då de har olika kedjelinje. Fungerar tvärt om också men frågan är väl egentligen varför annat än som nödlösning eller om man som mig hade Tiagra-reglage liggande men ville köra en 11-42T kassett.

moros

Aktiv medlem
Finns det olika typ av storlek på centerlock, eller går det att byta mellan hur man vill?
Tänkte uppgradera ena cykeln så båda mina MTB har 203 fram och får då en centerlock-skiva över och tänkte att det kunde vara fint att uppgradera från 160 till 180 fram på gravel när man ändå får en skiva ”över”
Centerlock är centerlock så fäste mellan nav/skiva är alltid samma. Däremot kan låsringen skilja om man har grov axel. 15mm kräver ofta en låsring med yttre tandning men på gravel/landsväg så är det 12mm eller qr normalt om du inte själv byggt något monster av mtb-ram/gaffel.

Men har du en standard gravel och den är något så när ny och kör flat mount ok så är du begränsad till 140 eller 160 skiva ändå. Med post mount-ok skulle du väl kunna köra 180 om man vill av någon anledning men då behöver du en adapter till det som lägger på 20mm. Men frågan är om det är lönt eller om du ens bör, kan vara så att gaffeln är dimensionerad för att bara klara 160mm

Senast ändrad:

Akronym

Aktiv medlem
Centerlock är centerlock men låsringen kan skilja om man har grov axel. 15mm kräver ofta en låsring med yttre tandning. Men fästet är samma. Men har du en gravel och den är något så när ny och kör flat mount ok så är du begränsad till 140 eller 160 skiva ändå.
Aha, spännande. Vad är det som gör att man inte kan ha större än 160? Funkar inte ens med adapter eller?

moros

Aktiv medlem
Aha, spännande. Vad är det som gör att man inte kan ha större än 160? Funkar inte ens med adapter eller?
Normalt inte nej. Nu vet jag att shimano nog släppt flatmount för 180 skivor i deras mtb-grejer. Eftersom man har börjat med flat mount på mtb så kanske är det en grej som kommer på XC till exempel? Men det är ursprungligen designat för landsväg och 140 eller 160mm rotor. Men som sagt, jag hade börjat med att kolla specen på gaffeln innan jag slängt på en 180 rotor på en gravel/lvg

Senast ändrad:

DarkMatter

Aktiv medlem
1. En 10-delad kassett, vilken du kan använda beror på om du har long eller short cage på din bakväxel.
2. Ja du har förstått rätt, jag kör en GRX 812 bakväxel med Tiagra-reglage och 10-delad kassett. Framväxel bör de flesta fungera, dock är det svårare att blanda GRX och vanlig lvg för framväxeln då de har olika kedjelinje. Fungerar tvärt om också men frågan är väl egentligen varför annat än som nödlösning eller om man som mig hade Tiagra-reglage liggande men ville köra en 11-42T kassett.
Tack för svaret.
Tror jag rett ut det där med long cage och short cage. Det blir nog long cage så att jag kan klämma in en 32T vid behov. Min undran var framförallt om det fanns olika 10s kassetter och vilka som isåfall fungerar med Tiagra. Verkar inte så invecklat dock och det ser ut att bli en 105 11-28.

Angående blandandet så ska jag nog hålla det till ett minimum. Blir troligtvis full Tiagra 4700 drivlina med GRX 400 reglage. Men som tekniskt intresserad är det kul att förstå hur de olika delarna fungerar tillsammans (eller inte gör det) och varför.

En följdfråga dock, finns det någon nybörjarvänlig metod för att räkna ut kedjelängd?

Classe75

Medlem
"cable pull shimano shifter"
Tack för svaret.
Tror jag rett ut det där med long cage och short cage. Det blir nog long cage så att jag kan klämma in en 32T vid behov. Min undran var framförallt om det fanns olika 10s kassetter och vilka som isåfall fungerar med Tiagra. Verkar inte så invecklat dock och det ser ut att bli en 105 11-28.

Angående blandandet så ska jag nog hålla det till ett minimum. Blir troligtvis full Tiagra 4700 drivlina med GRX 400 reglage. Men som tekniskt intresserad är det kul att förstå hur de olika delarna fungerar tillsammans (eller inte gör det) och varför.

En följdfråga dock, finns det någon nybörjarvänlig metod för att räkna ut kedjelängd?
Googla "cable pull shimano shifter" så kommer du en bit på vägen kring växlar.
Svårt att räkna ut kjedjelängd. Den får man empiriskt ta fram genom att montera och mäta innan man får fram den. "Google is your friend" även här.

DarkMatter

Aktiv medlem
"cable pull shimano shifter"

Googla "cable pull shimano shifter" så kommer du en bit på vägen kring växlar.
Svårt att räkna ut kjedjelängd. Den får man empiriskt ta fram genom att montera och mäta innan man får fram den. "Google is your friend" även här.
(y) Google får det bli!
Såg också att det fanns lite instruktioner för kedjelängd i bakväxelmanualen.

För att använda adaptern
BBB Extender BHP-20/BHP 21
Måste man ta bort stjärnmuttern som sitter i gaffelröret, eller hur fungerar det?

Manurhin2

Aktiv medlem
För att använda adaptern
BBB Extender BHP-20/BHP 21
Måste man ta bort stjärnmuttern som sitter i gaffelröret, eller hur fungerar det?

Det är bara att knäcka ner den så långt som behövs.

Fishy

Aktiv medlem
Har för tillfället 1x7 och planerar att köpa styrändsreglage, friktion.
Framöver blir det aktuellt med nytt bakhjul och tänkte då köra med 9-delat.

Visst funkar det med reglage för 9-delat på 7-delat men inte tvärt om? Eller är det endast om jag ska köra indexerat som det spelar roll?

Pfaff

Aktiv medlem
Har för tillfället 1x7 och planerar att köpa styrändsreglage, friktion.
Framöver blir det aktuellt med nytt bakhjul och tänkte då köra med 9-delat.

Visst funkar det med reglage för 9-delat på 7-delat men inte tvärt om? Eller är det endast om jag ska köra indexerat som det spelar roll?
Vanliga friktionsreglage skall ju klara det. Om växeln kan vandra tillräckligt och att handtagen drar tillräckligt vajer utan att det tar stopp i något ytterrläge.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer