Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Argos

Aktiv medlem
Nishiki Comp-hybridcyklarna... hur breda däck får en plats med på dom?
Om det gäller en cykel du har nu, så kan du kolla hur mycket frigång du har med nuvarande däck och utifrån det lägga på. Det bör väl vara minst 4-5 mm fritt på det tajtaste stället brukar man säga. Annars gissar jag på åtminstone ca 35 mm om den har 32 mm original? Varför undrar du, ska du köpa dubbdäck kanske? 🙃

Hahahahampus

Ny medlem
Om det gäller en cykel du har nu, så kan du kolla hur mycket frigång du har med nuvarande däck och utifrån det lägga på. Det bör väl vara minst 4-5 mm fritt på det tajtaste stället brukar man säga. Annars gissar jag på åtminstone ca 35 mm om den har 32 mm original? Varför undrar du, ska du köpa dubbdäck kanske? 🙃

Jaa, hade tänkt slänga på något lite vintervänligt men inte nödvändigtvis dubbat! Hade också tänkt mäta men jag är så satans usel på att mäta att jag tom skapade konto här efter år av lurkande för att få input ;)

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jaa, hade tänkt slänga på något lite vintervänligt men inte nödvändigtvis dubbat! Hade också tänkt mäta men jag är så satans usel på att mäta att jag tom skapade konto här efter år av lurkande för att få input ;)

Tips: man brukar ofta komma ihåg/klara av att mäta bredden av däcket. Det man glömmer ibland är att mäta höjden av däcket mot diverse stag/vevlagerhus etc.

mv70

Aktiv medlem
Behöver lossa o dra åt centerlock låsring med utvändigt grepp .
Undrar om julas vevnyckel kan passa ?
1613388925430.png

till sådan här typ
1613388540562.png
1613388540562.png

Senast ändrad:

Halvdan

Aktiv medlem
Nya bromsskivor, är det nåt att lägga tanke och kosing på? Måste byta skivor pga beställt nya hjul med annan infästning än jag har nu. Har Shimano mt420-bromsar, organiska belägg, kör blandad stigcykling. Kan jag tex bara gå på färgmatchning med ramen och ta ett par Clarks lightweight? (300 kr/st hos tyska cykelmonopolet just nu)
Edit: vet att clarksskivorna passar, de är bara ett exempel, frågan gäller hur mkt man behöver bry sig om skivorna eller bara ta första bästa i rätt storlek och infästning?

Berk

Aktiv medlem
Nya bromsskivor, är det nåt att lägga tanke och kosing på? Måste byta skivor pga beställt nya hjul med annan infästning än jag har nu. Har Shimano mt420-bromsar, organiska belägg, kör blandad stigcykling. Kan jag tex bara gå på färgmatchning med ramen och ta ett par Clarks lightweight? (300 kr/st hos tyska cykelmonopolet just nu)
Edit: vet att clarksskivorna passar, de är bara ett exempel, frågan gäller hur mkt man behöver bry sig om skivorna eller bara ta första bästa i rätt storlek och infästning?

Billigaste Shimano skivor biter dåliga, lite dyrare biter bra.
Clarks lightweight får jättebra betyg på bikester.se, snygg också!

Berk

Aktiv medlem
Ja jag tyckte också det! Eftersom cykeln är röd och orange lurar jag på en av varje och rocka bromsarna eller om det bara ser koko ut 🤡

Har missat den när jag letade efter guldfärgade skivor. Jag köpte Reverse Components, också snygga, men dom är lite mer grön-guld. Clarks verkar mer gula, mer guldnyanser är alltid svårt att bedöma från bilder

EDIT: KCNC -> Reverse Components

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Billigaste Shimano skivor biter dåliga, lite dyrare biter bra.
Clarks lightweight får jättebra betyg på bikester.se, snygg också!

Bikester säger: "Kompatibel Backpacks 12 - 22 litres". Vad betyder det??

Halvdan

Aktiv medlem

DarkMatter

Aktiv medlem
Då jag lyckats böja buren på min nya bakväxel undrar jag om det är värt att försöka rikta den eller om jag mår bättre av att införskaffa en ny? Vore ju fint om den blev rak igen då den var just ny, men shit happens.

Bästa metod?

bent-cage-1.jpgbent-cage-2.jpgbent-cage-3.jpg

Dave1979

Aktiv medlem
Behöver byta ytterdelen av det som håller trissorna under bakväxeln på plats i brist på bättre termer.
Hur får man loss gamla delen och den nya på plats?
Skruven till den gamla har jag sabbat men även skriven på den nya delen sitter hårt och jag kom att tänka på att den ska ju kunna pendla och därmed inte skrivas hårt fast.
Någon som vet hur man får av och på dessa på bakväxeln?

Bilagor

• CE92B3AB-333D-42F4-8A2D-87DC880FE2D0.jpeg
    CE92B3AB-333D-42F4-8A2D-87DC880FE2D0.jpeg
    587.4 KB · Besök: 36
  • EE7115FB-351B-410D-B1C3-935EC8B1710C.jpeg
    EE7115FB-351B-410D-B1C3-935EC8B1710C.jpeg
    216.1 KB · Besök: 34
  • 4605F517-782D-4350-AA98-EAB8AEC7F3AC.jpeg
    4605F517-782D-4350-AA98-EAB8AEC7F3AC.jpeg
    775.4 KB · Besök: 32
Har alla expandrar för styrrör samma dimension?
Jag har en kolfibergaffel och den expander jag köpte begagnad passar ej, för stor diameter så den går ej ned i röret.

Många expandrar på nätet saknar mått. Det står bara "för 1 1/8"". Kommer de att passa?

DarkMatter

Aktiv medlem
Behöver byta ytterdelen av det som håller trissorna under bakväxeln på plats i brist på bättre termer.
Hur får man loss gamla delen och den nya på plats?
Skruven till den gamla har jag sabbat men även skriven på den nya delen sitter hårt och jag kom att tänka på att den ska ju kunna pendla och därmed inte skrivas hårt fast.
Någon som vet hur man får av och på dessa på bakväxeln?
Vad är det för fabrikat? Åtminstone Shimano tror jag har beskrivningar att tillgå för hur man ska montera isär och ihop. Brukar vara "Dealer's manual" som har den informationen.

weldion

Aktiv medlem
Har alla expandrar för styrrör samma dimension?
Jag har en kolfibergaffel och den expander jag köpte begagnad passar ej, för stor diameter så den går ej ned i röret.

Många expandrar på nätet saknar mått. Det står bara "för 1 1/8"". Kommer de att passa?
Nej, det finns för mindre diameter också. T.ex. R2-bike anger på sin sida vilka dimensioner som expandern i fråga passar till.

Senast ändrad:

Karl-Luis

Aktiv medlem
Varför blir det såhär? Bytte ut mitt tredelade jag körde utan vxl på till detta med en nw 30t blacksphire klinga kör 8vxl och 8vxl shimano kedja.
Händer bara när jag tar i på lägre vxl dvs större dreven ibak.
20210223_180723.jpg

1614100228070714002535698521203.jpg

Rassemouse

Aktiv medlem
Varför blir det såhär? Bytte ut mitt tredelade jag körde utan vxl på till detta med en nw 30t blacksphire klinga kör 8vxl och 8vxl shimano kedja.
Händer bara när jag tar i på lägre vxl dvs större dreven ibak.
Visa bilaga 471476
Visa bilaga 471481
Hade likande problem på gamla cykeln och utgick från att det bara var kedjan som var dåligt smörjd eller att det frusit i lite snö/is. Brukade lösa sig genom att trampa bakåt lite.

Akronym

Aktiv medlem
Behöver lossa o dra åt centerlock låsring med utvändigt grepp .
Undrar om julas vevnyckel kan passa ?
Funkade julas bra? Hade en liknande lågbudget-nyckel som var aningen stor i diametern på hålet. Gick att få loss men vågade inte dra åt med 40nm. (Hade garanterat rappat över och förstört "tänderna" på antingen verktyg eller låsring)
Funkar julas kan det ju vara ett bra tips om någon mer letar

Karl-Luis

Aktiv medlem
Hade likande problem på gamla cykeln och utgick från att det bara var kedjan som var dåligt smörjd eller att det frusit i lite snö/is. Brukade lösa sig genom att trampa bakåt lite.
Jaha har smort och rengjort den som bara den, mja den fastnar frammåt men inte bakåt.
Fick en ide nu under middag att det kan vara en kugg som fått sig en känga och det är på den som kedjan fastnar

Dave1979

Aktiv medlem
Lyckades krascha ytterhöljet som håller trissan under bakväxeln på
Vad är det för fabrikat? Åtminstone Shimano tror jag har beskrivningar att tillgå för hur man ska montera isär och ihop. Brukar vara "Dealer's manual" som har den informationen.
Det är shimano.
Får googla mer då, har mest hittat sprängskisser av bakväxeln som inte ger ingen jag behöver. Internet tysken bifogade ingen manual😁

DarkMatter

Aktiv medlem

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag har kollat på den där bilden ett par gånger nu och blir inte klokare 😂 kedjan är en månad gammal lika så kassetet, dreven ser knappt använda ut.
Gick lös med filen där kedjan fastna och satte dit min gammla spännare så får se imorgon om det gav resultat.

Finns det en nw drev för 8-delat?

Göra ren kedjan och smörja med tunnt löser ofta problemen. Skada på tänder kan säkrt också ställa till det.

Karl-Luis

Aktiv medlem
Köpte vevarna med dtta drev bcd ligger på 104 hade gärna haft 32 irl 34t istället.
Jo märkte i garaget att högsta vxl (minsta drevet) gör att bakväxeln tar i sig själv -.-'

moros

Aktiv medlem
"Armarna" på vevpartiet ser ut att sticka ut så att kedjan riskerar att klämmas mellan dessa och drevet.
Är nog benägen att hålla med, framförallt om man tittar på den övre delen av drevet, där kedjan har följt med. Det kan också lite kopplas till frågan om det finns NW-drev för 8-delat. Nej det gör det nog inte uttalat, men eftersom man kör singelklinga så borde inte kedjan spela roll då innermåttet alltid är samma och det inte finns växlingsramper, framväxel eller annat att ta hänsyn till. Men kedjan är ju bredare utvändigt, så OM det är så att den kläms där vid armen så hade kanske inte en 11-delad kedja gjort det.

Korrigering, innermåttet är samma för utanpåliggande växlar upp till och med 8, sen är det smalare från 9. Men oavsett vad så är det ytterbredden som är intressant. Det verkar diffa ca 1.5mm mellan 8 och 11-delat

1614158014080.png

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Det ska inte vara några problem att köra klinga för 10s men jag har sett motstridiga rekommendationer på vilken kedja man ska köra på.
Både tunnare kedja och några tag med filen kanske kan vara ide här. Och ny kedja om klingan är ny?

Jag brukar inte vara så noga med ny kedja +ANNAT men så brukar det också ta några km för mig innan grejorna lirar.

Berk

Aktiv medlem
Är nog benägen att hålla med, framförallt om man tittar på den övre delen av drevet, där kedjan har följt med. Det kan också lite kopplas till frågan om det finns NW-drev för 8-delat. Nej det gör det nog inte uttalat, men eftersom man kör singelklinga så borde inte kedjan spela roll då innermåttet alltid är samma och det inte finns växlingsramper, framväxel eller annat att ta hänsyn till. Men kedjan är ju bredare utvändigt, så OM det är så att den kläms där vid armen så hade antagligen inte en 11-delad kedja gjort det.

Korrigering, innermåttet är väl samma för utanpåliggande växlar upp till och med 8, sen är den smalare från 9. Men oavsett vad så är dett ytterbredden som är intressant. Det verkar diffa ca 1.5mm mellan 8 och 11-delat

Visa bilaga 471586

Du har hittat orsaken här! Hade själva tittat på det men hade inte upptäckt utstickande armen.

En lite större drev skulle funka utan problem. Kanske räcker 2 tänder till inte, men 4 tänder till räcker säkert.

Skulle det vara möjligt att använda distanser mellan vevpartiet och klingan?

moros

Aktiv medlem
Du har hittat orsaken här! Hade själva tittat på det men hade inte upptäckt utstickande armen.

En lite större drev skulle funka utan problem. Kanske räcker 2 tänder till inte, men 4 tänder till räcker säkert.

Skulle det vara möjligt att använda distanser mellan vevpartiet och klingan?
Classe75 får ta äran, jag bara förtydligade lite :) Kör TS 8-delat idag så blir det ju inte så mycket tunnare kedja tyvärr. Om den fastnar i det läget så kanske ditanser som sagt, eller fila av lite på insidan av armen, kan ju räcka med ett dra bort 1 mm gods

Berk

Aktiv medlem
Classe75 får ta äran, jag bara förtydligade lite :) Kör TS 8-delat idag så blir det ju inte så mycket tunnare kedja tyvärr. Om den fastnar i det läget så kanske ditanser som sagt, eller fila av lite på insidan av armen, kan ju räcka med ett dra bort 1 mm gods

Ja, fila av är en billig och enkel lösning. Vevpartiet är endå inte i nyskick.

tmalm

Aktiv medlem
Oj, säkert världens vanligaste fråga men ... Kan man köra 25mm fälgbredd på en stigcykel nuförtiden? Är newmen xa25 jag suktar efter, finns ju 30mm oxå men är då klart tyngre.

/T

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer