Hahahahampus
Ny medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Nishiki Comp-hybridcyklarna... hur breda däck får en plats med på dom?
Om det gäller en cykel du har nu, så kan du kolla hur mycket frigång du har med nuvarande däck och utifrån det lägga på. Det bör väl vara minst 4-5 mm fritt på det tajtaste stället brukar man säga. Annars gissar jag på åtminstone ca 35 mm om den har 32 mm original? Varför undrar du, ska du köpa dubbdäck kanske?Nishiki Comp-hybridcyklarna... hur breda däck får en plats med på dom?
Jaa, hade tänkt slänga på något lite vintervänligt men inte nödvändigtvis dubbat! Hade också tänkt mäta men jag är så satans usel på att mäta att jag tom skapade konto här efter år av lurkande för att få input ;)Om det gäller en cykel du har nu, så kan du kolla hur mycket frigång du har med nuvarande däck och utifrån det lägga på. Det bör väl vara minst 4-5 mm fritt på det tajtaste stället brukar man säga. Annars gissar jag på åtminstone ca 35 mm om den har 32 mm original? Varför undrar du, ska du köpa dubbdäck kanske?![]()
Tips: man brukar ofta komma ihåg/klara av att mäta bredden av däcket. Det man glömmer ibland är att mäta höjden av däcket mot diverse stag/vevlagerhus etc.Jaa, hade tänkt slänga på något lite vintervänligt men inte nödvändigtvis dubbat! Hade också tänkt mäta men jag är så satans usel på att mäta att jag tom skapade konto här efter år av lurkande för att få input ;)
Dölj siffrorna
Pinsamt att jag glömde det!Dölj siffrorna![]()
Du får starta en ny tråd... ”Visa ditt Visa”Pinsamt att jag glömde det!
Aja misstaget redan gjort så det får stå kvar![]()
Billigaste Shimano skivor biter dåliga, lite dyrare biter bra.Nya bromsskivor, är det nåt att lägga tanke och kosing på? Måste byta skivor pga beställt nya hjul med annan infästning än jag har nu. Har Shimano mt420-bromsar, organiska belägg, kör blandad stigcykling. Kan jag tex bara gå på färgmatchning med ramen och ta ett par Clarks lightweight? (300 kr/st hos tyska cykelmonopolet just nu)
Edit: vet att clarksskivorna passar, de är bara ett exempel, frågan gäller hur mkt man behöver bry sig om skivorna eller bara ta första bästa i rätt storlek och infästning?
Ja jag tyckte också det! Eftersom cykeln är röd och orange lurar jag på en av varje och rocka bromsarna eller om det bara ser koko utBilligaste Shimano skivor biter dåliga, lite dyrare biter bra.
Clarks lightweight får jättebra betyg på bikester.se, snygg också!
Har missat den när jag letade efter guldfärgade skivor. Jag köpte Reverse Components, också snygga, men dom är lite mer grön-guld. Clarks verkar mer gula, mer guldnyanser är alltid svårt att bedöma från bilderJa jag tyckte också det! Eftersom cykeln är röd och orange lurar jag på en av varje och rocka bromsarna eller om det bara ser koko ut![]()
Bikester säger: "Kompatibel Backpacks 12 - 22 litres". Vad betyder det??Billigaste Shimano skivor biter dåliga, lite dyrare biter bra.
Clarks lightweight får jättebra betyg på bikester.se, snygg också!
Oj jag har ju bara 8-litersrygga, då går de skivorna bortBikester säger: "Kompatibel Backpacks 12 - 22 litres". Vad betyder det??
Clarks Lightweight Disc-Rotor 6-hål | bikester.se
Clarks Lightweight Disc-Rotor 6-hål - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Clarks Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Tyvärr ... Min är också 8 liter, tur att jag köpte Reverse Components som är utan begränsningar.Oj jag har ju bara 8-litersrygga, då går de skivorna bort![]()
Vad är det för fabrikat? Åtminstone Shimano tror jag har beskrivningar att tillgå för hur man ska montera isär och ihop. Brukar vara "Dealer's manual" som har den informationen.Behöver byta ytterdelen av det som håller trissorna under bakväxeln på plats i brist på bättre termer.
Hur får man loss gamla delen och den nya på plats?
Skruven till den gamla har jag sabbat men även skriven på den nya delen sitter hårt och jag kom att tänka på att den ska ju kunna pendla och därmed inte skrivas hårt fast.
Någon som vet hur man får av och på dessa på bakväxeln?
Nej, det finns för mindre diameter också. T.ex. R2-bike anger på sin sida vilka dimensioner som expandern i fråga passar till.Har alla expandrar för styrrör samma dimension?
Jag har en kolfibergaffel och den expander jag köpte begagnad passar ej, för stor diameter så den går ej ned i röret.
Många expandrar på nätet saknar mått. Det står bara "för 1 1/8"". Kommer de att passa?
Hade likande problem på gamla cykeln och utgick från att det bara var kedjan som var dåligt smörjd eller att det frusit i lite snö/is. Brukade lösa sig genom att trampa bakåt lite.Varför blir det såhär? Bytte ut mitt tredelade jag körde utan vxl på till detta med en nw 30t blacksphire klinga kör 8vxl och 8vxl shimano kedja.
Händer bara när jag tar i på lägre vxl dvs större dreven ibak.
Visa bilaga 471476
Visa bilaga 471481
Funkade julas bra? Hade en liknande lågbudget-nyckel som var aningen stor i diametern på hålet. Gick att få loss men vågade inte dra åt med 40nm. (Hade garanterat rappat över och förstört "tänderna" på antingen verktyg eller låsring)Behöver lossa o dra åt centerlock låsring med utvändigt grepp .
Undrar om julas vevnyckel kan passa ?
Jaha har smort och rengjort den som bara den, mja den fastnar frammåt men inte bakåt.Hade likande problem på gamla cykeln och utgick från att det bara var kedjan som var dåligt smörjd eller att det frusit i lite snö/is. Brukade lösa sig genom att trampa bakåt lite.
Varför blir det såhär? Bytte ut mitt tredelade jag körde utan vxl på till detta med en nw 30t blacksphire klinga kör 8vxl och 8vxl shimano kedja.
Händer bara när jag tar i på lägre vxl dvs större dreven ibak.
Visa bilaga 471476
Visa bilaga 471481
Det är shimano.Vad är det för fabrikat? Åtminstone Shimano tror jag har beskrivningar att tillgå för hur man ska montera isär och ihop. Brukar vara "Dealer's manual" som har den informationen.
Jag har hittat alla manualer jag behövt här: https://bike.shimano.com/en-EU/home.htmlLyckades krascha ytterhöljet som håller trissan under bakväxeln på
Det är shimano.
Får googla mer då, har mest hittat sprängskisser av bakväxeln som inte ger ingen jag behöver. Internet tysken bifogade ingen manual![]()
Jag har kollat på den där bilden ett par gånger nu och blir inte klokare
Göra ren kedjan och smörja med tunnt löser ofta problemen. Skada på tänder kan säkrt också ställa till det.Jag har kollat på den där bilden ett par gånger nu och blir inte klokarekedjan är en månad gammal lika så kassetet, dreven ser knappt använda ut.
Gick lös med filen där kedjan fastna och satte dit min gammla spännare så får se imorgon om det gav resultat.
Finns det en nw drev för 8-delat?
Varför blir det såhär? Bytte ut mitt tredelade jag körde utan vxl på till detta med en nw 30t blacksphire klinga kör 8vxl och 8vxl shimano kedja.
Händer bara när jag tar i på lägre vxl dvs större dreven ibak.
"Armarna" på vevpartiet ser ut att sticka ut så att kedjan riskerar att klämmas mellan dessa och drevet.Köpte vevarna med dtta drev bcd ligger på 104 hade gärna haft 32 irl 34t istället.
Jo märkte i garaget att högsta vxl (minsta drevet) gör att bakväxeln tar i sig själv -.-'
Är nog benägen att hålla med, framförallt om man tittar på den övre delen av drevet, där kedjan har följt med. Det kan också lite kopplas till frågan om det finns NW-drev för 8-delat. Nej det gör det nog inte uttalat, men eftersom man kör singelklinga så borde inte kedjan spela roll då innermåttet alltid är samma och det inte finns växlingsramper, framväxel eller annat att ta hänsyn till. Men kedjan är ju bredare utvändigt, så OM det är så att den kläms där vid armen så hade kanske inte en 11-delad kedja gjort det."Armarna" på vevpartiet ser ut att sticka ut så att kedjan riskerar att klämmas mellan dessa och drevet.
Du har hittat orsaken här! Hade själva tittat på det men hade inte upptäckt utstickande armen.Är nog benägen att hålla med, framförallt om man tittar på den övre delen av drevet, där kedjan har följt med. Det kan också lite kopplas till frågan om det finns NW-drev för 8-delat. Nej det gör det nog inte uttalat, men eftersom man kör singelklinga så borde inte kedjan spela roll då innermåttet alltid är samma och det inte finns växlingsramper, framväxel eller annat att ta hänsyn till. Men kedjan är ju bredare utvändigt, så OM det är så att den kläms där vid armen så hade antagligen inte en 11-delad kedja gjort det.
Korrigering, innermåttet är väl samma för utanpåliggande växlar upp till och med 8, sen är den smalare från 9. Men oavsett vad så är dett ytterbredden som är intressant. Det verkar diffa ca 1.5mm mellan 8 och 11-delat
Visa bilaga 471586
Classe75 får ta äran, jag bara förtydligade lite :) Kör TS 8-delat idag så blir det ju inte så mycket tunnare kedja tyvärr. Om den fastnar i det läget så kanske ditanser som sagt, eller fila av lite på insidan av armen, kan ju räcka med ett dra bort 1 mm godsDu har hittat orsaken här! Hade själva tittat på det men hade inte upptäckt utstickande armen.
En lite större drev skulle funka utan problem. Kanske räcker 2 tänder till inte, men 4 tänder till räcker säkert.
Skulle det vara möjligt att använda distanser mellan vevpartiet och klingan?
Ja, fila av är en billig och enkel lösning. Vevpartiet är endå inte i nyskick.Classe75 får ta äran, jag bara förtydligade lite :) Kör TS 8-delat idag så blir det ju inte så mycket tunnare kedja tyvärr. Om den fastnar i det läget så kanske ditanser som sagt, eller fila av lite på insidan av armen, kan ju räcka med ett dra bort 1 mm gods
Ja, 25 mm funkar bra, förutom när man kör bredare däck med låg tryck.Oj, säkert världens vanligaste fråga men ... Kan man köra 25mm fälgbredd på en stigcykel nuförtiden? Är newmen xa25 jag suktar efter, finns ju 30mm oxå men är då klart tyngre.
/T