Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Berk

Aktiv medlem
Om man kör ca 2,4or med genomslagssäkert tryck, är 25mm fortfarande koscher 2021?

/T

Det berör på vad du menar med genomslagsäkert tryck. Jag kör 61 mm breda däck med 0.75 bar fram och 1.1 bar bak på 30 mm fälgar. Skulle inte ville köra det på 30 mm fälgar. Med de flesta kör mycket högre tryck.

En annan sak är att däckprofilen påverkas av fälgbredde. Några moderna däck kan blir för runda på 25 mm fälgar så att kantdobbarna bara tar när man lutar mycket. Men skillnader är inte stor med 5 mm skillnad i fälgbredden.

BAPEsta

Aktiv medlem
Hur gör ni för att tvätta era cykelskor? Har ett part FiveTen Freerider Pro jag hade tänkt sälja. Är lite leriga osv. och vill tvätta dem innan jag lägger upp dem.

Fishy

Aktiv medlem
Min bror ska ev. köpa en begagnad iPhone 6 av en arbetskamrat. Han har fått ”låna” den för att testa så att allt är som det ska och jag är den som ska hjälpa honom. Hans nuvarande sim-kort passar inte i iPhone.

1) Går det att följa alla steg i installationen utan simkort för att se om den är ok?

2) Kan jag utföra installationen med mitt sim-kort utan att det påverkar helheten när/om han sedan skaffar nytt sim?

tmalm

Aktiv medlem

DarkMatter

Aktiv medlem
Min bror ska ev. köpa en begagnad iPhone 6 av en arbetskamrat. Han har fått ”låna” den för att testa så att allt är som det ska och jag är den som ska hjälpa honom. Hans nuvarande sim-kort passar inte i iPhone.

1) Går det att följa alla steg i installationen utan simkort för att se om den är ok?

2) Kan jag utföra installationen med mitt sim-kort utan att det påverkar helheten när/om han sedan skaffar nytt sim?
Jag är osäker på svaret till dina frågor men ett alternativ är att din bror beställer ett nytt SIM (ett Trio-SIM), något som han ändå skulle bli tvungen att göra om han ska behålla telefonen, och sedan använder en SIM-adapter om han vill behålla sin gamla telefon.

Annars tror jag att man kan slutföra de flesta stegen över Wifi.

moros

Aktiv medlem
Jag är osäker på svaret till dina frågor men ett alternativ är att din bror beställer ett nytt SIM (ett Trio-SIM), något som han ändå skulle bli tvungen att göra om han ska behålla telefonen, och sedan använder en SIM-adapter om han vill behålla sin gamla telefon.

Annars tror jag att man kan slutföra de flesta stegen över Wifi.
Det som inte går att kontrollera är ett eventuellt operatörslås. Ibland vet kanske inte ens ägaren att den är låst så om din bror inte har samma operatör som nuvarande ägare kan det ju vara värt att undersöka. (eller om du och din bror har samma så du testar med ditt sim)

DarkMatter

Aktiv medlem
Det som inte går att kontrollera är ett eventuellt operatörslås. Ibland vet kanske inte ens ägaren att den är låst så om din bror inte har samma operatör som nuvarande ägare kan det ju vara värt att undersöka. (eller om du och din bror har samma så du testar med ditt sim)
Bra poäng. Sen kostar det väl max ett par hundringar att låsa upp, men klart roligare att slippa.

Fishy

Aktiv medlem
Då får han först efterfråga ägaren om den kan vara operatörslåst och isf. därefter pruta ner priset. Jag testar installation över wi-fi utan sim och ser vart det leder. Tack för svar.👍

AddeKvark

Aktiv medlem
Hur tar man bort "justerskruven" på nya Rock Shox SID Select SL? Jag gissar att den bara dras ut? (Vill bara försäkra mig om gaffeln inte exploderar) Det är alltså bara den "nedersta delen" som är inringad nedan, som verkar vara en förlängning för att kunna justera (?
Foto 2021-02-26 13 08 55.jpg
)

Senast ändrad:
Hur tar man bort "justerskruven" på nya Rock Shox SID Select SL? Jag gissar att den bara dras ut? (Vill bara försäkra mig om gaffeln inte exploderar) Det är alltså bara den "nedersta delen" som är inringad nedan, som verkar vara en förlängning för att kunna justera (?)

Ja den sitter bara med friktion mot gummiringarna, dra ut den bara.

Dave1979

Aktiv medlem
Jag har hittat alla manualer jag behövt här: https://bike.shimano.com/en-EU/home.html
Vilken modell på växel är det?
Hittade manualen (tack) och har följt den slaviskt vid demontering av den trasiga plattan och montering av den nya. Får ihop allt men när jag växlar till mindre drev så fjädrar inte växeln tillbaka så kedjelängden blir rätt.
Dessutom vandrar fjäderns fäste utåt när man rör plattorna till trisssorna manuellt.

Någon som har tips? Är fjädern slut? Ska plattorna monteras i någon speciell vinkel?
Jag har funderat på nu bakväxel men vill få detta att funka och ingen internetshop verkar ha dessa växlar hemma och inga leverans datum heller. Vissa anger att den inte finns längre. Är en RD-M8100.

Bilagor

• DC0E856C-08A9-4CBB-B528-F46EFC31CE3D.jpeg
    DC0E856C-08A9-4CBB-B528-F46EFC31CE3D.jpeg
    710.2 KB · Besök: 22
  • 93A73136-D763-4C89-B279-4B3A3B9E5469.jpeg
    93A73136-D763-4C89-B279-4B3A3B9E5469.jpeg
    525.5 KB · Besök: 18

DarkMatter

Aktiv medlem
Hittade manualen (tack) och har följt den slaviskt vid demontering av den trasiga plattan och montering av den nya. Får ihop allt men när jag växlar till mindre drev så fjädrar inte växeln tillbaka så kedjelängden blir rätt.
Dessutom vandrar fjäderns fäste utåt när man rör plattorna till trisssorna manuellt.

Någon som har tips? Är fjädern slut? Ska plattorna monteras i någon speciell vinkel?
Jag har funderat på nu bakväxel men vill få detta att funka och ingen internetshop verkar ha dessa växlar hemma och inga leverans datum heller. Vissa anger att den inte finns längre. Är en RD-M8100.
Bra att du fick tag på manualen.

Jag är långt från någon expert (har själv aldrig monterat isär en bakväxel) men min spontana tanke när jag läste din beskrivning var att andra änden av fjädern inte är korrekt förankrad. Det skulle föklara både varför den inte gör sitt jobb (fjädrar tillbaka) och varför den kan krypa ut.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer