Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Dave1979

Aktiv medlem
Bra att du fick tag på manualen.

Jag är långt från någon expert (har själv aldrig monterat isär en bakväxel) men min spontana tanke när jag läste din beskrivning var att andra änden av fjädern inte är korrekt förankrad. Det skulle föklara både varför den inte gör sitt jobb (fjädrar tillbaka) och varför den kan krypa ut.

Sprängskissen visar fjädern som nr 14. Skulle i så fall vara att del nr15 ska hålla fast fjädern men den har inte gått att fästa utan trycks just nu fast mellan plattan och plasthöljet där fjädern sitter. Sprängskissen visar ingen annan del som ska fästa fjädern heller.

Ja håller med men det är inte så mycket att förankra fjädern i. Andra änden av fjädern har ett avslut som tydligt matchar höljet den sitter i så det går inte att sätta fjädern fel på det viset men visst, det är inget som håller fast den heller. Svårt detta.

Sprängskissen visar fjädern som nr 14. Skulle i så fall vara att del nr15 ska hålla fast fjädern men den har inte gått att fästa utan trycks just nu fast mellan plattan och plasthöljet där fjädern sitter. Sprängskissen visar ingen annan del som ska fästa fjädern heller.

Bilagor

• B83071C8-CF29-4B0F-89B4-7117E1F4FB44.png
    B83071C8-CF29-4B0F-89B4-7117E1F4FB44.png
    60.6 KB · Besök: 19
Senast ändrad:

DarkMatter

Aktiv medlem
Ja håller med men det är inte så mycket att förankra fjädern i. Andra änden av fjädern har ett avslut som tydligt matchar höljet den sitter i så det går inte att sätta fjädern fel på det viset men visst, det är inget som håller fast den heller. Svårt detta.

Jag kollade också sprängskissen och också i monteringsanvisningarna i manualen men det fanns ingen bra bild av hur fjädern ska sättas i.

AddeKvark

Aktiv medlem
Hittade manualen (tack) och har följt den slaviskt vid demontering av den trasiga plattan och montering av den nya. Får ihop allt men när jag växlar till mindre drev så fjädrar inte växeln tillbaka så kedjelängden blir rätt.
Dessutom vandrar fjäderns fäste utåt när man rör plattorna till trisssorna manuellt.

Någon som har tips? Är fjädern slut? Ska plattorna monteras i någon speciell vinkel?
Jag har funderat på nu bakväxel men vill få detta att funka och ingen internetshop verkar ha dessa växlar hemma och inga leverans datum heller. Vissa anger att den inte finns längre. Är en RD-M8100.
Är du säker att du monterat rätt? Personligen brukar jag oftast leta upp nån youtube-video för att se hur saker ska göras. I det här fallet borde den här funka (shimano m8000, men principen är densamma):
Kolla från typ 13:30

BAPEsta

Aktiv medlem
Nu kan det vara såhär illa att någon (absolut inte jag... 😂) har skruvat ihop mitt vevparti helt åt skogen vilket resulterat i att det nötts ut och inte vill greppa längre och därmed trillar av...

Hur identifierar jag vad för typ av vevparti jag ska ha? Har Shimano FC-MT610 idag. Klingan är det inget fel på.

DanielS

Aktiv medlem
Nu kan det vara såhär illa att någon (absolut inte jag... 😂) har skruvat ihop mitt vevparti helt åt skogen vilket resulterat i att det nötts ut och inte vill greppa längre och därmed trillar av...

Hur identifierar jag vad för typ av vevparti jag ska ha? Har Shimano FC-MT610 idag. Klingan är det inget fel på.
Kan du inte köpa ett likadant?

Bengt-re

Aktiv medlem
Hittar inget med samma modellnummer. Bikester har om man söker lite finurligt men finns inte inne.

Tror egentligen bara att vänster arm är kass. Hur petigt är det med exakt samma modell på armen?
FC-MT610

BAPEsta

Aktiv medlem
FC-MT610

Vettefan varför det där inte kom upp...

Men denna borde väl fungera lika bra? Lite viktskillnad tänker jag, men det bryr jag mig inte allt för mycket om.

Dave1979

Aktiv medlem
Är du säker att du monterat rätt? Personligen brukar jag oftast leta upp nån youtube-video för att se hur saker ska göras. I det här fallet borde den här funka (shimano m8000, men principen är densamma):
Kolla från typ 13:30
Nej efter att ha sett videon är jag inte säker längre. Videon lägger till ett steg för att få spänning på fjädern jämfört med instruktionen från Shimano. Ska testa och tack för tipset

AddeKvark

Aktiv medlem
Ja egentligen två steg uppfattar jag det som. Sprinten monteras först hela vägen utan spänning på fjädern men sen vrids plattan och man spänner då åt sprinten ytterligare
För att undvika missförstånd, så menar jag alltså den inringade delen på bilden nedan. Oklart vad den kallas. Den måste monteras efter att yttre plattan vridits på plats (och fjädern spänts)
84528670-A6F0-4C49-9606-96B12929DAB2.jpeg

McKain

Ny medlem
Min nya cykel kommer komma med en KS LEV Integra dropper, tyvärr så kommer den bli ca 2 cm för hög för mig.
Tror ni man kan använda OneUp Dropper Post Shim eller har någon något annat förslag för att minska total höjden?

jonte987

Aktiv medlem
Min nya cykel kommer komma med en KS LEV Integra dropper, tyvärr så kommer den bli ca 2 cm för hög för mig.
Tror ni man kan använda OneUp Dropper Post Shim eller har någon något annat förslag för att minska total höjden?

Kanske. Funkar på min brand x

yonsson

Aktiv medlem
C7EEFE3B-0FFF-44F0-9A5D-514C8B86D96C.jpeg
E43EFB41-5975-4854-88AE-B28F2D725866.jpeg

Behöver rengöra den här axeln. Kan struva ut skruven med veven kvar, men behöver ju få ut själva axeln lite för att kunna göra rent och smörja mellan ram och bult. Vågar man knacka på insexnyckeln när den sitter i skruven när man skruvat ut den halvvägs så bulten åker ut en liten bit? Eller riskerar man att sabba allt då?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa bilaga 472837Visa bilaga 472838
Behöver rengöra den här axeln. Kan struva ut skruven med veven kvar, men behöver ju få ut själva axeln lite för att kunna göra rent och smörja mellan ram och bult. Vågar man knacka på insexnyckeln när den sitter i skruven när man skruvat ut den halvvägs så bulten åker ut en liten bit? Eller riskerar man att sabba allt då?

Så hade jag gjort.

Så jag råkade klicka hem ett par nya hjul. Självklart tänkte jag inte på att beställa en krans och bromsskivor. Funderar därav om jag skulle flytta över från mina nuvarande. Behöver man några specialverktyg, eller klarar man sig med husfixarverktygslåda med skiftnycklar, skruvmejslar, m.m. för att lösa denna operation?

yonsson

Aktiv medlem
Så jag råkade klicka hem ett par nya hjul. Självklart tänkte jag inte på att beställa en krans och bromsskivor. Funderar därav om jag skulle flytta över från mina nuvarande. Behöver man några specialverktyg, eller klarar man sig med husfixarverktygslåda med skiftnycklar, skruvmejslar, m.m. för att lösa denna operation?
Kedjepiska och kassett-verktyg.

moros

Aktiv medlem
Nej det gör du inte. Skivorna möjligtvis om det är sexbults, så då är det torx, men kassetten kräver specialverktyg.

Dave1979

Aktiv medlem
K

Jag är med på det!
Gjorde ett försök att återmontera växeln idag. Ett steg framåt absolut och den fjädrar nu tillbaka så kedjan spänns för de flesta lägena, dock för högsta växlarna (krävs mest fjädring) funkar det ännu inte. Får se om jag ska spänna fjädern hårdare eller fjädern har fått för mycket stryk. Vandrar fortfarande lätt ut i skedet när man sätter spänning på fjädern. Får på et igen men tack för guide och råd så länge!

tmalm

Aktiv medlem
Antag att man har en sån här 32mm RS revelationgaffel och får för sig att hälla en del gaffel olja i luftkammaren för att försöka få gaffeln mer progressiv, finns det då något som gör att den skulle klonka när den fjädrar ut helt? Typ som att top out gummit försvunnit.

/T
Screenshot_20210304-195823.png

weldion

Aktiv medlem
Antag att man har en sån här 32mm RS revelationgaffel och får för sig att hälla en del gaffel olja i luftkammaren för att försöka få gaffeln mer progressiv, finns det då något som gör att den skulle klonka när den fjädrar ut helt? Typ som att top out gummit försvunnit.

/TVisa bilaga 473265
Nu så ser det där ut att vara en solo air och då fungerar det sämre att justera progressiviteten med olja. Fungerar bättre på en dual air, då den inte tryckutjämnar positiv och negativ kammare automagiskt.

jonte987

Aktiv medlem

tmalm

Aktiv medlem
Nu så ser det där ut att vara en solo air och då fungerar det sämre att justera progressiviteten med olja. Fungerar bättre på en dual air, då den inte tryckutjämnar positiv och negativ kammare automagiskt.

Sitter negativa fjädern mellan air piston och floating seal head? Kan det ha läckt ner olja dit så top out bumpern blir hydrauliskt låst? Och hur funkar atomatutjämningen av trycket?

/T

Berk

Aktiv medlem

moros

Aktiv medlem
Maxxis Minion DHF Folding Tyre 29x2.30" DD TR 3C MaxxTerra black | bikester.se
Double down, sitter extra förstärkning i sidoväggarna, punkar inte "lika lätt" (har fått punka på ett vanligt DHF 1 gång på 4 år). Och så blir dom lite tyngre.

Maxxis Minion DHF Folding Tyre 29" 3C MaxxTerra TR EXO foldable | bikester.se
"Lite tyngre" 🙂

DD är ju ett stabilt däck, frågan är om din åkning kräver det och rättfärdigar ytterligare 300g på ett redan ganska tungt däck.

Waylost

Aktiv medlem
Jag försöker stå och trampa mer och mer, Även där det är mindre stökigt. Men känner att jag kommer långt fram med tyngdpunkten, Känns nästan som jag är påväg över styret ibland. Flytta jag mig bakåt känns det som jag tappar kraft i trampet. Nåt att bara vänja sig vid eller ska jag göra nåt annorlunda?

DanielS

Aktiv medlem
Jag försöker stå och trampa mer och mer, Även där det är mindre stökigt. Men känner att jag kommer långt fram med tyngdpunkten, Känns nästan som jag är påväg över styret ibland. Flytta jag mig bakåt känns det som jag tappar kraft i trampet. Nåt att bara vänja sig vid eller ska jag göra nåt annorlunda?
Det låter som du står ganska rakt upp på cykeln? Om du trycker bak rumpan och böjer dig lite framåt så borde problemen du beskriver bli lite mindre?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer