Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag försöker stå och trampa mer och mer, Även där det är mindre stökigt. Men känner att jag kommer långt fram med tyngdpunkten, Känns nästan som jag är påväg över styret ibland. Flytta jag mig bakåt känns det som jag tappar kraft i trampet. Nåt att bara vänja sig vid eller ska jag göra nåt annorlunda?

Kanske en större cykel?
 

BFS

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det är ju lite teknik också. Om man ställer sig upp trampar man ju på ett annat sätt (mer kroppens tyngd som trampar). Tyngden förflyttas framåt och man kan tappa tryck på bakhjulet. Trampar man ståendes med kroppen längre bak, blir det jobbigare (men man får mer tryck på bakhjulet). Jag kan få flyt i den "jobbiga" trampningen men orkar inte köra speciellt länge.
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hur funkar frihjulet på ett SS Bolt on nav? Tramporna följer med runt vid rull på grabbens 16''. Det borde vara vara smörjning av Body, förutom att det väl inte finns någon?

Är det lagerspänning och skit jag måste på? Vad säger föräldrabalken, är detta grabbens farfars problem?
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Är det fotbromsat så brukar det krävas lite extra svordomar när du ska få allt att fungera. Kolla här:
Utan fotbroms, glömde säga det. Det gör att jag mot bättre vetande har lite hopp.

Kanske ändå har nytta av länken ska kolla
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Men du är inte säkert på om den är med eller utan frihjul?
Jag vet inget. Jag får plocka isär vad jag kan och ta en bild. Det är inte ett vanligt drev med låsring utan det sitter en lite bredare SS grej.
Vitus 16

Jag vet inget utom hur bodyn på mitt eget horizon nav funkar och att gamla 26'' QR är ett rent helvete
 

Mats65

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hur får man bort sådana här pluggar för skärmfästen enklast utan att sabba lacken och gärna utan att sabba pluggen?
Fick bort en genom att bryta sönder den med kniv och sedan gänga ut den med tång, men det kanske finns ett bättre sätt?

49DF2FB5-46A1-47EA-9437-1274FE26BFD2.jpeg
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Då är det väl en frihjul. Brukar var enkelt, så måste inte vara svårt att smörja.
Jaha. Nu har jag skruvat axeln och står med lösa kulor och skit.

Först nu förstår jag att det behövs
Z-TSFWT8 Dismantal Tool for 13T, 14T single freewheel.

För att ta loss den.

Dessutom vet jag inte hur jag ska få tillbaka axeln utan att ta av freehjulet eftersom jag inte kommer åt inner muttern.
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Nu är den av men inte hjälper det. Tror ni jag ska försöka öppna den eller är det hög tid att ge upp?
Ser ut som man ska hålla emot på ringen med en haknyckel. (Jag skar ner en Biltema vevlager hylsa)
20210306_124127.jpg

20210306_124144-jpg.473570
 

Bilagor

  • 20210306_124144.jpg
    20210306_124144.jpg
    661.5 KB · Besök: 456

Pellefa

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
När man har ett relativt nytt vevparti (shimano 105 R7000) i snyggt svart, men de lite bredare vinterskorna har skavt bort färgen på vevarna, lacka om i fulare svart, anodisera eller låta det vara?
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Nu har jag plockat upp kullagerkullorna från garagegolvet.

Hur hårt ska jag spänna lagret? Jämför jag med framhjulet så är det noll glapp men jag känner i fingrarna att det går orent.
Släpper jag bakhjulet så att det går helt rent så har jag glapp. Helt cyklingsbart men vill inte förstöra lagret (mer)
Är det glapp eller orent som jag ska leva med?

Jag är helt medveten om att jag inte skulle ha tagit av axeln för att få av frihulet. Nu vet jag det.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Nu har jag plockat upp kullagerkullorna från garagegolvet.

Hur hårt ska jag spänna lagret? Jämför jag med framhjulet så är det noll glapp men jag känner i fingrarna att det går orent.
Släpper jag bakhjulet så att det går helt rent så har jag glapp. Helt cyklingsbart men vill inte förstöra lagret (mer)
Är det glapp eller orent som jag ska leva med?

Jag är helt medveten om att jag inte skulle ha tagit av axeln för att få av frihulet. Nu vet jag det.
Personligen byter jag alltid alla lagerkulor när jag river och montetar om öppna lager. Använd bra med bra rent kullagerfett och dra åt så att det är en aning glapp så brukar det bli bra när man tightar QR. Känns det lite risigt är det nog skador på konan och åtgärdar du inte det så har inte lagret jättelångt återstående liv - det rasar inte de närmaste 100 milen, men håller inte 1500 mil till heller.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Personligen byter jag alltid alla lagerkulor när jag river och montetar om öppna lager. Använd bra med bra rent kullagerfett och dra åt så att det är en aning glapp så brukar det bli bra när man tightar QR.
Vad gäller själva justerandet tycker jag att det går både snabbt och är enkelt om man följer beskrivningen på Parktools hemsida, där visar de på ett enkelt sätt att justera lagerspelet

Sätt fast hjulet på 'utsidan' av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
hubadj_setup.jpg


Justera som vanligt
hubadj_adjust2.jpg

Hela artikeln: Hub Overhaul and Adjustment: Cup and Cone Style
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vad gäller själva justerandet tycker jag att det går både snabbt och är enkelt om man följer beskrivningen på Parktools hemsida, där visar de på ett enkelt sätt att justera lagerspelet

Sätt fast hjulet på 'utsidan' av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
hubadj_setup.jpg


Justera som vanligt
hubadj_adjust2.jpg

Hela artikeln: Hub Overhaul and Adjustment: Cup and Cone Style
Jag får kolla på den. Det enda jag tycker funkar annars är att lossa lite taget och spänna den inre utåt.
Personligen byter jag alltid alla lagerkulor när jag river och montetar om öppna lager. Använd bra med bra rent kullagerfett och dra åt så att det är en aning glapp så brukar det bli bra när man tightar QR. Känns det lite risigt är det nog skador på konan och åtgärdar du inte det så har inte lagret jättelångt återstående liv - det rasar inte de närmaste 100 milen, men håller inte 1500 mil till heller.

Det är en 16'' barncykel med Bolt on så 100 mil räcker kanske.
Kulorna ser bra ut men banan är lite risig med tanke på hur kort den gått. Kan det vara att de satt det för hårt från fabrik? Allt fett är nytt.

Hur åtgärdar jag konan? kulorna går direkt i navet med en bricka över. Kanske inte värsta precisionen i ett Vitus nav för barncykel?

Ska det vara glapp även med Bolt on? Det är inte ihålig axel så blir kanske annorlunda när man spänner.
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vad gäller själva justerandet tycker jag att det går både snabbt och är enkelt om man följer beskrivningen på Parktools hemsida, där visar de på ett enkelt sätt att justera lagerspelet

Sätt fast hjulet på 'utsidan' av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
hubadj_setup.jpg


Justera som vanligt
hubadj_adjust2.jpg

Hela artikeln: Hub Overhaul and Adjustment: Cup and Cone Style

Ok, det var uttömmande. Jag ska inte ha play på Bolt on.

"Generally, adjust bearings for the loosest setting that has no knocking or play, regardless of this relative smoothness."

jag ska tydligen gå på glapp inte hur det känns.

Förstår inte vad knocking är men jag ska skita i smoothness och inte ha play.

Så får vi hoppas det håller.

Eller ska man hoppas på att det hjälper med bättre kulor?
 

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ok, det var uttömmande. Jag ska inte ha play på Bolt on.

"Generally, adjust bearings for the loosest setting that has no knocking or play, regardless of this relative smoothness."

jag ska tydligen gå på glapp inte hur det känns.

Förstår inte vad knocking är men jag ska skita i smoothness och inte ha play.

Så får vi hoppas det håller.

Eller ska man hoppas på att det hjälper med bättre kulor?

Varför ska man inte har lite glapp med bolt-on? Skruvar man inte fast mot lagret?
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Varför ska man inte har lite glapp med bolt-on? Skruvar man inte fast mot lagret?
Qr axeln är ihålig och vilar mot insidan av drop out och kläms ihop av skewer.

Det var så jag tänkte och det verkar bekräftas av länken. Får väl läsa en gång till innan jag går på det igen.

Bolt on borde väl också bli klämd men är inte ihålig och den kläms väl på annat sätt
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Vad gäller själva justerandet tycker jag att det går både snabbt och är enkelt om man följer beskrivningen på Parktools hemsida, där visar de på ett enkelt sätt att justera lagerspelet

Sätt fast hjulet på 'utsidan' av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
hubadj_setup.jpg


Justera som vanligt
hubadj_adjust2.jpg

Hela artikeln: Hub Overhaul and Adjustment: Cup and Cone Style

Den hade jag inte sett förr - är säkert bra, men jag fortsätter nog som jag gjort sedan 80-talet. Har fungerat väl det med. Viktigaste lärdommen är att se över lagringen INNAN det blir problem. Väntar man till dess det grusar och glappar är det ofta fula märken i konorna.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Qr axeln är ihålig och vilar mot insidan av drop out och kläms ihop av skewer.

Det var så jag tänkte och det verkar bekräftas av länken. Får väl läsa en gång till innan jag går på det igen.

Bolt on borde väl också bli klämd men är inte ihålig och den kläms väl på annat sätt
Kan så vara. Du får titta på sprängskiss på navet och lista ut hur det belastas. Jag har bara QR....
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Frågade Wiggle om reservdel och fick till svar på att jag inte ska pilla med det utan gå till LBS. Läser de på happy?
Eftersom jag plockade av axeln i onödan så kan jag inte säga att de har fel...men om man ger fan i det så är det inga problem. (Modd av verktyg med vinkelslip räknas inte som ett problem utan lösning)

Trodde dock att deras affärside var att jag inte skulle gå till LBS. Har beställt en ny 13T från Bikester. Ska bli intressant om det blir någon skillnad eller om jag är snett ute.
 

Karl-Luis

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Trist att dom svarade så! Har själv demoterat på liknande sätt för att smörja upp men valde att blanda fettet med lite olja för att få en lösare viskositet sen hade jag tjockare utåt i axeln för att fästa kulorna. Drog åt det milt med lite glapp, generellt tycker jag att billigare delar gillar att ha lite spel för att inte bli dåliga för fort.
Hoppas det löser sig för dej nu ✌
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Trist att dom svarade så! Har själv demoterat på liknande sätt för att smörja upp men valde att blanda fettet med lite olja för att få en lösare viskositet sen hade jag tjockare utåt i axeln för att fästa kulorna. Drog åt det milt med lite glapp, generellt tycker jag att billigare delar gillar att ha lite spel för att inte bli dåliga för fort.
Hoppas det löser sig för dej nu ✌
Problemet nu är att jag inte klarar öppna frihjulet för att serva/inspektera. Gissar att det inte är meningen att det ska öppnas för jag hittar inget på nätet. Har beställt en ny nu

Wiggle har ingen del att sälja så det är väl därför de säger så.

Det är en sådan här:

618suTlBB7L._SL1500_.jpg
 

Karl-Luis

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Aha okey, hur om man håller fast kransen och knackar med en större platt mejsel motsols? På bmx cyklar brukar man kunna göra så, åh har ett frihjul liggandes hade jag insett detta tidigare hade du självklart fått det om det funkade för dej.
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Aha okey, hur om man håller fast kransen och knackar med en större platt mejsel motsols? På bmx cyklar brukar man kunna göra så, åh har ett frihjul liggandes hade jag insett detta tidigare hade du självklart fått det om det funkade för dej.
Tack, de verkar svåra att få tag i om man ska ha 13/14T. De flesta verkar vara 16-18. Har en på väg från bikester nu.

Jag tror det kanske går att öppna om man sätter fast det på verktyget i ett skruvstäd. Det finns två dorn märke på en brika på undersidan.
Men det verkar krävas mycket våld. Får testa när jag får den nya om den passar. Vågar inte försöka med mer våld nu

20210306_124127.jpg
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Aha okey, hur om man håller fast kransen och knackar med en större platt mejsel motsols? På bmx cyklar brukar man kunna göra så, åh har ett frihjul liggandes hade jag insett detta tidigare hade du självklart fått det om det funkade för dej.
men du har öppnat liknande genom att sätta fast i kuggarna?
Det är samma som för BMX tror jag.

Jag testade även detta men vågade inte dra så hårt eftersom jag tänker att det är mekanismen på insidan som belastat? Pawls eller vad det kan vara
 

Karl-Luis

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ja precis gjorde så att jag drog en kedja runt om kuggen spände den i skruvstädet sen knackade jag tills det börja röra sig brukar hjälpa med värme men räkna med lite brand med oljorna o fett med värm lite åt gången och knacka. Kan ta isär den jag har och ta en bild sekvens av det så får du se.
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ja precis gjorde så att jag drog en kedja runt om kuggen spände den i skruvstädet sen knackade jag tills det börja röra sig brukar hjälpa med värme men räkna med lite brand med oljorna o fett med värm lite åt gången och knacka. Kan ta isär den jag har och ta en bild sekvens av det så får du se.
Jag visste bara inte om det är meningen man skulle göra så. Därför vågade jag inte ta i.

Ja, mina problem började med att jag inte har någon kedja liggande som är grövre än 9s och det passar inte. Får fixa det också.
Väntar ändå till jag har den nya om i fall jag pajar den.
 

Tompelino

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hur får man bort sådana här pluggar för skärmfästen enklast utan att sabba lacken och gärna utan att sabba pluggen?
Fick bort en genom att bryta sönder den med kniv och sedan gänga ut den med tång, men det kanske finns ett bättre sätt?

Visa bilaga 473552

Jag brukar trycka tummen mot den, och vrida tummen motsols och skruva ut. Efter ett halv varv typ så kan man skruva ut den med fingrarna. Funkar inte det, så använd något tunt i plast som inte skaver färgen.
 

Rassemouse

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Tack, de verkar svåra att få tag i om man ska ha 13/14T. De flesta verkar vara 16-18. Har en på väg från bikester nu.

Jag tror det kanske går att öppna om man sätter fast det på verktyget i ett skruvstäd. Det finns två dorn märke på en brika på undersidan.
Men det verkar krävas mycket våld. Får testa när jag får den nya om den passar. Vågar inte försöka med mer våld nu

Visa bilaga 474010
Jag öppnade en med hjälp av wd-40 och två sylar som jag träck ner i groparna och snurrade loss den med.
 

Karl-Luis

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag visste bara inte om det är meningen man skulle göra så. Därför vågade jag inte ta i.

Ja, mina problem började med att jag inte har någon kedja liggande som är grövre än 9s och det passar inte. Får fixa det också.
Väntar ändå till jag har den nya om i fall jag pajar den.
Jaha okey men bor du långt bort? Har en kedje bit över från när jag fixa bmxen typ 15cm-30cm ungefär
 

DarkMatter

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Köpte mig en R7000 bakväxel för att råda bot på min lätt böjda 4700 men den levererades utan B-Link.
Kan det vara så eller borde B-link ha följt med?
Var kan jag köpa en passande B-link?
 

Akronym

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Har fått problem med min Sora bakväxel.
Växeln orkar ner från näst minsta till minsta bak när vajern inte är kopplad. Men med vajern kopplad så får jag bara till växlingar till större kuggar. När jag växlar mellan näst minsta och minsta så är det som att den drar för lite vajer för att komma ner ordentligt.
Antar att det är vajer och hölje som är kass (redan efter 100mil ??)
 

DarkMatter

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Har fått problem med min Sora bakväxel.
Växeln orkar ner från näst minsta till minsta bak när vajern inte är kopplad. Men med vajern kopplad så får jag bara till växlingar till större kuggar. När jag växlar mellan näst minsta och minsta så är det som att den drar för lite vajer för att komma ner ordentligt.
Antar att det är vajer och hölje som är kass (redan efter 100mil ??)
Släpper reglaget tillbaka vajern som det ska?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Har fått problem med min Sora bakväxel.
Växeln orkar ner från näst minsta till minsta bak när vajern inte är kopplad. Men med vajern kopplad så får jag bara till växlingar till större kuggar. När jag växlar mellan näst minsta och minsta så är det som att den drar för lite vajer för att komma ner ordentligt.
Antar att det är vajer och hölje som är kass (redan efter 100mil ??)

Japp. Troligen så. Kan vara dåligt installerat från start.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer