Rassemouse
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Skulle det funka att byta från en dämpad gaffel på 100mm för 26” till en stel för 700c och fortfarande använda ett 26” hjul eller skulle den bli ocykelbar?
Jag gjorde precis så för några år sen, och det fungerade utmärkt. Håll bara lite koll på a-c måttet och att den däckbredd du önskar använda får plats. Jag skaffade en stel "trekking-gaffel" på 460 mm men något kortare går också.Skulle det funka att byta från en dämpad gaffel på 100mm för 26” till en stel för 700c och fortfarande använda ett 26” hjul eller skulle den bli ocykelbar?
Vad är a-c måttet?Jag gjorde precis så för några år sen, och det fungerade utmärkt. Håll bara lite koll på a-c måttet och att den däckbredd du önskar använda får plats. Jag skaffade en stel "trekking-gaffel" på 460 mm men något kortare går också.
Axel till kronan-mått. Ett mått som skall motsvara längden på din dämpade gaffel, vid rätt fjäderförspänning, från hjulaxeln upp till nedre styrlagret på ramen.Vad är a-c måttet?
Hej! Vad är grejen med att det står ett däcktrycks intervall angivet på däcksidan? Vad kan problemet bli om jag kör med ett lägre tryck än vad som står på däcket? Är det däcket som kan ta skada eller fälgen, eller bara större risk för punktering?
(Jag kör med slang, än så länge iaf)
Okej, bra! Då kan jag sänka trycket lite. Tycker bakdäcket (en ht cykel) blir så studsigt med 2,5bars tryck. Körde typ 1,5 på gamla cykeln, men inte vågat testa det än på nya. Men då ska jag testa lite lägre tryck på nästa rundaMin trycket är bara för att det skall vara ditt fel om du kör ner sidoväggarna. I praktiken kan med många lite bredare däck köra med lägre tryck än vad som står på däckssidan. Dock friskriver sig tillverkaren från ansvar isf.
Kan det vara så illa att det är en sprciell lampa till någon speciell skärm?Alright, känner mig korkad och behövde ett safe space för att slippa skämmas.
Jag köpte en ny dynamo-baklampa som jag tänkte montera på min SKS Bluemel 60-skärm. Min gamla är sadelmonterad, och jag behöver utrymme för en sadelväska. Den här såg ut att vara samma serie (Toplight Line) som min gamla, vilken jag är nöjd med.
Visa bilaga 477283
Bara att jag inte fattar hur sjutton den ska monteras? Det följer med en kort skruv och en längd kabel. Följde inte med några instruktioner och jag hittar inte den specifika modellen hos B&M. Trycker man lampan mot stänkskärmen så är den en knöl på baksidan som tar emot så att den inte sitter stabilt eller profilerat.
Visa bilaga 477285
Så här ser den ut baktill:
Visa bilaga 477286
Är tanken att man ska behöver slipa bort en relativt stor sektion av skärmen för att montera lampan? Var är tanken att skruven ska sitta? Behöver man köpa speciella stänkskärmar eller ett fäste för att montera lampan?
Tippar på att det saknas ett fäste. Om det är något speciellt fästr som endast sitter på vissa skärmar, eller om det skall följa med lampan.Alright, känner mig korkad och behövde ett safe space för att slippa skämmas.
Jag köpte en ny dynamo-baklampa som jag tänkte montera på min SKS Bluemel 60-skärm. Min gamla är sadelmonterad, och jag behöver utrymme för en sadelväska. Den här såg ut att vara samma serie (Toplight Line) som min gamla, vilken jag är nöjd med.
Visa bilaga 477283
Bara att jag inte fattar hur sjutton den ska monteras? Det följer med en kort skruv och en längd kabel. Följde inte med några instruktioner och jag hittar inte den specifika modellen hos B&M. Trycker man lampan mot stänkskärmen så är den en knöl på baksidan som tar emot så att den inte sitter stabilt eller profilerat.
Visa bilaga 477285
Så här ser den ut baktill:
Visa bilaga 477286
Är tanken att man ska behöver slipa bort en relativt stor sektion av skärmen för att montera lampan? Var är tanken att skruven ska sitta? Behöver man köpa speciella stänkskärmar eller ett fäste för att montera lampan?
Många shimanovajrar har en form av plastbeläggning för att minska friktionen.
Det skall fungera bra, åtminstone tills plastbeläggningen slits bort
![]()
Många shimanovajrar har en form av plastbeläggning för att minska friktionen.
Det skall fungera bra, åtminstone tills plastbeläggningen slits bort
![]()
Ja det är väl den varianten som heter OptiSlick om jag minns rätt.Ja, det är ju lite klurigt det här, gäller att köpa "rätt" vajer. ;-)
Gällande Shimano tror jag de har OT i produktnamnet för de som är lite bättre, tex OT-SP41 men lätt hänt att köpa "fel".
Ja det är väl den varianten som heter OptiSlick om jag minns rätt.
Butiken har ofta en låda med kanske 50 eller 100 pack av de sorter som de gillar och använder i verkstaden så du kan nog få reda på vad det är du köper. Klippa den gör du bäst med en vajertång. Finns en prisvärd modell på biltema. Utan vajertång så blir det dåligt resultat som du redan märktJa, det stämmer, OptiSlick, jag har dock generellt dålig koll på kablar.
Går man förbi tex Sportson och köper kabel tror jag de ofta har lösvikt som de kapar till i verkstaden, får varje fall en bit vajer + ändhylsor utan emballage och vad det är för märke har jag ingen koll på.
Har dock ett OT-SP41 set i reserv avsedd för min racer som jag monterar så småningom, Shimano säljer någon närbesläktad MTB variant också. Mekning är inte mitt bästa område men jag försöker skärpa mig. ;-) Sist men inte minst är detta vajrar som inte är helt enkla att klippa av snyggt vilket kan bli en "överraskning" om man inte har en bra tång eller vad nu folk använder för alternativ. Att folk fransar upp sina vajrar i samband med växel eller bromsjustering är nog exceptionellt vanligt bland amatörer, jag har lyckats med detta själv.
Shimano OT-SP41 Shift Cable Set Road, rostfritt stål | bikester.se
Shimano OT-SP41 Shift Cable Set Road, rostfritt stål - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Shimano Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Butiken har ofta en låda med kanske 50 eller 100 pack av de sorter som de gillar och använder i verkstaden så du kan nog få reda på vad det är du köper. Klippa den gör du bäst med en vajertång. Finns en prisvärd modell på biltema. Utan vajertång så blir det dåligt resultat som du redan märkt
Ja och om inte annat kan det vara bra att veta om det är något man tycker funkar bra eller mindre bra så vet man vad man vill köpa eller inte köpa nästa gångJa, jag har fixat vajertång sedan den upplevelsen. Tidigare har jag inte intresserat mig för vilket märke det är på vajern men nästa gång får jag fråga. ;-) För pendlaren bryr jag mig inte så mycket men racern kan man pyssla om lite extra.
Visa bilaga 477609
Är detta en för spänd kedja? Frågar för kedjelåslänken sprack och kedjan hoppade av, på en kedja som rullat en ca 50 mil. Drygt med 2 mils promenad hem som väntar nu :(
Alla växlar funkar egentligen felfritt. Aja lyckades få tag i en ny kedja så nu är man på G igen. Tradig upplevelse iafKanske för spänd för att använda lättaste växel, men alla andra funkar väl utan problem, eller?
Alla växlar funkar egentligen felfritt. Aja lyckades få tag i en ny kedja så nu är man på G igen. Tradig upplevelse iaf![]()
Tack för tipset!Ha med kedjebrytare och snabblänk i framtiden så kan du sätta ihop kedjan om du har av den.
Efter lite mer googlade så verkar dom vara kompatibla.Hej,
Jag satt och bara kolla lite på hur man bytte bromsbelägg och kollade då upp vilka jag skulle ha till mina Tektro bromsar.
Enligt tillverkare kan jag haTektro A10.11 eller P20.11, när jag googla dom kommer även Shimanos B01S upp, dessa är halva priset,så jag undrar om dom även skulle funka?
Är det fel tråd att ställa frågan, eller finns det ingen som har nåt svar...?? Kanske inte en så dum fråga isf..Hur vet man om nackskyddet passar med ff-hjälmen och ryggskyddet? Är det väldigt känsligt? Det anges tex bara "neckbrace compatible" på ryggskyddet eller "passar med de flesta ff-hjälmar" på nackskyddet...?
Stod någonstans att leatt hade en egen standard så jag antar att det finns minst två.Är det fel tråd att ställa frågan, eller finns det ingen som har nåt svar...?? Kanske inte en så dum fråga isf....
Starta en egen tråd i ämnet - då drunknar inte frågan i allt annat som diskuteras här. Lättare att hitta också. :)Är det fel tråd att ställa frågan, eller finns det ingen som har nåt svar...?? Kanske inte en så dum fråga isf....
Tyvärr inte gängan som är trasig, utan hela har en suntour gaffel liggandes den nedre delen av en, skulle de va något intressant?
Jag har haft ett par sådana på min enduro. Testar skumgrepp nu men verkar inte vara min grejSåg dessa handtag på ett youtube klipp, finns det nån anledning till varför man kör sånna när man kör enduro?
En till hur mycket olja ska en boxxer ha från isch 09? 32mm ben har den?
Efter att jag såg han i senaste Allt om MTB som kör clipless på ena sidan och plattform på andra så har jag gett upp att ställa sådana frågor. Allt är möjligt!Såg dessa handtag på ett youtube klipp, finns det nån anledning till varför man kör sånna när man kör enduro?
Jaha shysst, hur upplevs dom? Har nyss gått över till tjockare grepp o det känns awsomeJag har haft ett par sådana på min enduro. Testar skumgrepp nu men verkar inte vara min grej
![]()
Ergon GA3 Grips black | bikester.se
Ergon GA3 Grips black - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Ergon Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Det dämpar en hel del men den uppenbara nackdelen är man måste bestämma sig för en vinkel. Ska nog testa lite greppigare gummigrepp med dubbla lock-ons nästa gång.Jaha shysst, hur upplevs dom? Har nyss gått över till tjockare grepp o det känns awsome![]()