Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Rassemouse

Aktiv medlem
Skulle det funka att byta från en dämpad gaffel på 100mm för 26” till en stel för 700c och fortfarande använda ett 26” hjul eller skulle den bli ocykelbar?

Argos

Aktiv medlem
Skulle det funka att byta från en dämpad gaffel på 100mm för 26” till en stel för 700c och fortfarande använda ett 26” hjul eller skulle den bli ocykelbar?
Jag gjorde precis så för några år sen, och det fungerade utmärkt. Håll bara lite koll på a-c måttet och att den däckbredd du önskar använda får plats. Jag skaffade en stel "trekking-gaffel" på 460 mm men något kortare går också.

Rassemouse

Aktiv medlem
Hej! Vad är grejen med att det står ett däcktrycks intervall angivet på däcksidan? Vad kan problemet bli om jag kör med ett lägre tryck än vad som står på däcket? Är det däcket som kan ta skada eller fälgen, eller bara större risk för punktering?
(Jag kör med slang, än så länge iaf)

Bengt-re

Aktiv medlem
Hej! Vad är grejen med att det står ett däcktrycks intervall angivet på däcksidan? Vad kan problemet bli om jag kör med ett lägre tryck än vad som står på däcket? Är det däcket som kan ta skada eller fälgen, eller bara större risk för punktering?
(Jag kör med slang, än så länge iaf)

Min trycket är bara för att det skall vara ditt fel om du kör ner sidoväggarna. I praktiken kan med många lite bredare däck köra med lägre tryck än vad som står på däckssidan. Dock friskriver sig tillverkaren från ansvar isf.

Rassemouse

Aktiv medlem
Min trycket är bara för att det skall vara ditt fel om du kör ner sidoväggarna. I praktiken kan med många lite bredare däck köra med lägre tryck än vad som står på däckssidan. Dock friskriver sig tillverkaren från ansvar isf.
Okej, bra! Då kan jag sänka trycket lite. Tycker bakdäcket (en ht cykel) blir så studsigt med 2,5bars tryck. Körde typ 1,5 på gamla cykeln, men inte vågat testa det än på nya. Men då ska jag testa lite lägre tryck på nästa runda

Rassemouse

Aktiv medlem
Ska det komma ut fett där?! Nya pedaler på ny cykel. Cyklat ca 10 mil.
73D2CB62-80F9-4FA4-B0E1-36DB1C328A17.jpeg

Raemoe

Aktiv medlem
Alright, känner mig korkad och behövde ett safe space för att slippa skämmas.

Jag köpte en ny dynamo-baklampa som jag tänkte montera på min SKS Bluemel 60-skärm. Min gamla är sadelmonterad, och jag behöver utrymme för en sadelväska. Den här såg ut att vara samma serie (Toplight Line) som min gamla, vilken jag är nöjd med.
bm dynamo.PNG

Bara att jag inte fattar hur sjutton den ska monteras? Det följer med en kort skruv och en längd kabel. Följde inte med några instruktioner och jag hittar inte den specifika modellen hos B&M. Trycker man lampan mot stänkskärmen så är den en knöl på baksidan som tar emot så att den inte sitter stabilt eller profilerat.
2021-03-23 20.26.53.jpg

Så här ser den ut baktill:
2021-03-23 20.27.13.jpg

Är tanken att man ska behöver slipa bort en relativt stor sektion av skärmen för att montera lampan? Var är tanken att skruven ska sitta? Behöver man köpa speciella stänkskärmar eller ett fäste för att montera lampan?

marr

Moderator
Forumvärd

Jag köpte en ny dynamo-baklampa som jag tänkte montera på min SKS Bluemel 60-skärm. Min gamla är sadelmonterad, och jag behöver utrymme för en sadelväska. Den här såg ut att vara samma serie (Toplight Line) som min gamla, vilken jag är nöjd med.
Visa bilaga 477283

Bara att jag inte fattar hur sjutton den ska monteras? Det följer med en kort skruv och en längd kabel. Följde inte med några instruktioner och jag hittar inte den specifika modellen hos B&M. Trycker man lampan mot stänkskärmen så är den en knöl på baksidan som tar emot så att den inte sitter stabilt eller profilerat.
Visa bilaga 477285

Visa bilaga 477286

Är tanken att man ska behöver slipa bort en relativt stor sektion av skärmen för att montera lampan? Var är tanken att skruven ska sitta? Behöver man köpa speciella stänkskärmar eller ett fäste för att montera lampan?
Kan det vara så illa att det är en sprciell lampa till någon speciell skärm?

weldion

Aktiv medlem

Visa bilaga 477283

Visa bilaga 477285

Visa bilaga 477286

Tippar på att det saknas ett fäste. Om det är något speciellt fästr som endast sitter på vissa skärmar, eller om det skall följa med lampan.
Ser ut som ett fästspår där vid kabeln på den sista bilden.

DarkMatter

Aktiv medlem
Bilden efter på samma sida visar lampan från en annan vinkel.
Ser ju lite märkligt ut tycker jag.

Man kan också se den lite i denna video:

Ser nästan ut att sitta lite snett.

1616571175159.png

BFS

Aktiv medlem
Den ska nog ha ett fäste, eller en skärm som är utformad för att passa till lampan. Ser ut som det är ett spår i lampan.

moros

Aktiv medlem
Reach och drop när styret har rise och backsweep? Kikar på ett Ergomax och jämför med befintligt styre som har varken rise eller sweep. Vill någon bekräfta om jag fattat fäöljande rätt:
* Man mäter reach från centrum infästning styrstam. Dvs en eventuell backsweep påverkar inte min reach till hoodsen, har jag 73mm på mitt styre utan backsweep så är 73mm samma på Ergomax
* Man mäter drop från centrum av toppen. Dvs rise spelar in. 10mm rise och 128mm drop ger samma drop som jag har idag utan rise (118mm), mätt från centrum styrstamsinfästning

1616590903374.png

andersson.n

Aktiv medlem
Hej Happy,

Märkte precis när jag skulle putsa upp racern att min frambromsvajer har som en lite trådig yta. Går att skrapa bort med nageln. Är det nån form av beläggning, nåt från höljet, eller vad är det..?

IMG_1477.jpg

MrSthlm

Aktiv medlem
Många shimanovajrar har en form av plastbeläggning för att minska friktionen.
Det skall fungera bra, åtminstone tills plastbeläggningen slits bort
404094_3547566.jpg

Ja, det är ju lite klurigt det här, gäller att köpa "rätt" vajer. ;-)

Gällande Shimano tror jag de har OT i produktnamnet för de som är lite bättre, tex OT-SP41 men lätt hänt att köpa "fel".

HåkanC

Aktiv medlem
Här kan man läsa lite mer om vad Shimano själva skriver om sina vajrar
https://bike.shimano.com/en-US/info...himano-optislick-and-polymer-coated-shif.html

Personligen föredrar jag helkapslade lågfriktionsvajrar+höljen till mekaniska bromsar+växlar
För mig innebär det numer: Jagwire Elite Sealed
jagwire-shifting-cables-set-elite-sealed-mtb-road.jpg

https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit
https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/2019road-elite-sealed-brake-kit
De kan iofs vara lite pyssliga att installera, men eftersom de har lång livslängd blir troligen inte totala mektiden längre.

MrSthlm

Aktiv medlem
Ja det är väl den varianten som heter OptiSlick om jag minns rätt.

Ja, det stämmer, OptiSlick, jag har dock generellt dålig koll på kablar.

Går man förbi tex Sportson och köper kabel tror jag de ofta har lösvikt som de kapar till i verkstaden, får varje fall en bit vajer + ändhylsor utan emballage och vad det är för märke har jag ingen koll på.

Har dock ett OT-SP41 set i reserv avsedd för min racer som jag monterar så småningom, Shimano säljer någon närbesläktad MTB variant också. Mekning är inte mitt bästa område men jag försöker skärpa mig. ;-) Sist men inte minst är detta vajrar som inte är helt enkla att klippa av snyggt vilket kan bli en "överraskning" om man inte har en bra tång eller vad nu folk använder för alternativ. Att folk fransar upp sina vajrar i samband med växel eller bromsjustering är nog exceptionellt vanligt bland amatörer, jag har lyckats med detta själv.

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Ja, det stämmer, OptiSlick, jag har dock generellt dålig koll på kablar.

Går man förbi tex Sportson och köper kabel tror jag de ofta har lösvikt som de kapar till i verkstaden, får varje fall en bit vajer + ändhylsor utan emballage och vad det är för märke har jag ingen koll på.

Har dock ett OT-SP41 set i reserv avsedd för min racer som jag monterar så småningom, Shimano säljer någon närbesläktad MTB variant också. Mekning är inte mitt bästa område men jag försöker skärpa mig. ;-) Sist men inte minst är detta vajrar som inte är helt enkla att klippa av snyggt vilket kan bli en "överraskning" om man inte har en bra tång eller vad nu folk använder för alternativ. Att folk fransar upp sina vajrar i samband med växel eller bromsjustering är nog exceptionellt vanligt bland amatörer, jag har lyckats med detta själv.
Butiken har ofta en låda med kanske 50 eller 100 pack av de sorter som de gillar och använder i verkstaden så du kan nog få reda på vad det är du köper. Klippa den gör du bäst med en vajertång. Finns en prisvärd modell på biltema. Utan vajertång så blir det dåligt resultat som du redan märkt

MrSthlm

Aktiv medlem
Butiken har ofta en låda med kanske 50 eller 100 pack av de sorter som de gillar och använder i verkstaden så du kan nog få reda på vad det är du köper. Klippa den gör du bäst med en vajertång. Finns en prisvärd modell på biltema. Utan vajertång så blir det dåligt resultat som du redan märkt

Ja, jag har fixat vajertång sedan den upplevelsen. Tidigare har jag inte intresserat mig för vilket märke det är på vajern men nästa gång får jag fråga. ;-) För pendlaren bryr jag mig inte så mycket men racern kan man pyssla om lite extra.

moros

Aktiv medlem
Ja, jag har fixat vajertång sedan den upplevelsen. Tidigare har jag inte intresserat mig för vilket märke det är på vajern men nästa gång får jag fråga. ;-) För pendlaren bryr jag mig inte så mycket men racern kan man pyssla om lite extra.
Ja och om inte annat kan det vara bra att veta om det är något man tycker funkar bra eller mindre bra så vet man vad man vill köpa eller inte köpa nästa gång

Allroad

Aktiv medlem
IMG_20210325_163036.jpg

Är detta en för spänd kedja? Frågar för kedjelåslänken sprack och kedjan hoppade av, på en kedja som rullat en ca 50 mil. Drygt med 2 mils promenad hem som väntar nu :(

Federer

Aktiv medlem
Hej,
Jag satt och bara kolla lite på hur man bytte bromsbelägg och kollade då upp vilka jag skulle ha till mina Tektro bromsar.
Enligt tillverkare kan jag ha Tektro E10.11,A10.11 eller P20.11, när jag googla dom kommer även Shimanos B01S upp, dessa är halva priset,så jag undrar om dom även skulle funka?

Senast ändrad:

Federer

Aktiv medlem
Hej,
Jag satt och bara kolla lite på hur man bytte bromsbelägg och kollade då upp vilka jag skulle ha till mina Tektro bromsar.
Enligt tillverkare kan jag haTektro A10.11 eller P20.11, när jag googla dom kommer även Shimanos B01S upp, dessa är halva priset,så jag undrar om dom även skulle funka?

Efter lite mer googlade så verkar dom vara kompatibla.

occepocke

Aktiv medlem
IMG_20210327_001131.jpg
har jag dragit åt den lilla skruven på preload ringen för hårt? Eller ska de se så där snett ut? Har jag den lösare kan jag skruva upp ringen med handkraft.

Senast ändrad:

josofin

Aktiv medlem
Hur vet man om nackskyddet passar med ff-hjälmen och ryggskyddet? Är det väldigt känsligt? Det anges tex bara "neckbrace compatible" på ryggskyddet eller "passar med de flesta ff-hjälmar" på nackskyddet...?
Är det fel tråd att ställa frågan, eller finns det ingen som har nåt svar...?? Kanske inte en så dum fråga isf..🤔..

Ragnvald

Aktiv medlem
Är det fel tråd att ställa frågan, eller finns det ingen som har nåt svar...?? Kanske inte en så dum fråga isf..🤔..
Starta en egen tråd i ämnet - då drunknar inte frågan i allt annat som diskuteras här. Lättare att hitta också. :)
Jag upplever att den här tråden äter upp massor av bra frågor som borde ha körts i egen tråd istället och sen är er omöjligt att hitta tillbaka.

Karl-Luis

Aktiv medlem
Såg dessa handtag på ett youtube klipp, finns det nån anledning till varför man kör sånna när man kör enduro?

En till hur mycket olja ska en boxxer ha från isch 09? 32mm ben har den?

Bilagor

• Screenshot_20210327-055144_Instagram.jpg
    Screenshot_20210327-055144_Instagram.jpg
    325 KB · Besök: 34

jonte987

Aktiv medlem
Såg dessa handtag på ett youtube klipp, finns det nån anledning till varför man kör sånna när man kör enduro?

En till hur mycket olja ska en boxxer ha från isch 09? 32mm ben har den?
Jag har haft ett par sådana på min enduro. Testar skumgrepp nu men verkar inte vara min grej

Karl-Luis

Aktiv medlem
Jag har haft ett par sådana på min enduro. Testar skumgrepp nu men verkar inte vara min grej
Jaha shysst, hur upplevs dom? Har nyss gått över till tjockare grepp o det känns awsome 😁

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer