Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

freddes

Medlem
Köpte ett par Bontrager Line Comp som kom från en Trek Slash (2020).

Slash hade 1x12 men i infon för hjulen på hemsidan står det att de fixar upp till 1x11?

Vågar man sig på att köpa hem sig ett 1x12, håller på att bygga ihop en hoj från grunden.
Står ingen info på bakhjulet om vad som gäller heller...

Info om hjulet: https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...untainbike-hjul/p/21916/?colorCode=grey_black

Karl-Luis

Aktiv medlem
Ah okey, ja är klacken för att avlasta handflatan då ungefär?
Det dämpar en hel del men den uppenbara nackdelen är man måste bestämma sig för en vinkel. Ska nog testa lite greppigare gummigrepp med dubbla lock-ons nästa gång.
Förr körde jag enbart lizard skins med dubbla lock ons och suuper smala deras mx grepp föredrog jag en blanding av bmx och mtb grepp typ.
Deathgrip finns i riktigt sköna modeller populärt o uk och staterna

Pfaff

Aktiv medlem
Jaha shysst, hur upplevs dom? Har nyss gått över till tjockare grepp o det känns awsome 😁
Hade Ergon 1 (tror jag det var) strl L på pendlaren och fann dom okomfortabla. De finns i olila storlekar ( jag använder strl 10,5-11 i handsker) Vingen hittade jag inte rätt vinkel på och greppet var för stort. Köpte då "Köp Xtreme ROSE Gel Comfort eRGOnomic grips | ROSE Bikes" https://www.rosebikes.se/xtreme-ros...365?product_shape=black&article_size=Standard istället och till halva priset. Sitter som handsken i handen sas. Det är iaf noga med storleken om mman ska ha Ergon!

Bornlikethis

Aktiv medlem
Hej! Jag har en gammal MBT-ram här hemma som jag skulle vilja göra om till vardagscykel. Precis som många andra tänkte jag konvertera drivlinan till en 1x.

Tidigare har det suttit ett 68mm fyrkantsvevlager, 113mm vevarmsbredd (ord?). Kedjelinjen bör ligga på 47,5mm om jag inte räknat fel. Nu till frågorna:

1. Kan jag ersätta vevlagret med ett BB-RS500 eller annat Hollowtech II? Är det något speciellt jag missat?
2. Förutsatt att det inte tar i kedjestaget kan jag slänga på ett GRX FC-R600 vevparti?
3. Om detta går. Måste jag köra 11 delat bak eller kan jag exempelvis köra 8 delat?

Tack på förhand

Karl-Luis

Aktiv medlem
Hej! Jag har en gammal MBT-ram här hemma som jag skulle vilja göra om till vardagscykel. Precis som många andra tänkte jag konvertera drivlinan till en 1x.

Tidigare har det suttit ett 68mm fyrkantsvevlager, 113mm vevarmsbredd (ord?). Kedjelinjen bör ligga på 47,5mm om jag inte räknat fel. Nu till frågorna:

1. Kan jag ersätta vevlagret med ett BB-RS500 eller annat Hollowtech II? Är det något speciellt jag missat?
2. Förutsatt att det inte tar i kedjestaget kan jag slänga på ett GRX FC-R600 vevparti?
3. Om detta går. Måste jag köra 11 delat bak eller kan jag exempelvis köra 8 delat?

Tack på förhand
Kan svara på att ja du kan köra 8-delat ibak, jag kör så. Det viktiga är kedjelinhen och att du behöva shimsa drevet ifrån spindeln in mot ramen för att den 8-delade kedjan är bredare än tex 11 delade

Bornlikethis

Aktiv medlem
Kan svara på att ja du kan köra 8-delat ibak, jag kör så. Det viktiga är kedjelinhen och att du behöva shimsa drevet ifrån spindeln in mot ramen för att den 8-delade kedjan är bredare än tex 11 delade
Kör du också GRX då? Kedjelinjen ska vara ganska så, från ursprungliga 47,5 till 49,7 på GRX. Om jag förstår dig rätt så ska jag shimsa in de 2,2 mm som skiljer då alltså?

Halvdan

Aktiv medlem
Ska byta vevlager, ramen tar BSA och vevaxeln eller vad den kallas är ø24. Kan jag köpa vilket BSA vevlager för ø24 som helst eller är det fler faktorer att tänka på? Vevparti FSA Grid Modular 1x.

Federer

Aktiv medlem
Kan man uppgradera bara bromsoket på hyudralska bromsar eller måste man även byta bromsreglage även om jag håller mig till Tektrofamiljen?

Marcole

Medlem
Någon som snabbt skulle kunna se om jag har monterat växelföraren/hängaren fel?
Tycker mig inte växlarna är så skarpa som dom borde
20210404_112216.jpg

Pfaff

Aktiv medlem
Någon som snabbt skulle kunna se om jag har monterat växelföraren/hängaren fel?
Tycker mig inte växlarna är så skarpa som dom borde
Visa bilaga 479600

Lägg kedjn på största kransen o ta en bild till att jämföra med. Då ser man bättre om kedjan är för lång.
Är det nån sorts 1X historia? Annars största fram och största bak.

Marcole

Medlem
Du har lilla drevet kvar också, kan kedjan vara lite för lång?
Lägg kedjn på största kransen o ta en bild till att jämföra med. Då ser man bättre om kedjan är för lång.
Är det nån sorts 1X historia? Annars största fram och största bak.

Kedjan är den som cykeln levererades med så vill tro att det är korrekt längd. Vad jag menar med "skarp" (kanske var fel ord) är att jag tycker att det dröjer länge (ca 1 sek) från när jag trycker på knappen tills kedjan byter kugghjul.
Det är en Canyon stoic 4 som jag har skruvat ihop, tyckte inte det var helt självklart i manual hur den skulle sitta så därav misstänkte jag att något satt fel. Men nu har jag monterat bort och satt dit allt igen men kändes inte som den kunde sitta på något annat sätt.

BFS

Aktiv medlem
Kedjan är den som cykeln levererades med så vill tro att det är korrekt längd. Vad jag menar med "skarp" (kanske var fel ord) är att jag tycker att det dröjer länge (ca 1 sek) från när jag trycker på knappen tills kedjan byter kugghjul.
Det är en Canyon stoic 4 som jag har skruvat ihop, tyckte inte det var helt självklart i manual hur den skulle sitta så därav misstänkte jag att något satt fel. Men nu har jag monterat bort och satt dit allt igen men kändes inte som den kunde sitta på något annat sätt.
Hur är konditionen på växelvajern? Är den smutsig/sliten (=lite trög) kan den tappa i "skärpa".

Marcole

Medlem
Växlar den långsamt överallt och åt båda håll? Om inte så kanske du bara behöver justera vajerspänningen
Måste nog undersöka lite mer noggrant men spontant är fördröjningen både upp och ner. Själva växelföraren rör på sig direkt och sedan är det en fördröjning innan kedjan byter kugghjul.
Ska kolla lite Youtube och se om jag kan justera in den lite bättre då.

Bengt-re

Aktiv medlem
Måste nog undersöka lite mer noggrant men spontant är fördröjningen både upp och ner. Själva växelföraren rör på sig direkt och sedan är det en fördröjning innan kedjan byter kugghjul.

Gör rent kedja, smörja och tighta till b-skruv förbättrar nog läget.

DanielS

Aktiv medlem
Kassetten har ju växlingsramper på 3-4 ställen per varv, om man är van att cykla med en mindre kassett och byter till en ny mtb-kassett med 42-50t som största och dessutom med ett rätt litet drev fram så kan man uppleva det som en fördröjning, speciellt på lätta växlar. På tyngre växlar borde det växla "snabbare"..

Marcole

Medlem
Kassetten har ju växlingsramper på 3-4 ställen per varv, om man är van att cykla med en mindre kassett och byter till en ny mtb-kassett med 42-50t som största och dessutom med ett rätt litet drev fram så kan man uppleva det som en fördröjning, speciellt på lätta växlar. På tyngre växlar borde det växla "snabbare"..
Mycket möjligt att det är så, jämför med min billiga vardagscykel med 3x9 växlar. Får helt enkelt trampa på i högre kadens vid växling isåfall 😅

rödblå

Aktiv medlem
Kan någon utröna ungefärlig ålder och komponentnivå på den här damracern/pendlare? Har aldrig tidigare sett en snygg cykel i den kategorien. Funderar på att köpa den till frugan som aldrig cyklat på något med mer än 3 växlar.
168560635_4247724818580710_1246737204192777427_n.jpg

Karl-Luis

Aktiv medlem
Det är en äldre cykeln med oftast tveksamma växlar som kan vara tröga att få i och ur.
Sadeln är konstig i formen och hårda att sitta på bockstyret funkar men bromsarna tar oftast väldigt behjälpligt.
Ska hon pendla med sin cykeln vore en något modernare att föredra, vill man åt en retro cykeln med charm så kör på det betala inte mer än en röding eller så.
Har haft två själv och ena bytte jag vxl till lite modernare för att få bättre funktion 😊

d_anders

Aktiv medlem
Hon kommer att sakna sin fotbroms när bromsarna tar dåligt. Hon kommer att tycka att hon i praktiken bara har en växel i och med att hon inte vill släppa styret för att växla

HåkanC

Aktiv medlem
Kan någon utröna ungefärlig ålder och komponentnivå på den här damracern/pendlare? Har aldrig tidigare sett en snygg cykel i den kategorien.
Vad som är snyggt eller inte är personligt, men den cykeln är åtminstone enl mig långtifrån snygg
Funderar på att köpa den till frugan som aldrig cyklat på något med mer än 3 växlar.
Är du säker på att hon vill ha en pendlardamcykel med bockstyre (det är inte en damracer)?
Dessutom en så pass gammal, "simpel" och troligen trög och bristfälligt fungerande?

Det här tycker jag är en snygg dampendlare, iofs utan bockstyre
coco.jpg

Kona Coco

Bengt-re

Aktiv medlem
Vilket decennium cykel gjordes. Om den ser original ut, samt om cykel verkar ha delar gjorda enligt föråldrad standard som kan vara svåra att ersätta.

80-talet troligen. Sånna bromsar på rf-fälgar är mycket tveksamma som bromsar. Styret är obekvämt, sadeln ser väl okej ut även om den är knepigt vinklad. Ramväxlar fungerar, men inte görskoj.

Gillar du modellen så visst duger den, men troligen behöver du göra vid bromsarna för

Fishy

Aktiv medlem
Ska köpa nya däck till landsvägscykeln och funderar på att testa 28 mm.
Har två uppsättningar hjul med innermått på 16 respektive 17 mm, fälgkant. Kommer det att fungera? Undrar också om de slangar jag nu har för 25 mm. däck kan användas?
Citerar mig själv.
Det blev Vittoria Corsa Graphene 2.0, 700x28. Sitter nu på hjulen med innermått på 16 mm. Däckens bredd mäter 27 mm. vid 6 bar. Slangen för 25 mm. passar perfekt med 28 mm. däck. 👍

GustafH

Aktiv medlem
Finns det nåt sätt att se skillnad på en Shimano-body som är enbart för 10-delat och den som är för 8-11-delat? För landsväg.

Berk

Aktiv medlem
Finns det nåt sätt att se skillnad på en Shimano-body som är enbart för 10-delat och den som är för 8-11-delat? För landsväg.

11-delat Shimano lvg behöver lite bredare body än 8/9/10. Undantag är mtb kassetten och 11-34 Ultregra kassetten som passar också på smalare 10-delat body.

Fluffy23

Medlem
Här kommer en fråga som jag verkligen inte vågar ställa i någon annan forumtråd än här.
(Om jag kunnat hade jag även blurrat mitt användarnamn).

OK, så här är det. Jag gillar min MTB (Radon Slide 130 9.0) men inser samtidigt att eftersom den är från 2014 så kommer den inte att hålla / gå att underhålla hur länge som helst, och alltså kommer jag behöva köpa något nytt / annat.
Nu är det ju så att jag verkligen gillar det här med 2 klingor fram.
Hittills har det aldrig varit något strul + att jag har en helt fungerande vänstertumme.
Att jag hört och sett hur snett kedjan går på en 1x12 gör också att jag hellre kör vidare på 2xX.

Nu till min fråga. Kommer jag att kunna hitta något som inte är 1x men samtidigt inte är en ren budgethoj?
Säg att jag är beredd att lägga runt 30 000:- & då vill jag ju gärna ha en vettig hoj som motsvarar det Slide'n gjorde 2014.

(Jag påstår inte att allt var bättre förr, men passar inte mig när marknaden blir för enkelriktad... När det bara går att köpa 1x12 växlat, stooora telefoner & bilar med pekskärm istället för vanliga reglage så är det inte alltid för alla kunder som vill ha samma, utan även för att det helt enkelt är bäst för tillverkaren).

Berk

Aktiv medlem
Här kommer en fråga som jag verkligen inte vågar ställa i någon annan forumtråd än här.

OK, så här är det. Jag gillar min MTB (Radon Slide 130 9.0) men inser samtidigt att eftersom den är från 2014 så kommer den inte att hålla / gå att underhålla hur länge som helst, och alltså kommer jag behöva köpa något nytt / annat.
Hittills har det aldrig varit något strul + att jag har en helt fungerande vänstertumme.
Att jag hört och sett hur snett kedjan går på en 1x12 gör också att jag hellre kör vidare på 2xX.

Nu till min fråga. Kommer jag att kunna hitta något som inte är 1x men samtidigt inte är en ren budgethoj?
Säg att jag är beredd att lägga runt 30 000:- & då vill jag ju gärna ha en vettig hoj som motsvarar det Slide'n gjorde 2014.

(Jag påstår inte att allt var bättre förr, men passar inte mig när marknaden blir för enkelriktad... När det bara går att köpa 1x12 växlat, stooora telefoner & bilar med pekskärm istället för vanliga reglage så är det inte alltid för alla kunder som vill ha samma, utan även för att det helt enkelt är bäst för tillverkaren).

Ja, nästan allt vara bättre för!
Jag tycker inte om 1x12: tung, ful och mer känsliga. Därför kör jag 1x11 (och nu också 1x1). Men jag tycker inte om 2xX på mtb heller. Behöver du verkligen 50 eller mer tänder bak? Om inte, byt till 1x11.
Ja, och stooora telefoner och bilar med pekskärm är också inte bättre. Har just beställt en mindre telefon, men då måste man tyvärr kompromissa och betala mer.

Argos

Aktiv medlem

Inte det lättaste att hitta en FS modellår 2021 med 2x12. En galen grej skulle ju kunna vara att köpa t.ex. en Stereo 120 som har förberett fäste för Direct Mount-framväxel, och köpa till komponenter och bygga om själv.
Screenshot_20210406-152336.png

slice me nice

Aktiv medlem
Jag blir inte riktigt klok på bakaxlar och adaptrar. Har ett MTB-hjul på 142 mm 15mm TA med shimanonav och en cykelcross med 135 mm qr bak. Går det att konvertera hjulets axel så att jag kan köra med det hjulet i crossen?

Maakus

Aktiv medlem
Intressant när kompisar/publik/konkurrenter börjar ropa & bestämma vilken växel som ska i :)
Hahaha tänkte det med!

Vet ju hur det gick för folk man spelade xbox ihop med som körde med lijudet via tv-högtalare och hade kinect. Det var bara att skrika "XBOX OFF" och så försvann personen hahaha

BAPEsta

Aktiv medlem
Stämmer det att man skulle bränna ~1800 kalorier på 26km stigcykling? Nu har jag ingen avancerad cykeldator eller fitnesstracker så jag har tryckt in lite vikt och längd i Google Fit. Har själv ingen uppfattning alls av kaloriförbrukning osv.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer