Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

jonte987

Aktiv medlem
Stämmer det att man skulle bränna ~1800 kalorier på 26km stigcykling? Nu har jag ingen avancerad cykeldator eller fitnesstracker så jag har tryckt in lite vikt och längd i Google Fit. Har själv ingen uppfattning alls av kaloriförbrukning osv.
Enligt polar kan man göra det. Verkligheten har jag ingen aning om

Jajjas

Aktiv medlem
Stämmer det att man skulle bränna ~1800 kalorier på 26km stigcykling? Nu har jag ingen avancerad cykeldator eller fitnesstracker så jag har tryckt in lite vikt och längd i Google Fit. Har själv ingen uppfattning alls av kaloriförbrukning osv.

1800kcal motsvarar ungefär 225w i 2 timmar. Hur långt tid tog 26km och hur intensivt var det?

mzi

Aktiv medlem
Jag blir inte riktigt klok på bakaxlar och adaptrar. Har ett MTB-hjul på 142 mm 15mm TA med shimanonav och en cykelcross med 135 mm qr bak. Går det att konvertera hjulets axel så att jag kan köra med det hjulet i crossen?
Kanske. Om det finns endcaps - axeländar - för QR är det bara att byta. De är 3.5mm smalare per sida. Jag har bytt på t ex I9 från QR till 142 TR, men 12mm.

Karl-Luis

Aktiv medlem
Detta gjorde jag av med på nicks spåret väger för övrigt 130kg :) jag led lite mot slutet men det var meat av att jag tog med alldeles för lite vatten. 😊 blev ungefär 15km

Bilagor

• Screenshot_20210406-190906_Fitbit.jpg
    Screenshot_20210406-190906_Fitbit.jpg
    133.3 KB · Besök: 34
  • Screenshot_20210406-190902_Fitbit.jpg
    Screenshot_20210406-190902_Fitbit.jpg
    141.4 KB · Besök: 34

slice me nice

Aktiv medlem
Kanske. Om det finns endcaps - axeländar - för QR är det bara att byta. De är 3.5mm smalare per sida. Jag har bytt på t ex I9 från QR till 142 TR, men 12mm.
Okej, det finns en chans då iaf. Endcaps är specifika för navet eller, så man behöver matchande och inte bara nån universallösning?

Allroad

Aktiv medlem
Favorittråden!

Är det vanligt att tänderna/kuggarna på yttersta drevet inte går rak linje/lite snea? Köpte nämligen en ny kassett och vid montering så noterade jag att dom gick lite snett om man jämför med övriga drev.

Tänker om det är förklaringen till att ena kedjan helt plötsligt gick sönder i snabbfästet efter drygt 60 mils användning medan den andra nya kedjan hoppar lite när man belastar den när den ligger på yttersta drevet.

Pfaff

Aktiv medlem
Favorittråden!

Är det vanligt att tänderna/kuggarna på yttersta drevet inte går rak linje/lite snea? Köpte nämligen en ny kassett och vid montering så noterade jag att dom gick lite snett om man jämför med övriga drev.

Tänker om det är förklaringen till att ena kedjan helt plötsligt gick sönder i snabbfästet efter drygt 60 mils användning medan den andra
319218437.gif

Akronym

Aktiv medlem
Blir fan tokig snart. Har försökt få min Sora bakväxel att växla fint genom hela kassetten men det går inte...har bytt alla höljen och vajrar på cykeln, ny kedja, haft av växeln och rengjort, ställt H/L och B-skruv och försökt justera in vajerspänning
Tycker växelörat ser rakt ut. (Har ett nytt på väg så lär ju byta oavsett för att se om det blir skillnad)
Känns nästan som att den inte drar växelvajern "linjärt" den drar liksom för lite mellan minsta och näst minsta kugg. Och justerar jag då så den lätt kliver upp så orkar den inte fjädra ner till minsta sen igen...
Tips mottages tacksamt :) (kanske bara ska single speed konvertera skiten innan jag kastar den i sjön på väg till jobbet nån dag)

Berk

Aktiv medlem
Blir fan tokig snart. Har försökt få min Sora bakväxel att växla fint genom hela kassetten men det går inte...har bytt alla höljen och vajrar på cykeln, ny kedja, haft av växeln och rengjort, ställt H/L och B-skruv och försökt justera in vajerspänning
Tycker växelörat ser rakt ut. (Har ett nytt på väg så lär ju byta oavsett för att se om det blir skillnad)
Känns nästan som att den inte drar växelvajern "linjärt" den drar liksom för lite mellan minsta och näst minsta kugg. Och justerar jag då så den lätt kliver upp så orkar den inte fjädra ner till minsta sen igen...
Tips mottages tacksamt :) (kanske bara ska single speed konvertera skiten innan jag kastar den i sjön på väg till jobbet nån dag)

Bild!

weldion

Aktiv medlem
Vajern rätt monterad?

Bengt-re

Aktiv medlem
Kommer kanske imorn, om jag kommer ihåg det på morgonen

Ja rimligtvis. Har dragit det nya exakt som det gamla åtminstone.
Hade problemet tidigare och trodde det var pga dåligt hölje/vajer som gjorde att det inte fjädrade tillbaka ordentligt men tydligen inte

Du har inte för liten kassett? GS cagen växlar uselt med 12-25 kassett. Sora växlar annars utmärkt - jag vill påstå att det fungerar nära nog lika bra som ultegra och jag har ändå cyklat ett varv runt jorden med sora och enda problemen jag stött på är utslitna löphjul och dålig växling med GS på 12-25. Annars är det banne mig en löjligt prisvärd och pålitlig pryl. Är det GS växel du har så har jag en begagnad ( om jag hittar den) jag inte använder längre (kör 11-30 på vinterhjulen så klarar mig med SS året om)

Berk

Aktiv medlem
Enkel formel watt x 3.6 x antal timmar.
Så t.ex. 200watt i en timme ger 200x3.6x1 = 720 kcal
Så det beror ju på vad du tryckte för watt.

Trodde först att det var fel, för att det saknas en konvertering från J till cal. Men effektivtet av kroppen är nästan lika med den konverteringsfaktor, det är enkelt!

Akronym

Aktiv medlem
Du har inte för liten kassett? GS cagen växlar uselt med 12-25 kassett. Sora växlar annars utmärkt - jag vill påstå att det fungerar nära nog lika bra som ultegra och jag har ändå cyklat ett varv runt jorden med sora och enda problemen jag stött på är utslitna löphjul och dålig växling med GS på 12-25. Annars är det banne mig en löjligt prisvärd och pålitlig pryl. Är det GS växel du har så har jag en begagnad ( om jag hittar den) jag inte använder längre (kör 11-30 på vinterhjulen så klarar mig med SS året om)
Nä det sitter en sunrace 11-34 på. Köpte cykeln ny i höstas och det enda jag bytt är just höljen+vajer och kedja.
Ska ta en bild imorn och se om ni kan se nåt uppenbart som jag missat.

Edit: ska enligt spec vara en R3000 Long Cage. Och om jag fattar det rätt på shimanos hemsida så är GS en medium cage? (Fanns dock ingen r3000 Long Cage på shimanos hemsida...)

Bengt-re

Aktiv medlem
Nä det sitter en sunrace 11-34 på. Köpte cykeln ny i höstas och det enda jag bytt är just höljen+vajer och kedja.

Edit: ska enligt spec vara en R3000 Long Cage. Och om jag fattar det rätt på shimanos hemsida så är GS en medium cage? (Fanns dock ingen r3000 Long Cage på shimanos hemsida...)
Häpp trodde bara att de fanns som SS och GS.

Berk

Aktiv medlem

När jag googlar hittar jag bara R3000 GS som nämnas som "Long Cage" på några sidor.

d_anders

Aktiv medlem
Dubbelkolla ändå så att vajern nu löper lätt. Lossa den från bakväxeln och håll och dra i den lite samtidigt som du växlar med reg laget.

Akronym

Aktiv medlem
När jag googlar hittar jag bara R3000 GS som nämnas som "Long Cage" på några sidor.
Ja det verkar som "Long Cage" syftar på GS ändå.

Dubbelkolla ändå så att vajern nu löper lätt. Lossa den från bakväxeln och håll och dra i den lite samtidigt som du växlar med reg laget.
Kollade det innan jag satte fast vajern i växeln och tyckte det kändes betydligt bättre än innan bytet. Är dock rätt oerfaren på cykel-mek så har inte riktigt nåt att jämföra med

Akronym

Aktiv medlem
Den har lite lite spel där växeln fästs i växelörat. (Där den silvriga skruven sitter )Där kan jag vicka hela växeln lite i sidled...har dragit åt skruven så det är inte problemet.
Jämför jag med mina mtb så är ju dom helt stumma i sidled på samma ställe men alla 3 roterar fritt runt axeln i infästningen.

Bilagor

• 20210408_052456.jpg
    20210408_052456.jpg
    776 KB · Besök: 29
  • 20210408_052656.jpg
    20210408_052656.jpg
    624.7 KB · Besök: 29

Karl-Luis

Aktiv medlem
Det låter som bakväxeln är sliten isåfall, var den "ny" sen innan? Har haft så själv glapp i den öeden och då går det inte att ställa in perfekt den hoppar alltid på lägre eller högre dreven :/

Berk

Aktiv medlem
Den har lite lite spel där växeln fästs i växelörat. (Där den silvriga skruven sitter )Där kan jag vicka hela växeln lite i sidled...har dragit åt skruven så det är inte problemet.
Jämför jag med mina mtb så är ju dom helt stumma i sidled på samma ställe men alla 3 roterar fritt runt axeln i infästningen.

Ja, den där spelet kan klart orsaka problem du beskriver. Men jag förstår inte hur spelet uppstår.

GustafH

Aktiv medlem

Har du dragit åt båda skruvarna? Både växeln och växelörat?

freddes

Medlem
Dum fråga kanske (därför den passar in här).
Skall bygga ihop en hoj där bakhjulet har ett frihjul till 10/11 speed. Detta kan man bara byta bort mot ett nytt frihjul anpassat till 12 speed? Gäller Bontragers hjul, kommer från en Trek Slash från början.

d_anders

Aktiv medlem
Om du ska köra Shimanokassett. Med kassett från Sram beror det väl på storleken på minsta drevet huruvida du behöver byta alls.

(Med reservation för att jag kan ha missuppfattat)

moros

Aktiv medlem
Dum fråga kanske (därför den passar in här).
Skall bygga ihop en hoj där bakhjulet har ett frihjul till 10/11 speed. Detta kan man bara byta bort mot ett nytt frihjul anpassat till 12 speed? Gäller Bontragers hjul, kommer från en Trek Slash från början.
Det beror ju på ett par olika faktorer, vad är det för 12-delat du vill ha? SRAM/XD eller Shimano/Microspline? Eller 12-delat för vanlig HG, dvs med 11 som minsta (då fungerar befintlig body). Därefter får du kolla om det nav du har kan byta body, kanske någon här vet, men då får du nog berätta mer i detalj modell/årsmodell etc (bild löser det mesta). Annars kontakta Trek så vet de förhoppningsvis

cykelkRash

Aktiv medlem
Fråga om korta av styrröret eller inte.

Har införskaffat en lite bättre gaffel men är osäker om jag sa kapa av det.
Min tanke är ha styrröret som det är ifall man vill sälja det vidare eller experimentera med höjd osv.
När jag provmonterade gaffeln så gick det åt en massa spacers. Och det var det mest gangsta shit jag har sett i mitt liv, typ som den här bilden.
steerer_tube-848x500.jpg

Men finns det risker eller nackdelar med ha styrröret som det är?

d_anders

Aktiv medlem
Bakskärmsuslingen på pendlaren har dött så nu behöver jag en ny. Ska jag fulmeka dit en skärm från 80-talet eller finns det nya som håller? Pallar inte att montera nya med bara några års mellanrum

mzi

Aktiv medlem
Bakskärmsuslingen på pendlaren har dött så nu behöver jag en ny. Ska jag fulmeka dit en skärm från 80-talet eller finns det nya som håller? Pallar inte att montera nya med bara några års mellanrum
Hur mycket är det värt? En gammal skärm från 80-talet gör nog jobbet, men skärmar från Honjo eller Berthoud kommer räcka länge länge. Troligtvis längre än dina cyklar.

DanielS

Aktiv medlem
Gör du något speciellt med dina skärmar? Jag har aldrig varit med om en skärm som gått sönder, tror inte att du behöver oroa dig vid normal användning?

Bengt-re

Aktiv medlem
Gör du något speciellt med dina skärmar? Jag har aldrig varit med om en skärm som gått sönder, tror inte att du behöver oroa dig vid normal användning?

Häpp?!

Jag har haft sönder både plast och aluskärmar av utmattningsskador. Plåtskärmar riktigt monterade håller länge, men skärmar har fan inte evigt liv.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer