Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

DanielS

Aktiv medlem
Häpp?!

Jag har haft sönder både plast och aluskärmar av utmattningsskador. Plåtskärmar riktigt monterade håller länge, men skärmar har fan inte evigt liv.
Evigt liv vet jag inte, men ett par av mina nuvarande har hållit 11 år med året runt-cykling. Cykeln innan dess var 20 år när den skänktes bort, skärmarna fortfarande i bra skick.

simoon

Medlem
Jag har ett par Nobby Nic TL-Easy däck och Rodi TRYP30-fälgar och undrar hur jag vet om jag behöver tubelesstejp eller inte om jag vill fixa slanglöst?

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Jag har ett par Nobby Nic TL-Easy däck och Rodi TRYP30-fälgar och undrar hur jag vet om jag behöver tubelesstejp eller inte om jag vill fixa slanglöst?
Sitter det någon tejp där idag? Eller ett fälgband som går att ta bort? Om det är ett fälgband som går att ta bort behöver du tejpa.

På de hjul jag har som kom förberedda för tubeless från fabrik hade "tubeless ready" printat på tejpen som satt runt fälgen.

Framfall

Medlem
Om man känner att man torskar helt med energin ca 90-120min in i en cykeltur, när är det dags att stoppa i sig nått för att näringstimea?
Vid 60 minuter?

Bengt-re

Aktiv medlem
Om man känner att man torskar helt med energin ca 90-120min in i en cykeltur, när är det dags att stoppa i sig nått för att näringstimea?
Vid 60 minuter?

Under 3 timmar så är det inte så meningsfullt att äta under rundan. Det är bättre att stoppa i sin något innan och äta efter. Vill du ha sprutt utan äta så JG råd är bra.

BFS

Aktiv medlem
Jag tycker det är godare med annat än vatten på längre turer (även om man klarar sig ganska bra med bara vatten). Ska man hålla högre fart än vad jag håller (vilket de flesta gör) kan det nog vara bra att fylla på lite allt eftersom (som proffsen gör).

Framfall

Medlem
Under 3 timmar så är det inte så meningsfullt att äta under rundan. Det är bättre att stoppa i sin något innan och äta efter. Vill du ha sprutt utan äta så JG råd är bra.

Jag gick totalt in i väggen efter 3 timmar brötig stig

HåkanC

Aktiv medlem
Ska man hålla högre fart än vad jag håller (vilket de flesta gör) kan det nog vara bra att fylla på lite allt eftersom (som proffsen gör).
Menar du verkligen "fart" och endast "fart"?
Borde det inte vara "ansträngning"? Eller om man skall vara riktigt noggrann; "högre relativ ansträngningsnivå"?

BFS

Aktiv medlem
Menar du verkligen "fart" och endast "fart"?
Borde det inte vara "ansträngning"? Eller om man skall vara riktigt noggrann; "högre relativ ansträngningsnivå"?
Ansträngning är ett bättre ord. Ju mer man tar i desto mer kalorier förbrukar man (och desto mer behöver man ta in om man vill fortsätta ta i).

simoon

Medlem
Sitter det någon tejp där idag? Eller ett fälgband som går att ta bort? Om det är ett fälgband som går att ta bort behöver du tejpa.

På de hjul jag har som kom förberedda för tubeless från fabrik hade "tubeless ready" printat på tejpen som satt runt fälgen.
Så ser det ut, är det bara fälgtejp? :

Bilagor

• IMG_20210411_140442.jpg
    IMG_20210411_140442.jpg
    340.1 KB · Besök: 54
Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
Framskärmen från 80-talet visade sig passa osannolikt bra. Tog inte ens 10 minuter och sitter bra. 15 minuter senare hade jag hittat skruv och mutter samt borrat hål för att fästa lappen från den gamla SKräpframSkärmen.

Undrar om bakskärmen passar lika bra..

Bilagor

• IMG_20210411_151124.jpg
    IMG_20210411_151124.jpg
    1.3 MB · Besök: 23

simoon

Medlem
Eller kanske? Jag har nog genomskinlig tejp i en orange ton på några hjul. Oklart fabrikat.
Så är det hål, ingen tejp. Inte hål, genomskinlig tejp.
Ja alltså det sitter någon orange gummi/silikontejp, det är ej öppet ut till ekrarna, men den tänker inte riktigt hela fälgens bredd så jag drog på en vända tubelesstejp ovanpå.

Nu insåg jag dock att bakfälgen är 25 mm bred och min tejp 30 mm..

Bilagor

• IMG_20210411_150059.jpg
    IMG_20210411_150059.jpg
    357.9 KB · Besök: 38
  • IMG_20210411_160511.jpg
    IMG_20210411_160511.jpg
    395.5 KB · Besök: 38
Senast ändrad:

Denniz79

Medlem
Längd på kedja? Har sökt lite på forumet o även kollat tuben. Läste nått svar i den här tråden, lägg kedjan på största klingan fram o största drevet bak plus två länkar. På tuben såg jag att dom drog kedjan på minsta klingan/drev o genom växeln. Gissar på att båda tillvägagångssätt funkar med samma resultat? Helt uppgraderad drivlina så att kolla gamla kedjan är inget alternativ.

42t fram o 11-30 bak om den informationen underlättar.

DarkMatter

Aktiv medlem
Längd på kedja? Har sökt lite på forumet o även kollat tuben. Läste nått svar i den här tråden, lägg kedjan på största klingan fram o största drevet bak plus två länkar. På tuben såg jag att dom drog kedjan på minsta klingan/drev o genom växeln. Gissar på att båda tillvägagångssätt funkar med samma resultat? Helt uppgraderad drivlina så att kolla gamla kedjan är inget alternativ.

42t fram o 11-30 bak om den informationen underlättar.
Stora/stora+2 har funkat bra för mig. Det är också vad som instrueras i manualen för min Shimano bakväxel.
Gissar att det fungerar för andra fabrikat också.

Park Tools video på ämnet är som alltid riktigt bra:

NickPick

Aktiv medlem
Letar cykel åt en bekant. Finns det något som passar för en 195cm långt för max 10k? Han har reserverat en White MTB på XXL för 9999, men tydligen hade den fjädergaffel... XXL har börjat höja priserna som det verkar.

Allroad

Aktiv medlem
Fråga, har ett bakhjul som tydligen börjat bli sjukt skevt på väldigt kort tid. Har en tid för justering inbokad men det var inte förrän 30/4.

Hur farligt är det att glida runt med en hoj som lider av ett bakhjul som flexar typ 2cm? Är det svårt svårt att försöka åtgärda själv med hjälp av t ex youtube eller er expertis?

HåkanC

Aktiv medlem
Fråga, har ett bakhjul som tydligen börjat bli sjukt skevt på väldigt kort tid. Har en tid för justering inbokad men det var inte förrän 30/4.

Hur farligt är det att glida runt med en hoj som lider av ett bakhjul som flexar typ 2cm? Är det svårt svårt att försöka åtgärda själv med hjälp av t ex youtube eller er expertis?
Fixa själv
Förutom youtube (eller internettomte"expertis") behöver du bara en bra ekernyckel
Typ en sådan här
rixen-kaul-spokey-spoke-wrench-3.25-mm.jpg

I många fall kan det även vara bra att droppa en droppe olja på varje eker där den går in i nippeln.

BFS

Aktiv medlem

Hur farligt det är vet jag inte, men det är ju inte bra (eller trevligt) med ett sånt bakhjul. Att rikta hjul är inte svårt. Släpp ekrar på ena sidan, spänn på andra. Och se till att hjulet förblir runt. Jämn ekerspänning är också bra i längden.

Federer

Aktiv medlem
jag köpte ett par cykelbyxor ,men jag har inte använt dom då träsmaken av sadeln gick över efter en kort stund av pina.
Men idag testade jag dom på en kortare tur i morse och det känns verkligen konstigt, känsla får en att tänka blöja!

Använder ni kalsonger i cykelbyxan?

Denniz79

Medlem
Stora/stora+2 har funkat bra för mig. Det är också vad som instrueras i manualen för min Shimano bakväxel.
Gissar att det fungerar för andra fabrikat också.

Park Tools video på ämnet är som alltid riktigt bra:
Kedjan på plats utan problem. Nu ska jag försöka ställa in växlarna också. Skruvat ihop en cykel från grunden för första gången o ville självklart göra det mesta själv. Får jag ordning på växlarna så är det bara bromsarna kvar, men det får lbs fixa. Tack för länken.

Majkel

Medlem
Söker ett mindre drev att byta ut detta med men jag blir osäker bland alla standarder. Vad ska jag ha? Eller hur ser jag vad jag ska ha?

Bilagor

• 20210415_162234.jpg
    20210415_162234.jpg
    691.7 KB · Besök: 16

MrSpock

Aktiv medlem
Söker ett mindre drev att byta ut detta med men jag blir osäker bland alla standarder. Vad ska jag ha? Eller hur ser jag vad jag ska ha?
Innanför vevpartiet sitter ett vevlager. Enklast är att montera loss vevpartiet så att du ser vilken typ av anslutning. Troligtvis är det fyrkantaxel. Sen behöver det nya vevpartiet lämpligt antal växlar (1, 2 eller 3) och lämplig kedjelinje (dvs avstånd från ramens centrum till mitten på vevpartiet).

moros

Aktiv medlem
Innanför vevpartiet sitter ett vevlager. Enklast är att montera loss vevpartiet så att du ser vilken typ av anslutning. Troligtvis är det fyrkantaxel. Sen behöver det nya vevpartiet lämpligt antal växlar (1, 2 eller 3) och lämplig kedjelinje (dvs avstånd från ramens centrum till mitten på vevpartiet).
Eller så byter man bara klingan. Du mäter BCD (bultcirkeldiameter), det tillsammans med antal bultar (5) berättar vilken klinga som bör passa, en grov gissning är att det skulle kunna vara BCD 110.

Sen är det ju något halvspecial med en yttre täckning/kedjeskydd, det blir nog inte så lätt att hitta. Men kan du undvara det (om det är så att det är integrerat i klingan) så borde vilken klinga som helst med rätt BCD passa.

Ett tips om det är utanpåliggande, är att kanske hitta en NW klinga för jag misstänker att den yttre ringen kan eventuellt också ha att göra med att hålla kedjan på plats eftersom du inte har en framväxel

Senast ändrad:

spennare90

Medlem
Vid 60 minuter?
Den har kalkylatorn som svenska företaget Umara har skapat är grymt och bör ge dig svar utifrån dina faktorer. Generellt brukar man dock säga att när du är hungrig eller törstig är det för sent.
Lycka till!

nisseson

Aktiv medlem
Den har kalkylatorn som svenska företaget Umara har skapat är grymt och bör ge dig svar utifrån dina faktorer. Generellt brukar man dock säga att när du är hungrig eller törstig är det för sent.
Lycka till!
Jag finner resultaten lite märkliga. För mina data så räknar de med att jag bränner 800kcal/timme för:
15,6km/t vid löpning
11,9km/t vid längdskidåkning
29,4km/t vid cykling
vilket för mig innebär väldigt olika upplevda ansträngningar ur ett energibehovsperspektiv. Jag undrar vad de baserar de olika idrottsbehoven på?

Edit: jag mailade och frågade. De svarade att kalkylatorn inte fått tillräcklig kärlek men hoppades kunna bättra den i framtiden. Personligen har jag hittat så mycket fel i den (för samtliga sporter) att jag starkt avvråder någon ifrån att använda den, och är förvånad över att ett företag som vill ge intryck av att vara vetenskapligt baserat kan ha något sådant på sin hemsida, men det är jag det.

Senast ändrad:

Allroad

Aktiv medlem
Det skeva bakhjulet = en kass eker! Tror även jag lyckades rikta det helt okej, ska dock gå över det ordentligt en gång till så det är riktigt rakt.

Men att det kan slå sig så mycket av en enda eker

🥴

Allroad

Aktiv medlem
På tal om något helt annat, Resin eller Sintered skivbromsbelägg, är det något som man märker skillnad på i bett/bromssträcka?

Bengt-re

Aktiv medlem
På tal om något helt annat, Resin eller Sintered skivbromsbelägg, är det något som man märker skillnad på i bett/bromssträcka?
Recin billiga, fungerar bra, ofta tystare, sliter mindre på skivan, fungerar på alla skivor, slits extremt fort i blötan, kan överhettas.

Dyrare, längre livslängd, tål mer värme,

Skillnad i kraft och modulering (kanske också benägenhet till gnissel) kan slå åt båda hållen.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Hörni. Jag får ett angle head set till min ram snart. Jag har inga verktyg för att pressa in den i min head tube. Är det värt att köpa en sådan press och en sådan där pinne för att få ut de gamla delarna? Eller kommer man undan med en hammare, en skruvmejsel och en träbit? Få i en starnut i en gaffeln gick ju utmärkr med mejsel och det gick att byta pedalarmar utan rätt verktyg, men det var absolut värt någon hundring för att få rätt verktyg. Tyvärr är ju en Park Tool HHP2 rätt dyr. Och jag har inte delar till att bygga en egen press.

Jag skulle egentligen vilja betala en vettig mek för att fixa, men jag har än så länge inte varit särskilt imponerad av de som ligger nära mig.

Manurhin2

Aktiv medlem
Hörni. Jag får ett angle head set till min ram snart. Jag har inga verktyg för att pressa in den i min head tube. Är det värt att köpa en sådan press och en sådan där pinne för att få ut de gamla delarna? Eller kommer man undan med en hammare, en skruvmejsel och en träbit? Få i en starnut i en gaffeln gick ju utmärkr med mejsel och det gick att byta pedalarmar utan rätt verktyg, men det var absolut värt någon hundring för att få rätt verktyg. Tyvärr är ju en Park Tool HHP2 rätt dyr. Och jag har inte delar till att bygga en egen press.

Jag skulle egentligen vilja betala en vettig mek för att fixa, men jag har än så länge inte varit särskilt imponerad av de som ligger nära mig.
Vart bor du?

jonte987

Aktiv medlem
Vanlig head set går i med gängstång eller skruvstäd. Vet inte om det är svårare med angle set men ska väl snart testa.
Mer orolig för att få det snett

Trasselplanta

Aktiv medlem
Vanlig head set går i med gängstång eller skruvstäd. Vet inte om det är svårare med angle set men ska väl snart testa.
Mer orolig för att få det snett
Tänker du att man tar en gängstång med en eller två rejäla vingmuttrar och så har man byggt en egen? Har iof en Bauhaus brevid jobbet. Kanske får ta och bygga en trots allt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer