Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Bengt-re

Aktiv medlem
IMG_20190322_185136_460.jpg

Riktiga pressar styr lite och underlättar/minskar risken för att få det snett.

Berk

Aktiv medlem
Hörni. Jag får ett angle head set till min ram snart. Jag har inga verktyg för att pressa in den i min head tube. Är det värt att köpa en sådan press och en sådan där pinne för att få ut de gamla delarna? Eller kommer man undan med en hammare, en skruvmejsel och en träbit? Få i en starnut i en gaffeln gick ju utmärkr med mejsel och det gick att byta pedalarmar utan rätt verktyg, men det var absolut värt någon hundring för att få rätt verktyg. Tyvärr är ju en Park Tool HHP2 rätt dyr. Och jag har inte delar till att bygga en egen press.

Jag skulle egentligen vilja betala en vettig mek för att fixa, men jag har än så länge inte varit särskilt imponerad av de som ligger nära mig.

Jag köpte den här:
Funkade perfekt till en vanlig styrlager. Tyvärr böjde jag axeln vid monteringen av andra angleseten på min sons andra Vpace cykel. Men det var för att Vpace har för tajta infästningar i styrhuvuden och det behövdes mycket kraft. Det verkar enkelt att montera en angleset på de flesta andra ram.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det är nog värt pengarna men hade man orkat såga till två träbitar till hade det centrerat tillräckligt (enligt mitt begränsade underlag)

Trasselplanta

Aktiv medlem
Men se där. Den där Do It Yourself är ju precis perfekt. Inbillar mig att en sådan och lite finjusterande med en gummiklubba löser det.

Det mesta av vinkalndet sker väl med "ringen" utanpå det man pressar dit.

Jag kan verkligen inte head sets. Det här är mitt projekt för att lära mig det tänkte jag.

Senast ändrad:

robwrnr

Aktiv medlem
Försökte få dit ett angleset med den där Acros-pressen i min gamla ram men det var omöjligt att inte få det att dra snett. Slutade med träbit och klubba.

Berk

Aktiv medlem
Försökte få dit ett angleset med den där Acros-pressen i min gamla ram men det var omöjligt att inte få det att dra snett. Slutade med träbit och klubba.

Ah, intressant att veta att träbit och klubba kan funka bättre! Ska kanske prova nästa gång. Jag drog också nästan alltid snett. Men med mycket kraft blev det rakt till slut (även om pressen nu är snett). Flera andra här har dock pressat i anglesets.

Allroad

Aktiv medlem
Tidigare hoppade kedjan när man körde på högsta växeln, nu efter en växeljustering så funkar det bättre.

Men jag har fortfarande problem med att kedjan hoppar av framdrevet, vad kan det vara för fel då?

Är 1x8 Shimano Acera drivlina på hojen med 44T istället för 38T framdrev. Kan det bero på att kedjan är för spänd? Bytte aldrig till längre kedja utan den har fortfarande 116 länkar.

Berk

Aktiv medlem
Tidigare hoppade kedjan när man körde på högsta växeln, nu efter en växeljustering så funkar det bättre.

Men jag har fortfarande problem med att kedjan hoppar av framdrevet, vad kan det vara för fel då?

Är 1x8 Shimano Acera drivlina på hojen med 44T istället för 38T framdrev. Kan det bero på att kedjan är för spänd? Bytte aldrig till längre kedja utan den har fortfarande 116 länkar.

För kort kedja har ingen effekt på ovensidan. Men om den hoppar av på undersidan när du trampar bakåt kan för kort kejda vara orsaken.

Antar att du inte kör med N/W drev.

d_anders

Aktiv medlem
Gissar att kedjan framför allt hoppar på vissa växlar? Ju snedare kedjelinjen blir desto större blir risken att kedjan hoppar.

Längden är som sagt inte jätteviktig inom rimliga gränser. Är kedjan så lång att den blir rejält slak kan den "gunga" av och är den alldeles för kort ökar risken för att den dras av vid hög belastning och sned kedjelinje.

Allroad

Aktiv medlem
För kort kedja har ingen effekt på ovensidan. Men om den hoppar av på undersidan när du trampar bakåt kan för kort kejda vara orsaken.

Antar att du inte kör med N/W drev.
Gissar att kedjan framför allt hoppar på vissa växlar? Ju snedare kedjelinjen blir desto större blir risken att kedjan hoppar.

Längden är som sagt inte jätteviktig inom rimliga gränser. Är kedjan så lång att den blir rejält slak kan den "gunga" av och är den alldeles för kort ökar risken för att den dras av vid hög belastning och sned kedjelinje.
Ingen narrow-wide på denna hoj nej och det är främst på näst högsta och högsta som den hoppar, iaf på högsta och det är nästan alltid på samma ställe på min pendlingssträcka trots att det inte är gupp eller dylikt där utan ren och fin asfalt 🙃

Men jag är med på ert spår, den är nog för kort man märker även att växlarna smäller i istället för att gå i mjukt och fint. Kanske beror på budget-bakväxel, vad vet jag men det låter en del, förvisso bra för övriga på gx-banan som hör en när man kommer 😂

Berk

Aktiv medlem
Ingen narrow-wide på denna hoj nej och det är främst på näst högsta och högsta som den hoppar, iaf på högsta och det är nästan alltid på samma ställe på min pendlingssträcka trots att det inte är gupp eller dylikt där utan ren och fin asfalt 🙃

Men jag är med på ert spår, den är nog för kort man märker även att växlarna smäller i istället för att gå i mjukt och fint. Kanske beror på budget-bakväxel, vad vet jag men det låter en del, förvisso bra för övriga på gx-banan som hör en när man kommer 😂

Kanske har jag förstod fel. Jag trodde att den hoppade av framdreven, men menar du att kedjan hoppar ner bak från stor till mindre stor drev?

Archtop

Medlem
Nu ska ni få en dum fråga: Hur är Biltemas cykelställ tänkt att användas egentligen?

Den ena sidan ska hålla upp ramens chainstay-del. Men den andra, fjäderbelastade. Hur är den tänkt egentligen?

Bilagor

• IMG_4428.jpg
    IMG_4428.jpg
    79.2 KB · Besök: 35

Allroad

Aktiv medlem
Kanske har jag förstod fel. Jag trodde att den hoppade av framdreven, men menar du att kedjan hoppar ner bak från stor till mindre stor drev?
Tidigare så kuggade den över men en växeljustering gjorde att den slutat med det på bakre dreven.

Men den hoppar fortfarande av framdrevet ibland, det problemet kvarstår.

Allroad

Aktiv medlem
Om man behöver byta quick release, hur mäter man måttet? Är det totalen (från ytterkant till ytterkant på muttern) eller just på utsidan av ramen där det brukar klämmas åt om ni förstår vad jag menar?

Sitter dessa lika bra / Är dom lätta att använda om man jämför med vanliga quick realeases? Eller kommer man oroa sig för att dom snurrar upp sig som vanliga muttrar alternativt behöver mer verktyg vid montering av hjul?

Pfaff

Aktiv medlem
Om man behöver byta quick release, hur mäter man måttet? Är det totalen (från ytterkant till ytterkant på muttern) eller just på utsidan av ramen där det brukar klämmas åt om ni förstår vad jag menar?

Sitter dessa lika bra / Är dom lätta att använda om man jämför med vanliga quick realeases? Eller kommer man oroa sig för att dom snurrar upp sig som vanliga muttrar alternativt behöver mer verktyg vid montering av hjul?

QR är ju justerbara med mothållsmuttern. Annars är axellängden standard och om jag inte missminner mig passar stort sett allt, utom då de förlängda som används i träjners. Och om vi pratar LVG.
Bor du i Malmö kan du komma förbi o hämta, jag har en drös liggande som inte används.

d_anders

Aktiv medlem
Är den ultralight och för bakhjulet så kanske de har gjort den så kort att den bara passar på 130mm (standard för fälgbromsad lvg). MTB (med qr-axel) samt lvg med qr-axel +skivbromsar brukar väl ha 135mm

d_anders

Aktiv medlem
Det kan ju även vara så att föregående ägare hade en fälgbromsad lvg och kapade själva axeln så att den blev så kort som möjligt.

freddes

Medlem
Har thru-axeln där bak standardmått (utöver boost, non-boost tex)? Kikar på Bikester och finner olika längd. Utgår själv från att de har en standard.

Har tyvärr ingen ram att testa på ännu utan axeln kommer komma innan ramen :) vill inte skicka tillbaks och beställa nytt när man skall mecka ihop allt.

HåkanC

Aktiv medlem
Har thru-axeln där bak standardmått (utöver boost, non-boost tex)? Kikar på Bikester och finner olika längd. Utgår själv från att de har en standard.

Har tyvärr ingen ram att testa på ännu utan axeln kommer komma innan ramen :) vill inte skicka tillbaks och beställa nytt när man skall mecka ihop allt.
Får du ingen axel med ramen?
Det trodde åtminstone jag var det vanliga.

jolov

Aktiv medlem

utgå från att varje tillverkare har en standard för varje modell, årsmodell, färg och storlek

DanielS

Aktiv medlem

Har ett likadant set men köpt på biltema, antar att det är exakt samma. Inga problem med dom, enda nackdelen är att verktyget är lite jobbigt att använda. Jag skulle hellre ha en variant som funkade med vanlig insex-nyckel men hittade inte det när jag skulle köpa. Sadelklämman sitter inte heller så bra på min klämma, men sadeln hålls uppe så...

Hej!

Om man har en tubeless setup och råkar pumpa in för mycket luft i däcken. Kan man släppa ut luft genom ventilen då, eller kommer den att klägga igen av vätskan?

MrSpock

Aktiv medlem
Har ett likadant set men köpt på biltema, antar att det är exakt samma. Inga problem med dom, enda nackdelen är att verktyget är lite jobbigt att använda. Jag skulle hellre ha en variant som funkade med vanlig insex-nyckel men hittade inte det när jag skulle köpa. Sadelklämman sitter inte heller så bra på min klämma, men sadeln hålls uppe så...
Kanske bättre med denna då om man inte vill ha stöldskyddet:

sandos

Medlem
Så igår beställde jag kit för att serva min Bomber Z2. Problemet var att jag hittade bara seal kit i lager på ett ställe!

Det känns oroväckande för framtiden känner jag, hur länge kommer dessa ens finnas att köpa? Men så frågan blir, går det att köpa något motsvarande Fox kit kanske? Den ska ju vara baserad på en "Fox 34 Float" vad jag förstått, om det dessutom är enklare att få tag på vorde det ju en fördel...

DanielS

Aktiv medlem
Kanske bättre med denna då om man inte vill ha stöldskyddet:
Ja bra att det finns! Jag tror insex-nyckel är lika bra stöldskydd som de där andra. Det viktiga är att inte ha en qr som går att lossa med handkraft.

Allroad

Aktiv medlem
Om man nu kör Quick release på framhjulet i det här fallet och den är åtdragen, i mitt tycke ganska hårt men man ändå kan rucka på hjulet i sidled, vad kan det då tänkas vara för fel?

Har testat montera om hjulet flera gånger men med samma resultat.

Pfaff

Aktiv medlem
Om man nu kör Quick release på framhjulet i det här fallet och den är åtdragen, i mitt tycke ganska hårt men man ändå kan rucka på hjulet i sidled, vad kan det då tänkas vara för fel?

Har testat montera om hjulet flera gånger men med samma resultat.

Som ovan, men om du kan kläcka ur dig vad det ör för hjul/nav underlättar det och begränsar killgissandet.

Ubbe73

Aktiv medlem
Åkt till stugan och upptäckte att en eker gått av när jag lastade av cykeln. Ok att cykla vidare och åtgärda när man kommer hem?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer