Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Fishy

Aktiv medlem
Förbannade tull!!
Beställde för ca. fem veckor sedan en Nitto R flaskhållare från planetx. Räknade med längre leveranstid och sökte paketet först efter ca. två veckor. Då visade det sig att paketet var på väg tillbaka till Planetx från tullen i NL. Efter kontakt med Planetx och förklaringen att jag inte betalat momsen, tullavgift etc. Ingen har kontaktat mig om detta. Postnord säger att det är först när paketet når Sverige som de skickar info. om ev. avgifter. Planetx tog emot paketet och skickade det på nytt. Och ta mig fan så har den vänt även denna gång och skickats tillbaka utan någon motivering! Mina kontaktuppgifter och adress har varit korrekta båda gångerna. Någon som varit med om något liknande?

Senaste svaret från PlanetX:

I completely understand your frustration with this and I wish there was something further we could do.
I have sent DPD an email to there Export team to keep me updated if theres any issues with the delivery, however as long as the address is correct there should be no problem.
Again, I apologise for the inconvenience and I will try to make sure this is delivered as soon as possible.

Manurhin2

Aktiv medlem
Mina läsrutor från uk låg i tullen 3 veckor och returnerade sen.
Enligt Postnordjävulen för att jag inte betalat avgifterna som jag inte aviserats.
Idioter.

Remne

Medlem
Vad skiljer en XC sko mot en trailsko på cykeln ute i "verkligheten"?
Tex Shimano ME5 mot XC5, vilka egenskaper är den största skillnaden förutom vikten då den går att läsa sig till...

HåkanC

Aktiv medlem
Det är väl styvheten
Fast i just det här fallet, SH- ME5 jmf SH-XC5 är skillnaden i styvhet, åtminstone en Shimano själva, inte särskilt stor.
Detta vet man eftersom Shimano själva styvhetsgraderar sin skor.
https://bike.shimano.com/en-EU/apparel-accessories/footwear/offroad-shoes.html

<REDIGERAT>
Bild med exempel på hur Shimano själva styvhetsklassificerar sin skor
shimano-sh-rc701-carbon-shoes.jpg

Senast ändrad:

Fishy

Aktiv medlem
Lessen, det är inte tullen du ska svära över. Det är de inavlade öborna som väljer att hålla sig utanför en ibland knasig men mestadels välfungerande överstatlig institution. Bojkotta dem så att de kommer krypande på sina bara knän tillbaks. Fuckers.
Fast varför skickas varan tillbaka utan vidare information till mottagare eller avsändare? EU-länder hanterar ju mängder med leveranser avsända utanför.

Pfaff

Aktiv medlem
Fast varför skickas varan tillbaka utan vidare information till mottagare eller avsändare? EU-länder hanterar ju mängder med leveranser avsända utanför.

Man skulle kunna misstänka en annan aktör än just tullen om man vore konspiratorisk lagd.
Men Postnord skulle väl aldrig göra nåt sånt, väl?

Senast ändrad:

King_Lake

Aktiv medlem
Mest troligt bara tryckt på förslagen man får på ord i tangentbordet på mobilen.
Tex:

Hör man knak i skogen när det är mörkt men inte kan se vad det är för handskar han har bilden I don't know what to say about this one but I think it is a good idea to have a pair so you hejsan alla sötisar jag har inte fått in några utbildningar eller kurser i en vecka sedan och jag har inte fått in några pengar. Punkt!

klisk

Medlem
När våren anlände beställde jag en massa slitage delar till min mtb jag tänkte byta ut nu.
Vid närmare inspektion på mina bromsbelägg så har de en del yta kvar.
Vad är praxis här? Byta varje säsong eller endast byta när de gamla är slut?

Allroad

Aktiv medlem
Tänkte sätta på ny kedja på cykeln min, bytt framdrev från 38T till 44T samt kassett bak från 12-32 till 11-30.

I dagsläget sitter det en 116 länkars kedja och den ser jäkligt ansträngd ut så jag köpte en med 136 länkar för att gardera mig i längd men hur pass "spänd" ska den vara, eller vad ska jag ha som referens så att säga?

Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_20210325_163036.jpg
    IMG_20210325_163036.jpg
    1.1 MB · Besök: 18

Pfaff

Aktiv medlem
När våren anlände beställde jag en massa slitage delar till min mtb jag tänkte byta ut nu.

Kör tills de är slut men inte så slut att de är slitna ner till metallen. Sram säger att man skall byta när totaltjockleken av belägg och underlag är 3 mm. Shimano har säker också ett minimimått.

Akronym

Aktiv medlem
Sover med pulsklocka och har senaste tiden börjat kolla lite mer på SpO² värden.
Vanligtvis har jag 1-3 dippar ner till 82-84% och ett medel på 93-96% och av vad jag lyckats Google mig fram till så anses det vara väldigt lågt.
Bör jag oroa mig över det här?

DanielS

Aktiv medlem
Sover med pulsklocka och har senaste tiden börjat kolla lite mer på SpO² värden.
Vanligtvis har jag 1-3 dippar ner till 82-84% och ett medel på 93-96% och av vad jag lyckats Google mig fram till så anses det vara väldigt lågt.
Bör jag oroa mig över det här?
Man kan ju först ta reda på vilken precision din aktuella klocka har när den mäter det här.

Min första google-träff ledde till detta, och den artikeln menar att det är bättre att köpa en en riktig mätare om du vill kolla:

Bengt-re

Aktiv medlem
Byta när de är slut. Eller inför långtur.

BAPEsta

Aktiv medlem
Ska beställa hem en ny kedja till pendelcykeln, ligger redan en ny kasett (CS-HG50-10) och väntar men vad för kedja ska jag välja? 10-delat som 10-delat? Fungerar en Shimano Tiagra 10-delad trots att jag inte kör landsvägskasett/bakväxel osv.

Barometer

Aktiv medlem
Är det nån som har tips på en "krasch-säker" ringklocka?
Jag har lyckats böja sönder några stycken nu när jag har, så att säga, "landat kreativt".

slice me nice

Aktiv medlem
Är det nån som har tips på en "krasch-säker" ringklocka?
Jag har lyckats böja sönder några stycken nu när jag har, så att säga, "landat kreativt".
Det finns ringklockor som monteras direkt på styrröret också, själva monteringen är som en tunn spacer. Borde vara ganska kraschsäkert?

Emax

Medlem
Jag köpte en trek fuel ex i höstas. Den hade helt horribla bromshandtag. Nån hemska 3 fingers shimano. Går det bara att byta rakt av till xt eller deore eller är det något man måste tänka på?

jonte987

Aktiv medlem
Jag köpte en trek fuel ex i höstas. Den hade helt horribla bromshandtag. Nån hemska 3 fingers shimano. Går det bara att byta rakt av till xt eller deore eller är det något man måste tänka på?
Hantagen ska väl vara kompatiba. Jag vet inte om man ska titta så oliven är samma. Slangen ska passa i oket,
Men har du 100 kronors ok eller liknade så är det kanske lika bra att byta de med.

Annars hade jag sett till att hantagen har tool free reach adjst. Det är väl från SLX tror jag

moros

Aktiv medlem
Hantagen ska väl vara kompatiba. Jag vet inte om man ska titta så oliven är samma. Slangen ska passa i oket,
Men har du 100 kronors ok eller liknade så är det kanske lika bra att byta de med.

Annars hade jag sett till att hantagen har tool free reach adjst. Det är väl från SLX tror jag
Ja oliven och slangen har samma yttermått men pin invändigt är annorlunda. Så i teorin och även praktiken funkar det att flytta rakt av. Inga av de handtag jag mekat med har haft annorlunda anslutningsskruv men det kanske finns?

Sen skall man ju enligt instruktionerna väl inte "återanvända" oliven. Vad det räknas som kan man väl debattera. Men jag och många andra har flyttat en slang till ett annat handtag utan att kapa och montera ny oliv/pin. Shimano tycker ju också att du skall använda rätt slang till rätt handtag, dvs idag sitter det nog BH59, men ex SLX och XT använder BH90, men återigen, passformen är samma.

jonte987

Aktiv medlem
Ja oliven och slangen har samma yttermått men pin invändigt är annorlunda. Så i teorin och även praktiken funkar det att flytta rakt av. Inga av de handtag jag mekat med har haft annorlunda anslutningsskruv men det kanske finns?

Sen skall man ju enligt instruktionerna väl inte "återanvända" oliven. Vad det räknas som kan man väl debattera. Men jag och många andra har flyttat en slang till ett annat handtag utan att kapa och montera ny oliv/pin. Shimano tycker ju också att du skall använda rätt slang till rätt handtag, dvs idag sitter det nog BH59, men ex SLX och XT använder BH90, men återigen, passformen är samma.
Jag hade lätt testat med samma oliv - är den inte överjävligt spänd första gången så orkar den väl en gång till.

Var osäker om utsidan på oliv var lika. Stift får köpas efter slang så klart,

Akronym

Aktiv medlem
Varför blir det såhär på övre halvan av min kassett?
Deore 12s kassett som är typ helt ny. Kanske 10 mil eller så
SLX 7100 kedja som enligt min kedjeslitage mätare ska vara OK
Kedjan funkar bra på mitt andra hjulpar med en sunrace kassett på och fungerar bra på de mindre dreven på deore-kassetten

Bilagor

• 20210501_085756.jpg
    20210501_085756.jpg
    402 KB · Besök: 20

weldion

Aktiv medlem
Varför blir det såhär på övre halvan av min kassett?
Deore 12s kassett som är typ helt ny. Kanske 10 mil eller så
SLX 7100 kedja som enligt min kedjeslitage mätare ska vara OK
Kedjan funkar bra på mitt andra hjulpar med en sunrace kassett på och fungerar bra på de mindre dreven på deore-kassetten
Gissar på att det är NW på det största drevet hos Shimano som hos Sram.
Prova att flytta fram kedjan ett hack, blir det bra så är det NW hos Shimano också.

jolov

Aktiv medlem
Nw på två största iaf.
kika noga på bilden så ser man skillnaden

7AB9A354-9E40-457C-A4A1-439E12BEE4AB.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Du har fel där. Sram har det på Eagle.

Trodde det var konstigt att du skulle kunna skriva något fel här, men trodde också att de skulle vara omöjligt att har NW på en kassett för att det skulle kunna hamna fel. Men det verkar att kedjan tappar aldrig N/W linjering när man växlar, intressant!
Det är ny och har kommit med nya 10-52 kassetter antar jag?

Fortfarande är felet dock inte det och tycker jag att det ser ut som kedjan är för långt.

EDIT: ser nu även att min Sram GX XG-1275 verkar har NW. Hur ska man veta det och veta att man måste lägga kedjan rätt på kassetten? Jag hittar ingenting om det i instruktionerna.

Senast ändrad:

Beagleboy

Aktiv medlem
Jag vågar ställa frågan men vet inte riktigt hur jag skall formulera den.
Kollegan morrade nåt om jävla hantverkare och trodde de låst in sina verktyg över natten. Men låst och låst?
Hur då? Vid närmare granskning visar sig ett av dörrbladen vara uppochnedvänt.
Man får alltså lyfta handtaget för att öppna dörren. Är det här nån stygg fint från "snickaren" eller har de tullat på flaskan?

Bilagor

• 20210429_215641.jpg
    20210429_215641.jpg
    230 KB · Besök: 54

Bengt-re

Aktiv medlem

Jag vågar ställa frågan men vet inte riktigt hur jag skall formulera den.
Kollegan morrade nåt om jävla hantverkare och trodde de låst in sina verktyg över natten. Men låst och låst?
Hur då? Vid närmare granskning visar sig ett av dörrbladen vara uppochnedvänt.
Man får alltså lyfta handtaget för att öppna dörren. Är det här nån stygg fint från "snickaren" eller har de tullat på flaskan?
Vänd dörren rätt bara då? Jag har råkat sätta tillbaka innerdörr uppoch ner så det är fullt möjligt att göra.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer