Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Little Stereo

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag vågar ställa frågan men vet inte riktigt hur jag skall formulera den.
Kollegan morrade nåt om jävla hantverkare och trodde de låst in sina verktyg över natten. Men låst och låst?
Hur då? Vid närmare granskning visar sig ett av dörrbladen vara uppochnedvänt.
Man får alltså lyfta handtaget för att öppna dörren. Är det här nån stygg fint från "snickaren" eller har de tullat på flaskan?

Måste väl vänt på gångjärnsfästena på dörren isf också, eller hängt en vänsterhängd dörr i högehängd karm eller tvärsom?
 

Akronym

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Nej. Tror också att Shimano inte har NW.

Som jag skrev tycker jag att det ser ut som kedjan är (lite) för långt. Hur mycket är förlängningen du har mättat?
Tyvärr står det inte på verktyget pga budgetskit. Är bara en "tand" på den
Fick precis hem en kedja som var tänkt som reserv så får väl slänga på den när jag kommer hem igen och se om det ordnar upp sig :)
 

weldion

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Funderar på om inte det blir en högst tillfällig lösning. Var ligger kedjan efter ett par växlingar? 😏
Jadu, Eagle har väl funnits sedan 2016 kanske? Det fungerar i alla fall fint för min del med växlingarna med NW på de 2 största dreven på kassetten.
Det har då inte varit något problem med ungefär 4 år av Eagleanvändning.
Tänkte inte på om polarens 10-52-kassett från SRAM var konstruerad på samma sätt när jag monterade den för några veckor sedan.
Kanske syns på produktbilderna om dreven är "slipade" annorlunda?
 

Beagleboy

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Måste väl vänt på gångjärnsfästena på dörren isf också, eller hängt en vänsterhängd dörr i högehängd karm eller tvärsom?
Njae, det är längesen man rationaliserade bort höger- resp. vänsterhängda innerdörrar. Allt passar överallt.
Bara att vända efter behag. Praktiskt arbetande människor brukar inte ha nån större förståelse för den här sortens komik.

Bäst blir det nog om jag låter nån av våra kvinnliga medarbetare fråga snickaren varför man måste lyfta handtaget för att öppna dörren. Hon kanske rentav kan göra sig extra tjejdum och fråga om handtaget är felmonterat?

Det finns kluriga människor som medvetet gör sådana här arrangemang för att t ex hundar inte skall kunna öppna dörrar.
 

Bilagor

  • 20210501_122212.jpg
    20210501_122212.jpg
    238.3 KB · Besök: 12

Pfaff

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
NW på kassett ska väl rätta till sig själv eller hur var det? Magi eller mekanik vet jag inte

Samma länk på kedjan kan ju omöjligen hamna på samma kranskugg annat än rent slumpmässigt eftersom det dels är utväxling mellan drev och krans och dels troligen växlas både upp och ner under färd.
NW är (väl?) en slipning som berör klingan enbart? Och på den skall kedjan ligga rätt, där sker ingen förskjutning av förhållandet kugg/länk.
Men upplys mig gärna om det är fel.
 

Waylost

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Njae, det är längesen man rationaliserade bort höger- resp. vänsterhängda innerdörrar. Allt passar överallt.
Bara att vända efter behag. Praktiskt arbetande människor brukar inte ha nån större förståelse för den här sortens komik.

Bäst blir det nog om jag låter nån av våra kvinnliga medarbetare fråga snickaren varför man måste lyfta handtaget för att öppna dörren. Hon kanske rentav kan göra sig extra tjejdum och fråga om handtaget är felmonterat?

Det finns kluriga människor som medvetet gör sådana här arrangemang för att t ex hundar inte skall kunna öppna dörrar.
Det kan även vara hur låskistan är konstruerad.
”Öppningskolven” är som en rätvinklig triangel, som det är nu kan du stänga dörren utan att trycka ner handtaget? Vänder man på kistan kommer den inte gå igen.
 

jonte987

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Samma länk på kedjan kan ju omöjligen hamna på samma kranskugg annat än rent slumpmässigt eftersom det dels är utväxling mellan drev och krans och dels troligen växlas både upp och ner under färd.
NW är (väl?) en slipning som berör klingan enbart? Och på den skall kedjan ligga rätt, där sker ingen förskjutning av förhållandet kugg/länk.
Men upplys mig gärna om det är fel.
Inte vet jag men kan den hamna fel då måste den kunna hamna rätt...enligt internet så styr växelramperna upp det.
Jag har ingen eagle men jag har en klinga fram som inte har några ramper men ändå blir det aldrig fel.....men inte kan internet ha fel?
 

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Samma länk på kedjan kan ju omöjligen hamna på samma kranskugg annat än rent slumpmässigt eftersom det dels är utväxling mellan drev och krans och dels troligen växlas både upp och ner under färd.
NW är (väl?) en slipning som berör klingan enbart? Och på den skall kedjan ligga rätt, där sker ingen förskjutning av förhållandet kugg/länk.
Men upplys mig gärna om det är fel.

Nej. Bak måste kedjan alltid hamna på samma sätt på största drevet (som är tror jag enda som är NW). Det har ingenting med framdrevet att göra. Jag trodde först att de var omöjligt. När jag tänker förstår jag dom att om man bara växlar en drev på gång upp och ned bak att kommer tillbaka alltid rätt på största drevet. Men om man växlar flera växlad på en gång ser jag hur det funkar, kanske följer kedjan då också samma ramporna.

Men det kan förfarande går fel när man tar ut och sätter tillbaka bakhjulet. Jag har aldrig märkt det, men jag änvänder nästan aldrig 50t bak.
 

Trasselplanta

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hörrni, vad heter en sådan här del? Alltså den jag rödmarkerat? Sista biten som leder in kabeln till "reglaget" för en dropper.

Wirebendthingy.png

Följdfråga; finns de i olika utföranden? Jag skulle egentligen vilja ha någon följde styret runt och sen svängde. Så jag kunde leda kabeln under lock-outen. Kan antagligen bocka den själv, men det verkar dumt att paja en om det redan finns färdiga i lämpligt utförande.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ja, jag är dålig att meka etc, ingen mobbning tack, jag anstränger mig dock för att bli bättre. ;-)

Förvirrande scenario sen eftermiddag idag vilket förstörde en planerad utomhustur, istället tvingas jag nu till ett tortyrpass (Zwift) eftersom i morgon är jag inbokad för en golfrunda.

För ett tag sedan köpte jag ett begagnat Fulcrum hjulset till min begagnade instegs Merckx racer (emx-1) vilket fungerat fint under några rundor, varit klart nöjd.

I dag när jag skulle montera på bakhjulet så blev det tvärstopp. Gick inte att röra pedalerna efter att jag spänt fast hjulen. Gjorde om det några ggr i min frustration men samma resultat varje gång. Mitt intryck var att axeln rörde sig hela tiden tillsammans med själva frihjulshylsan under drivning (den som kassetten sitter på) vilket ledde till att allt satt fast.

Med det hjulet som fastnat rörde sig axeln tillsammans med frihjulshylsan åt ena hållet (hållet med drivning), som att de satt fast tillsammans:

Exempel med mitt "friska" gamla hjul:

Det hela fick dock ett lyckligt slut. Jag tog ganska frikostigt med 5-56 och till slut, plötsligt verkar låsningen givit med sig. Från början upplevde jag verkligen att allt satt tvärfast trots att jag tog i rejält med tramporna.

Är det här vanligt? Något jag bör göra, försöka plocka isär frihjulskroppen (freehub) och serva den, smörja den?

Har varit ute i ett par rundor med mindre bra väder och det är möjligt att det nu ledde till det här, är hjulen så himla känsliga? Tips? Kanske bör jag sträva efter att använda min gamla billigare bakhjul under taskigt väder om det ska vara så här känsligt...
 
Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
En möjlighet är att frihjulslager är sönder eller har röstat fast. Då måsten man lösna frihjulet och prova lagern och byta om en är sönder.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
En möjlighet är att frihjulslager är sönder eller har röstat fast. Då måsten man lösna frihjulet och prova lagern och byta om en är sönder.

Det löste sig dock till slut med 5-56 men upplevde att det satt rejält fast från början, hoppas inte något är sönder, jag ska undersöka det hela lite närmare nu. Kanske var det så att frihjulslagret på något sätt fastnat pga smuts eller rost? Sist när jag körde var det mindre bra väder...
 

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det löste sig dock till slut med 5-56 men upplevde att det satt rejält fast från början, hoppas inte något är sönder, jag ska undersöka det hela lite närmare nu. Kanske var det så att frihjulslagret på något sätt fastnat pga smuts eller rost? Sist när jag körde var det mindre bra väder...

Ja, det är vad jag misstänker. Då måste den bytas, tidigare eller senare. Lagern belastas dock bara när du inte trampar, så det är inte så kritiskt.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Ja, det är vad jag misstänker.
Första gången jag varit med om, det satt verkligen fast, frustrerande men förhoppningsvis med ett lyckligt slut.

Om jag vill göra service på hela frihjulet behöver jag speciella verktyg då? Kan man behöva göra något i förebyggande syfte när man varit ute i dåligt väder med sin racer?

I och för sig hört talas om att vissa med fina racercyklar undviker regn överhuvudtaget, vet ej om scenarion som mitt är en av orsakerna? ;-)
 

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Första gången jag varit med om, det satt verkligen fast, frustrerande men förhoppningsvis med ett lyckligt slut.

Om jag vill göra service på hela frihjulet behöver jag speciella verktyg då?

Fulcrum (som är Campagnolo) har jättebra teknisk information. Titta där först. Jag vet inte vilken redskap behövs.
 

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Fulcrum (som är Campagnolo) har jättebra teknisk information. Titta där först. Jag vet inte vilken redskap behövs.

Tittade i 2016 spare parts catalog här:

Du kommer åt minst en lager när du tar av muttern på frihjulssidan. Efter det kommer en C-ring. Ja förstår inte om den sitter fast eller inte. Sen kommer andra frihjulslager. Så gissar att du bara behöver verktyg för muttern och för mothål på andra sidan.
 

Hcsokim

Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Det löste sig dock till slut med 5-56 men upplevde att det satt rejält fast från början, hoppas inte något är sönder, jag ska undersöka det hela lite närmare nu. Kanske var det så att frihjulslagret på något sätt fastnat pga smuts eller rost? Sist när jag körde var det mindre bra väder...
Jag tycker att det ser ut som om bodyn i den första videon är skadad? Att den är lite knäckt o skadad längst ut? Kanske lika bra att byta body om den är skadad?
 

Mats65

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Med största sannolikhet är det som Berk skrev lagren i bodyn som börjar bli dåliga.
Jag råkade ut för samma sak med mina 14 år gamla Campagnolo Zonda förra året då bakhjulet hade stått oanvänt i två år och lagren hade beckat ihop. Jag tog av bodyn och sprutade in olja.
Det är billigaste lösningen och troligen kan du få fart på det igen.
Funkar inte det så får du byta lagren eller köpa ny body ( dyrare men mindre jobb).

Här ser du hur man får av bodyn och hur man byter lager.
Eventuellt kan det skilja mellan olika Fulcrum-hjul, men eftersom du har USB-nav så tror jag att videon stämmer för dig.
 

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Med största sannolikhet är det som Berk skrev lagren i bodyn som börjar bli dåliga.
Jag råkade ut för samma sak med mina 14 år gamla Campagnolo Zonda förra året då bakhjulet hade stått oanvänt i två år och lagren hade beckat ihop. Jag tog av bodyn och sprutade in olja.
Det är billigaste lösningen och troligen kan du få fart på det igen.
Funkar inte det så får du byta lagren eller köpa ny body ( dyrare men mindre jobb).

Här ser du hur man får av bodyn och hur man byter lager.
Eventuellt kan det skilja mellan olika Fulcrum-hjul, men eftersom du har USB-nav så tror jag att videon stämmer för dig.

Bra video!

Låsningen av frihjulet är elegant och enkelt! Man kommer direkt åt yttersta lager, som är troligtvis den som är trasigt. För att komma åt den andra är det bra att har en circlip tool.

Hoppas/antar att det är like enkelt att öppna min gamla Fulcrum Quattro frihjul.
 

Akronym

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Provade med en helt ny deore 12s kedja...samma sak ändå.
Känns som det är fabrikationsfel...undrar hur lätt det här är att byta hos bikester
 

Bilagor

  • 20210501_215729.jpg
    20210501_215729.jpg
    545 KB · Besök: 17

Pfaff

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Nej. Bak måste kedjan alltid hamna på samma sätt på största drevet (som är tror jag enda som är NW). Det har ingenting med framdrevet att göra. Jag trodde först att de var omöjligt. När jag tänker förstår jag dom att om man bara växlar en drev på gång upp och ned bak att kommer tillbaka alltid rätt på största drevet. Men om man växlar flera växlad på en gång ser jag hur det funkar, kanske följer kedjan då också samma ramporna.

Men det kan förfarande går fel när man tar ut och sätter tillbaka bakhjulet. Jag har aldrig märkt det, men jag änvänder nästan aldrig 50t bak.


Jag blir lätt yr. Har inte själv single (utom på hojen med navväxel och skulle aldrig ens komma på tanken att skaffa det). Men tittar på srams singlesystem. Alla klingor har jämt kuggtal, kassetterna verkar ha jämt kuggtal på de tre eller fyra största kransarna men plötsligt dyker det upp en udda 25:a ( och flera udda på de mindre kransarna) Där måste ju kedjan komma i osynk om den ligger i synk på de större kransarna?
Inte heller srams installationsmanual för Eaglekedjor talar om något särskilt läge på klinga och krans. Och antalet länkar varierar ju beroende på kedjestagslängd och kan ju då bli både udda och jämnt.
Nä, nog från mig. Bättre att gå o lägga sig.
 

Berk

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag blir lätt yr. Har inte själv single (utom på hojen med navväxel och skulle aldrig ens komma på tanken att skaffa det). Men tittar på srams singlesystem. Alla klingor har jämt kuggtal, kassetterna verkar ha jämt kuggtal på de tre eller fyra största kransarna men plötsligt dyker det upp en udda 25:a ( och flera udda på de mindre kransarna) Där måste ju kedjan komma i osynk om den ligger i synk på de större kransarna?
Inte heller srams installationsmanual för Eaglekedjor talar om något särskilt läge på klinga och krans. Och antalet länkar varierar ju beroende på kedjestagslängd och kan ju då bli både udda och jämnt.
Nä, nog från mig. Bättre att gå o lägga sig.

Bara största drev bak är NW, som jag kan ser. Så kedjan behöv "bara" komma tillbaka till största drevet in synk. Men tror att vad som händer är att alla växlingar upp och ner mellan alla kransarna behåller samma synk, så kedjan blir i synk på största drevet. Det är ingen problem om andra (icke-NW) drev är udda.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Bara största drev bak är NW, som jag kan ser. Så kedjan behöv "bara" komma tillbaka till största drevet in synk. Men tror att vad som händer är att alla växlingar upp och ner mellan alla kransarna behåller samma synk, så kedjan blir i synk på största drevet. Det är ingen problem om andra (icke-NW) drev är udda.

Men eftersom kedjan är uniform i hela sin längd kan det inte spela nån roll var den hamnar har jag genom gediget tankearbete kommit fram till.
 

Akronym

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Är det bara vissa kuggar på största som krånglar? Dvs ligger kedjan rätt om du snurrar kassetten lite?
Det är runt hela på alla drev från mitten och upp typ.
Riktigt störigt...och bikester har bara XTR kassetter i lager så det lär ju ta en stund att få en ny om nu ens en reklamation funkar
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Jag tycker att det ser ut som om bodyn i den första videon är skadad? Att den är lite knäckt o skadad längst ut? Kanske lika bra att byta body om den är skadad?

Hmmm, hoppas inte, jag får inspektera den.

Edit: Du har nog rätt, uppmärksamt av dig, slarvigt av mig att inte se det först! Skulle inte förvåna mig om jag drog för hårt innan jag skaffade en momentnyckel i samband med kassettmonteringen (vore väldigt typiskt mig). Jaja, kör med mitt gamla hjul en period så får jag kolla upp det här. Om det räcker med att byta själva bodyn så bör jag rimligen greja det själv, i videon ovan ser det simpelt ut att byta den. Det som är lite rörigt är dock problemet jag hade tidigare i dag, om det kan vara något helt annat men räcker kanske som @Mats65 skrev med att spruta in olja. Kan vara en idé att lämna in bara för att få allt ok.
 
Senast ändrad:

MrSpock

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Hmmm, hoppas inte, jag får inspektera den.

Edit: Du har nog rätt, uppmärksamt av dig, slarvigt av mig att inte se det först! Skulle inte förvåna mig om jag drog för hårt innan jag skaffade en momentnyckel i samband med kassettmonteringen (vore väldigt typiskt mig). Jaja, kör med mitt gamla hjul en period så får jag kolla upp det här. Om det räcker med att byta själva bodyn så bör jag rimligen greja det själv, i videon ovan ser det simpelt ut att byta den. Det som är lite rörigt är dock problemet jag hade tidigare i dag, om det kan vara något helt annat men räcker kanske som @Mats65 skrev med att spruta in olja. Kan vara en idé att lämna in bara för att få allt ok.
Har du sprutat in 5-56 kan det ha löst upp fett i lagren, så du bör montera isär, rengöra, fetta in igen och montera ihop. Men det är inte så svårt, lite pilligt bara med alla kulorna. Finns bra videos på Youtube. Body köpte jag ny, åtminstone för min version skriver Shimano att den ska inte tas isär.
 

weldion

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Är inte det här ett fantastiskt citat med lite lurt insprängt någonstans i mitten?
"Varför fick medarbetarna som inte ingår i ledningen lägre lön?

– Det är inte sant, det är en statistisk synvilla, säger Ulf Lundahl, styrelseordförande i Attendo."
 

Allroad

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
kärvande hydrauliskt bromsok, vad är era stalltips för att åtgärda det? Har nämligen märkt av att ena kolven på frambromsen inte rör sig lika mycket som på andra sidan vilket gör att beläggen ligger emot och hur jag än försöker ställa in bromsoket (lossa skruvarna på oket, håll in bromsen och sen skruva fast oket igen) så vill det sig inte riktigt utan ligger på lite ändå :/
 

BAPEsta

Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Finns det något bra ställe man kan hyra en mountainbike över en dag eller helg i Stockholm? Har en vän som vill hänga med mig men har ingen egen och jag har ju "bara" en mountainbike.

Helst I norra Stockholm.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer