Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

DanielS

Aktiv medlem
Finns det något bra ställe man kan hyra en mountainbike över en dag eller helg i Stockholm? Har en vän som vill hänga med mig men har ingen egen och jag har ju "bara" en mountainbike.

Helst I norra Stockholm.
Finns en del på hygglo också:

123456789

Aktiv medlem
Njae, det är längesen man rationaliserade bort höger- resp. vänsterhängda innerdörrar. Allt passar överallt.
Bara att vända efter behag. Praktiskt arbetande människor brukar inte ha nån större förståelse för den här sortens komik.

Bäst blir det nog om jag låter nån av våra kvinnliga medarbetare fråga snickaren varför man måste lyfta handtaget för att öppna dörren. Hon kanske rentav kan göra sig extra tjejdum och fråga om handtaget är felmonterat?

Det finns kluriga människor som medvetet gör sådana här arrangemang för att t ex hundar inte skall kunna öppna dörrar.
Antingen är låskistan felvänd... Men på de flesta inredörrslås är det lätt ordnat.
Ta tag i kalven dra ut och vänd. På andra kistor måste man öppna kistan och vända kolven 😊

jonte987

Aktiv medlem
Vad tror panelen om ett jack på insida dobb?
Tätar det så pass att det inte kränger i sär eller bara att slänga?

20210503_200847.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Slänga låter synd. Prova först med salami, funkar inte det kanske det funkar med några stygn? Jag har sytt ihop värre revor, förstärkt med Rubberfix.
Jag har aldrig behövt laga tidigare...det håller tätt när det är stilla men inte om jag drar in dobben. Vet inte om det är mer läge för sy än salami då?
Jo, synd är kasta men kan man inte lita på det....

Perestrojka

Ny medlem
Kära happyiter! hjälp mig innan jag blir helt gråhårig...
Har en strejkande framväxel (ultegra 8000) som knappt reagerar på växling. Har googlat sjuttioelva gånger och då angivs oftast en för slak växelvajer som orsaken. Jag har dock dragit åt denna och även testat med tusen olika lägen på barrel adjuster, H- och L-skruvarna utan att växeln reagerar.

weldion

Aktiv medlem
Har en strejkande framväxel (ultegra 8000) som knappt reagerar på växling. Har googlat sjuttioelva gånger och då angivs oftast en för slak växelvajer som orsaken. Jag har dock dragit åt denna och även testat med tusen olika lägen på barrel adjuster, H- och L-skruvarna utan att växeln reagerar.
Drar reglaget vajer som det skall? Vad händer när du byter position på framväxeln manuellt?

slice me nice

Aktiv medlem
Testa att lossa vajern helt från växeln för att se om växeln drar som weldion nämnde och känn med handen om vajern verkar löpa utan att kärva.

Akronym

Aktiv medlem
Min kassett som jag frågade om häromdagen blir troligtvis reklamation och då blir ju frågan var hår det att hitta en 12s Shimano micro spline kassett någonstans alls?

Argos

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
Hur vet man vilken sadel som passar mig. (behöver man testa varenda en?)

Man måste testa olika former och olika mängd av stoppning till man hittar en som passar bra. Om man är känslig eller har sittproblem kan det tar många prov. Men många kan köra på sadeln som följer med cyklen. Det finns experter i några butiker som kan hjälpa till.

Allroad

Aktiv medlem
Det lutar allt mer åt att jag måste köpa ett nytt ok då kolvarna vägrar att röra sig som det är tänkt utan ligger bara emot bromsskiva trots att jag gett mig på att smörja och "massera" dom.

Hur vet jag vilken modell som är lämplig ersättare för dessa? Är det flat mount eller post mount? (såg dom två alternativen hos bikester när jag kikade lite snabbt). Är 180mm skivor på pendelhojen om det är till någon hjälp. Finns det något ok som även bettar bra och använder shimano enkla B01S-belägg så är det ett plus då jag köpt på mig belägg för några säsonger 😂

Tack på förhand!

IMG_20210504_184120.jpg

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Det lutar allt mer åt att jag måste köpa ett nytt ok då kolvarna vägrar att röra sig som det är tänkt utan ligger bara emot bromsskiva trots att jag gett mig på att smörja och "massera" dom.

Hur vet jag vilken modell som är lämplig ersättare för dessa? Är det flat mount eller post mount? (såg dom två alternativen hos bikester när jag kikade lite snabbt). Är 180mm skivor på pendelhojen om det är till någon hjälp. Finns det något ok som även bettar bra och använder shimano enkla B01S-belägg så är det ett plus då jag köpt på mig belägg för några säsonger 😂

Tack på förhand!

Visa bilaga 486852
Om du går in på Shimanos fina hemsida kan du bakvägen ta reda på till vilka ok dina klosssar passar. Om tektro använder hydraulolja som bromsvätska vill säga.
Där bland de lägre 2- och 300 serierna hittar du nog nånting med post Mount som du har.

BAPEsta

Aktiv medlem

Archtop

Medlem
Hörni dom här små, jävla skruvarna som håller flaskhållaren var köper ni dom?
109 spänn på Bikester verkar lite som överpris

Juhlin

Aktiv medlem

Siefvert, Tools, Bauhaus, Järnia.

weldion

Aktiv medlem

Beror på om du vill ha något special. Annars så köper du 2 st på järnhandeln för max 5 spänn skulle jag vilja säga.
Själv så kör jag titanskruv med torxskalle till mina flaskställ. Hellre det än att banta.

Berk

Aktiv medlem
Beror på om du vill ha något special. Annars så köper du 2 st på järnhandeln för max 5 spänn skulle jag vilja säga.
Själv så kör jag titanskruv med torxskalle till mina flaskställ. Hellre det än att banta.

Hm, det är kankse en bra idé. En av de alu insexskruvar som följde med min flaskställ har blivit runt isf sexkantig. Hoppas att jag kan får lös den med en tång när det behövs, vill hellre inte börra i DN skruv på en ram. Föreböja med titan med torx är lockande ...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer